Citroen C6

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Citroen C6

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noniin, meikäläisellä alkoi tekemään tuollaista mieli kun pari päivää on tullut testattua kaverin sitikkaa. Onko muilla minkäänlaisia kokemuksia "uudesta isosta kissasta", en nyt tarkoita niitä essonbaarin sähkö- ja kaasunestejousitusvikoja.


Kyseessä siis 2.7 HDI automaatti, 204hp 440Nm.

Jo ensimmäisen kilometrin aikana huomaa, miten irrallaan tienpinnasta tällaisessa ollaan, tavallaan täysin vastakohtainen sporttialustavehkeille, mutta silti kallistelu on minimaalista ja meno erittäin mukavaa. Omalla tavallaan erittäin hieno järjestelmä ja auto on kiva, persoonallinen ajettava.

Kone on mukava, ei tosin tarjoa mitenkään sporttista liikettä lähes 1900kg tyhjänä painavalle maantielaivalle, mutta sen verran että toimeen tulee paremmin kuin hyvin. Äänet ovat hiljaisia, myös se puoli on painottunut mukavuuteen.

Penkit ovat aikamoiset nojatuolit/sohvat, sisustus on mielestäni erittäin tyylikäs aitoine jalopuineen ja tummine nahkoineen.

Jotenkin tuntuu, että puolen vuoden sisään vaihtuvan bemarin tilalle pitää saada jotain persoonallisempaa enkä halua tilata uutta 9-5:kään testaamatta (paukkuu myös hinnassa varmaan puhki), joten toimitus menisi sellaisessa myöhäiseksi. Sitikassa on kuitenkin jotain karismaa, C6:ssa jopa vanhan ajan tyylikästä sitikkahenkeä.

Muotoilusta olin aluksi kuvien perusteella sitä mieltä, että tulipas sieltä ruma auto ulos, mutta livenä tuo on huomattavasti hienompi, varsinkin mustana.

Meikäläinen rakastuu nyt järjenvastaisesti hintaansa järjettömän nopeasti tiputtavaan sekä ehkä vaikeimmin myytävään autoon, joita markkinoilta löytyy. Järki sanoo ei, tunne kyllä. No, onnistuinhan toisaalta jo alfankin passaamaan, johon tuli myös rakastuttua palavasti :wink:


En olisi uutta ostamassa, vaan käytettyä uittamassa saksanmaalta. On se käsittämätöntä, että 2-3 vuotta vanhoja, alle satkun ajettuja tuollaisia saa siellä noin 20-25t€ hintoihin, onhan tällaisen ovh uutena (Saksassa) ollut luokkaa 55t€. Uutena (Suomessa) tuollaiset ovat maksaneet alkuun yli 80t€, joten mikäli saksanauto tulee maahan alle 35t€, on hinnanpudotus ollut käsittämätön verrattuna muihin saman luokan autoihin, esim MB E tai Audi A6.
Viimeksi muokannut 2.3i-16, To Loka 29, 2009 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Citroen-foorumi ja sitruunapatonki ovat varmaan jo tuttuja palstoja? Kovin monella ei mahda olla tuosta autosta vielä omakohtaista kokemusta, mutta kyllä se on itselläkin mielessä kangastellut aina esittelystään lähtien.
Huonoin puoli Suomessa taitaa olla siinä että vertailuhinta lasketaan yhden nettiautossa roikkuvan tuonnintorppausmielessä listatun yksilön perusteella. Ehkä kannattaisi laittaa toinen halvempi sinne myyntiin :wink:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Hessu kirjoitti:Citroen-foorumi ja sitruunapatonki ovat varmaan jo tuttuja palstoja? Kovin monella ei mahda olla tuosta autosta vielä omakohtaista kokemusta, mutta kyllä se on itselläkin mielessä kangastellut aina esittelystään lähtien.
Huonoin puoli Suomessa taitaa olla siinä että vertailuhinta lasketaan yhden nettiautossa roikkuvan tuonnintorppausmielessä listatun yksilön perusteella. Ehkä kannattaisi laittaa toinen halvempi sinne myyntiin :wink:
Juu, molempia foorumeita on tullut katseltua tässä pari päivää "sillä silmällä", mutta eipä tunnu omistajakunta olevan sellaista, että niille paljoa kirjoittelisi. Vaan eipä toisaalta autojakaan paljoa Suomessa liiku.

Näin se on, täysin käsittämätöntä kyllä että verotuksen pohjana käytetään Suomessa nettiauton pyyntihintoja, pitäisi varmaan alkaa tosiaan laittaa jo vuotta ennen autonhakua noita "alihintaisia" yksilöitä sinne ja olla vaan kylmästi vastaamatta puhelimeen. Toisaalta, kyselijäkunta tuollaisille C6:lle on myös melko rajallinen, joten tavoittamattomissa ei hirveän usein tarvitsisi olla :lol:

Halvempi haettava olisi tuollainen 2.2 HDI biturbo, mutta mitenköhän 170hp mahtaa tuommoista laivaa liikuttaa kun tämä 2.7 tuntuu juuri ja juuri siltä, että sanaa sopiva voi suorituskyvyn yhteydessä käyttää? Painoa on tosiaan melko paljon.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Rafu »

2.3i-16 kirjoitti:olla vaan kylmästi vastaamatta puhelimeen. Toisaalta, kyselijäkunta tuollaisille C6:lle on myös melko rajallinen, joten tavoittamattomissa ei hirveän usein tarvitsisi olla :lol:
Laittaa keksityn numeron niin ei tartte kuunnella edes pirinää.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joskus silloin kun malli esiteltiin kävin tekemässä pitkähkön koeajolenkin. Ei sen perusteella mitään pahaa sanottavaa... ei auto voi juuri hienompi olla missään suhteessa.

Hintahan noilla on kova, mutta en oikein tiedä mihin verrattuna kun tasaveroista vertailukohdetta C6:lle ei oikein ole (ehkä hinta on siis kova verrattuna oman lompakkoni paksuuteen)... on toki muitakin hienoja ja kalliita autoja, mutta C6 on kuitenkin samallalailla omassa luokassaan kuin isot sitikat ovat aina olleet.

Ei varmasti ole mikään joka pojan unelma-auto ja tuskin on maailman kestävinkään, mutta jos sellaisen haluaa niin vaihtoehdot ovat vähissä.

... ja mitä tämä kommentti hyödytti... ei yhtään mitään, mutta pääsinpähän hehkuttamaan sitikkaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ensikokemus kaasunestejousituksesta C5 eka mallin kanssa täydellä kuormalla oli masentava, takapää tuntui menevän mihin sattuu eikä minkäänsuuntaisesta vakaudesta ollut tietoakaan. Tämän myötä fiilikset pomppasivat lähes ääripäästä toiseen, liekö ollut liika kuorma joka muutti aikanaan tuon C5:n kamalaksi ajaa vai ihan vaan tekniikka mennyt tässä niin paljon eteenpäin? Pitäisi päästä heittämään tuolla yksi lapin keikka, jotta varmistuisi.

Käsittämätöntä on kyllä noissa tuo hinnan tippuminen, ei voi muuta sanoa.

Ihan eri filosofian auto tuo on kuin esim "kilpailijansa", sakemannien vastaavat vehkeet eli esim MB E, BMW 5 tai Audi A6. Mielestäni sitruuna on osittain paljonkin hienompi, eikä varmasti huku massaan. Silti vastaavat kilometrit ja iän omaava yksilö on sitikkana todella paljon halvempi kuin nyt vaikkapa vitosbemari. Uutena ranskis on taas ollut ainakin jonkin verran kalliimpi. Saksan hintoja siis vertailen edelleen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Siitä vaan ostamaan. Persoonallinen ja mielipiteitä jakava kulkine kaikkinensa. Joskus jossain uutisissa tuollaisia nähnyt ministeristason kulkupelinä ja omalla tavallaan sopii siihenkin hommaan. Kovin erilainen mitä C5, josta kylläkin myös tykkään.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

2.3i-16 kirjoitti:Ihan eri filosofian auto tuo on kuin esim "kilpailijansa", sakemannien vastaavat vehkeet eli esim MB E, BMW 5 tai Audi A6. Mielestäni sitruuna on osittain paljonkin hienompi, eikä varmasti huku massaan. Silti vastaavat kilometrit ja iän omaava yksilö on sitikkana todella paljon halvempi kuin nyt vaikkapa vitosbemari. Uutena ranskis on taas ollut ainakin jonkin verran kalliimpi. Saksan hintoja siis vertailen edelleen.
Sen enempää tästä Sitikasta tietämättä laskisin sen ennemmin S-mersun, A8-audin tai 7-Bemarin veroiseksi. Hinnassa toki jää uupumaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:Sen enempää tästä Sitikasta tietämättä laskisin sen ennemmin S-mersun, A8-audin tai 7-Bemarin veroiseksi. Hinnassa toki jää uupumaan.
Tuohon luokkaanhan se kuuluu, mutta ei varsinaisesti taida kilpailla minkään noista kanssa. Audi, Mersu ja Bemari on toisilleen vaihtoehtoisia hankintoja, C6 ei ole niille vaihtoehto ja toisaalta ne eivät ole C6:lle vaihtoehto.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kilpailua taitaa C6:n markkinoilla olla oilkeastaan vain kotimaassa, Ranskassa, jossa hintaerokaan noissa vehkeissä ei ole niin suuri kuin täällä.

Periaatteessa pahin kilpailija suomen olosuhteissa saattaisi olla tuleva, nykyiseen maserati quattroporteen perustuva alfa 169. Tisaalta samanhintaisia ovat sitten nuo lexus GS ja vastaavat sakemannit.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sitruuna on värkki, joka jakaa mielipiteet niin yksilötasolla kuin joukkiossakin... :D

Järki sanoo jotta pois semmonen ajatus mielestä, tunne taas jotain aivan muuta.

Jos tuommosen V6-moottorilla olevan yli takuuikäisen sitikan ostaa, niin nyrkkisääntönä voidaan pitää, että saman verran pitää olla rahaa laitettavaksi huoltoon kuin auto on maksanut... :roll: Sitä ei välttämättä tarvita, mutta jos tarvitaan, niin kaikki menee...

Ostoinnon jäähdyttelemiseksi voi käydä kysymässä paljonko maksaa huolto, jossa vaihdetaan jakohihna... se on yleensä tehonnut ainakin V6-XM:ää havitelleisiin ihmisiin... sama tosin on pätenyt alfan veekuutosiinkin...

Jotain absoluuttisen hyvääkin noissa on, eivät ruostu niinkuin osa muista eurooppalaisista...
Eräs vannoutunut anti-patonkihenkilö sanoikin, että "tuommosen kun hankkii, niin ikinä ei pääse eroon - se ei edes ruostu pois"... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Siitä en oo huolissani, että mielipiteet jakautuvat, ei ole ollut tapana hukkua massaan muutenkaan, missään mielessä. Saahan sitä saabeistakin aika lailla kuunnella naljailua.

Ainoa huolettava asia teknisessä mielessä on juuri tuo kaasunestejousitus, jakoremmi ei ole paha rasti tuossa ford-yhteistyödieselissä (löytyy myös jaguarissa josta kaverilla kokemusta) ja oikeastaan kaikki muu hoituu ihan omin/kaverin korjaamon voimin. Vaihtovälikin tuolla jakopään kortongilla on 150tkm/10 vuotta. Tomaattilaatikkokin tuossa on sama kuin 6-vaihteisissa Saabeissa, joten perusteknisesti luulen tietäväni mitä tuossa tekniikassa saa lukuunottamatta juuri sitä hydraulihärpäkkää.

Istuin muuten eilen takapenkillä santatienpätkän, jossa oli nimismiehenkiharaa, hämmästyttävän hienosti tuo korjaa etupäässä tuntuvat töyssyt niin että takapenkillä ne eivät tunnu oikeastaan lainkaan. Jännä tunne kun kuulee kyllä että pyörät hakkaavat, mutta takapenkkiin asti se ei välity juuri lainkaan :D
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ainoa huolettava asia teknisessä mielessä on juuri tuo kaasunestejousitus
Mä en olisi siitä jousituksesta niin huolissani. Sitikkahan on jo 50 vuotta noita tehnyt, joten luulisin, että osaavat asiansa... Ja loppujen lopuksi järjestelmä on aika yksinkertainen. Näissä uusissa tietysti on saatettu jousitukseen liittää kaikenlaista elektroniikkaa, jonka toimivuus onkin sitten toinen juttu. Mutta kyllähän nykyään kaikissa kalliimman luokan autoissa on vaikka mitä alustan toimintaan liittyvää elektroniikkaa, joten tuskin se aiheuttaa sen kummempia ongelmia, kuin muissakaan autoissa.
Itse olen ollut aina kiinnostunut Sitikoista ja aatoksissa on ollut hankkia DS kunnostusprojektiksi vielä joskus. Tämän vuoksi olen aika paljon lukenut juttua niiden jousituksesta ja kyllä vaikutelmaksi on jäänyt, että jousitus ei ole se, mikä näissä ongelmia aiheuttaa. Vanhoissa Citroeneissä ongelmana on ruoste ja uudemmissa (tuttujen autokorjaajien mukaan) sähköt.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mä en olisi siitä jousituksesta niin huolissani. Sitikkahan on jo 50 vuotta noita tehnyt, joten luulisin, että osaavat asiansa... Ja loppujen lopuksi järjestelmä on aika yksinkertainen. [.....] Tämän vuoksi olen aika paljon lukenut juttua niiden jousituksesta ja kyllä vaikutelmaksi on jäänyt, että jousitus ei ole se, mikä näissä ongelmia aiheuttaa. Vanhoissa Citroeneissä ongelmana on ruoste ja uudemmissa (tuttujen autokorjaajien mukaan) sähköt.
Näin se menee, paitsi että ei ne sähköt ihan priimaa olleet noissakaan ruostuvissa. Mut mainettaan parempia nekin silti. Jousitus on siitä veikeä, että sillä pystyy ajamaan käytännössä "loppuun" saakka, mutta sitten onkin vähän isompi remontti edessä. Rautajousivehkeille sen sijaan on pakko tehdä jotain ennen kuin ovat ihan räjähtämispisteessä. Veikkaan tässä olevan osa syytä siihen, miksi hydejousitusta vierastetaan -> jotkut on ajaneet järjestelmän korvauskelvottomaan kuntoon ihan tietämättömyyttään. Huoltoa hydet ei mielestäni vaadi rautajousista enempää.

Tässähän alkaa usko palautua Saab-klubilaisiin, ei täällä kaikki olekaan ihan täysin umpimielisiä vaan avarakatseisuuttakin löytyy! Mahtavaa, olin jo hieman huolissani josko ahdasmielinen kirjoittelu (jota täällä valitettavasti aika usein esiintyy) heijastuisi mielipiteeseeni Saabista.

Mitä C6:een tulee niin... Onneksi se on Citroën niin on pian minunkin lompakon ulottuvilla! :mrgreen:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Citroen C6

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No kun nyt citikasta puhutaan, niin kun tässä on tämä liisari loppumassa ja uutta kulkinetta pitäisi katsella. ( ja ei takuulla ole mikään VAG tuote enää )
Ja hiukan olen jo syrjäsilmällä katsellutkin.
( melko todennäköinen vaihtoehto )
Pitäisi vielä käydä koeajolla..

Kuva

Kaikkein parhain vaihtoehtohan olisi ollut
( 9-3 ) 1.9 TiD PF 120 hv Man-6
Mutta tuo € 32653 on hiukan liikaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin