Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^siellä vetopäässä on tosiaan vaimennin, mutta osallistuuko se vaimennin jotenkin sen vetopään maksimiliikeradan rajoittamiseen? Ajattelin siis niin että jos liikerataa rajoittaa se että kengät painuu rumpuja vasten jolloin vaijeri on tiukassa, niin vaimentimen rooli on vain vaimentaa liikerataa, eli se ei itsessään estäisi sitä että vetopää painuu kokonaan sisään.

Pitää varmaan kaivaa se kuitenkin esiin ja tarkistaa kunto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Koskeehan jarruvipu vetoputkeen, kun on jarrut pois päältä?
Kuva
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, jarruvaijerin vanttiruuvista säädin niin että vipu on kiinni putkessa kun vetopää on vapaana eli kokonaan ulkona, ja sen jälkeen vielä lisää niin piukalle että jarrut alkoivat laahata. Siitä puoli kiertosta auki päin jotta laahaaminen loppui.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Kyllä sulla varmaan rummut täytyy käyttää auki. Esim. siitä jarrukilvessä olevasta säätötapista voi olla hampaat poikki, jolloin ne kengät ei oikeasti säädy lähelle tai pääsevät pyörimään itsekseen.
Sinänsähän peruuttaessa sen vetopään kuuluukin mennä pohjaan. Jos ei menisi, niin silloin olisi täysi jarru päällä ja miten sillä ikinä peruuttaisit, kun olisi aina pyörät tönkissä kun yrität taaksepäin mennä?
Sehän on se jarrukenkien mekanismi sellainen, että pyörien pyöriessä väärinpäin se antaa periksi. Kun rumpujarru on itsetehostuva, eli kenkä kiilaa itseään tiukemmin rumpuun kiinni, niin siitä on tehty sellainen, että väärinpäin pyöriessä eipä kiilaakkaan vaan irtoaa rummusta. Tällöinhän se vetopään koko liikevara menee siihen.
Tällöin tämä sinun dynosimulaatio peruuttamalla ei kyllä simuloi jarrudynoa millään lailla.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaben jarrut käytetty auki, mitään rikkinäistä tai outoa en rumpujen sisältä löytänyt, joten pelkkä putsaus, laakerien rasvaus, takaisin nippuun ja säätö. Kengät lähelle (laahaamisen alettua säätöpulttia 1/4 kierrosta ulos) ja vaijeri kireälle (laahaamisen alettua vanttiruuvia 1/2 kierrosta auki, tarkistukset vielä käsijarrua pari kertaa kiskoen). Näin säädettynä jarrut alkaa kyllä heti tarttua kun ottaa käsijarrusta yhdenkin napsun tai vetopäätä työntää yhtään sisään. Ei niitä voi tuon tiukemmalle ilman laahaamista säätää.

Liinalla työnsin vetopäätä sisään enkä sitä järkevällä voimalla saanut pohjaamaan. Kuvassa on liina ihan piukassa:

Kuva

Tuohon kuuluu tollanen Airflow-henkinen muovikate, jonka kanssa näyttää siis tältä kun vetopää on sisällä:

Kuva

Varaa pohjaamiseen asti olisi vielä useampi sentti.
duuduu kirjoitti:
To Huhti 25, 2024 21:51
Sinänsähän peruuttaessa sen vetopään kuuluukin mennä pohjaan. Jos ei menisi, niin silloin olisi täysi jarru päällä ja miten sillä ikinä peruuttaisit, kun olisi aina pyörät tönkissä kun yrität taaksepäin mennä?
Sehän on se jarrukenkien mekanismi sellainen, että pyörien pyöriessä väärinpäin se antaa periksi. Kun rumpujarru on itsetehostuva, eli kenkä kiilaa itseään tiukemmin rumpuun kiinni, niin siitä on tehty sellainen, että väärinpäin pyöriessä eipä kiilaakkaan vaan irtoaa rummusta. Tällöinhän se vetopään koko liikevara menee siihen.
Tällöin tämä sinun dynosimulaatio peruuttamalla ei kyllä simuloi jarrudynoa millään lailla.
Mä en ihan ymmärtänyt jarrut avattuani että miten peruuttaessa mekanismi löysäisi kengät ja vetopään kuuluisi työntyä kokonaan sisään? Mun ymmärrys tosta mekaniikasta on että jos vetopää on kokonaan sisässä ja jarrut säädetty oikein, niin kyllä ne kenkät vaan puristaa rumpua vasten. Peruuttaminen kyllä onnistuisi tasaisella jolloin peruuttamaan lähtiessä ei ehdi jarruvoima kasvaa kovin suureksi ja kenkien puristus rumpua vastaan voi päästä kevenemään pyörien pyöriessä takaperin. Koska tällöin alhainen liikettä vastustava jarruvoima ei aiheuta vetopään painumista sisään, liikkuu yhdistelmä takaperin ihan ok.

Mutta tää on eka kerta kun tutkin tällaisia kärryn jarruja ja olen saattanut ymmärtää jotain väärin. En vain keksi mikä tuolla rummun sisällä aiheuttaisi kenkien periksiantamisen peruuttaessa, jos vaijeri kuitenkin vetää linkkua täysillä.

Kuvassa jarrut lepoasennossa:

Kuva

Tässä käsijarru vedetty ylös, eli toi linkku oikeassa reunassa työntää kenkiä eroon toisistaan eli rumpua vasten:
Kuva

Jos siis toi linkku on alemman kuvan asennossa kun vetopää on sisällä, niin mistä löytyy se helpotus joka sallisi pyörän pyörimisen taaksepäin (kuvassa vastapäivään, koska kyseessä oikeanpuoleinen pyörä). Tosin ylemmän kengän rinnalla olevan hopianvärisen peltilipareen merkitys jäi mysteeriksi, hoitaako se jotenkin tuota pakittamisen mahdollistamista?

Siinä kun ylämäkeen peruuttamista yrittämällä testasin aiemmin sitä vetopään sisäänpainumista, niin yhdistelmä ei kyllä lähtenyt liikkumaan taaksepäin yhtään. Eli jos vaikka sen vetopään kuuluisikin painua sisään ja jarrujen mahdollistaa siinä tilanteessa peruuttaminen, niin peruuttaminen ei kyllä onnistunut, jarrut oli ja pysyi kiinni.

Vaimennin jäi vielä tarkemmin tutkimatta. Vetopää palautuu kyllä sisääntyöntämisen jälkeen silleen hitaasti ja tulee itsestään kokonaan ulos, eli sen puolesta toiminta vaikuttaa normaalilta. Onko jollain vinkkiä miten sen vaimentimen saa näppärimmin ulos tuolta vetopäästä (kuva yllä)?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ongelmia peruutusautomaatin kanssa peruutettaessa, tämä voi johtua siitä, että olet säätänyt jarrukengät liian tiukalle tai iskunvaimennin alkaa heikentyä. Voit saada tämän ongelman myös, jos säädät jarruja peukaloruuvin avulla pyörän säätöruuvin sijaan. Ohje oli Netillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mahtaako liinalla saada riittävästi voimaa tuohon puristukseen? Katsastuskonttorilla käyttävät toista metriä pitkää kankea siihen:

Kuva
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

AZP kirjoitti:
La Huhti 27, 2024 19:02
Jos siis toi linkku on alemman kuvan asennossa kun vetopää on sisällä, niin mistä löytyy se helpotus joka sallisi pyörän pyörimisen taaksepäin (kuvassa vastapäivään, koska kyseessä oikeanpuoleinen pyörä). Tosin ylemmän kengän rinnalla olevan hopianvärisen peltilipareen merkitys jäi mysteeriksi, hoitaako se jotenkin tuota pakittamisen mahdollistamista?
Tuo ylempi kenkähän ei ole oikeastaan mitenkään muuten paikallaan, kuin tuolla klo11-4 suuntaisella jousella. Oikean alanurkan linkku kun levittää kenkiä ja jos pyörä pyörii vastapäivään, niin tuo ylempi kenkä tarraa siihen rumpuun kiinni ja samalla liikahtaa niin, ettei linkku enää painakaan sitä voimalla rumpua vasten. Jarrun löysätessä se jousi vetää kengän sitten takaisin omalle paikalleen.
Siksi toisekseen tuollahan on ihan helvetisti rasvaa pitkin jarruja. Pyöränlaakerin stefa pettänyt? Pitäisi ne kitkapinnat nyt ihan ensiksi vaseliinittomat olla, jos meinaa niistä jotain pitoja saada
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meinaatko rasvalla alemman kengän pinnalla kiiltävää kosteutta? Se on Bräkleeniä, kuva otettu heti sen jälkeen kun putsailin paikat. Ei siellä yhtään vaseliinia tai muutakaan rasvaa rummun sisällä ollut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto kirjoitti:
La Huhti 27, 2024 19:37
Mahtaako liinalla saada riittävästi voimaa tuohon puristukseen? Katsastuskonttorilla käyttävät toista metriä pitkää kankea siihen:
Ei tolla liinalla jarru voimaa saada yhtä paljon kuin tuolla kangella, mutta luulisin että liikeradan sillä testaa melkein yhtä hyvin. Sen verta tuossa on puristusta kuitenkin että kaikki löysä on pois jarrujärjestelmästä ja lisävoiman vetopäähän ei juurikaan luulisi enää työntävän vetopäätä sisään, vaikka jarruvoimaa se tietenkin lisäisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt selkis se peruutusmekanismin toiminta, ilmeisesti tässä Peitzin järjestelmässä on samantyyppinen mekanismi kuin Knottissa:

https://www.youtube.com/watch?v=CwYRgFA2vBc

Tuon pitäisi kuitenkin tosiaan mahdollistaa vetopään painuminen kokonaan sisään peruuttaessa vasta kun pyörä on ehtinyt pyörähtää takaperin, koska vasta rummun pyöriminen taaksepäin siirtää tuon kengän peruutusasentoon. Jos mäki on jyrkkä, niin voikohan siinä käydä niin että tuota kengän siirtymistä ei pääse tapahtumaan, kun peruuttava auto työntää jo vetopäätä niin kovin ennen liikkummista, että jarrut pitää pyörät paikoillaan? Tasaisella peruuttaminen ei meinaan ollut mikään ongelma, vain perä ylämäkeen peruuttaminen ei onnistunut.

Pitänee nyt tämän viimeisimmän säädön jälkeen käydä uudella koeajolla ja katsoa miten toimii. Sinänsä tässä ei nyt haeta sujuvaa peruuttamista, vaan se ongelma katastuksessa on ollut se pohjaava vetopää. Ja jarruthan on katsastuksen dynamoilla pitäneet oikeinkin hyvin, eli jarrutehokaan ei ole ollut ongelma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

AZP kirjoitti:
La Huhti 27, 2024 19:56
Meinaatko rasvalla alemman kengän pinnalla kiiltävää kosteutta? Se on Bräkleeniä, kuva otettu heti sen jälkeen kun putsailin paikat. Ei siellä yhtään vaseliinia tai muutakaan rasvaa rummun sisällä ollut.
Ei kun tuolla ympäri jarrukilpeä ja jousia on tuollaista mustaa. Näyttää minusta ympäriinsä lentäneeltä rasvalta.
AZP kirjoitti:
La Huhti 27, 2024 20:17
Jos mäki on jyrkkä, niin voikohan siinä käydä niin että tuota kengän siirtymistä ei pääse tapahtumaan, kun peruuttava auto työntää jo vetopäätä niin kovin ennen liikkummista, että jarrut pitää pyörät paikoillaan?
Kyllä kai. Ainakin niin voi käydä pehmeällä maalla tai liukkaalla, että pyörät lukossa mennään taaksepäin kun maan ja trailerin renkaan välissä ei ole tarpeeksi kitkaa pyöräyttämään pyörää.
AZP kirjoitti:
La Huhti 27, 2024 20:17
Ja jarruthan on katsastuksen dynamoilla pitäneet oikeinkin hyvin, eli jarrutehokaan ei ole ollut ongelma.
Mietin vaan, että onko tässä kyse siitä, että vaadittu teho kyllä saavutetaan, mutta vasta kun vetopää on pohjassa. Eli ilmaväliä tai tyhjää liikettä on liikaa, kun säätö on pielessä tai se vaadittu jarruteho on saavutettu vasta, kun vetopää on väkisin runtattu sisään sillä katsurin vivulla. Kuten vaikka jos jarrukengät on rasvassa, niin kyllä nekin sitten jarruttaa, kun tarpeeksi voimalla painetaan rumpua vasten. Eihän se vetopää voi sisään painua, ellei se liike tee jotain.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rasvaa se musta ei ole, varmaan ruostetta, jarrupölyä ja muuta kuivaa skeidaa mitä sinne on vuosikymmenten aikana kertynyt. Aika ihme se olisikin jos siellä olisi rummut ja kitkapinnat olleet vaseliinissa kun jarrudynossa tuli aika korkeat lukemat jarruvoimille. Ja kuva on tosiaan putsauksen jälkeen, eli kaikki mikä kuvassa näkyy, on kohtalaisen kiinteästi kiinni alustassaan.

En tiedä missä kohtaa testiä jarruteho saavutettiin eli missä kohtaa vetopää siinä tilanteessa oli. Syksyn ekalla katsastuskerralla hallissa ei vain tullut katsottua muuta kuin että tuli hyvät lukemat mittariin, edelleen hylsyn tuottaneessa jälkitarkastuksessa en ollut paikalla laisinkaan. Joka tapauksessa testiä ei tehty katsurin vivulla vaan peruuttamalla vetoautoa kun vaunun pyörät oli dynamolla.

On siis täysin mahdollista että vaijeri oli ekalla kerralla vain löysässä ja tulos tuli vetopään liikeradan loppupäässä, jälkitarkastukseen saatoin säätää jarrut väärin ja vasta nyt (toivottavasti) osasin tehdä kaikki oikein. Kengät oli kyllä lähellä rumpuja kun niiden säätöön ekan kerran koskin, jolloin ekassa katsastuksessa väärä säätö olisi siten väkisin ollut vaijerin vanttiruuvissa.

Toki olen myös pohtinut tekikö katsuri jarrutestin oikein. Itseäni ainakin ihmetytti silloin että miten voi olla dynamon lukemat erinomaiset mutta samalla jarru pohjaa. Seuraavan katsastuksen ajattelinkin tehdä eri konttorilla.

Tän viikon koeajon tuloksen voisi selittää se että se ylämäkeen pakittaminen ei simuloi jarrudynoa oikein, ja lisäksi olin yksin liikenteessä eli havainnot jarrun pohjaamisesta on tehty peruutuskameralla. Kun tuo valkoinen muovikate on paikoillaan, niin havainnointi on hieman vajavaista, koska se peittää osan vetopään liikeradasta ja sen takia voi saada helposti kuvan että vetopää pohjaa vaikkei se ihan sitä teekään.

Joka tapauksessa nyt on säädöt tehty just niinkuin netistä löytyneet ohjeet Peitzin jarrulle käskee. Eli vielä koeajolle, tällä kertaa ilman katetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Uusimmassa ostoksessa ei pala parkit ajovalojen kanssa. Erikseen löytyy parkkiasento ja off.

Onko tää normikäytäntö nykyautoissa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siis etuparkit?
Toimiiko ne kumminkin siis parkkiasennossa?

Melko varma et omis tuoreemmissa palaa myös parkit...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin