Vilkun käyttö liikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Okram »

Täällä Kanta-Hämeessä ollaan jo pitkään ihmetelty kanssa-autoilijoiden vilkun käyttöä.
Huomiota herättävää on etenkin liian myöhään vilkuttaminen. Kaupunki alueella on joskus vaikeaa pitää kunnon turvavälejä ja vaaratilanteita syntyy jos edellä ajava lyö jarruja ja vilkuttaa vasta risteysalueella. Isommilla teillä ajettaessa on vieläkin tärkeämpää ilmoittaa ajoissa aikeistaan hidastaa ja kääntyä. Liukkaus tuo tietysti vielä lisävaaran näihin tilanteisiin.

Miksi vilkuttaminen on niin vaikeaa? Onko jotenkin rennompaa tai coolia vilkuttaa mahdollisimman myöhään? Tuleeko helposti mummo- tai pappamainen olo, jos ajaa sata metriä vilkku päällä kohti risteystä? Häiritseekö vilkun nakutus, vai onko kyseessä vain piittaamattomuus kanssa-autoilijoista?

Yksi hyvä keino tutkia omaa vilkun käyttöä on seurata, kumpi syttyy omassa autossa ensin, vilkku- vai jarruvalo? Kun huolehtii, että pyrkii vilkuttamaan ennen jarrutusta, asian pitäisi olla kohdallaan.

Testatkaapa omaa ja seuratkaa muidenkin vilkun käyttöä. Kommentoikaa mitä havaitsette...

Terv,
Okram
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ensimmäinen vihje kääntymisestä/kaistanvaihdosta on AINA vilkku. Ei jarrutteleminen, hidastaminen muuten tms.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mawerick kirjoitti:Ensimmäinen vihje kääntymisestä/kaistanvaihdosta on AINA vilkku. Ei jarrutteleminen, hidastaminen muuten tms.
Noinhan se pitäisi olla. Edellisen kirjoittajan mainitsema tilanne vain on valitettavan yleinen; vilkku menee päälle siinä vaiheessa, kun auto on jo puolittain kaistalla tai pysähtynyt valtatielle valmiina kääntymään sinne mökkitielle. Samoin liikenneympyröissä (tai kiertoliittymissä, kummin vain) näkee jatkuvasti niitä vipopäitä, joilla vilkku sohottaa samaan suuntaan kuin eturenkaat; yritä siinä sitten tehdä tulkintoja.
Vaan eipä siinä mitkään valistukset eikä valitukset auta. Nutipäitä riittää aina. Parempi vain pitää turvavälit ja tehokas auto.
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Liikenne ympyrässä vilkunkäyttö on kaikista vaikeinta.jotkut autoilijat ovat saaneet kortin aikaan jolloin ei opetettu autokoulussa liikenneympyrä käyttäytymistä :) Eihän sitä voi osaa sitten..
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Okram kirjoitti:Kaupunki alueella on joskus vaikeaa pitää kunnon turvavälejä....
Pidä vaan turvaväliä niin ei tarvitse reagoida vilkkuihin tai jarruvaloihin vaan pysyy tilanteet hallinnassa muutenkin.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Thorhammer kirjoitti:Liikenne ympyrässä vilkunkäyttö on kaikista vaikeinta.jotkut autoilijat ovat saaneet kortin aikaan jolloin ei opetettu autokoulussa liikenneympyrä käyttäytymistä :) Eihän sitä voi osaa sitten..
Valitettavaa siinä on että lain mukaan jokainen liikenneympyrän ristys on erillinen risteys ja siksi periaatteessa pitäisi villkuttaa sekä ympyrään tullessa että poistuessa. Mitään poikkeussääntöä ei ole. On toki monia muitakin asioita joissa autokoulu opettaa toimimaan eri tavalla kuin laki määrää.

TLL 35 § : "Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla."
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Jaa, meneeköhän välimerkin halkomiseksi, mutta meille opetettiin aikananaa, että nämä nykyään ah niin suositut rinkulat ovat kiertoliittymiä. Ja kaksi tai useampi kaistaiset ovat liikenneympyröitä. Joten mitä laki määrää kiertoliittymästä? Onko siinäki monta eri risteystä samassa vai kuuluuko vilkkua käyttää vain siitä poistuttaessa? Voihan se tietysti olla, että määritelmät ovat muuttuneet siitä kun autokoulun penkillä istuttiin.
Ahdonvoimaa
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

wesku kirjoitti:
Okram kirjoitti:Kaupunki alueella on joskus vaikeaa pitää kunnon turvavälejä....
Pidä vaan turvaväliä niin ei tarvitse reagoida vilkkuihin tai jarruvaloihin vaan pysyy tilanteet hallinnassa muutenkin.
Voipi olla välillä hemmetin hankalaa kaupungissa, koska heti kun pidät hyvän turvavälin, niin johan siihen on tunkemassa montakytyks autoa.
Jokaiseen pieneenkin väliin ollaan tunkemassa.
Saab 900 2.0t Cab -97
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

En käytä vilkkua työmatkaa ajaessani. Ajanhan saman reitin joka päivä, joten varmaan kaikki tietävät mihin olen kääntymässä :mrgreen:

Näin siis oli joku naikkonen jossain radiolähetyksessä vuosia sitten perustellut vilkun käyttämättä jättämistään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Wagonisti kirjoitti:Jaa, meneeköhän välimerkin halkomiseksi, mutta meille opetettiin aikananaa, että nämä nykyään ah niin suositut rinkulat ovat kiertoliittymiä. Ja kaksi tai useampi kaistaiset ovat liikenneympyröitä. Joten mitä laki määrää kiertoliittymästä? Onko siinäki monta eri risteystä samassa vai kuuluuko vilkkua käyttää vain siitä poistuttaessa? Voihan se tietysti olla, että määritelmät ovat muuttuneet siitä kun autokoulun penkillä istuttiin.
Laki ei määrittele mitään erikoistapauksia liikenneympyröiden tai kiertoliittymien suhteen eikä niissä olevien kaistamäärien ym. suhteen. Niinpä kyseessä on vain ryhmä risteyksiä jotka on rakennettu ympyrän muotoon.

Ympyrästä poistuttaessa kyseessä on aina oikealle kääntyminen joten vilkun käytön lisäksi esim pyörätietä ajavia on aina väistettävä.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja puu »

Joo. Hivenen rasittavia nämä tapaukset, jotka alkavat himmailla nopeutta jo 1km ennen risteystä. Siinä ehtii sitten miettiä, että tuliko autoon jotain vikaa, saiko kuski sairauskohtauksen, vai nukahtiko vaan? Sitten 5m ennen risteystä alkaa iloinen vilkutus: "Kunnossa ollaan!" (vai ollaanko)
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Nappe »

EN käytä vilkkua, enkä jaksa kanssaautoilijoista muutenkaan välittää, koska täällä pk.seudulla liikennesäännöillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, joten miksi minä sitten välittäisin.
Jos vahingossa erehdyt käyttämään vilkkua ENNEN kaistanvaihtoa, niin voit olla 100% varma että kaikki pienimmätkin raot vedetään kiinni, vaikka ennen vilkun käyttöä tilaa olisi ollut bussille. Tyypillisen suomalaisen k#$ipään ajatusmaailma, MINÄMINÄminä, tähän et todellakaan tule. Parempi siis torpata väliin ensin, ja sitten vasta vilkuttaa, jos sitä vilkkua nyt ylipäätään pitää käyttää.

Turvaväliä ei missään nimessä saa pitää, useammasta syystä:
1. Jos siihen mahtuu edes puolikas auto, niin siihen tunkee vähintään kaksi.
2. Jos jono jarruttaa äkillisesti, etkä itse kerkee jarruttaa, niin pitä pienempi turvaväli sen pienemmäksi nopeusero kerkee kasvaa ennen kolahdusta, eli mitä suurempi turvaväli sitä suuremmat vauriot.
3. Jos pidät turvaväliä niin edelläajavan paskat lentää tuulilasille, sillä autoissa ei enää ole roiskeläppiä.

Vihreät valot tarkoittaa "hidasta, ettei muut kerkee"
Keltaiset valot tarkoittaa "lisää hieman nopeutta, mutta ei liikaa"
Punaiset valot tarkoittaa "Lämä tiskiin, MINÄMINÄMINÄ"
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vilkun myöhään näyttämisessä voi saada hyötyä kun kääntyy risteyksessä vaikkapa oikealle ja edestä on tulossa jono joka myös on kääntymässä samaan suuntaan risteyksessä. Todennäköisemmin jono jättää kääntymättä kun luulee että jatkaa suoraan (suoraan ajava ei hidasta risteykseen ja jonon kärki mies jää odottamaan nopeasti lähestyvää). taktikoinnilla välttyy risteyksessä samaan suuntaan tulevilta jotka kuitenkin jäävät tukkeeksi kun jatkaa käännyttyään. jättämällä vilkku myöhään pääsee jonon kärkeen ja välttyy ohittamiselta sitten myöhemmin. (Tässä äärimmäistä turva-ajattelua)
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Entäs nämä jotka vilkuttaa liian aikaisin ja aikovatkin ajaa risteyksen jälkeiselle bussipysäkille tai aikovat kääntyä seuraavasta risteyksestä.
Tuttu ajo muutama vuosi sitten kolarin, kun täti ihmisellä oli vilkku päällä oikealle ja kaveri luuli sen kääntyvän sinne mistä oli itse tulossa. Ajo tätin eteen ja oli syyllinen kolariin. Vilkkuhan ei velvoita mihinkään. Täti oli oikeasti kääntymässä seuraavasta risteyksestä johon oli 150m matkaa. Nopeusrajoitus 60km/h
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin