Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uitukki kirjoitti:^Miksi sinä AZP kirjotat aina noin järkeviä, vissiin ihan kiusallaan? Koskaan ei jää mitään lisättävää :)

Se on joku ajoittainen aivopieru tässä muuten kieron ja laaduttoman huumorin hallinnoimassa päässäni, joka saa suoltamaan tuollaista käsittämätöntä Suomen Tietotoimisto -tyylistä soopaa :mrgreen:

Mutta kiitos vain palautteesta, koitan jatkaa aloittamallani linjalla.
Juho80 kirjoitti:Japseissa on jäänyt kotimarkkinoille ne tehokkaat farkut.
Näin taitaa olla. Harvoissa Suomen teillä liikkuvissa japsiperhesporteissa on ratti oikealla. Tiedä sitten onko syy siinä, että ehkä vähän konservatiivista mainetta Euroopassa nauttivat japsimerkit eivät ole uskoneet riittäviin myyntimääriin, jotta autoista olisi tehty euroversiot. Pitää muistaa, että pohjoismaiden ulkopuolella isotkin japanilaiset merkit myy euroopassa melko vähän, joten jonkun erikoisversion tuominen markkinoille voi olla valmistajalle iso riski.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

kribe kirjoitti:......
Näin se on, mutta ei sotketa työkoneita tähän enää :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nyt voisi joku näppärä vielä kaivaa, että mikä olisi ripein uusi perhefarmari tuon Kian 52t€ hintaluokassa. :D Esim Seatin Leon Cupra ST (joka on kyllä ahtaampi/pienempi) maksaa listahinnaltaan karvan vajaa 42t€ ja menee (valm. Ilm) 5,9s 0:sta satkuun.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Max 7 sek. nollasta sataan (valmistajan mukaan), max 55 t€ hintaa ja farmarikori, tässä Suomen valikoima Autotalli.comin mukaan:

Seat Leon
Skoda Octavia
Mini Clubman
Ford Focus
VW Passat
Volvo V60
Volvo V70 (jos sellaisen vielä jostain saa?)
BMW 330i

Halvin listahinta näistä Skodalla 34 t€. Bemari, Passat ja V70 vaativat yli 50t€ panoksen.

En nyt jaksa kaivaa mikä noista on nopein, mutta ehkäpä tuosta porukasta valitsevalla jokin muu kriteeri ratkaisee lopullisen voittajan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ja sitten kun vielä listattaisiin hitaammat kuin 7,5s kiihtyvät, niin huomattaisiin että...Kiahan on tehnyt perhefarkusta ihan oikean GT version 8O

:lol:
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:mutta sopii epäillä, pärjääkö Bemarin oikeasti käytännön suorituskyvyssä lähes 60 hv tehokkaammalle ja suunnilleen samanpainoiselle Kialle, ainakaan jos saksalaisen laatikkona onkin automaatti.
Paitsi että ko. pulkkaan pultattu ZF:n 8HP on siinä määrin vikkelä kepittäjä, että siinä saa manuaalimies olla tosissaan hereillä jos meinaa pärjätä. Se ei käytännön suorituskykyä taida ainakaan heikentää erittäin suurelle osalle kuljettajia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näinhän se on, ettei tänäpäivänä automaatti juuri manuaalille noissa kellotuksissa häviä. Mutta ei se noin reilua tehopainosuhteen eroa myöskään voi kompensoida. Paljon on tietenkin kiinni myös tehokäyrän muodosta sillä kierrosalueella, jolla nuo täyskaasukiihdytykset tapahtuu. Tämä voi selittää esim. pienempitehoisten turbodieselien paremman suorituskyvyn suurempitehoisia vaparibensoja vastaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

kribe kirjoitti:mutta että oikein GT-mallimerkintä :lol:
Vähän sama kun Saab 9-5:n mallimerkintä "Aero" :mrgreen:
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

kribe kirjoitti: Monta sataa kiloa? Farkku on 138kg tuota KIAa kevyempi ja kiihtyy nopeammin sataseen. Kulutuslukematkin reilusti pienemmät.
Kribe on Skodisti :D

...sorry tää roskapostaus...eikä siinä mitään haittaa ole että joku skodalla ajelee, mut ei kandee Kiiaa dissata...
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mitä ihmettä Saara Aalto Suomessa tekee 8O ?

Eiks se sanonu muutama viikko sitte että Suomi (...ja suomalaiset...) on sille liian pieni.
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Mutta ei se noin reilua tehopainosuhteen eroa myöskään voi kompensoida.
Jooei, mutta helpottaa juuri siinä mainitsemassasi käytännön suorituskyvyssä, kun esim. ohitustilanteessa kone hyppää heittämällä tehoalueelle ja pysyy siellä niin kauan kun talla on tiskissä. Tämä siis lausuntoon "ainakaan jos saksalaisen laatikkona onkin automaatti", jonka väitän F30 320i:n kohdalla osuvan pahasti metsään automaatin ollessa käytännön ajossa manuaalia nopeampi (vaikka itse ottaisinkin todennäköisesti manuaalin).

BMW:n ja sitä 60hv tehokkaamman Kian 0,1s erosta sataseen veikkaan itse, että Kiassa joutuu lyömään vielä kolmosta pesään juuri ennen satkua kun bemari selviää yhdellä vaihdolla - lisäksi veikkaan, että Kian askin vaihdot ovat hivenen hitaampia (nimenomaan veikkaan, en tiedä Kian askin speksejä - 8HP:lle ZF lupaa muistaakseni 100ms vaihtoajan).
AZP kirjoitti: Paljon on tietenkin kiinni myös tehokäyrän muodosta sillä kierrosalueella, jolla nuo täyskaasukiihdytykset tapahtuu. Tämä voi selittää esim. pienempitehoisten turbodieselien paremman suorituskyvyn suurempitehoisia vaparibensoja vastaan.
Joku viisas on joskus puhunut pinta-alasta vääntökäyrän alla. Korkeammilla huippuluvuilla kiihtyy paremmin niiden huippujen kohdalla, mutta tasaisella, muuten paremmalla suorituksella voi hyvin olla jo eellä. Vähän niinkuin urheilusarjassa, jossa olemalla joka kisassa tokana on kauden lopussa vähintään toka, todennäköisesti eka, kun se 2 voittoa kauden aikana ottanut ei pysykään kokoaikaa edellä. Jos kiihdytyksen aikana bensavapari ei tavoita tehoaluettansa (tai jos dieseliin tottunut kuski kepittelee isompaa 3-4krpm tienoossa ennenkö kone alkaa kunnolla edes vetää), ei sillä juurikaan ole jakoja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Törmäsin eräässä keskustelussa Auto-Suniin ja siellä tähän...
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33611.0

Todella omituista on Herra Sunin, Rouva Koskelan ja Herra Saarisen touhu.
Sininen Saab 9-3, '99
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

AZP kirjoitti: Näyttäisi kyllä mm. 118, 120, 216, 218, 220, 318, 320, 420 ja ainakin osa X1:n 18 ja 20-malleista sekä X3:n ja X4:n 20-mallit olevan hitaampia sataseen valmistajan ilmoituksen mukaan.
Ehkä isosta perhefarkusta puhuttaessa voi unohtaa nuo pikkuautot. Otin verrokiksi tuon Kian kokoluokan auton.

Tuo Kia on kyllä sikahintainen..
AZP kirjoitti:Nimen omaan valmistajan ilmoituksen, noissa lukemissahan on aika paljon ollut heittoja molempiin suuntiin, kun autolehdet on noita testanneet. Vertailukelpoisempi lukema olisi 0-400 metriä tai kilometrin kiihdytys. Bemarin 320i manuaalilla kiihtyy valmistajan mukaan 0,1 sekuntia hitaammin sataseen kuin tuo Kia, mutta sopii epäillä, pärjääkö Bemarin oikeasti käytännön suorituskyvyssä lähes 60 hv tehokkaammalle ja suunnilleen samanpainoiselle Kialle, ainakaan jos saksalaisen laatikkona onkin automaatti.
Bemari on siitä harvinainen autovalmistaja että teholukemat tuppaa olemaan alakanttiin ilmoitettu kun muilla ne ilmoitetaan yläkanttiin.
AZP kirjoitti:En nyt itse lähtisi tirskahtelemaan Kian suorituskyvylle, ihan vikkelä vehjehän se on
Kaikki on tosiaan suhteellista.. vaan koska suurin osa autoista on hitaampia ei tarkoita että tuo olisi vikkelä. Itse en ainakaan pidä omaa autoani (tai edellisiä viritettyjä Saabeja) vikkelinä, vaikka suurin osa kanssa-autoilijoista kakkoseksi jääkin.

Lisäksi 0-100 aika ei kerro paljoakaan normikäytössä hyödyllisestä kiihtyvyydestä. Ei saabitkaan nopeita sataseen ole, mutta harva niille pärjää 80-120 kiihtyvyyksissä.
VKe kirjoitti:
kribe kirjoitti: Monta sataa kiloa? Farkku on 138kg tuota KIAa kevyempi ja kiihtyy nopeammin sataseen. Kulutuslukematkin reilusti pienemmät.
Kribe on Skodisti :D

...sorry tää roskapostaus...eikä siinä mitään haittaa ole että joku skodalla ajelee, mut ei kandee Kiiaa dissata...
Never.. ottaisin ehkä jopa mielummin tuon Korealaisen kun skeidan :lol:
Mielummin ei kumpaakaan.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Jätkät hei, hallooo :idea:
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rommitommi kirjoitti:
Ja ranskisten määrä vaan pihassa lisääntyy, tilalle tulee vihreä Peugeot 406 vuosimallia -99, jossa ovet vähän eri väriset, ei kuitenkaan ainakaan nopealla vilkaisulla hirveitä näkyviä ruosteita, konekkin kävi ihan nätisti ja huoltojakin on tehty, 1.5v sitten jakopäätä jne. Kilsoja mittarissa n300tkm. Hirveetä tahtia tuolla on kyllä suhattu, tuossa 1.5 vuodessa on tullut lähemmäs 60tkm mittariin, eli kai se on ainakin suht hyvin toiminut..

Saas nähdä kestääkö edes kotiin asti kun pääsen viimeistään ensi viikolla hakemaan :)
Nyt on pökö haettu ja eihän tämä ole yhtään hassumpi tapaus, ovetkin vaikuttaa olevan samaa väriä :D Finikor-ruostesuojaus tehty 2007 ja ihan suht ruosteettomalta vaikuttaa. Ajettavuus itse asiassa oikein erinomainen, ohjaukseltaan jopa sporttinen, mutta alusta kuitenkin mukava. Ei mitenkään erityisen meluisakaan tunnu olevan, ja koko auto tuntuu suht jämäkältä. Moottori vetää hyvin ja vaihteisto toimii jouhevasti. Itse asiassa täytyy sanoa, että tuntuu jämäkämmältä kuin oma aiempi Volvo S60 230tkm ajettuna, johon kilsat tuntuivat jo tehneen tehtävänsä, vaikka ikää oli 6-vuotta vähemmän, varmaan sporttialustallakin oli osuutensa. En ihmettele, että aikanaan on ollut erittäinkin suosittu auto.
Kai tästä on myös yritetty edes pitää huolta, kun löytyi kesältä 510e kuitti ilmastointihuollosta, jarrujen kunnostuksesta ja muutenkin viimeisen 10v ajalta oli kuitteja useammalla tonnilla, niin ja tuli vieläpä elokuussa 2016 ostetut 320e maksaneet renkaatkin mukana vanteineen.

Toki pientä sanomistakin löytyy, abs rutisee juuri ennen pysähdystä myös pitävällä alustalla, kun hyvin kevyesti jarruttaa, ja alustasta lähtee pientä kolinaa joissain töyssyissä, mutta nämä aika pieniä juttuja. Suurin ongelma on halki ovela tuulilasi, jos sitä ei olisi, niin matka varmaan jatkuisi seuraavastakin katsastuksesta ongelmitta.
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin