Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Rasmus Speed
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 20:33

Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus Speed »

Rasmus Speed Promotions OY laajensi toimintaansa aloittaen tehomittauspalvelun.

Auton alusta- ja moottorisäätöjä vuodesta 2000 tehnyt Rasmus Speed Promotions OY on EFI Technologyn moottoriohjainyksikköjen edustaja Skandinaviassa.

Tähän mennessä olemme toimineet aina asiakkaan tiloissa, radalla tai asiakkaan lähellä olevassa dynossa. Nyt meillä on oma tehomittaus dynometri Rototest VPA-R5, jossa on jarruvoimaa aina 2000 Nm:iin asti.

Tehomittauksia voidaan tarvittaessa suorittaa myös asiakkaan tiloissa, sillä dynomme on liikuteltavissa ja vaatii ainoastaan tasaisen alustan tehon mittausta tai moottorin säätöä tehdessä.

Omat toimitilamme valmistui heti joulun jälkeen (2009) Vantaalla, lentokentän läheisyydessä osoitteessa Kelatie 30 halli 2, missä teemme tehomittauksia ja moottorisäätöjä sekä kilpamoottorien rakentamista.

Efi Technologyn ohjainyksikköjen lisäksi säädämme myös muita ohjainyksikköjä. Erikoisuutena esim. APEXI Power FC (myös lukittuja) ja Hondata.

Rototest VPA-R5 on uutta tekniikkaa edustava dyno, joka kiinnitetään pyörän napaan kiinni ja näin ollen on huomattavasti tarkempi kuin perinteiset rulladynot, joissa on aina kitkahäviötä.

Perinteisissä rulladynoissa tarkkuus jää yleensä 2-7% oikeasta tehomäärästä johtuen kitkahäviöstä sekä renkaan koon kasvaessa nopeuden noustessa.

Tehomittauksen toistettavuus on näin ollen ihan toista luokkaa, kun nämä muuttujat on eliminoitu.

Rototestin hyötyjä ovat tarkemmat mittatulokset ja myös se, että nyt ei tarvitse erikseen ajatella millä renkailla dynoon tulee. Tiedettävästihän ralli-, nasta- tai sliksirenkaat eivät toimi rulladynossa.

Mittaus- ja säätötyön parantamiseksi meillä on käytössä 21- kanavainen loggeri, johon voidaan liittää tarvittavat mittainstrumentit, paineanturit, lämpöanturit, lambda- anturit jne.

Auton mittauksista ja säädöistä vastaa Toni R. Ruokonen joka on moottoriohjainyksikköihin erikoistunut tietotekniikka insinööri sekä ammatti kilpa-autoilija.

Kansainvälisillä kilparadoilla 1990 ja 2000 luvulla Ruokonen teki kovaa tulosta Hondan, Peugeotin, Porschen sekä Mitsubishin ratissa.

Kokeneet kuskit tietävät kertoa ettei menestys tule pelkän taidon ja harjoittelun myötä.

Huipputuloksiin pääsy edellyttää paljon eri asioiden testaamista. Testatessa tulee aina muistaa muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tietäisi mistä muutos johtui. Vaikeutena on että radalla ja maastossa olosuhteet jatkuvasti muuttuu. Ilman kosteus, lämpötila, päällysteen pito, renkaitten kulumisaste jne.

Tehot pystyy tällä uusimmalla tekniikalla mittaamaan hyvinkin luotettavasti suoraan vetävien pyörien navasta. Mittaukset olisikin syytä tehdä aina ennen sekä jälkeen muutoksen jonka oletetaan vaikuttavan tehoon. Näin varmistutaan muutoksen vaikutuksesta, ja opitaan koko ajan lisää.

Kilpailukauden kestäessä on syytä silloin tällöin tarkistaa onko tehot tallella, koska 5-10 hv hukkumista ei kuski välttämättä huomaa, mutta kellossa se näkyy. Ilman tehon mittausta on vaikea sanoa onko kysymyksessä ulkoisten olosuhteiden muuttuminen vai tehon häviäminen.

Lisää tietoa kotisivuiltamme http://www.ToniRuokonen.com

Rasmus Speed Promotions OY
Kelatie 30 halli2
01450 VANTAA

Yhteydenotto:
puh. 0400 205 417
e-mail: efi@toniruokonen.com
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Liekköhän tämä oikea paikka mainostaa yritystään...
#3834
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

No ei tällaiset mainokset pahasta ole, mutta saisi olla näille ihan oma keskustelu-osio.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Olli Kinaret kirjoitti:No ei tällaiset mainokset pahasta ole, mutta saisi olla näille ihan oma keskustelu-osio.
Samaa mieltä. Sieltä olisi helppo katsella mitä palveluja ja tuotteita tarjolla.
Mainostaminen ei kai sinäänsä ole keneltäkään pois.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itse jos mainoksia haluan lukea, menen satunnaisille internet sivuille joissa niitä on joka nurkassa (tällaista hetkeä ei vielä ole ollut). Tuo mainos osio ei ole huono idea. Tosin tuolla klubipuolella on klubietu alue, joten jos klubilaisille haluaa mainostaa toimintaansa niin "maksuna" mainostilasta voisi jonkinlaisen klubialennuksenkin antaa.
#3834
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Käsittääkseni harvoille foorumeille saa ilmaiseksi mainoksia laittaa, miksi siis tänne saisi? 8O
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mutta toisaalta, vaikka tänne ei ehkä kuulu tällaiset topickit, niin hienoa kuulla, että tällainen dyno on saatu Suomen maalle. En tiedä sitten, onko näitä jo ollut aikaisemmin Suomessa. Oliko tämä siirrettävä? Minkä hintainen on dynomittaus?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja essal »

Aika monella palstalla on osio "Kaupalliset ilmoitukset" jonne voi työntää tälläiset ilmoitukset.

Hyvä kai se on kun uudet palvelun tarjoajat saavat äänensä kuuluviin, tämä lienee sitä "sosiaalista mediaa".
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sittenhän modeilla olisi pientä hommaa, jotta saisivat tehtyä tällaisen "Kaupalliset ilmoitukset"-osion, ja siirtäisivät tämän topickin sinne.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
teetee
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2009 09:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja teetee »

juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.

Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

teetee kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.

Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
Mikä on MoTec?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä
Motec tarjoaa sivujensa mukaan seuraavia:
* Engine Management
* Data Loggers
* Power Distribution
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja V-M »

teetee kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.

Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
Ainakin viimeks siellä dynolla käydessä ite säätäjällä oli subaru...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä

Viesti Kirjoittaja V-M »

teetee kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.

Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
Ainakin viimeks siellä dynolla käydessä ite säätäjällä oli WRX subaru...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin