Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Ei paljoa löytynyt vanhoja keskusteluja tästä aiheesta. Tämän löysin (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=maakaasu), mutta koska se oli tuolla 9000-osastolla, avasin uuden ketjun tänne yleiselle osastolle.
Kysäisin hintaa ja soveltuvuutta Oragas Oy:ltä joka näitä muutoksia Suomessa tekee. Hinnaksi ilmoittivat 2890EUR (sis.alv), joka sisältää:
Osat ja työ
90L maakaasusäiliö
AKE-muutoskatsastus
2 vuoden takuu, jatketaan 3 vuoteen säännöllisesti huoltamalla
Onkohan kukaan Saabisti vielä tämmöistä autoonsa asennuttanut? Ilmeisesti noita on muualla euroopassa Saabeihinkin tehty. Aleneeko tämän myötä päästöihin perustuva käyttömaksu?
Kysyin tuolta firmasta myös soveltuuko maakaasukäyttö myös flexifuel autoon, johon vastasivat: "Flexfuel mahdollisuus ei ole ongelma sinänsä, mutta suosittelemme käyttämään normaalia bensiiniä maakaasun ohella."
Enpä oikein tiedä uskaltaako tuollaista investointia tehdä. Enemmän ehkä kiinnostaisi tuo E85-polttoaineella ajelu (se muutos olisi kai halvempi = pelkkä softan päivitys?), mutta toistaiseksi sitä ei ole minun kotikulmilta saatavana, maakaasua kyllä olisi...
Kysäisin hintaa ja soveltuvuutta Oragas Oy:ltä joka näitä muutoksia Suomessa tekee. Hinnaksi ilmoittivat 2890EUR (sis.alv), joka sisältää:
Osat ja työ
90L maakaasusäiliö
AKE-muutoskatsastus
2 vuoden takuu, jatketaan 3 vuoteen säännöllisesti huoltamalla
Onkohan kukaan Saabisti vielä tämmöistä autoonsa asennuttanut? Ilmeisesti noita on muualla euroopassa Saabeihinkin tehty. Aleneeko tämän myötä päästöihin perustuva käyttömaksu?
Kysyin tuolta firmasta myös soveltuuko maakaasukäyttö myös flexifuel autoon, johon vastasivat: "Flexfuel mahdollisuus ei ole ongelma sinänsä, mutta suosittelemme käyttämään normaalia bensiiniä maakaasun ohella."
Enpä oikein tiedä uskaltaako tuollaista investointia tehdä. Enemmän ehkä kiinnostaisi tuo E85-polttoaineella ajelu (se muutos olisi kai halvempi = pelkkä softan päivitys?), mutta toistaiseksi sitä ei ole minun kotikulmilta saatavana, maakaasua kyllä olisi...
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Viron puolella tekevät noita konversioita, ja varmaan tonni tippuu hinnasta pois. Ongelma tällä hetkellä maakaasun kanssa on, että jakeluasemia ei montaa ole ja maakaasusäiliöt jälkiasenteisina aika pieniä, jolloin saa olla alvariinsa tankkaamassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Onko tuohon kannattavuuslaskelman tekoon jotain pohjia? Lähinnä, että jos tiedetään paljonko auto kuluttaa bensiiniä niin voiko siitä suoraan päätellä tulevan kaasunkulutuksen? Tankkausasema olisi tuossa muutaman kilsan päässä...
EDIT: Oragasin sivuilla olevien esimerkkien pohjalta laskettuna suhdeluku on 0,595 eli noin monta kiloa kaasua kuluu siinä missä litra bensaa. Pitäisiköhän tuohon varovaisuuden vuoksi kuitenkin pistää hiukan lisää?
Bensalitra maksaa tällä hetkellä jotain 1,33 ja vastaava määrä kaasua 0,63 eli siitä laskeskelemaan.
EDIT: Oragasin sivuilla olevien esimerkkien pohjalta laskettuna suhdeluku on 0,595 eli noin monta kiloa kaasua kuluu siinä missä litra bensaa. Pitäisiköhän tuohon varovaisuuden vuoksi kuitenkin pistää hiukan lisää?
Bensalitra maksaa tällä hetkellä jotain 1,33 ja vastaava määrä kaasua 0,63 eli siitä laskeskelemaan.
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Miten ulkomailla asennetun muutoskatsastus menee ? Jotain painetestejä ennen katsastusaseman prosesseja ? Tuo yllämainittu firma väittää että "Suomen lain mukaan henkilöt, joilla ei ole Tukes hyväksyntää eivät saa asentaa paineistettuja kaasulaitteita. "tturku kirjoitti:Viron puolella tekevät noita konversioita, ja varmaan tonni tippuu hinnasta pois. Ongelma tällä hetkellä maakaasun kanssa on, että jakeluasemia ei montaa ole ja maakaasusäiliöt jälkiasenteisina aika pieniä, jolloin saa olla alvariinsa tankkaamassa.
Siis saman matkan kulkeminen bensalla maksaa kaksi kertaa enemmän kuin kaasulla, onko näin ?
Karkeasti laskien kahden tonnin asennushan maksaisi itsenä pois jos kahdessa vuodessa normikilsoilla. Plus sitten se korkeampi oktaani, nam nam ! 300 km ajo yhdellä kaasutankkauksella kyllä tuplaa sitten tankillakäynnit jos haluaa sentit kerätä.
Sitten kun vielä saisi varapyöräkoteloon kaasudonitsin niin ei tavarankuljetuskyky häiriintyisi...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
En usko että virossa asennus tuottaa ongelmia katsastuksessa, jos vaan saat asentaneesta yrityksestä asianmukaiset dokumentit ja todistukset. Viro on EU maa ja varmaankin samat vaatimukset noille asennuksille.vesa67 kirjoitti:Miten ulkomailla asennetun muutoskatsastus menee ? Jotain painetestejä ennen katsastusaseman prosesseja ? Tuo yllämainittu firma väittää että "Suomen lain mukaan henkilöt, joilla ei ole Tukes hyväksyntää eivät saa asentaa paineistettuja kaasulaitteita. "tturku kirjoitti:Viron puolella tekevät noita konversioita, ja varmaan tonni tippuu hinnasta pois. Ongelma tällä hetkellä maakaasun kanssa on, että jakeluasemia ei montaa ole ja maakaasusäiliöt jälkiasenteisina aika pieniä, jolloin saa olla alvariinsa tankkaamassa.
Siis saman matkan kulkeminen bensalla maksaa kaksi kertaa enemmän kuin kaasulla, onko näin ?
Karkeasti laskien kahden tonnin asennushan maksaisi itsenä pois jos kahdessa vuodessa normikilsoilla. Plus sitten se korkeampi oktaani, nam nam ! 300 km ajo yhdellä kaasutankkauksella kyllä tuplaa sitten tankillakäynnit jos haluaa sentit kerätä.
Sitten kun vielä saisi varapyöräkoteloon kaasudonitsin niin ei tavarankuljetuskyky häiriintyisi...
#3834
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Pelkällä kaasulla ei tietenkään voi ajaa, vaan auto käyttää jonkin verran bensaa tietyissä tilanteissa. Samaten voi käydä niin, ettei pidemmällä matkalla aina pääse tankkaamaan kaasua -> kannattavuus heikkenee.
Kumma että suomalaiset eivät osaa eivätkä saa asentaa noita, ulkomailla pulttaillaan vastaavia vehkeitä vanhoihin autoihin ihan normaalisti ilman sen kummempaa sormenheristystä.
Kumma että suomalaiset eivät osaa eivätkä saa asentaa noita, ulkomailla pulttaillaan vastaavia vehkeitä vanhoihin autoihin ihan normaalisti ilman sen kummempaa sormenheristystä.
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Mites tuommoinen mahtaa toimia trionic turbo Saabissa? Onko kaasun korkeammalla palamislämpötilalla mitään vaaraa autolle?
Täällä Oulussa ei ole maakaasuputkea ja tuskin tulee koskaan. Joku liikenteen biokaasu hanke on kuitenkin käynnissä ja tuommoista voisi harkita, jos on huomattavasti halvempaa kuin bensa:
http://www.kaleva.fi/plus/Ouluun-kaavai ... maa/824186
Täällä Oulussa ei ole maakaasuputkea ja tuskin tulee koskaan. Joku liikenteen biokaasu hanke on kuitenkin käynnissä ja tuommoista voisi harkita, jos on huomattavasti halvempaa kuin bensa:
http://www.kaleva.fi/plus/Ouluun-kaavai ... maa/824186
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Kiinnostaa kyllä... muttei vielä omia kokemuksia:(
Tässä lisää linkkiä.. jos itse pystyy asentaa: (halvempaa kuin oragas)
http://www.cnghouse.fi/kauppa/index.php
Overdrivin pitkä ketju:http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... &start=510
Tässä lisää linkkiä.. jos itse pystyy asentaa: (halvempaa kuin oragas)
http://www.cnghouse.fi/kauppa/index.php
Overdrivin pitkä ketju:http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... &start=510
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Kaasuvaihtoehtoja auton polttoaineeksi on maailmalla pääasiallisesti kaksi; nestekaasu ja maakaasu. Nestekaasu pysyy nesteenä painesäiliössä mutta maakaasu ei pysy nesteenä kuin viilennettynä noin -160C. Siksi autoissa kyseeseen tulee lähinnä paineistettu maakaasu (CNG,PNG) tai nestekaasu (LPG,autogas). Tämä vain teknisessä mielessä, poliittisesti on päätetty että Suomessa autoissa voi olla vain maakaasua joten vaikeaa valintaa ei tarvitse tehdä (sarkasmia). Asennus pitää tehdä ammattimaisesti hyväksytyistä osista ja se pitää lopuksi erikseen hyväksyttää. Ei siis kannata tilata netistä ellei todella tiedä mitä tekee ja tunne hyväksyttyä asentajaa.
Nestekaasuautoja tehtii aiemmin ja ilmeisesti sellaisen voi vieläkin tehdä vm. 1980 (?) vanhemmasta autosta. Uudemmista konversioita ei siis saa tehdä. Tekniikka on yksinkertaista ja sitä näkee mm. trukeissa. Muunnossarjoja löytyy maailmalta pilvin pimein.
Maakaasu on toki siitä hyvää että se on todella puhdasta ja puristuskestävyys on erinomainen. Hiilen osuus energiasisällöstä on hiilivetyjen pienin -> CO2 päästöt ovat pienet, samoin kaikki hiukkaspäästöt yms.
Nestekaasua on paremmin saatavilla ja ilmeisesti keski-euroopassa tankkauspisteitä on noin 3 kertaa enemmän kuin maakaasulla. Kuten sanottua, tämähän ei meitä koske.
Fysikaalisista ominaisuuksista kannattaa muistaa että nestekaasu on ilmaa raskaanpaa ja kerääntyy syvennyksiin kun taas maakaasu on kevyempää ja nousee ylöspäin.
Tuolla overdrivessä näytti olevan ihan asiallista infoa.
Nestekaasuautoja tehtii aiemmin ja ilmeisesti sellaisen voi vieläkin tehdä vm. 1980 (?) vanhemmasta autosta. Uudemmista konversioita ei siis saa tehdä. Tekniikka on yksinkertaista ja sitä näkee mm. trukeissa. Muunnossarjoja löytyy maailmalta pilvin pimein.
Maakaasu on toki siitä hyvää että se on todella puhdasta ja puristuskestävyys on erinomainen. Hiilen osuus energiasisällöstä on hiilivetyjen pienin -> CO2 päästöt ovat pienet, samoin kaikki hiukkaspäästöt yms.
Nestekaasua on paremmin saatavilla ja ilmeisesti keski-euroopassa tankkauspisteitä on noin 3 kertaa enemmän kuin maakaasulla. Kuten sanottua, tämähän ei meitä koske.
Fysikaalisista ominaisuuksista kannattaa muistaa että nestekaasu on ilmaa raskaanpaa ja kerääntyy syvennyksiin kun taas maakaasu on kevyempää ja nousee ylöspäin.
Tuolla overdrivessä näytti olevan ihan asiallista infoa.
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Eli pelkästä maakaasustahan tässä otsikossa oli kyse..
Painestamattomana 10kg kaasua vie todella monta kuutiota tilavuutta, siksi paine-säiliöt.
Kaasuosat ovat kyllä pääsääntösesti hyväksyttyjä standardien mukaan.
Asennuksen saa tehdä/hyväksyttää melkein kuka jääkaapin/ilmastoinnin korjaaja vaan... Heillä on tentittynä tukes kaasu-kurssi..
->OT:
Vähän sama kuin että kuumailmapuhallinta saa käyttää vain voimassa olevalla tulityöluvalla..
Mutta onko kaasulla liikkuvia saabeja liikenteessä?
Painestamattomana 10kg kaasua vie todella monta kuutiota tilavuutta, siksi paine-säiliöt.
Kaasuosat ovat kyllä pääsääntösesti hyväksyttyjä standardien mukaan.
Asennuksen saa tehdä/hyväksyttää melkein kuka jääkaapin/ilmastoinnin korjaaja vaan... Heillä on tentittynä tukes kaasu-kurssi..
->OT:
Vähän sama kuin että kuumailmapuhallinta saa käyttää vain voimassa olevalla tulityöluvalla..
Mutta onko kaasulla liikkuvia saabeja liikenteessä?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Kokemuksesta tiedän että kaasut menevät monelta sekaisin. Parempi mainita heti että muualla vaihtoehtoja on kaksi, meillä yksi.fforslund kirjoitti:Eli pelkästä maakaasustahan tässä otsikossa oli kyse..
Löysin AKEn tiedotteen asiasta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdffforslund kirjoitti:Kaasuosat ovat kyllä pääsääntösesti hyväksyttyjä standardien mukaan.
Asennuksen saa tehdä/hyväksyttää melkein kuka jääkaapin/ilmastoinnin korjaaja vaan... Heillä on tentittynä tukes kaasu-kurssi..
Määräyksissä ja siirtymäajoissa on ainakin ollut kansallisia eroja EUn sisällä, toivottavasti niistä on nyt päästy. Asennusfirmoja on tosiaan listan perusteella pilvin pimein.
Olisi mielenkiintoista nähdä miten kaasuautojen katsastus kehittyy, tuskin niitä tulevaisuudessa tarvitsee hyväksyttää kahdessa paikassa.
Sillä erotuksella että jos kuumailmapuhaltimella kämmää, huomaa savun suhteellisen pian. Mikäli kaasuasennuksen mokaa voi seuraukset näkyä vasta paljon myöhemmin. En silti usko että pelkkä kurssi tekee asentajasta alan gurua, pääasia olisi jos pahimmat viritykset karsiutuisivat pois.fforslund kirjoitti:Vähän sama kuin että kuumailmapuhallinta saa käyttää vain voimassa olevalla tulityöluvalla..
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Viron puolella niitä on välillä auto24.ee:ssä myynnissä. Ainakin yksi ng900 löytyi kesällä. Nyt näyttäis olevan vain yksi 2006 9-3sc siellä.fforslund kirjoitti:Mutta onko kaasulla liikkuvia saabeja liikenteessä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Nyt se näyttää pahasti siltä, että maakaasukin laitetaan verolle
http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/856344
http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/856344
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
No niin, tuohan oli odotettavissa. Kokoajan lässytetään biopolttoaineiden käytön lisäämisestä, mutta sitten kun olisi oikeasti jotain tapahtumassa, torpataan kehitys verolla. Kohtahan E85:den verohelpotus poistuu jne.
Maakaasu olisi vielä kaikista puhtain päästöiltään. Mutta ei. Kyllä taas vituttaa tää touhu niin ettei veri kierrä
Maakaasu olisi vielä kaikista puhtain päästöiltään. Mutta ei. Kyllä taas vituttaa tää touhu niin ettei veri kierrä
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Saabin muuttaminen maakaasukäyttöiseksi
Itse asiaan en jaksa ottaa kantaa mutta olihan kamalan huonosti kirjoitettu artikkeli, ehkä jokin peruskoululainen kirjoittanut iltatöinään?Poy kirjoitti:Nyt se näyttää pahasti siltä, että maakaasukin laitetaan verolle
http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/856344
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98