mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

HEV kirjoitti: Autokauppa ei ole ainakaan vielä tuonut esiin sitä asiaa, että autoveron mahdollisesti poistuessa, tehdashinnat nousevat samalle tasolle kuin muissakin autoverottomissa maissa - eli hinnanlasku on pienempi kuin poistuvan veron määrä ja onhan se myös oiva paikka autokaupalle nostaa myyntikatettaan.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat ... 63212.html

Nykyään Suomessa verottomat hinnat on samaa tasoa EU:n autoverottomien maiden kanssa, joten tästä ei kannattane niin huolissaan olla. Toki suomalaisten autoliikkeiden toimintatavat on vielä niin kasaria, etten yhtään ihmettelisi, jos pyritään nostamaan omia katteita muutoksen yhteydessä.

Toisaalta verottomuus helpottaa myös uuden auton tilaamista suoraan esim. Saksasta, jossa on näitä merkkiliikkeiden ulkopuolisia tukkureita, joilta näyttää saavan uusia autoja listahintoja halvemmalla..
Tomppa & Saabit myyty :(
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja vmt »

AZP kirjoitti:Keskustelusta paistaa enemmän tyytymättömyys hallitukseen ja sen kaikenlaisiin toimiin, kuin tyytymättömyys tuon uutisen asioihin. Että mitä tahansa hallitus puuhailee niin se on perseestä, ja olisi parempi jos hallitus ei tekisi mitään.
Mutta kun tämä on perseestä. Bernerin mukaan kansalaisten kustannukset ja verorasite eivät saa uudistuksen myötä nousta mutta totesin Trafin laskurilla, että mun kustannukset ja verorasitteeni nousisivat mallista riippuen 350 tai 550 euroa vuodessa. Mahdollinen autoveron poisto toki kompensoi siinä tapauksessa jos on varaa uuteen autoon, vaan kun ei ole.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllähän autoveron poisto koskee myös käytettyjä autoja, kunhan ne tuodaan ulkomailta. :)

Mutta on tuossa paljon sellaista matikkaa, joka ei vaan täsmää.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Dotzki
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 18:42

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Rommitommi kirjoitti:Kyllähän toi autoilu aika kalliiksi tulee jatkossa jos nykyisillä jatkaa, joista autovero maksettu..

Ihan jo tota pienipäästöisintä dieseliä kun mietin (C5 2.0 HDi, 129g/km) , niin dieselveroineen menee tällä hetkellä se n. 700€, tästä jos saa sitten vaikkapa 10% alennusta, niin maksettavaa jää "vain" reilut 600€ ja tie käyttömaksua alveineen tulee 660€ pääse, niin kyllähän toi tuplaa nykyisen kustannuksen suht vähäpäätöisellekin autolle. Jollekin sähköautolla tuossa puolestaan voi olla kyse jopa kymmenkertaisesta korotuksesta.

En halua edes tietää paljon vero/käyttömaksu on noille vanhoille 3-litraisille bensarosvoille, C6:n co2 päästökin on kevyet 266g/km :D

Toisaalta sitten jos tuota 700€ vuosi vertaa siihen, että esim. NG9-5:sen pienikulutuksisimman diesel manuaalin autovero 100tkm ajettuna on maahantuodessa n. 3500€, joten samalla summalla ajelee viisi vuotta käyttömaksuineen.

Eli ei tuossa nyt edes uusi auto tarvitse olla (uusinkin ng9-5 jo yli 5-vuotta vanha), jotta voi äytännössä jäädä vähän "voitollekin" jos ei vielä omista autoa.

Kyllä itse jaksan uskoa, että siirtymäajan ja alkushokin jälkeen tuo alentaa Suomen autokannan keski-ikää. Suurimmat häviäjät on varmaan tonnin autoilla ajelevat, joille tulee lisää maksettavaa.
Häviäjät ovat alle 10k arvoisilla autoilla ajavat, kuten itsekin. Tuohon kuuluu kärjitetysti ~50% kaikista kehä kolmosen ulkopuolella liikkuvista autoista.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Häviäjät ovat niitä joilla menee muutenkin heikosti. Niiltä otetaan joilla vähiten on.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Dotzki kirjoitti: Häviäjät ovat alle 10k arvoisilla autoilla ajavat, kuten itsekin. Tuohon kuuluu kärjitetysti ~50% kaikista kehä kolmosen ulkopuolella liikkuvista autoista.
Riippuu tietysti kauanko autoa meinaa pitää. 10v vanhassa 10k autossa on kuitenkin vähintään 2000€ edestä veroa.

Jos sen nykyisen 10k auton saa jatkossa kahdeksalla tonnilla, ja vuosimaksu käytöstä nousee 500€ vuodessa, niin kyllähän sillä erolla parit vuodet makselee, että on "tasoissa".

Mutta ymmärrän toki pointin, että tämä iskee heikoimmassa asemassa oleviin kovemmin kuin moni muu muutos tällä hallituskaudella.
Esim. tuon oman Peugeotin arvo on ~3000€ ja co2 päästö lähemmäs 250g/km, niin ajaminen sillä käy sietämättömän kalliiksi jos tuo tulee voimaan, reilun tonnin saa vuodessa maksella 10000km suoritteesta, suht sairas korotus nykyisen 450€ tilalle, jossa siinäkin tänä vuonna taas 60€ korotus....
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jahas kun tuo km- korvaus jo tippu 2c/km, polttoaineverokin nousi niin Bernerin kuningas idea toteutuessaan lopettas kerralla mun työssäkäynnin.
Kulut työvälineenä josta et saa omavastuuta matkavähennyksiin kun km koti ja työssäaloituspiste liian lyhyet, vakuutuskin nousi työauton kohdalla ja maksut auton huollosta tai korjauksista maksan muutenkin omasta palkasta niin ei kannattaisi enää tehdä.
Tuossahan laskurissa tosiaan vain valtion tiet, maakunnat ja kaupungit tuskin tiestöään ylläpitävät nykyveroilla ja pelkään pahasti että hinnat tienkäytölle tulevat köyhemmille maakunnalle olemaan suuremmat kuin valtion teillä.

Tulonhankkimisvähennyksen nosto ei kattaisi noita nousseita kuluja joten miinusta jäisi liikaa, nyt kompensoi juuri ja juuri.

PS. Siis auto mulla pääkäytöltä työväline eikä pelkkä työmatkaväline.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Viron, venäjän- ja latviankilpiset autot ajelevat edelleen ilmatteeks teillämme, kuten ennenkin....
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pasistentti kirjoitti:Viron, venäjän- ja latviankilpiset autot ajelevat edelleen ilmatteeks teillämme, kuten ennenkin....
Noilla hallituksessa loppuu kantti kaikkiin maksuihin jos mistään ulkomailta tulevasta rekka-, paketti -, tai henkilöautosta kyse,kun antaa tiemaksu huonon kuvan Suomesta maailmalle. Täälläkin rekat rajalle mennessä kuluttaa tiet, pitkät.kilvet 80% niistä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Jaa mikä vituttaa.. BERNER!!! Koitat pelastaa maapallon, tai v**tu ainakin jääkarhut ja ajat uusiutuvalla polttoaineella (ainakin 85%:sesti) ja tässäkö on kiitos?

Vanhahan toi käyttis on, mutta pienempi hiilijalanjälki siitä jää kun siitä, että se romutettaisiin ja valmistettaisiin uusi kolmepyttyinen teidentukko! SAATANA!

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Henri S kirjoitti: No aluksi ei mistään mutta sitten käy kuten sähköverkkojen kans että kun kunnossapitovelka on tulossa ns maksuun niin onnellisille asiakkaille tulee lisää laskua joitain kymmeniä prosentteja. Siihenkin mennessä liikenneverkko-operaattoreilla olis ollu aivan hyvin voittoa laitettavaksi investointeihin mutta kivempi on ollu maksella bonareita ja optioita liiketoiminnasta jossa normaalia kilpailuriskiä ei ole eikä tule muuten kuin helevetin ison meteoriitin tai maailmansodan muodossa
Tämä oli erittäin hyvin kirjoitettu. Miten AZP, kun muuten tunnut pitävän tätä liikenneverkkoperseilyä täysjärkisenä hommana, tätä kommentoit?

Bernerhän ehti jo tokaisemaan, että yhtiöittämisen jälkeen tienkäyttäjistä tulee asiakkaita, joilla on oikeus vaatia vastinetta rahalleen. Voin jo kuvitella tämän vaatimistilanteen: "Jos ei tiet parane tai maksut alene, niin siirryn käyttämään toisen operaattorin teitä!"

VR:n, Carunan yms monopoliasemassa olevien firmojen yhtiöittäminen/yksityistäminen ovat olleen toinen toistaan paskempia ideoita. Silti näitä tulee vaan lisää. Käsittämätöntä.

Itselleni Trafin laskuri lupaa aikaperusteisella maksulla 350e lisää maksua ja kilometriperusteisella 1150e lisää. Mutta periaatteena tuo kansallisomaisuuden muuttaminen jonkun firman rahastuskoneeksi on kyllä vielä oksettavampaa kuin autoilumenojen hervoton kasvu.

Hohhoijaa.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kaikkein järkevintähän olisi poistaa autovero sekä ajoneuvovero/käyttövoimavero ja siirtää ne suoraan polttoaineen hintoihin. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Mitä enemmän autosi kuluttaa, sitä enemmän maksat. Jos ajat ruuhkaliikenteessä ja kaupungissa, maksat kulutuksen kautta suhteessa enemmän kuin maantiellä ja maaseudulla ajava.

Sähköautoihin taas olisi teknisesti hyvin helppoa vaatia etäluettava latausmittari joka kertoisi suoraan paljonko kilowattitunteja ko. autoon on ladattu ja laskutus menisi sitten sen mukaan.

Mitään yhtiöittämistä ja ajoajan ja/tai -matkan seurantaa ei kertakaikkiaan tarvita mihinkään.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Trafin laskuriin syötin lähes kaikki sopivat automallit ja voin vaan todeta, että BERNER BERKELE :evil:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saabatti kirjoitti:Miten AZP, kun muuten tunnut pitävän tätä liikenneverkkoperseilyä täysjärkisenä hommana, tätä kommentoit?
En pidä, enkä ole koskaan niin kirjoittanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No hyvä. Sentään ei ole saabistit sekaisin, vaikka hallitus olisi :mrgreen: .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin