Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Minä olen omaani korjannut tällä https://www.puuilo.fi/pakla-lasikuitusa ... i_products
Toimii ja kestää. Pitää vaan muistaa porailla ne halkeamien pysäytysreiät. Lukemattomia kertoja korjaillut, eikä ole koskaan samasta paikasta hajonnut. Nyt vain tuolla kuomulla on yli 25v, niin se alkaa olla laho/hauras. Uusi olisi maksanut vajaan tonnin ja kun tuo kärry on aina ollut hivenen pieni (120cm leveä), päätin hommata kokonaan uuden kuomukärryn.
Pitää silti korjata vielä kerran tuo kuomu ja jättää se vanhan kärryn sateensuojaksi. Vanha kärry saa jäädä kuomua vaatimattoman kuorman kuljetukseen.
Toimii ja kestää. Pitää vaan muistaa porailla ne halkeamien pysäytysreiät. Lukemattomia kertoja korjaillut, eikä ole koskaan samasta paikasta hajonnut. Nyt vain tuolla kuomulla on yli 25v, niin se alkaa olla laho/hauras. Uusi olisi maksanut vajaan tonnin ja kun tuo kärry on aina ollut hivenen pieni (120cm leveä), päätin hommata kokonaan uuden kuomukärryn.
Pitää silti korjata vielä kerran tuo kuomu ja jättää se vanhan kärryn sateensuojaksi. Vanha kärry saa jäädä kuomua vaatimattoman kuorman kuljetukseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
^^Kyl se käytön lisäks varmasti on sitten myös säilytyksestä kiinni. Toiset pitää näitä taivasalla, toiset ikkunattomis halleis ettei vain aurinko pilaa. Ehkä tän romun tapaukses hyväksyn sitte elinkaaren loppupääs olevan kuomun ja myyn kärryn ilman sitä seuraavalle kun käyttötarve loppuu. Tuo kärryki on vähä niin ja näin (harrastukset maksaa), mutta eiköhän siitä aika pitkälti omansa saa pois ilman kuomua kun se on muuten ihan ok ja 150x300cm lavalla. Ja sillä sen ostinki, kun "ehjät" maksaa tonnin ja uudet kaks ja puoli
^Eli lasikuitu siis pysyiski tos muovis? Periaattees jos on aikaa ja viitteliäisyyttä, niin pianko sitä kuiduttaa koko kuomun sitte sisäpuolelta
^Eli lasikuitu siis pysyiski tos muovis? Periaattees jos on aikaa ja viitteliäisyyttä, niin pianko sitä kuiduttaa koko kuomun sitte sisäpuolelta
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Uusien kärryjen hinnat on pompannut jopa enemmän kuin monien muiden tuotteiden. Miksi?
Mutta itsellä 03 kärry ja kuomu (tädin mies osti uutena, siitä tieto kuomun iästä), ja aivan ehjä. Ollut aina ulkosäilytyksessä. Ehkä kuomuissakin on eroja, kärry Maka, kuomun tekijää ja valmistusainetta ei nyt pääse tarkistamaan, kärry "mailla".
Mutta itsellä 03 kärry ja kuomu (tädin mies osti uutena, siitä tieto kuomun iästä), ja aivan ehjä. Ollut aina ulkosäilytyksessä. Ehkä kuomuissakin on eroja, kärry Maka, kuomun tekijää ja valmistusainetta ei nyt pääse tarkistamaan, kärry "mailla".
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Ihmettelyketju
Noh, noissa kuvissa on eka korjaus mun kärryssä. Tehty yli 20v sitten. Tuossa kohtaa tuo etulaita lommahteli ajaessa ja aiheutti halkeamat molempiin reunoihin. Ekassa kuvassa on vain toinen puoli, mutta symmetrisesti rikki molemmat puolet. Porausreiätkin näkyy ja sisäpuolen kuvissa sitten näkyy tuo laajempana tehty korjaus juurikin tuon lommahtelun takia.JP_Vette kirjoitti: ↑Ke Maalis 27, 2024 12:39^^Kyl se käytön lisäks varmasti on sitten myös säilytyksestä kiinni. Toiset pitää näitä taivasalla, toiset ikkunattomis halleis ettei vain aurinko pilaa. Ehkä tän romun tapaukses hyväksyn sitte elinkaaren loppupääs olevan kuomun ja myyn kärryn ilman sitä seuraavalle kun käyttötarve loppuu. Tuo kärryki on vähä niin ja näin (harrastukset maksaa), mutta eiköhän siitä aika pitkälti omansa saa pois ilman kuomua kun se on muuten ihan ok ja 150x300cm lavalla. Ja sillä sen ostinki, kun "ehjät" maksaa tonnin ja uudet kaks ja puoli
^Eli lasikuitu siis pysyiski tos muovis? Periaattees jos on aikaa ja viitteliäisyyttä, niin pianko sitä kuiduttaa koko kuomun sitte sisäpuolelta
https://aijaa.com/IRHqKQ
https://aijaa.com/eDBaVA
https://aijaa.com/DT3Wvz
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
^^Sitä oon kans miettinyt. Kaverit väittävät, että ennen koronaa noita "mönkijän vetäviä" kuomukärryjä olis saanu n. 1500€:llä. Siis halvimpia peltihäkkyröitä, joita ne kaikki halpissarjalaiset lienevät. Ei ole hinnastoa, mutta kai se on uskottava kun kaveri niin sano. Ennen koronaa sai sen mönkijänki kärryntäytteeks neljä-viis tonnia halvemmalla mitä nyt. Ei ole hinnastoa sillekkää, mutta kun kahdella kaverilla on samanlaiset Can-Amit ja väittävät samalle tuhatluvulle hintalaput, niin kai niitäki on uskottava. Tää maailma on sekasin, eikai sille muuta syytä ole.
^Onko tos yks kerros kangasta vai monta? Jos vaan yks, niin pianko ton koko kärryn helman ja pari isointoa vauriopaikkaa sit kuiduttaa. Ei siihen mahdottomia neliömääriä menis...
^Onko tos yks kerros kangasta vai monta? Jos vaan yks, niin pianko ton koko kärryn helman ja pari isointoa vauriopaikkaa sit kuiduttaa. Ei siihen mahdottomia neliömääriä menis...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Noissa taitteissa, missä ne halkeamat jo olivat, on paljon kerroksia. Ei voi muistaa enää paljonko. Suoran levyn alueella vähemmän.JP_Vette kirjoitti: ↑Ke Maalis 27, 2024 14:55^^Sitä oon kans miettinyt. Kaverit väittävät, että ennen koronaa noita "mönkijän vetäviä" kuomukärryjä olis saanu n. 1500€:llä. Siis halvimpia peltihäkkyröitä, joita ne kaikki halpissarjalaiset lienevät. Ei ole hinnastoa, mutta kai se on uskottava kun kaveri niin sano. Ennen koronaa sai sen mönkijänki kärryntäytteeks neljä-viis tonnia halvemmalla mitä nyt. Ei ole hinnastoa sillekkää, mutta kun kahdella kaverilla on samanlaiset Can-Amit ja väittävät samalle tuhatluvulle hintalaput, niin kai niitäki on uskottava. Tää maailma on sekasin, eikai sille muuta syytä ole.
^Onko tos yks kerros kangasta vai monta? Jos vaan yks, niin pianko ton koko kärryn helman ja pari isointoa vauriopaikkaa sit kuiduttaa. Ei siihen mahdottomia neliömääriä menis...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Mitä muovia tuo anv:n kuomu mahtaa olla? Ja teitkö minkälaisia taikoja muovin pintaan että sait lasikuitukorjauksen tatttumaan muoviin? ABS-muovi ainakin on haasteellinen tuon osalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
ABS-muoviin google tarjoaa näemmä myös ABS-muovin ja asetonin sekotusta, josta tulee jotain mömmöä ja sillä sit leipoo ja asetoni haihtuu pois. Jännää... Se on kyllä helppoa kokeilla kun jonkun ämpärin ostaa ja siitä sitte tekee mömmöä. Jos siis ämpärit ylinpäänsä on ABS-muovia...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Uus ihmetys ohi kuomukärryn. LähiTapiolan kaskovakuutuksen varkausvakuukses on tämmönen ehto:
On siä LähiTapiolas ehtojen laatijilla ollu hassu ajatusmaailma kun ostamalla maastoajoneuvon, eli kilvettömän mönkijän, ymmärtääkseni tarttee tuplalukot mutta laittamalla siihen keltasen kilven riittää pelkkä virta-avain.
Sehän tässä eniten harmittaa, että ehdein jo ostaa lukon (6,99 €) tuolle mutta täytyy keksiä sille muuta käyttöä. Ja tietty lukea ehdot tarkkaan jatkos, jos ne pirut päivittää kaskovakuutusta nyt kun joku urpo alko kyseleen tommosten perään.
No mullahan on maataloustraktori eli T3B ja kysyin sitte jo etukäteen, että pitääkö se lukko olla kiinteään rakenteeseen vai esimerkiksi vanteen läpi ja iskaritolpan ympäri sekä kelpaako polkupyörille tarkotettava lukko vaikka sitä ajoneuvoluokkaa ei olekaan tuossa eritelty. Vastausta sai ootella melkein kaks viikkoa ja vastauksena tuli, että traktoreihin ei päde vaijerilukkoehto ja normaali lukitus riittää. Varmistin sit viä, et onko normaali lukitus valmistajan asentama lukitus, niin kyllä on.Maastoajoneuvo ja mönkijä (ajoneuvoluokat L2e, L5e, L6e ja L7e) on kiinnitettävä luvattoman käytön estämiseksi esim. ketjulla tai vaijerilla siten, ettei sitä voida ilman väkivaltaa tai työkaluja käyttämättä ottaa luvatta käyttöön.
On siä LähiTapiolas ehtojen laatijilla ollu hassu ajatusmaailma kun ostamalla maastoajoneuvon, eli kilvettömän mönkijän, ymmärtääkseni tarttee tuplalukot mutta laittamalla siihen keltasen kilven riittää pelkkä virta-avain.
Sehän tässä eniten harmittaa, että ehdein jo ostaa lukon (6,99 €) tuolle mutta täytyy keksiä sille muuta käyttöä. Ja tietty lukea ehdot tarkkaan jatkos, jos ne pirut päivittää kaskovakuutusta nyt kun joku urpo alko kyseleen tommosten perään.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Omassa vastaavanlaisessa kuomussa on lasikuidut pysyneet. Ostin vielä vähän halvemman hintaluokan kärryn, myyntipuheissa luvattiin jääneen talon katolta pudonneiden lumien alle, mutta nämähän taitavat notkahtaa ja murtua ihan vaan siitä, että seisottaa ulkona eikä yhtään kevennä lumikuormaa kuomun päältä.
https://web.archive.org/web/20010407215 ... /sivu4.htm
https://web.archive.org/web/20001017150 ... oplast.fi/
Materiaali on kuitenkin erilainen kuin nykyisissä uusissa kuomuissa käytettävä "rasvainen muovi", jota pystyy korjaamaan muovihitsaustekniikalla.
https://web.archive.org/web/20010407215 ... /sivu4.htm
https://web.archive.org/web/20001017150 ... oplast.fi/
Materiaali on kuitenkin erilainen kuin nykyisissä uusissa kuomuissa käytettävä "rasvainen muovi", jota pystyy korjaamaan muovihitsaustekniikalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ihmettelyketju
Mun pomo on ollut Terhillä duunissa, eli siis ABS-venevalmistajalla, ja vinkkasi että Terhin voi korjata legopalikoista ja asetonista taiotulla mömmöllä. Taitaa vaan olla legoissa muovin kilohinta huipussaan, eli tää oli rahapönssärin fiksausvinkkiJP_Vette kirjoitti: ↑Ke Maalis 27, 2024 18:34ABS-muoviin google tarjoaa näemmä myös ABS-muovin ja asetonin sekotusta, josta tulee jotain mömmöä ja sillä sit leipoo ja asetoni haihtuu pois. Jännää... Se on kyllä helppoa kokeilla kun jonkun ämpärin ostaa ja siitä sitte tekee mömmöä. Jos siis ämpärit ylinpäänsä on ABS-muovia...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
^^Uudet on myös kaarevampia eikä tämmösiä "tasakattosia". Tai no onko nääki ollu kaarevia uutena, en tiä... Paremminhan se kaareva kestää painoa plus valuttaa lumiaki pois kuin nää valmiilla koloilla varustetut tasaset laatikot
^Legoja en kyllä tuhoa, mut täytyy kattoa olisko joku puskurin kuori jääny purkuautoista. Eiks ne oo ABS-muovia? Se on ehkä helpoin. Jos se ei toimi, niin sitte siirryn lasikuituun. Jos sekään ei toimi, niin ajan kunnes toi hajoaa lopullisesti...
^Legoja en kyllä tuhoa, mut täytyy kattoa olisko joku puskurin kuori jääny purkuautoista. Eiks ne oo ABS-muovia? Se on ehkä helpoin. Jos se ei toimi, niin sitte siirryn lasikuituun. Jos sekään ei toimi, niin ajan kunnes toi hajoaa lopullisesti...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Prätkän muovikatteita minäki korjannu lasikuidulla.
Tota asetoni mömmöö vois kokeilla kun pieni halkeama on kans takakulmas..
Mä ostin oman jt trailerin 150x300 kuomulla joskus 10vuotta sitten ja se maksoi 1350e + rekisteröinti noin 100e
Tota asetoni mömmöö vois kokeilla kun pieni halkeama on kans takakulmas..
Mä ostin oman jt trailerin 150x300 kuomulla joskus 10vuotta sitten ja se maksoi 1350e + rekisteröinti noin 100e
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
^Eli ei se 1500€ ennen koronaa sitte voi kovin pieles olla Toisaalta 2017 K Astraki makso melko kattavilla varusteilla ruksittuna 262XX € ja hinnat alkaen -malleja sai tyyliin 21000 € tms. Eikä kolmoskoppanen Octaviakaa karvalakkina paljo kalliimpi ollu. Tämmöstä tää on...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
En tehnyt muuta kuin karhensin pinnan. Ei mitään käryä mitä muovia tuo on. Jos joku haluaa olla salapoliisina, niin on muuli 760K:hon ostettu n. v1998.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S