Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Ei paljoa löytynyt vanhoja keskusteluja tästä aiheesta. Tämän löysin (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=maakaasu), mutta koska se oli tuolla 9000-osastolla, avasin uuden ketjun tänne yleiselle osastolle.

Kysäisin hintaa ja soveltuvuutta Oragas Oy:ltä joka näitä muutoksia Suomessa tekee. Hinnaksi ilmoittivat 2890EUR (sis.alv), joka sisältää:
Osat ja työ
90L maakaasusäiliö
AKE-muutoskatsastus
2 vuoden takuu, jatketaan 3 vuoteen säännöllisesti huoltamalla

Onkohan kukaan Saabisti vielä tämmöistä autoonsa asennuttanut? Ilmeisesti noita on muualla euroopassa Saabeihinkin tehty. Aleneeko tämän myötä päästöihin perustuva käyttömaksu?

Kysyin tuolta firmasta myös soveltuuko maakaasukäyttö myös flexifuel autoon, johon vastasivat: "Flexfuel mahdollisuus ei ole ongelma sinänsä, mutta suosittelemme käyttämään normaalia bensiiniä maakaasun ohella."

Enpä oikein tiedä uskaltaako tuollaista investointia tehdä. Enemmän ehkä kiinnostaisi tuo E85-polttoaineella ajelu (se muutos olisi kai halvempi = pelkkä softan päivitys?), mutta toistaiseksi sitä ei ole minun kotikulmilta saatavana, maakaasua kyllä olisi...
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Viron puolella tekevät noita konversioita, ja varmaan tonni tippuu hinnasta pois. Ongelma tällä hetkellä maakaasun kanssa on, että jakeluasemia ei montaa ole ja maakaasusäiliöt jälkiasenteisina aika pieniä, jolloin saa olla alvariinsa tankkaamassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko tuohon kannattavuuslaskelman tekoon jotain pohjia? Lähinnä, että jos tiedetään paljonko auto kuluttaa bensiiniä niin voiko siitä suoraan päätellä tulevan kaasunkulutuksen? Tankkausasema olisi tuossa muutaman kilsan päässä...

EDIT: Oragasin sivuilla olevien esimerkkien pohjalta laskettuna suhdeluku on 0,595 eli noin monta kiloa kaasua kuluu siinä missä litra bensaa. Pitäisiköhän tuohon varovaisuuden vuoksi kuitenkin pistää hiukan lisää?
Bensalitra maksaa tällä hetkellä jotain 1,33 ja vastaava määrä kaasua 0,63 eli siitä laskeskelemaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tturku kirjoitti:Viron puolella tekevät noita konversioita, ja varmaan tonni tippuu hinnasta pois. Ongelma tällä hetkellä maakaasun kanssa on, että jakeluasemia ei montaa ole ja maakaasusäiliöt jälkiasenteisina aika pieniä, jolloin saa olla alvariinsa tankkaamassa.
Miten ulkomailla asennetun muutoskatsastus menee ? Jotain painetestejä ennen katsastusaseman prosesseja ? Tuo yllämainittu firma väittää että "Suomen lain mukaan henkilöt, joilla ei ole Tukes hyväksyntää eivät saa asentaa paineistettuja kaasulaitteita. "
Siis saman matkan kulkeminen bensalla maksaa kaksi kertaa enemmän kuin kaasulla, onko näin ?
Karkeasti laskien kahden tonnin asennushan maksaisi itsenä pois jos kahdessa vuodessa normikilsoilla. Plus sitten se korkeampi oktaani, nam nam ! 300 km ajo yhdellä kaasutankkauksella kyllä tuplaa sitten tankillakäynnit jos haluaa sentit kerätä.

Sitten kun vielä saisi varapyöräkoteloon kaasudonitsin niin ei tavarankuljetuskyky häiriintyisi...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja siiseli »

vesa67 kirjoitti:
tturku kirjoitti:Viron puolella tekevät noita konversioita, ja varmaan tonni tippuu hinnasta pois. Ongelma tällä hetkellä maakaasun kanssa on, että jakeluasemia ei montaa ole ja maakaasusäiliöt jälkiasenteisina aika pieniä, jolloin saa olla alvariinsa tankkaamassa.
Miten ulkomailla asennetun muutoskatsastus menee ? Jotain painetestejä ennen katsastusaseman prosesseja ? Tuo yllämainittu firma väittää että "Suomen lain mukaan henkilöt, joilla ei ole Tukes hyväksyntää eivät saa asentaa paineistettuja kaasulaitteita. "
Siis saman matkan kulkeminen bensalla maksaa kaksi kertaa enemmän kuin kaasulla, onko näin ?
Karkeasti laskien kahden tonnin asennushan maksaisi itsenä pois jos kahdessa vuodessa normikilsoilla. Plus sitten se korkeampi oktaani, nam nam ! 300 km ajo yhdellä kaasutankkauksella kyllä tuplaa sitten tankillakäynnit jos haluaa sentit kerätä.

Sitten kun vielä saisi varapyöräkoteloon kaasudonitsin niin ei tavarankuljetuskyky häiriintyisi...
En usko että virossa asennus tuottaa ongelmia katsastuksessa, jos vaan saat asentaneesta yrityksestä asianmukaiset dokumentit ja todistukset. Viro on EU maa ja varmaankin samat vaatimukset noille asennuksille.
#3834
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pelkällä kaasulla ei tietenkään voi ajaa, vaan auto käyttää jonkin verran bensaa tietyissä tilanteissa. Samaten voi käydä niin, ettei pidemmällä matkalla aina pääse tankkaamaan kaasua -> kannattavuus heikkenee.

Kumma että suomalaiset eivät osaa eivätkä saa asentaa noita, ulkomailla pulttaillaan vastaavia vehkeitä vanhoihin autoihin ihan normaalisti ilman sen kummempaa sormenheristystä.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mites tuommoinen mahtaa toimia trionic turbo Saabissa? Onko kaasun korkeammalla palamislämpötilalla mitään vaaraa autolle?
Täällä Oulussa ei ole maakaasuputkea ja tuskin tulee koskaan. Joku liikenteen biokaasu hanke on kuitenkin käynnissä ja tuommoista voisi harkita, jos on huomattavasti halvempaa kuin bensa:
http://www.kaleva.fi/plus/Ouluun-kaavai ... maa/824186
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kiinnostaa kyllä... muttei vielä omia kokemuksia:(
Tässä lisää linkkiä.. jos itse pystyy asentaa: (halvempaa kuin oragas)
http://www.cnghouse.fi/kauppa/index.php

Overdrivin pitkä ketju:http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... &start=510
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja oju »

Kaasuvaihtoehtoja auton polttoaineeksi on maailmalla pääasiallisesti kaksi; nestekaasu ja maakaasu. Nestekaasu pysyy nesteenä painesäiliössä mutta maakaasu ei pysy nesteenä kuin viilennettynä noin -160C. Siksi autoissa kyseeseen tulee lähinnä paineistettu maakaasu (CNG,PNG) tai nestekaasu (LPG,autogas). Tämä vain teknisessä mielessä, poliittisesti on päätetty että Suomessa autoissa voi olla vain maakaasua joten vaikeaa valintaa ei tarvitse tehdä (sarkasmia). Asennus pitää tehdä ammattimaisesti hyväksytyistä osista ja se pitää lopuksi erikseen hyväksyttää. Ei siis kannata tilata netistä ellei todella tiedä mitä tekee ja tunne hyväksyttyä asentajaa.

Nestekaasuautoja tehtii aiemmin ja ilmeisesti sellaisen voi vieläkin tehdä vm. 1980 (?) vanhemmasta autosta. Uudemmista konversioita ei siis saa tehdä. Tekniikka on yksinkertaista ja sitä näkee mm. trukeissa. Muunnossarjoja löytyy maailmalta pilvin pimein.

Maakaasu on toki siitä hyvää että se on todella puhdasta ja puristuskestävyys on erinomainen. Hiilen osuus energiasisällöstä on hiilivetyjen pienin -> CO2 päästöt ovat pienet, samoin kaikki hiukkaspäästöt yms.

Nestekaasua on paremmin saatavilla ja ilmeisesti keski-euroopassa tankkauspisteitä on noin 3 kertaa enemmän kuin maakaasulla. Kuten sanottua, tämähän ei meitä koske.

Fysikaalisista ominaisuuksista kannattaa muistaa että nestekaasu on ilmaa raskaanpaa ja kerääntyy syvennyksiin kun taas maakaasu on kevyempää ja nousee ylöspäin.

Tuolla overdrivessä näytti olevan ihan asiallista infoa.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Eli pelkästä maakaasustahan tässä otsikossa oli kyse..
Painestamattomana 10kg kaasua vie todella monta kuutiota tilavuutta, siksi paine-säiliöt.
Kaasuosat ovat kyllä pääsääntösesti hyväksyttyjä standardien mukaan.
Asennuksen saa tehdä/hyväksyttää melkein kuka jääkaapin/ilmastoinnin korjaaja vaan... Heillä on tentittynä tukes kaasu-kurssi..
->OT:
Vähän sama kuin että kuumailmapuhallinta saa käyttää vain voimassa olevalla tulityöluvalla.. :roll:

Mutta onko kaasulla liikkuvia saabeja liikenteessä?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja oju »

fforslund kirjoitti:Eli pelkästä maakaasustahan tässä otsikossa oli kyse..
Kokemuksesta tiedän että kaasut menevät monelta sekaisin. Parempi mainita heti että muualla vaihtoehtoja on kaksi, meillä yksi.
fforslund kirjoitti:Kaasuosat ovat kyllä pääsääntösesti hyväksyttyjä standardien mukaan.
Asennuksen saa tehdä/hyväksyttää melkein kuka jääkaapin/ilmastoinnin korjaaja vaan... Heillä on tentittynä tukes kaasu-kurssi..
Löysin AKEn tiedotteen asiasta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdf
Määräyksissä ja siirtymäajoissa on ainakin ollut kansallisia eroja EUn sisällä, toivottavasti niistä on nyt päästy. Asennusfirmoja on tosiaan listan perusteella pilvin pimein.

Olisi mielenkiintoista nähdä miten kaasuautojen katsastus kehittyy, tuskin niitä tulevaisuudessa tarvitsee hyväksyttää kahdessa paikassa.
fforslund kirjoitti:Vähän sama kuin että kuumailmapuhallinta saa käyttää vain voimassa olevalla tulityöluvalla.. :roll:
Sillä erotuksella että jos kuumailmapuhaltimella kämmää, huomaa savun suhteellisen pian. Mikäli kaasuasennuksen mokaa voi seuraukset näkyä vasta paljon myöhemmin. En silti usko että pelkkä kurssi tekee asentajasta alan gurua, pääasia olisi jos pahimmat viritykset karsiutuisivat pois.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja tturku »

fforslund kirjoitti:Mutta onko kaasulla liikkuvia saabeja liikenteessä?
Viron puolella niitä on välillä auto24.ee:ssä myynnissä. Ainakin yksi ng900 löytyi kesällä. Nyt näyttäis olevan vain yksi 2006 9-3sc siellä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja Poy »

Nyt se näyttää pahasti siltä, että maakaasukin laitetaan verolle :(
http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/856344
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

No niin, tuohan oli odotettavissa. Kokoajan lässytetään biopolttoaineiden käytön lisäämisestä, mutta sitten kun olisi oikeasti jotain tapahtumassa, torpataan kehitys verolla. Kohtahan E85:den verohelpotus poistuu jne.
Maakaasu olisi vielä kaikista puhtain päästöiltään. Mutta ei. Kyllä taas vituttaa tää touhu niin ettei veri kierrä :evil:
M97CSB234EFM57001 RE85
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Poy kirjoitti:Nyt se näyttää pahasti siltä, että maakaasukin laitetaan verolle :(
http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/856344
Itse asiaan en jaksa ottaa kantaa mutta olihan kamalan huonosti kirjoitettu artikkeli, ehkä jokin peruskoululainen kirjoittanut iltatöinään?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin