Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tein tästä uuden ketjun koska mielestäni maantieliikenteen ohitusjärjestys ja suojatiet eivät liity toisiinsa juuri mitenkään.
Mimmi kirjoitti:Kerrothan sitten, kun pikkupoliisi olet, mistä tavallinen autoilija erottaa oletko SINÄ harkitsemassa ohitusta, vai ainoastaan ajamassa jonossa?
Yksi rekan takana olevan jonon ongelmista tosiaan on että joskus siihen kertyy porukkaa joilla ei ole aikomustakaan mennä ohi ja silti ajavat melko lähellä. Jos aikomus on mennä ohi pitää silti ajaa lähellä koska muuten joku sankari varmasti tunkee eteen välittömästi. Koska takana oleva ei voi erottaa mistä on kysymys on edellä olevan ohitusaikeisen vain itse pidettävä huoli siitä ettei väliin pysty tunkemaan.
Mimmi kirjoitti: Vai pitääkö kaikkien jäädä ajamaan jonoon, jossa vetäjänä toimii esim. täysperävaunullinen yhdistelmä, joka ei saa ajaa surinta sallittua nopeutta?
Ei tietysti, miksi pitäisi ? Vuoroaan pitää toki odottaa, niinkuin jonossa yleensäkin. Jos haluaa jäädä selvästi alle rajoituksen kulkevaan jonoon haluamatta ohittaa olisi hyvä jättää niin paljon väliä että siihen mahtuu ohittelijat väliin. Jos kyse on rajoituksen mukaan tai yli etenevästä jonosta ei todellakaan tarvitse helpottaa kenenkään jono-ohittelua, mieluummin päinvastoin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Risto »

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kaikki, jotka tulevat perä edellä vastaan ajavat minua hitaammin ja joutavat ohitettaviksi. On turha itkeä, että "kyllähän minä sen rekan ohi olisin mennyt, mutta joku muu ohittikin minut", sillä jos kerran nusuttajan pystyy ohittamaan olisi hänkin pystynyt puolestaan ohittamaan edellään menevän, mutta ei jostakin syystä kuitenkaan niin tehnyt ja näin ollen menettää vuoronsa.

Jos sitten ohitettavaksi sattuu joku turkulaistyylinen välinsulkijapaskiainen, niin mennään saman tien myös hänen edellään ajavan ohi, jolloin välinsulkijaa harmittaa vielä enemmän. :wink:
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Risto kirjoitti:
Jos sitten ohitettavaksi sattuu joku turkulaistyylinen välinsulkijapaskiainen, niin mennään saman tien myös hänen edellään ajavan ohi, jolloin välinsulkijaa harmittaa vielä enemmän. :wink:
Jos olisit tavallinen turkulaisinsinööri avensiksellasi, harmittaisi sinua enemmän kuin sitä välilihansylkijää, vai mikä se oli. Et nimittäin pääsisi ohi. Onni on ajaa Saabilla kun kiusanteko em. tilanteissa ei onnistu vaan Saabin ohituskiihtyvyys riittää tavallisesti.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Risto kirjoitti:Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kaikki, jotka tulevat perä edellä vastaan ajavat minua hitaammin ja joutavat ohitettaviksi.
Niinpä. Kaikista ohi vaan tilanteesta riippumatta, itsekkäitähän ovat vain ne jotka eivät suostu ohitettaviksi silloin kun se ohittajalle sopii :)
Risto kirjoitti: ....jos kerran nusuttajan pystyy ohittamaan olisi hänkin pystynyt puolestaan ohittamaan edellään menevän...
Onnistuuko esim. rekan ohittaminen siis samalla etäisyydellä vastaantulijaan tai näkyvyydellä kuin aseman paranteleminen etuilemalla ohittaen rekan takana vuoroaan odottavia henkilöautoja jonossa ?
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja qaw »

Muistan kerran kun ajelin nelostietä Jyväskylästä pohjoiseen. Ohiteltiin rekkoja sun muita hitaampia yhden X5-bemarin kanssa vuorotellen. Minä isipapan ~110hp/1500kg Mondeolla aina tilaisuuden tullen "lentäen" ohi sekä Bemarista että sen edellä jumivista, ja Bemari sitten aina RIITTÄVÄN suoran tullen hissukseen niistä muista ja lopulta myös minusta. Kunnes taas sama ralli alusta.

Useamman kerran mietin että tää homma menee nyt vähän väärin päin :D

Eihän tuosta silleen haittaa kai kummallekaan ollut, mutta JOS aikoo ajaa niin paljon ylinopeutta kuin se Bemari parhaimmillaan (itsellä aina kun mahdollista rajoitus+8 gps:n mukaan), niin voisko sitä sitten opetella myös ohittamaan...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti:Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kaikki, jotka tulevat perä edellä vastaan ajavat minua hitaammin ja joutavat ohitettaviksi.
Niinpä. Kaikista ohi vaan tilanteesta riippumatta, itsekkäitähän ovat vain ne jotka eivät suostu ohitettaviksi silloin kun se ohittajalle sopii :)
Risto kirjoitti: ....jos kerran nusuttajan pystyy ohittamaan olisi hänkin pystynyt puolestaan ohittamaan edellään menevän...
Onnistuuko esim. rekan ohittaminen siis samalla etäisyydellä vastaantulijaan tai näkyvyydellä kuin aseman paranteleminen etuilemalla ohittaen rekan takana vuoroaan odottavia henkilöautoja jonossa ?
Minähän se itsekäs asennevammainen tässä olenkin. :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

qaw kirjoitti: Eihän tuosta silleen haittaa kai kummallekaan ollut, mutta JOS aikoo ajaa niin paljon ylinopeutta kuin se Bemari parhaimmillaan (itsellä aina kun mahdollista rajoitus+8 gps:n mukaan), niin voisko sitä sitten opetella myös ohittamaan...
Joo, on kyllä merkillisiä ongelmia joillain tuossa ohittamisessa. Taannoin tuolla TDi traktorilla ajelin Mikkelistä kohti Paippisten kultaniittyjä, kun joku alavääntöihme-CRD Kia-farmari herätti pientä hämmenystä käytöksellään. Ohituskaistoilla äijä polki ihan eläimenä ohi kaikesta mikä liikkuu, mutta ohituskaistan päätyttyä maantiellä ei päässyt ohi mistään. Kun se X:nnen kerran jumahti jonkun alinopeutta ajavan nutaajaan perään, niin vetäsin "heittämällä" ohi siitä ja nutaajasta. Vihdoin Kia-mieskin heräsi koomastaan ja ohitti tämän, siis vaikka ei ollut ohituskaistaa 8O :roll:
Saavutettiin sitten rekka, jonka ohitin (ei ohituskaistan alaueella), mutta Kia ei uskaltanut. Seuraavalla ohituskaistalla katselin peilistä kun valkoinen Kia tulee julmaa vauhtia takaa tapansa mukaan. Pakko oli kiihdytellä sen verran, että ei Kia päässyt ohi ohituskaistan aikana. Tämän jälkeen ainakin kolme kertaa sama toistui, eli ohituskaistojen välillä Kia-mies jäi parin ohitetun auton päähän ja sitten ohituskaistalla polki sen mitä idän ihmeestä irtosi. Sain sentään pidettyä ukon takanani sopivasti kiihdytyskaistoilla kiihdytellen aina moottoritielle asti, jolloin "valitettavasti" tiemme erosivat.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Sen verran pitäisi olla liikenteessä pelisilmää, että annetaan niiden nopeampien mennä ohi. Rauhallisessa liikenteessä tämä merkitsee nopeampaa perusnopeutta, vilkkaassa liikenteessä ohitushalukkuutta. Siksi en ymmärrä jos ohituskaistoilla vedellään niiden ohi, jotka muuten ohittivat ei-ohituskaistan aikana.

Samalla kyllä mainitsen, että ohitan vain, kun näen sen tapahtuvan riskittömästi. Tehokkaalle saabille ei tietenkään pitkää suoraa tarvita, mutta jos näköyhteys on estynyt mutkan tai mäen takia, niin en ota riskiä. Sen verran vittumainen juttu tuo nokkakolari on.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Jos kyse on rajoituksen mukaan tai yli etenevästä jonosta ei todellakaan tarvitse helpottaa kenenkään jono-ohittelua, mieluummin päinvastoin.
Lain edellyttämään turvaväliin mahtuu oikein hyvin palaamaan, joten eipä siinä tarvitse mitään erityishelpotuksia tehdäkään.

Mihin ihmeeseen se sitten perustuisi, että nopeammin ajavien ohittelua saisi hankaloittaa? Rikoksen estämisvelvollisuuteen? :D Ja miten se käytännössä pitäisi toteuttaa, ajamalla lähempänä edellämenevää (vrt. turvaväli) vai kiihdyttely? Särähti todella pahasti korvaan tuo viimeinen lauseesi.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Ajan vuodessa n. 80tkm. Siitä Suomessa n. 45tkm, Ruotsissa n. 15tkm ja Saksassa 20tkm. Milloinkaan ei ole ollut ongelmaa ohittaa mitään hitaampaa ajoneuvoa. Tilanteet ovat tosin olleet aina yksilöllisiä. Se menee ohi kuka haluaa ja sillä selvä, ei kai siihen nyt sentään vuoronumeroita tarvitse mistään ostaa.

Voi, voi sentään:) Jos nyt sitäpaitsi joku haluaa jonoa ohitella ylinopeudella niin kyllä minä annan tilaa jos niikseen tulee. Tuntuisi näin viiden lapsen isänä aika kusipäiseltä vaarantaa omaa terveyttään blokkailemalla muita vain sen takia, että saa "opettaa" jotain toista kanssa-autoilijaa. Meillä on kai niitä setiä ja tätejä liikenteessä ks. tehtävää varten, saavat kuulemma ihan palkkaakin siitä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Alihankkija kirjoitti: Jos nyt sitäpaitsi joku haluaa jonoa ohitella ylinopeudella niin kyllä minä annan tilaa jos niikseen tulee..
Samoin, jos joku tulee konttiin kiinni tuhatta ja sataa, niin sillä on varmasti kiireempi kuin mulla, joten annan tilaa mahdollisuuksien mukaan. Sen sijaan jos aiemmalla käyttäytymisellään esimerkiksi yllä kuvailemani ohituskaistojen Keke on osoittanut, että ohitustaidot / menohalut loppuu normaalilla maantiepätkällä, jossa tulee taas perä edellä vastaan, niin ketään oman tulkintani mukaan vaarantamatta pyrin estämään sankarin pääsyn eteeni ohituskaistalla esim. kiihdyttämällä sopivasti vauhtiani. Mihinkään ohituskaistaa edeltäviin wesku™ manöövereihin (*) en kyllä rupea missään tilanteessa.

*) jarruttaminen alinopeuteen ennen ohituskaistaa jonka alkaessa voimakas kiihdytys n. sallittuun nopeuteen
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Aikas useasti tulee tuota 5-tietä ajettua ylös ja alas. Näitä Villen mainitsemia urpoja löytyy joka kerralle. Olen mm. ohittanut omien laskujeni mukaan Lusi-Järvenpää välillä yhden Clion 17 kertaa. Minulla vakkari päällä, hänellä "kovaa" ajamisen innon keskeytti mm. känny, meikkaaminen, lehden luku sekä oikealla kaistalle "yllättäen" eteen tullut rekka....

Toinen hienous on tietyö Mäntyharjulla. Roikutaan 50/60 alueilla kontissa ja mennään ohi 80 alueella ja Lusin jälkeen joudun ohittamaan samat sankarit gps:n näyttämällä 103km/h. Joskus tekisi mieli kysyä, että minne se kiire katosi ? Mutta ei jaksa, kuuntelen musiikkia tai koe-eläinpuistoa ja nautin elämästä:)
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Meitsiä ketuttaa eniten moottoriteillä joidenkin öykkärien tapa pussittaa edellä ajava auto hitaammin kulkevan esim. rekan perään.

Ts. kurnutellaan samaa vauhtia kaikessa rauhassa, ja lähestyttäessä hitaammin kulkevaa "varastetaan" ohituskaista kiilaamalla rinnalle ennen kuin edellä kulkeva on ennättänyt vaihtaa kaistaa :twisted: .

Ja sitten ne ***kääpiöt jotka ajavat pysyvästi moottoritien vasenta kaistaa :twisted: :twisted: .

Jaa, taidanpa ottaa toisen kupin kahvia...
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Jonkun verran tullut viimeaikoina vastaan edellä ajavien "hitautta" ohitukseen lähdöissä. Eli suora aukeaa ja edellä ajava ei tee elettäkään ohitukselle, itse kolmantena autona näkee jo että tilaa on, vilkku päälle ja siirtymään toiselle kaistalle... siinä vaiheessa löytyy edellä ajavalta vilkku kun ollaan jo itse toisella kaistalla. Eipä siinä, noita kun osaa hieman varoa, niin ei ole vaaratilanteita päässyt syntymään...
Eli lähinnä toivoisi että laittavat vilkkua edes ajoissa. Saa pitää vuoronsa kunhan tekee sen ajoissa...
(valitettavasti viimeinen virhe on olettaa että edellä menevä auto lähtee ohi)
Viimeksi muokannut Money For Nothing, Ke Marras 25, 2009 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

V.J.S kirjoitti:jos joku tulee konttiin kiinni tuhatta ja sataa, niin sillä on varmasti kiireempi kuin mulla, joten annan tilaa mahdollisuuksien mukaan.
Itse olen näissä tilanteissa yliherkkä sääolosuhteille ja muistan kytkeä takasumuvalot päälle. Siis silloin, kun tullaan tappituntumalle muttei muisteta enää kiiruhtaa myös ohitse. Sen enempää en yleensä jaksa tehdä kiusaa, pääsee vähemmällä kuin pistää musiikin kovemmalle ja hoilottaa itse mukana. :lol:
Vastaa Viestiin