Poliisin sallima ylinopeus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Naxu kirjoitti:Poliisin mukaan cruisen säätäminen 9 km/h ylinopeuteen osoittaa piittamattomuuta ja tahallisuutta, joten rapsu rapsahtaa. Rikesakon saa kirjoittaa 6 km/h ylityksestä, ja se pitää kirjoittaa 11 km/h ylityksestä. Asia on ollut lehdissä esillä, ja poliisi sanoi puuttuvansa asiaan.
Kyllä tuo näyttää edelleenkin olevan netissä
http://poliisi.fi/poliisi/home.nsf/page ... endocument

"Huomautusmenettelyä käytetään, mikäli valvontalaitteen näyttämä nopeuden ylitys on 6-10 km/t."

Kyseisessä ohjeessa ei mainita lainkaan että tahallisuus muuttaisi huomautusmenettelyä. Jos jotain uutta tämän suhteen näkyy lehdissä tai poliisin lausunnoissa laittakaa ihmeessä linkkiä tännekin.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ylinopeus on kuitenkin ylinopeus, ja minun puolestani poliisi saa puuttua pienimpäänkin ylitykseen, jos voivat ylityksen todistaa.
Harmittaahan se varmaan... ja on varmaan todella paljon joltain pois, jos joutuu nopeutta muutaman prosentin laskemaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Ylinopeus on kuitenkin ylinopeus, ja minun puolestani poliisi saa puuttua pienimpäänkin ylitykseen, jos voivat ylityksen todistaa.
Harmittaahan se varmaan... ja on varmaan todella paljon joltain pois, jos joutuu nopeutta muutaman prosentin laskemaan.
Kehottaisin ajelemaan näitä "normaaleja" 100km+ työmatkoja, niin huomaisit 9km/h nopeuden nostonkin vaikuttavan kotiintuloaikaan.
En nyt oikein näe sitäkään kovin fiksuna vetona. Kun töihin on tällaisenaan matkaa n. 10km niin miksi ihmeessä se pitäisi venyttää sataan kilometriin? :D
Ja totta kai se vaikuttaa kotiintuloaikaan, mutta se on varmaankin sitten se hinta, joka siitä aiemmasta kotiintulosta pitää maksaa.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja JKen »

Kirjeen mukaan oli 102 km/h 100:sen alueella, oisko ollut sitten 105 km/h mitattu.
Huomautus tuli Harjavallasta.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Mimmi kirjoitti:Kehottaisin ajelemaan näitä "normaaleja" 100km+ työmatkoja, niin huomaisit 9km/h nopeuden nostonkin vaikuttavan kotiintuloaikaan.
Vähän yli 7 min.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei se 9km/h nopeusero vielä alle satasen matkoilla paljon tee, mutta jos puhutaan vaikka jostain Kajaani - Turku välistä (reilu 600km), niin ero matka-ajassa on jo lähemmäs tunnin. Sillä on jo merkitystä. Tosin matka-aikaan ja keskinopeuteen suurin vaikutus on taukojen pitämisellä. Jos pysähtyy jollekin absille kunnolla syömään, niin siinä se aika sitten menee...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Mimmi kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Ylinopeus on kuitenkin ylinopeus, ja minun puolestani poliisi saa puuttua pienimpäänkin ylitykseen, jos voivat ylityksen todistaa.
Harmittaahan se varmaan... ja on varmaan todella paljon joltain pois, jos joutuu nopeutta muutaman prosentin laskemaan.
Kehottaisin ajelemaan näitä "normaaleja" 100km+ työmatkoja, niin huomaisit 9km/h nopeuden nostonkin vaikuttavan kotiintuloaikaan.
Aika rajua nopeutta ajellaan todellisuudessa, jos keskinopeutta nostaa +9km/h.

Alkaa melko nopeasti käymään kortin päälle.

Väittäisin, että todellisuudessa eniten matka-ajan muodostukseen vaikuttaa muut esteet ja hidasteet (esim. liikennevalot, tms.).
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin. Joskus laskeskelin, että jos onnistuisin nostamaan vuoden keskinopeuttani 5km/h (joka ei kuulosta paljolta), viettäisin vuodessa yli viikon vähemmän tien päällä. Työmatkoissa tuo tuntuu eniten, jos on käytössä liukuva työaika nykyaikaisella seurannalla, jolloin nuo "7-minuuttiset" kertyvät helposti aikaisemmiksi töistälähdöiksi ja jopa vapaapäiviksi.

Yksi jännä efekti on liikenteen sumppuuntuminen ruuhka-aikoihin. Jos sihtaan kasiin töihin ja missaan optimaalisen lähtöaikaikkunan kahdella minuutilla, lyhentää moottoritieosuudella (n. 60km) käytetty 9km/h nopeuden nosto matka-aikaa jopa 10-15 min, kun ehtii pois sumpun alun alta.

Usein käytetty toteamus on, että lähtisit aikaisemmin, ei tarttis ajaa niin kovaa. Itse teen tuota nykyään työmatkoilla, menen töihin puoli tuntia aikaisemmin kuin aiemmin - saa ajaa rauhassa, saa firman pihasta paremman parkkipaikan ja ennenkaikkea pääsee lähtemään merkittävästi aiemmin kotiin. Mutta se lähdössä käytetty lisä-5-minuuttinen voi jopa parantaa matkustusturvallisuutta - onko optimaalisempi kuski sellainen, joka esim. pidättelee vessahätää ja miettii, että mitä kaikkia sähkölaitteita jäi päälle kun kiireessä lähti vai se, joka käyttää mainitun 5min näiden seikkojen hoitamiseen pois mielestä ja pystyy keskittymään paremmin liikenteeseen? Kaikki riippuu toki lopputuloksesta ja jos 5min viivästys lähdössä estää ehtimästä ajoissa perille laillisilla nopeuksilla, on matkasuunnitelma muutenkin mennyt päin sanonkomämitä (se 5min viivästys voi hyvinkin odottaa siellä tienpäälläkin), mutta maailma ei vain ole mustavalkoinen.

Ja sitten nuo tauot, jotka tosiaan vaikuttavat pitkällä matkalla eniten. Käytännössä aina kun on auki keskustelu ajonopeuksista, joku nykäisee auki fraasin "ajaisit hitaammin ja pitäisit vähemmän taukoja". Tämä pätee täysin perusteettomiin taukoihin, mutta on melko edesvastuutonta olla pitämättä taukoa silloin kun sitä tarvii, eikä se mitenkään korreloi ajonopeuden kanssa. Niin vessahädän pidätteleminen kuin kahvin (tai varmaan myös mm. tupakan) vierotusoireet häiritsevät ajamista melko reilustikin. Lisäksi pitkää siivua tauotta vetäessä on vaarana vauhtisokeus (cruise on toki ystävä, mutta silti), paikkojen puutuminen (sähkösäätöinen penkki on toki ystävä, mutta silti) sekä ihan vaan hommaan turtuminen. Jos kuskista jostain syystä tuntuu, että nyt ois hyvä pitää tauko, niin se todennäköisesti on ihan pirun hyvä idea, jota ei kannata väheksyä. Pitkää siivua vetäessä voi jopa väsyttää niin reilusti, että on parempi allokoida aikaa pienille unille. Todennäköisesti noita taukoihin käytettyjä aikoja ei saa kokonaan kiinni ajamalla 9km/h nopeampaa, mutta se hitaampi vauhti ei sitä taukojen tarvetta myöskään vähennä (pitkällä siivulla päinvastoin voi jopa lisätä, koska osa tauoista riippuu enemmän ajasta kuin matkasta).

Vielä mielenkiintoinen seikka, niin järjettömältä kuin se tuntuukin - hieman kovempi ajonopeus voi jopa laskea polttoaineen kulutusta tietyissä nopeuksissa. A4 B8 2.0TDI meni 138km/h hitusen vähemmällä kuin 134km/h (mittarinopeuksia) ja 9-3 SC TiDS tuntuu menevän 90km/h hieman taloudellisemmin kuin 80km/h (edelleen mittarinopeuksia). Audin tapauksessa en keksi mitään muuta kuin sen, että että juuri tuolla kuormitus+kierrokset+ahdot -kombinaatiolla hyötysuhde paranee merkittävästi ko. kohdalla. 9-3:n tilanne on ihan selkeä - auto jaksaa vetää ylämäetkin nätisti 6. vaihteella tuon 90km/h - 80km/h moottori alkaa värisemään ja mennään ulos moottorin hyvien hyötysuhteiden alueelta kutosella ja vitonen taas on jo hiukan turhan lyhyt.

Mutta nyt foorumi ja radio kiinni, SC tulille ja keula kohti ~150km päässä olevaa mummulaa. Alkuperäinen tavoitteeni oli olla perillä puoliltapäivin, mutta eipä tuo onneksi niin tarkkaa ole - edelleen taidan kruisailla vanhaa tietä tylsän moottoritien sijasta, vaikka perilläoloaikatavoite ei toteudukaan. Tavoitteena jälleen kerran sakoton ja huomautukseton matka. 8)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja JuHem »

ihottuma kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Kehottaisin ajelemaan näitä "normaaleja" 100km+ työmatkoja, niin huomaisit 9km/h nopeuden nostonkin vaikuttavan kotiintuloaikaan.
Aika rajua nopeutta ajellaan todellisuudessa, jos keskinopeutta nostaa +9km/h.

Alkaa melko nopeasti käymään kortin päälle.

Väittäisin, että todellisuudessa eniten matka-ajan muodostukseen vaikuttaa muut esteet ja hidasteet (esim. liikennevalot, tms.).
Mimmi ei keskinopeudesta mitään maininnu, mutta minä mainitsin, joten kommentoidaan vähän. Sitä keskinopeuden nostoa ei tosiaan pelkällä ajonopeuden nostolla kannata tehdä. Edelleenkin väitän, että taukojen pidolla on siihen pitkällä matkalla suurin merkitys. Nythään puhuttiin yli 100km matkoista eikä kaupunkipyörittelystä. Tietty noita aeron mainitsemia pakollisia taukoja on pakko pitää välillä. Mielummin kuitenkin laskee keskinopeutta kuin housuihin... mutta jos pysähtyy jollekin levähdyspaikalle kuselle ja siinä samalla vähän jaloittelee, niin ei siinä kovin montaa minuuttia tuhraannu ja ei joudu vasta ohitettuja rekkoja ohittamaan uudestaan.

Minä taas väitän, että hidasteet riippuu täysin siitä missä ajaa. Esimerkiksi mun työmatkalla ei ole yhtään liikennevaloja ja risteyksiäkin on kotipihan jälkeen vain viisi, ja matkaa on 125km.. Tuolla välillä on sää oikeastaan ainoa matka-aikaan vaikuttava tekijä. Se voikin sitten tehdä paljon. Pahimmillaan taisi kerran mennä kolme tuntia. Kesäkelillä taas noin tunti ja vartti..
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja wesku »

ihottuma kirjoitti: Aika rajua nopeutta ajellaan todellisuudessa, jos keskinopeutta nostaa +9km/h.
Jos nyt kyse on motarista tai vähäliikenteisestä maantiestä ei siihen keskinopeuden nostoon +9km/h välttämättä tarvitse kuin +9km/h nopeuden nosto. Esim. Turusta Helsinkiin tultaessa saat ajaa käytännössä Lohjalle asti aivan sitä nopeutta jonka cruiseen laitat rajoituksen ja rikesakon ylärajan välillä, hidastamaan et joudu edes Salon paikkeilla niin moneen kertaan että sillä olisi käytännössä merkitystä.

Sensijaan ruuhkaliikenteessä esim. em Lohjalta eteenpäin aamuisin täytyykin olla melkoinen rattisankari että siihen pystyisi. Vasemman kaistan jonoutuessa yrittäjiä kyllä näkee, useimmiten pysyvät näköetäisyydellä koko loppumatkan vaikka onnistuisivatkin jonkun puikkaamaan oikealta ja saamaan jonkun väistämäänkin.

Valitettavasti monille ei mene jakeluun erilaiset liikennetilanteet vaan omasta tavoitenopeudesta yritetään pitää kiinni tilanteessa kuin tilanteessa. Nopeutta huomattavasti vaarallisempaa on nopeammuus. Monillehan kyse ei ole selvästikään siitä että pitää pyrkiä ajamaan +x km/h nopeammin vaan kyse on lähinnä siitä että pitää ajaa +x km/h muita nopeammin.
vilpie
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 16:15
Paikkakunta: Pori

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja vilpie »

Näyttää siltä, että suurin osa täälläkin ajaa sallittua nopeutta kameratolppien takia ,eikä liikenneturvallisuuden.Huolestuttavaa! :roll:
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja Naxu »

wesku kirjoitti:Monillehan kyse ei ole selvästikään siitä että pitää pyrkiä ajamaan +x km/h nopeammin vaan kyse on lähinnä siitä että pitää ajaa +x km/h muita nopeammin.
Eli niin kuin aikaisemmin todettiin, ilman nopeusrajoituksia tämä olisi hankalampaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Naxu kirjoitti:
wesku kirjoitti:Monillehan kyse ei ole selvästikään siitä että pitää pyrkiä ajamaan +x km/h nopeammin vaan kyse on lähinnä siitä että pitää ajaa +x km/h muita nopeammin.
Eli niin kuin aikaisemmin todettiin, ilman nopeusrajoituksia tämä olisi hankalampaa.
Näin on, jotkut ovat esim talvirajoituksista kommentoineet että se on tosi hyvä asia koska ohittelusta tulee paljon helpompaa :)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja VVV »

Tätä topicia lukiessa on pakko kysäistä, että pitäisikö ihan tosissaan jonkun mielestä jo 1km/h ylinopeus olla rangaistavaa? Ja jos jonkun mielestä näin on, voitko valehtelematta väittää, ettei ajonopeutesi koskaan nouse ylinopeuden puolelle?
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Poliisin sallima ylinopeus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

VVV kirjoitti:Tätä topicia lukiessa on pakko kysäistä, että pitäisikö ihan tosissaan jonkun mielestä jo 1km/h ylinopeus olla rangaistavaa? Ja jos jonkun mielestä näin on, voitko valehtelematta väittää, ettei ajonopeutesi koskaan nouse ylinopeuden puolelle?
Täytyy kyllä myöntää että joka paikassa taitaa olla 3 - 6km/h ylinopeutta.
:oops:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin