Appiukon Kabe seisoo edelleen pihassa, siis
se sama tölkki, jonka akkua etsittiin yhdessä viime syksynä.
Tavoitteena saada vaunu katsastettua jotta sen saisi helpommin myytyä. Syksyllä vietiin Kabe sen aikaisemmasta säilytyspaikasta suoraan katastukseen, tuloksena hylky koska työntäjarru pohjaa. Jarrut piti siis dynolla hyvin, mutta vetopää painuu dynamometrillä autoa peruuttaessa kokonaan sisään ja näin ei saa käydä.
No syssyllä sitten tarkistin että kengät on lähellä rumpuja ja kiristin jarruvaijerin. Rumpuja en avannut, kun säätöpultti löytyy jarrukilvestä. Isäpuoli käytti vaunun katastuksessa ja taas hylsy samasta syystä. Sitten tulikin maahan jo lumet ja kun en jaksanut lumessa maaten noita ihmetellä, niin ihmettely jäi kevääseen.
Nyt kiristin vielä jarruvaijerin pyörät ilmaan nostettuna siten että kun jarrut alkoi laahaamaan niin siitä puoli kierrosta vaijerin vanttiruuvia löysemmälle ja siihen kiinni. Sitten testasin vielä liinalla kiristäen vetämällä vetopäätä sisään, että se ei järkevällä vetovoimalla enää painunut pohjaan saakka ja jarrut oli siinä kohtaa tiukasti lukossa. En keksinyt mikä siellä voisi enää aiheuttaa vetopään sisään asti painumista jarruttaessa.
Tänään sitten vehje auton perään ja testaamaan. Toisella jarrutuksella (hyvin hitaasta vauhdista) vetopää painui taas kovin sisälle. Siinä sitten testasin dynamometritestiä simuloiden eli yhdistelmä mäessä keula alaspäin, pakki päälle ja hitaasti peruuttaen, niin hienosti näkee peruutuskamerasta mitä tapahtuu, ja se vetopäähän menee täysin lyttyyn oikein kolahduksen kera. Käsin jarruvaijeria koettaen tuntuu että se on taas löysemmällä kuin mihin sen säädin. Vanttiruuvin lukitusmutterit on kuitenkin kiinni, eli säädön ei pitäisi päästä muuttumaan.
En ymmärrä. Miten tollanen vaunun jarru kuuluu säätää ettei se pohjaa? Missä on menty pieleen?