Poliisin sallima ylinopeus
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Nimenomaan, ensimmäinen auto ei yleensä tee jonoa vaan se toinen joka ei pääse ohi ja kaikin keinoin yrittää estää muitakin ohittamasta.
#3272
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Ne on ne alitehoset taunukset jotka ei pääse ohitte
noo... on sitä ittelläki ollu alitehosia autoja... se on vaan se ohitustekniikka mikä ratkasee.
jotkut hallitsee jotkut ei...
noo... on sitä ittelläki ollu alitehosia autoja... se on vaan se ohitustekniikka mikä ratkasee.
jotkut hallitsee jotkut ei...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Poliisin sallima ylinopeus
mutta jos poliisi sallii 10km/h ylityksen niin siitä voi laskea kuinka pitkän suoran tarvitsee 25.25m yhdistelmän + 2m turvavälin + ~5m torvelon henkilöauton ohittamiseen aiheuttamatta haittaa tai vaaraa ohitettavalle vaikka olisi mikä M5 ja ohitustekniikka käytössä.
#3272
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Jos ohitettava ajaa 80 km/h ja ohittaja alkuvauhdin turvin 100 km/h, 55 m matkaeroa tulee noin 10 sekunnissa ja siinä ajassa ohittaja etenee noin 280 metriä. Eikö se riitä ? Ohitusmatka on sama olkoon alla 30 tai 300 hevosta ?Pola kirjoitti:mutta jos poliisi sallii 10km/h ylityksen niin siitä voi laskea kuinka pitkän suoran tarvitsee 25.25m yhdistelmän + 2m turvavälin + ~5m torvelon henkilöauton ohittamiseen aiheuttamatta haittaa tai vaaraa ohitettavalle vaikka olisi mikä M5 ja ohitustekniikka käytössä.
Re: Poliisin sallima ylinopeus
no voit itse koittaa kauanko kolmella kymmenellä hevosella (rättisitikka aika lähellä) kestää kiihdyttää 80->100 ja vielä yrittää ohittaa joku käytännössä
#3272
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Aika monta rekkaa on ohitettu 1200/1300 kuplavolkkareilla joissa muitaakseni luokkaa 30 hv. Tarkkana sai toki olla alkuvauhdin keräämisessä, väliähän piti jättää ennen kiihdytystä reilusti eikä siihen saanut päästää ketään. Ennakoimalla sopivan välin ohitus yleensä meni mukavasti. Alkuvauhdin kerääminen onnistui pudottamalla vauhtia vastaantulevan rekan vetämän jonon lähestyessä, sopivalla hetkellä kaasu pohjaan ja siirtyminen vastaantulevan kaistalle heti vastaantulevan johon hännän jälkeen. Suurin ongelmahan tehottomalla ohittaessa on tehokkaampien blokkaaminen, ei itse ohituksesta selviytyminen.Pola kirjoitti:no voit itse koittaa kauanko kolmella kymmenellä hevosella (rättisitikka aika lähellä) kestää kiihdyttää 80->100 ja vielä yrittää ohittaa joku käytännössä
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1089
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Poliisin sallima ylinopeus
eipä oo tullu tuijoteltua nopeusmittaria ohituksien aikana...
saattaahan sitä vauhtia kertyä liikaakin ohituksissa... mikä on mielestäni täysin normaalia
saattaahan sitä vauhtia kertyä liikaakin ohituksissa... mikä on mielestäni täysin normaalia
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Poliisin sallima ylinopeus
^Jep, ohitustilanteessa ei mittaria kytätä. Mieluummin maksan sakon kuin riskeeraan terveyteni matelevalla ohituksella.
Sen sijaan niitä vastaantulijoita en ymmärrä, jotka vilkuttelevat valoja jos ohitus on mennyt hieman täpärälle. Tuollaisessa tilanteessa voi joustaa ja vaikka väistää penkalle, ei hidasta omaa matkantekoa eikä haittaa ketään. Se valojen vilkuttelu ei tuo yhtään lisää tehoja siihen vastaantulevaan autoon eikä siis nopeuta ohitusta. Joskus vaan sattuu virhearviointeja. Siis muille, ei tietty meikäläiselle koskaan
Ehkäpä kannattaa jättää hieman enemmän väliä eikä kiilata suoraan eteen. Tuollaisille kyllä minäkin vilkutan.Samoin kotipoliisit jotka vilkuttelevat valojaan, kun heidät ohitetaan.
Sen sijaan niitä vastaantulijoita en ymmärrä, jotka vilkuttelevat valoja jos ohitus on mennyt hieman täpärälle. Tuollaisessa tilanteessa voi joustaa ja vaikka väistää penkalle, ei hidasta omaa matkantekoa eikä haittaa ketään. Se valojen vilkuttelu ei tuo yhtään lisää tehoja siihen vastaantulevaan autoon eikä siis nopeuta ohitusta. Joskus vaan sattuu virhearviointeja. Siis muille, ei tietty meikäläiselle koskaan
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Poliisin sallima ylinopeus
tosta mittariin vilkuilusta ohituksen aikana muistuu mieleen hauska tilanne kun eräs sierra päätti ohittaa näyttävällä ylinopeudella koko jonon kerralla eikä siinä kaahatessa huomannut että jonon ensinmäinen oli poliisiauto
#3272
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Mulle meinas käydä kerran sama källi mutta onneksi huomasin poliisit ennen kuin ohitin ne, palasin sit kiltisti omalle kaistalle niiden taakse Olisi tullut varmaan mukavat sakot kun vauhtia oli varmaan n.150km/h, talvella pienessä lumisateessa illalla Autona oli tuolloin vr6 golf, se oli aika mukava auto ohitella Kerran Lapissa Sallan lähettyvillä ohitin karavaanarin n.160km/h vauhdilla ja poliisit tuli vastaan mutta ei ne viittinyt edes kääntyä peräänPola kirjoitti:tosta mittariin vilkuilusta ohituksen aikana muistuu mieleen hauska tilanne kun eräs sierra päätti ohittaa näyttävällä ylinopeudella koko jonon kerralla eikä siinä kaahatessa huomannut että jonon ensinmäinen oli poliisiauto
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Liekö ollut pohjoisessa sitten vähän reilummat puuttumisrajat ennen tätä uudistusta
#3272
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Minä en osaa olla ihmettelemättä logiikkaa keskustelussa nopeusmittarin tuijottamisesta ja puuttumisrajasta. Nyt kun on todellinen puuttumisraja tiedossa, niin tuijotetaan mittaria tai käytetään vakkaria siinä juuri puuttumisrajan alla. Jos ilmoitettaisiin toleranssin tosiaan olevan nolla, sama tehtäisiin vain sitten juuri rajoituksen alla. Käytännössä tilanteessa on eroa vain käytetyssä nopeudessa, kun me kaikki keskimääräistä paremmat kuskit haluamme ajaa kovempaa kuin tienpitäjä on sallituksi merkinnyt. Itsehän me tiedämme aina paremmin, mikä on turvallinen ja sopiva nopeus tien päälläPola kirjoitti:No nyt on asiapuhetta. +20 olis ihan passeli puuttumisraja niin ihmisetkin keskittyisivät seuraamaan liikennettä eikä vaan toljottamaan nopeusmittaria, ohituksistakin tulisi sujuvampia.
Todellisuudessa nyt poliitikot ja poliisi ilmoittavat, että on hyväksyttyä rikkoa vähän lakia. Lain mukaanhan liikennemerkillä ilmoitettua nopeusrajoitusta ei saa ylittää. Vaikka kyllä itsekin jätän ohittaessa nopeusmittarin seuraamisen sikseen ja teen ohituksen mahdollisimman nopeasti. Milloinkohan muihin lakeihin tulee jonkinlaiset puuttumisrajat, mihin asti lakia saa rikkoa? Eli saa pahoinpidellä vähän, tappaa vähän, varastaa vähän, kiertää veroja vähän...
Edit: Niin ja olen jo pitkään ajanut itsekin asettamalla vakkarin satasen alueella lukemaan noin 105-107, eli mennään lähellä uutta puuttumisrajaa.
Viimeksi muokannut aakoo, Ma Syys 28, 2009 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Vielä tohon valojen vilkutteluun...mahtaako se ohitettava vilkutella pitkiä ihan siitä syystä, että ohittelija tulee takaisin oikealle kaistalle liian nopeasti? Pari vuotta aikaa vaihdatin tuulilasin, maksoi reilun 300 - ja seuraavana keväänä siinä oli 3 kohtuu kokoista kiven tms iskua. Kaikki tuli moottoritiellä, kun ohittajalla oli kiire palata kaistalleen tyhjällä tiellä. Ainakaan minua ei suuremmin kiinnosta muiden yli-tai alinopeudet maanteillä.
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Vähemmän hauskoja tilanteita muutamaan kertaan kun olen lähtenyt turbosaabilla ohitukseen vastaantulevan kaistalle ja joku muukin lähtee samantien perään ohittamaan ilmeisesti siinä uskossa että turbosaab lähtee liukkaasti alta pois. Mutta eihän se ole lähtenytkään sen nopeampaan vauhtiin kuin mitä on ohitukseen tarpeen. Siinä onkin perääntunkijalla ollut ihmettelemistä miten ehtii omalle puolelle ennen vastaantulijan kohtaamista.Pola kirjoitti:tosta mittariin vilkuilusta ohituksen aikana muistuu mieleen hauska tilanne kun eräs sierra päätti ohittaa näyttävällä ylinopeudella koko jonon kerralla eikä siinä kaahatessa huomannut että jonon ensinmäinen oli poliisiauto
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Kyllä valvonnassa voisi vähän järkeäkin sallia. Joskus on tilanteita joissa joutuu käyttämään ylinopeutta. Ja älä alota sitä jeesustelua... Kyllä, hyvä kuski välttää nämä mutta aina se ei onnistu ja toinen että sujuvuuskin on minusta yks liikenteen turva kriteeri (kun tiedetään ihmisten luonne niin aina joku kilahtaa jonossa).
Sanotaan, että jonku hitaammin, jostain syystä, taakse alkaa kertymään jonoa. Kapeaa tietä on seuraavat 100km ja ohitus paikat ovat tiukassa. edessä köröttävä kukkahattu/karvahattu ei halua tai tajua päästää jonoa takaa ohi. Kyllä mieluummin polkaisen lujemmin lyhyemmällä matkalla ohi, käytän yli toleranssin ohitus nopeutta näkyvällä tie osuudella (jotta ehdin näkyvällä osuudella turvallisesti) ja annan muillekin mahdollisuuden edetä joutuisasti, kun käytän ohituspaikan enkä kerää jonoa. Entäs sitten, kun näkyvän osuuden jälkeen tulee mutka ja mutkan takana poliisit föönin kanssa.. olet juuri tullut jonon eteen ja takanakin voi olla joku ohittamassa tms. Läsäytät +30 tutkaan. Tässä taas maksetaan päiväsakkoja tonneittain. Onko tässä järkeä? Voi soveltaa rekkaan jne..
Tiukat rajoitukset toki alentavat kolari määriä, mutta kai siinäkin joku raja täytyy olla. nollaan tuskin päästään. sanotaan että tietyt toimenpiteet tekevät tietyt vaikutukset. tietyn rajan jälkeen vaikutus ei ole läheskään yhtä suuri. Nillitetään elämä vaikeaksi ja nopeusrajoitukset ihmisten mieleen turhiksi niin mitä sillä saavutetaan. Olisin kuiten ehkä ennemmin nollatoleranssin ja nopeusrajoitusten noston kannalla. Päiväsakot pois, kortti suoraan veke räikeistä vetäisyistä (25% liikaa nopeutta rajoitukseen nähden?).
Pitäisihän se tilannenopeus ajatus toimia toiseen suuntaan. jos ajat kolarin olet ajanut liian lujaa, jos et aja kolaria ajoit liian hiljaa? (no okeij... aika rankka) Mutta kun jotain sattuu silloin on omat rankaistukset. Ajat ihmisen yli --> tappo, ajat metsään --> liikenteen vaarantaminen jne..
Sanotaan, että jonku hitaammin, jostain syystä, taakse alkaa kertymään jonoa. Kapeaa tietä on seuraavat 100km ja ohitus paikat ovat tiukassa. edessä köröttävä kukkahattu/karvahattu ei halua tai tajua päästää jonoa takaa ohi. Kyllä mieluummin polkaisen lujemmin lyhyemmällä matkalla ohi, käytän yli toleranssin ohitus nopeutta näkyvällä tie osuudella (jotta ehdin näkyvällä osuudella turvallisesti) ja annan muillekin mahdollisuuden edetä joutuisasti, kun käytän ohituspaikan enkä kerää jonoa. Entäs sitten, kun näkyvän osuuden jälkeen tulee mutka ja mutkan takana poliisit föönin kanssa.. olet juuri tullut jonon eteen ja takanakin voi olla joku ohittamassa tms. Läsäytät +30 tutkaan. Tässä taas maksetaan päiväsakkoja tonneittain. Onko tässä järkeä? Voi soveltaa rekkaan jne..
Tiukat rajoitukset toki alentavat kolari määriä, mutta kai siinäkin joku raja täytyy olla. nollaan tuskin päästään. sanotaan että tietyt toimenpiteet tekevät tietyt vaikutukset. tietyn rajan jälkeen vaikutus ei ole läheskään yhtä suuri. Nillitetään elämä vaikeaksi ja nopeusrajoitukset ihmisten mieleen turhiksi niin mitä sillä saavutetaan. Olisin kuiten ehkä ennemmin nollatoleranssin ja nopeusrajoitusten noston kannalla. Päiväsakot pois, kortti suoraan veke räikeistä vetäisyistä (25% liikaa nopeutta rajoitukseen nähden?).
Pitäisihän se tilannenopeus ajatus toimia toiseen suuntaan. jos ajat kolarin olet ajanut liian lujaa, jos et aja kolaria ajoit liian hiljaa? (no okeij... aika rankka) Mutta kun jotain sattuu silloin on omat rankaistukset. Ajat ihmisen yli --> tappo, ajat metsään --> liikenteen vaarantaminen jne..