Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 20:33
Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Rasmus Speed Promotions OY laajensi toimintaansa aloittaen tehomittauspalvelun.
Auton alusta- ja moottorisäätöjä vuodesta 2000 tehnyt Rasmus Speed Promotions OY on EFI Technologyn moottoriohjainyksikköjen edustaja Skandinaviassa.
Tähän mennessä olemme toimineet aina asiakkaan tiloissa, radalla tai asiakkaan lähellä olevassa dynossa. Nyt meillä on oma tehomittaus dynometri Rototest VPA-R5, jossa on jarruvoimaa aina 2000 Nm:iin asti.
Tehomittauksia voidaan tarvittaessa suorittaa myös asiakkaan tiloissa, sillä dynomme on liikuteltavissa ja vaatii ainoastaan tasaisen alustan tehon mittausta tai moottorin säätöä tehdessä.
Omat toimitilamme valmistui heti joulun jälkeen (2009) Vantaalla, lentokentän läheisyydessä osoitteessa Kelatie 30 halli 2, missä teemme tehomittauksia ja moottorisäätöjä sekä kilpamoottorien rakentamista.
Efi Technologyn ohjainyksikköjen lisäksi säädämme myös muita ohjainyksikköjä. Erikoisuutena esim. APEXI Power FC (myös lukittuja) ja Hondata.
Rototest VPA-R5 on uutta tekniikkaa edustava dyno, joka kiinnitetään pyörän napaan kiinni ja näin ollen on huomattavasti tarkempi kuin perinteiset rulladynot, joissa on aina kitkahäviötä.
Perinteisissä rulladynoissa tarkkuus jää yleensä 2-7% oikeasta tehomäärästä johtuen kitkahäviöstä sekä renkaan koon kasvaessa nopeuden noustessa.
Tehomittauksen toistettavuus on näin ollen ihan toista luokkaa, kun nämä muuttujat on eliminoitu.
Rototestin hyötyjä ovat tarkemmat mittatulokset ja myös se, että nyt ei tarvitse erikseen ajatella millä renkailla dynoon tulee. Tiedettävästihän ralli-, nasta- tai sliksirenkaat eivät toimi rulladynossa.
Mittaus- ja säätötyön parantamiseksi meillä on käytössä 21- kanavainen loggeri, johon voidaan liittää tarvittavat mittainstrumentit, paineanturit, lämpöanturit, lambda- anturit jne.
Auton mittauksista ja säädöistä vastaa Toni R. Ruokonen joka on moottoriohjainyksikköihin erikoistunut tietotekniikka insinööri sekä ammatti kilpa-autoilija.
Kansainvälisillä kilparadoilla 1990 ja 2000 luvulla Ruokonen teki kovaa tulosta Hondan, Peugeotin, Porschen sekä Mitsubishin ratissa.
Kokeneet kuskit tietävät kertoa ettei menestys tule pelkän taidon ja harjoittelun myötä.
Huipputuloksiin pääsy edellyttää paljon eri asioiden testaamista. Testatessa tulee aina muistaa muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tietäisi mistä muutos johtui. Vaikeutena on että radalla ja maastossa olosuhteet jatkuvasti muuttuu. Ilman kosteus, lämpötila, päällysteen pito, renkaitten kulumisaste jne.
Tehot pystyy tällä uusimmalla tekniikalla mittaamaan hyvinkin luotettavasti suoraan vetävien pyörien navasta. Mittaukset olisikin syytä tehdä aina ennen sekä jälkeen muutoksen jonka oletetaan vaikuttavan tehoon. Näin varmistutaan muutoksen vaikutuksesta, ja opitaan koko ajan lisää.
Kilpailukauden kestäessä on syytä silloin tällöin tarkistaa onko tehot tallella, koska 5-10 hv hukkumista ei kuski välttämättä huomaa, mutta kellossa se näkyy. Ilman tehon mittausta on vaikea sanoa onko kysymyksessä ulkoisten olosuhteiden muuttuminen vai tehon häviäminen.
Lisää tietoa kotisivuiltamme http://www.ToniRuokonen.com
Rasmus Speed Promotions OY
Kelatie 30 halli2
01450 VANTAA
Yhteydenotto:
puh. 0400 205 417
e-mail: efi@toniruokonen.com
Auton alusta- ja moottorisäätöjä vuodesta 2000 tehnyt Rasmus Speed Promotions OY on EFI Technologyn moottoriohjainyksikköjen edustaja Skandinaviassa.
Tähän mennessä olemme toimineet aina asiakkaan tiloissa, radalla tai asiakkaan lähellä olevassa dynossa. Nyt meillä on oma tehomittaus dynometri Rototest VPA-R5, jossa on jarruvoimaa aina 2000 Nm:iin asti.
Tehomittauksia voidaan tarvittaessa suorittaa myös asiakkaan tiloissa, sillä dynomme on liikuteltavissa ja vaatii ainoastaan tasaisen alustan tehon mittausta tai moottorin säätöä tehdessä.
Omat toimitilamme valmistui heti joulun jälkeen (2009) Vantaalla, lentokentän läheisyydessä osoitteessa Kelatie 30 halli 2, missä teemme tehomittauksia ja moottorisäätöjä sekä kilpamoottorien rakentamista.
Efi Technologyn ohjainyksikköjen lisäksi säädämme myös muita ohjainyksikköjä. Erikoisuutena esim. APEXI Power FC (myös lukittuja) ja Hondata.
Rototest VPA-R5 on uutta tekniikkaa edustava dyno, joka kiinnitetään pyörän napaan kiinni ja näin ollen on huomattavasti tarkempi kuin perinteiset rulladynot, joissa on aina kitkahäviötä.
Perinteisissä rulladynoissa tarkkuus jää yleensä 2-7% oikeasta tehomäärästä johtuen kitkahäviöstä sekä renkaan koon kasvaessa nopeuden noustessa.
Tehomittauksen toistettavuus on näin ollen ihan toista luokkaa, kun nämä muuttujat on eliminoitu.
Rototestin hyötyjä ovat tarkemmat mittatulokset ja myös se, että nyt ei tarvitse erikseen ajatella millä renkailla dynoon tulee. Tiedettävästihän ralli-, nasta- tai sliksirenkaat eivät toimi rulladynossa.
Mittaus- ja säätötyön parantamiseksi meillä on käytössä 21- kanavainen loggeri, johon voidaan liittää tarvittavat mittainstrumentit, paineanturit, lämpöanturit, lambda- anturit jne.
Auton mittauksista ja säädöistä vastaa Toni R. Ruokonen joka on moottoriohjainyksikköihin erikoistunut tietotekniikka insinööri sekä ammatti kilpa-autoilija.
Kansainvälisillä kilparadoilla 1990 ja 2000 luvulla Ruokonen teki kovaa tulosta Hondan, Peugeotin, Porschen sekä Mitsubishin ratissa.
Kokeneet kuskit tietävät kertoa ettei menestys tule pelkän taidon ja harjoittelun myötä.
Huipputuloksiin pääsy edellyttää paljon eri asioiden testaamista. Testatessa tulee aina muistaa muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tietäisi mistä muutos johtui. Vaikeutena on että radalla ja maastossa olosuhteet jatkuvasti muuttuu. Ilman kosteus, lämpötila, päällysteen pito, renkaitten kulumisaste jne.
Tehot pystyy tällä uusimmalla tekniikalla mittaamaan hyvinkin luotettavasti suoraan vetävien pyörien navasta. Mittaukset olisikin syytä tehdä aina ennen sekä jälkeen muutoksen jonka oletetaan vaikuttavan tehoon. Näin varmistutaan muutoksen vaikutuksesta, ja opitaan koko ajan lisää.
Kilpailukauden kestäessä on syytä silloin tällöin tarkistaa onko tehot tallella, koska 5-10 hv hukkumista ei kuski välttämättä huomaa, mutta kellossa se näkyy. Ilman tehon mittausta on vaikea sanoa onko kysymyksessä ulkoisten olosuhteiden muuttuminen vai tehon häviäminen.
Lisää tietoa kotisivuiltamme http://www.ToniRuokonen.com
Rasmus Speed Promotions OY
Kelatie 30 halli2
01450 VANTAA
Yhteydenotto:
puh. 0400 205 417
e-mail: efi@toniruokonen.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
No ei tällaiset mainokset pahasta ole, mutta saisi olla näille ihan oma keskustelu-osio.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Samaa mieltä. Sieltä olisi helppo katsella mitä palveluja ja tuotteita tarjolla.Olli Kinaret kirjoitti:No ei tällaiset mainokset pahasta ole, mutta saisi olla näille ihan oma keskustelu-osio.
Mainostaminen ei kai sinäänsä ole keneltäkään pois.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Itse jos mainoksia haluan lukea, menen satunnaisille internet sivuille joissa niitä on joka nurkassa (tällaista hetkeä ei vielä ole ollut). Tuo mainos osio ei ole huono idea. Tosin tuolla klubipuolella on klubietu alue, joten jos klubilaisille haluaa mainostaa toimintaansa niin "maksuna" mainostilasta voisi jonkinlaisen klubialennuksenkin antaa.
#3834
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Käsittääkseni harvoille foorumeille saa ilmaiseksi mainoksia laittaa, miksi siis tänne saisi? 

Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Mutta toisaalta, vaikka tänne ei ehkä kuulu tällaiset topickit, niin hienoa kuulla, että tällainen dyno on saatu Suomen maalle. En tiedä sitten, onko näitä jo ollut aikaisemmin Suomessa. Oliko tämä siirrettävä? Minkä hintainen on dynomittaus?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Aika monella palstalla on osio "Kaupalliset ilmoitukset" jonne voi työntää tälläiset ilmoitukset.
Hyvä kai se on kun uudet palvelun tarjoajat saavat äänensä kuuluviin, tämä lienee sitä "sosiaalista mediaa".
Hyvä kai se on kun uudet palvelun tarjoajat saavat äänensä kuuluviin, tämä lienee sitä "sosiaalista mediaa".
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Sittenhän modeilla olisi pientä hommaa, jotta saisivat tehtyä tällaisen "Kaupalliset ilmoitukset"-osion, ja siirtäisivät tämän topickin sinne.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Mikä on MoTec?teetee kirjoitti:Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Motec tarjoaa sivujensa mukaan seuraavia:MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä
* Engine Management
* Data Loggers
* Power Distribution
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Ainakin viimeks siellä dynolla käydessä ite säätäjällä oli subaru...teetee kirjoitti:Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Tehonmittausta ja moottorinsäätöjä
Ainakin viimeks siellä dynolla käydessä ite säätäjällä oli WRX subaru...teetee kirjoitti:Rototestin laite se on. Eli suoraan napoihin kiinnitettävät mittauspäät. Eniten säätöpuolella siellä on tietämystä MoTec-moottorinohjausjärjestelmästä.juhokare kirjoitti:Oulun Tekulla taisi olla myös aika uudet tai uudistetut dynot. En tiedä minkälaiset, mutta ihan uudet.
Varmaan yleisin säädettävä auto on Mitsubishin evo-mallit.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135