Meinaatko tuon og-kolkin kanssa myös testailla kuinka pienellä öljymäärällä moottori toimii vielä jotenkuten?Eski kirjoitti: ↑Ti Maalis 23, 2021 10:16... Enemmin kannattaa nyt remontoida vanha polttomosalla varustettu sotaratsu vielä uuteen iskuun, jotta sillä voi ajella vielä ainakin tämän 2020-luvun, kun jotain perinteistä polttoainetta vielä saa käyttää ja sitä on saatavilla. Kuten itse olen tehnyt tuon meidän rykin kanssa
Eski
Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Ei tämä ainakaan koko totuus ole. Tai mielellään näkisin laskelman jossa uudehkon auton kokonaiskilometrikustannus vaikkapa 15000 vuosittaisen kilometrin ajolla jää alle 20 sentin?YlimysN kirjoitti: ↑Ti Maalis 23, 2021 09:58Milläs käännät Suomalaisten päät siihen että sitä vanhaa koslaa ei kannata koittaa myydä tai edes juurikaan korjata enää, vaan romuttaa? Tai varsinkaan ostaa vanhaa autoaysitonnari93 kirjoitti: ↑Su Maalis 21, 2021 08:29https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kon ... -1.1348425
Oma illuusioni siitä, että halvalla autolla on halpa ajaa on murtunut jo aikaa sitten. Ihan kukkaroa säälimättä suosittelen uuden auton käyttöä jossa on takuu voimassa ja harrastukset sitten erikseen.
Kyllä kokonaistaloudellisinta on ajaa vanhalla, mahdollisimman pienikulutuksellisella autolla ja korjata sitä auton arvoon suhteutettuna suurillakin summilla. Tonnin pommi paaliin korjaamatta ajattelussa jäännösarvoa jää helposti suhteellisen paljonkin, sen sijaan tonnin pommin käyttöarvon palauttaminen 500 euron remontilla tuottaa kulua vain puolet auton vaihtoon verrattuna; vaihtamalla saa samanlaisen arvan jonka jäljellä olevat kilometrit ovat yhtä mysteeri kuin korjatun vanhankin.
Nuo 200 euron liisuritkin ovat todella kalliita suhteessa kun aletaan budjettiautoilla; allekirjoituksen Micran vuosikulut ovat olleet ilman polttoainetta keskimäärin siinä 1100 euron paikkeilla viiden vuoden historialla vaikka näihin vuosiin mahtuukin mm. tuulilasin ja vaihdelaatikon vaihto. Tämä on yli puolet vähemmän kuin se kaksisataa euroa kuussa. Jos auton tämänhetkinen arvo lasketaan nollaksi jää hankintakuluja jyvitettäväksi kilometriä kohden alle kaksi senttiä. Se on vähän verrattuna oikeastaan mihin tahansa. Uusi saman segmentin bensa-auto kuluttaa maksimissaan reilun litran vähemmän polttoainetta sadalla, joten 1000 euron muiden kulujen kiinnikuromiseen saa kilometrejä kertyä puolentoista euron litrahinnalla 65000 vuodessa enemmän.
Se kuinka moni nykypäivänä jaksaa noilla romuilla ajella ja tehdä vaihteistoremppaa pohjolan tallissa on täysin toinen kysymys, mutta jos laskimen mukaan mennään niin kannattavaa se on.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Ratkaisevaa tuossa lienee se miten paljon pystyy/osaa/jaksaa tehdä itse. Se vanha katiska tulee tuhottoman kalliiksi jos vaativin asia mitä pystyy tekemään itse on pissapojan täyttö. Toisaalta jos itse tekee paljon ja joutuu sen vuoksi rakentamaan tai ostamaan autotallin, tulee sekin kalliiksi, mutta autoharrastajallahan talli pitää olla muutenkin ja tallin rakentamisen voi ajatella myös investoinniksi josta saa rahaa joskus takaisinkin.
Mulla on nyt Mitsun kulut olleet samaa luokkaa kuin 1/3 Mitsun hankintahinnasta maksaneen Saabin kulut oli. Mutta tässä salaisuus on se ettå Mitsu on patteriauto ja mun ajosykli sopii tuihon 30-40 km rangeen kuin nenä päähän. Jos tulisi paljon 200 km+ keikkoja tai Mitsu olisi vailla sähkömoottoreita, ei olisi toivoa päästä tasoihin loppuunajetun Saabin kulujen kanssa.
Eli aika paljon riippuu auton omistajasta eikä vain autosta, ja vielä senkin jälkeen riippuu paljon siitä mitä lasketaan mukaan.
Mulla on nyt Mitsun kulut olleet samaa luokkaa kuin 1/3 Mitsun hankintahinnasta maksaneen Saabin kulut oli. Mutta tässä salaisuus on se ettå Mitsu on patteriauto ja mun ajosykli sopii tuihon 30-40 km rangeen kuin nenä päähän. Jos tulisi paljon 200 km+ keikkoja tai Mitsu olisi vailla sähkömoottoreita, ei olisi toivoa päästä tasoihin loppuunajetun Saabin kulujen kanssa.
Eli aika paljon riippuu auton omistajasta eikä vain autosta, ja vielä senkin jälkeen riippuu paljon siitä mitä lasketaan mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Paljonkos b204-koneeseen pitäisi rasvaa laittaa, että herra ng900aero olisi tyytyväinen? 10W-60 extremeä löytyy nyt alkuun 4 purkkia, eli 16 litraa, joten riittääkö se vai pitääkö olla vielä enemmän..? Toimiiko saapin koneet paremmin, kun niihin laittaa öljyä yli öljytikun ylämerkin? Miten sen voi havaita? Kuinka paljon on tarpeeksi?
Eski
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd37 ... c491b4b4b9
Ehdottomasti.. niin se katoaa taivaanrantaa..
Ehdottomasti.. niin se katoaa taivaanrantaa..
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Jo on mylly!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
No jos vastassa (perässä) on diisseli skooda, niin ei tuohon temppuun ihmeempää myllyä tarvita
Porsliinilla (LP) oli joskus 80-luvulla ”kiinniottoautona” 2.0 sierraa, se oli kova peli (kuulemma) sillon… Nykysin toki systeemikin on muuttunut, enää ei lähdetä (vaaralliseen) kilpa-ajoon. Koitetaan saatella/ohjata turvalliselle alueelle jossa voidaan kiilata ojaan jos piikkimatto ei toimi.
Porsliinilla (LP) oli joskus 80-luvulla ”kiinniottoautona” 2.0 sierraa, se oli kova peli (kuulemma) sillon… Nykysin toki systeemikin on muuttunut, enää ei lähdetä (vaaralliseen) kilpa-ajoon. Koitetaan saatella/ohjata turvalliselle alueelle jossa voidaan kiilata ojaan jos piikkimatto ei toimi.
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Pakulla lähdetty perään, tosin miksi ei ajanut heti eteen? Selkeästi oli saappi hollilla valmiiksi.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tutkimuksen aatelit paljastuvat jälleen:
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/3 ... 0555e49a9b
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/3 ... 0555e49a9b
Iltalehti kirjoitti:Tuore väitöskirjatutkimus osoittaa, että säällä on vaikutusta siihen, kuinka paljon ihmiset liukastelevat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
No eipä olisi arvannut
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Mut onko toi nyt taas klikkiotsikko, jossa väitöskirjasta on nostettu esille vaan toi liukastuminen, vaikka jutus viitataan myös Ilmatieteen laitoksen liukkauden ennustamiseen jalankulkijoille?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
No onhan tossa kyllä jonkinmoinen osa klikki-uutista mutta ehkä toi väitöskirjan aihettakin punaisella maalattujen sanojen osalta olisi voinu hiukan miettiä.
Väitöstyön aiheena on "sään vaikutus jalankulkijoiden liukastumisriskiin ja jalkakäytävien liukkauden ennustaminen". https://helda.helsinki.fi/handle/10138/350915
Pitäskö tehdä joutessaan väitöskirja "väitöstöiden aiheiden nimeämisestä". Mää nimittäin väitän että väitöstyön aiheen nimeämistä pitäsi miettiä kahteen kertaan jotta vältytään klikkiotsikoilta
Väitöstyön aiheena on "sään vaikutus jalankulkijoiden liukastumisriskiin ja jalkakäytävien liukkauden ennustaminen". https://helda.helsinki.fi/handle/10138/350915
Pitäskö tehdä joutessaan väitöskirja "väitöstöiden aiheiden nimeämisestä". Mää nimittäin väitän että väitöstyön aiheen nimeämistä pitäsi miettiä kahteen kertaan jotta vältytään klikkiotsikoilta
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Jeps. Erään sukulaiseni puoliso teki ainakaan väitöskirjan "Suomalaisten sukupuolielämä". Lopputulos oli muistaakseni "Suomalaisilla on sukupuolielämää"
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tottakai otsikko on klikkiotsikko - vaikka lainaamani ingressi näkyy vasta klikkiotsikon jälkeen - kun eihän muita enää meinaa juuri näkyäkään. On siellä ihan asiaakin (uskon ja toivon, että kaikissa tutkimuksissa on ihan asiaakin), mutta tosiaan ensinäkemä aiheuttaa hihitystä.
Sinänsä tuossa on klikkimedia mokannut, koska tutkijan nimen (Marjo Hippi) ansiosta uutisen olisi voinut otsikoida "Hipin tutkimus:..." tai "Hippi tutki:...".
Sinänsä tuossa on klikkimedia mokannut, koska tutkijan nimen (Marjo Hippi) ansiosta uutisen olisi voinut otsikoida "Hipin tutkimus:..." tai "Hippi tutki:...".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla