Pelti rytisi Kalajoen suunnalla

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Sami kirjoitti:Harvassa autokerhossa on automerkin ohella mitään arvoja joita kerho vaalisi. Senpä takia en kuulukaan mihinkään autokerhoon. Ennen eri harrastusyhdistyksissä nähtiin tärkeänä harrastajien jonkinlainen sivistäminen ja hyvän käytöksen edistäminen, mutta nykyään toiminta on enimmäkseen paskaa pullottavia nettifoorumeita ja nakinpolttoa tapaamisissa.
Klubin säännöissä seisoo:
2. Tarkoitus
Yhdistyksen tarkoituksena on koota Suomen Saab-harrastajia, pyrkiä säilyttämään Suomen Saab-autokanta, toimia liikennekulttuurin ja liikenneturvallisuuden edistämiseksi, kehittää taitavia ja vastuunsa tuntevia autoilijoita.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

On muuten melko haipakkaa sellanen ~200km/h.
Pelkästään 60km/h = 16.667 m/s. No, eihän se 180km/h ole kuin 50 metriä sekunnissa, saattais moni ajatella.... Sellasta vauhtia kohti tulevaa autoa vaan on pirun vaikea väistää vaikka kokemusta tästä itselläni ei ole.

Osanotto poliisin omaisille.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Minuteman kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti:Just joo.....
Tämäkin yhteiskunta :roll:

En halua millään vähätellä kenenkään henkeä mutta... Ajetaan poliisin päälle. hirveet otsikot, ja nimikkeet MURHA, Törkeä liikenteen vaarantaminen ymsyms. ja pidetään huolta että mies oikesti saadaan vangittua ja lukittua.

Mutta.

Liikemies ajaa puhelimeen puhuessaan ala-aste ikäsen koulutytön pälle.... Kyseinen porsas pääsee vähällä, kuoleman tuottamus, liikenteen vaarantaminen, lievä ylinopeus.... jumalauta, sakoilla ja pienellä korvauksella omaisille.


[provo]Mutta sitku ajetaan "viranoimaisen" päälle.... on se kytän henki vaan kalliimpi ku peruskansalaisen. Enemmänkin sympatiat bimmerin kuskille, että olis voinu ajaa jonku muun ku poliisin päälle [/provo]

Totta tuokin, Perustuslain mukaan jokainen Suomen kansalainen on, tai pitäisi olla lain edessä tasa-arvoinen. Kuitenkin kuten nyt vain poliisin tapauksessa rikosnimikkeeksi automaattisesti tuleva MURHA syö lain uskottavuutta mm. pikkulasten kuolemantapauksissa.

Nytkin oli oikeastaan kyse työtapaturmasta, jotakin on mennyt vikaan koska poliisi on jäänyt auton alle.

Olen itse ajanut Tonnarilla piikkimattoon, tosin kyseessä oli harjoitus poliisikoululla ja kyseessä harjoitusmatto luonnollisesti ilman piikkejä. Pääsin seuraamaan sivusta harjoituksia, ja silloin tähdennettiin nimenomaan sitä että tiellä ei olla pysäytystilanteessa, ja matto heitetään rullalta tien sivusta.

Tosin nyt uutisten perusteella ilmeisesti "Bimmeri" on suistunut juuri sulun kohdalla tieltä, eli kyllähän syyllinen on tiedossa mutta tuo "murha" kyllä jää arveluttamaan :?
MURHA

Jos tappo tehdään
1) vakaasti harkiten,
2) erityisen raa'alla tai julmalla tavalla,
3) vakavaa yleistä vaaraa aiheuttaen tai
4) tappamalla virkamies hänen ollessa virkansa puolesta ylläpitämässä järjestystä tai turvallisuutta taikka virkatoimensa vuoksi ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava murhasta vankeuteen elinkaudeksi. Yritys on rangaistava.
Rikoslaki, luku 21, 2§

Ainakin kohdat 2 ja 3 sopivat kyseiseen onnettomuuteen.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

qaw kirjoitti:
Sami kirjoitti:Harvassa autokerhossa on automerkin ohella mitään arvoja joita kerho vaalisi. Senpä takia en kuulukaan mihinkään autokerhoon. Ennen eri harrastusyhdistyksissä nähtiin tärkeänä harrastajien jonkinlainen sivistäminen ja hyvän käytöksen edistäminen, mutta nykyään toiminta on enimmäkseen paskaa pullottavia nettifoorumeita ja nakinpolttoa tapaamisissa.
Klubin säännöissä seisoo:
2. Tarkoitus
Yhdistyksen tarkoituksena on koota Suomen Saab-harrastajia, pyrkiä säilyttämään Suomen Saab-autokanta, toimia liikennekulttuurin ja liikenneturvallisuuden edistämiseksi, kehittää taitavia ja vastuunsa tuntevia autoilijoita.
Ei ole oppi tainnut mennä perille:
- http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14399
- http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33471

Lisääkinhän noita juttuja löytyy mutta tuossa pikaisesti. Niin ja tokihan foorumin alalaidassa lukee ettei saabclubi vastaa keskustelusivuston sisällöstä mutta kuitenkin..
Citroen C5, OG900t16
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

On mielestäni turhaa vääntää sanaa tuon tapahtuman nimikkeestä.

Kännikuski ajoi virkatehtävää suorittavan poliisin kuoliaaksi, se kait oli lopputulos.

Koittakaapas elää päiväkin ilman poliisin apuja. Ei taida onnistua.

Poliisi joutuu työssään tekemään ratkaisuja sekunnin murto-osissa ja kovan paineen alla.
Tapahtumaa voidaan setviä sitten ajan kanssa vuosia= ei ihan reilua.

Osanottoni menehtyneen poliisin omaisille ja työkavereille.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm olenko ymmärtänyt sami oikein eli et kuulu mihinkään autokerhoon..? eli et edes saab klubiin????? vai ymmärränkö väärin?

ja mitä tulee omaturboon ja noihin laittomiin katukisoihin. niin moonlight-tuning on koskaan liikenteessä polttanut kumia sen 400m tai muuten sikaillut ....tuskinpa....? tai mistä minä tiedän?

pakko tunnustaa omassani VAPARI 900i16 vm91 on maptunin tarra takaluukussa ja 3" hormi ja äänet on sen mukaiset.... joskus tulee pikkasen kiusattua muita kanssa autoilijoita koska tahtovat liimaantua takapuskuriin kiinni. mutta se etten ole 12v aikana saanut yhtään ylinopeus sakkoa tai muuta rangaistusta liikenteen vaarantamisesta kertokoon mitä kertoo....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

nalleolut kirjoitti:hmm olenko ymmärtänyt sami oikein eli et kuulu mihinkään autokerhoon..? eli et edes saab klubiin????? vai ymmärränkö väärin?

ja mitä tulee omaturboon ja noihin laittomiin katukisoihin. niin moonlight-tuning on koskaan liikenteessä polttanut kumia sen 400m tai muuten sikaillut ....tuskinpa....? tai mistä minä tiedän?

pakko tunnustaa omassani VAPARI 900i16 vm91 on maptunin tarra takaluukussa ja 3" hormi ja äänet on sen mukaiset.... joskus tulee pikkasen kiusattua muita kanssa autoilijoita koska tahtovat liimaantua takapuskuriin kiinni. mutta se etten ole 12v aikana saanut yhtään ylinopeus sakkoa tai muuta rangaistusta liikenteen vaarantamisesta kertokoon mitä kertoo....
En kuulu edes saab klubiin. Jätin tämän vuoden jäsenmaksun maksamatta. Ei tuo moonlight tuning vitsi sinällään mikään ikävä juttu ole ja naurattaahan tuo hetken, mutta jossain kohti mies kertoo ajavansa autolla liikenteessä ja useita kymmeniä tuhansia on ajeltu tuolla hökötyksellä miehen mukaan tuossa kunnossaan. Jos se pitää paikkansa on tuolla laitteella liikenteeseen lähteminen jo omanlaisensa juttu. Itselleni ei tulisi mieleen lähteä. Mutta voihan olla että hänen jutut eivät pidä paikkaansa ja mies ei ole tuolla julkisessa liikenteessä ajellut.

Esimerkkinä ehkä huono, mutta nykyään on yleisesti siistiä rakentaa autoon 100 heppaa enempi ilman mitään katsastuksia, todeta että auto kyykyttää melkein mitä tahansa, mikä jo ajatuksena kertoo rakentajasta jotakin. Säälittävän usein rahallinen panostus johtaa siihen että lapsi nuoruuden vimmoissaan hajoittaa autostaan vaihteiston, kun ei sillä teholla oikein muutakaan saatu aikaan. Vanhemmat harrastajat ehkä voisivat opastaa tämmöisetkin tapaukset vaikka kilparadoille tekemään jotain järkevää.. (endurance yms..) Onkohan saab merkkiluokkaa vielä olemassa?

Edelleen nostan kyllä hattua semmoisille rakentajille, jotka saavat muutoksensa katsastuksesta läpi niin että katsarikin tietää tilanteen. Silloin täytyy puhua asialleen omistautuneesta tosiharrastajasta.

Siitä liikennekäyttäytymisestä:

-Vaikkei täällä foorumilla puhuttu paikkaansa pitäisi ja toi galluppikin olisi vain huumoria, niin ehkäpä kuitenkaan en viljelisi tommoisia juttuja jos minä toimisin jossain yhdistyksessä jonka säännöissä puhutaan liikennekasvatuksesta yms.. Edelleenkin kysymys on siitä, että kuka noi ottaa vakavissaan ja kuka ei. Huvittavia juttujahan noi on, mutta kun ei voi tietää että mitähän meikäläisen vanhempi jälkikasvukin noista ajattelisi? Jostakinhan noi tyhmimmätkin ideat aina saadaan..
Citroen C5, OG900t16
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jep jep.

Eli mulla on kortti lähtenyt kolmasti:

Ekan kerran säännösten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta yleisellä tiellä. (ollut kortti tosi vähän aikaa)

Toisen kerran sakkosäännön nojalla, eli tosta edellä mainitusta, verot maksamatta ja ajoneuvon siirtäminen talvella sivusuunnassa siten että perä ajautui molemmille puolille kulkusuuntaansa nähden. (luisuttelusta)

Ja nyt viimisen kerran saabilla 115km/h 80km/h alueella ohituksen jälkeen. Oli samalla ensimmäinen ylinopeussakko.

Ja ekaa kiveä en ole heittänyt, kännissä en ole myöskään ajanut. Miltei kaikki on joskus sikaillut liikenteessä, sutinut liikennevalolähdoissä tai ajanut moottoritiellä lujaa..

MUTTA noin pitkää matkaa älytöntä ylinopeutta en ole ikinä ajanut, ja luulen ettei moni muukaan täällä foorumilla, jos tollasen matkan ajat poliiseja karkuun niin varmaan näkyy lehdissä. Ja itse ainakin tarviin korttia niin se leikkaa pahimmat sikailut (tarviin töissä ja ajan työmatkaa noin 150km
Sami kirjoitti: En kuulu edes saab klubiin. Jätin tämän vuoden jäsenmaksun maksamatta. Ei tuo moonlight tuning vitsi sinällään mikään ikävä juttu ole ja naurattaahan tuo hetken, mutta jossain kohti mies kertoo ajavansa autolla liikenteessä ja useita kymmeniä tuhansia on ajeltu tuolla hökötyksellä miehen mukaan tuossa kunnossaan. Jos se pitää paikkansa on tuolla laitteella liikenteeseen lähteminen jo omanlaisensa juttu. Itselleni ei tulisi mieleen lähteä. Mutta voihan olla että hänen jutut eivät pidä paikkaansa ja mies ei ole tuolla julkisessa liikenteessä ajellut.

Edelleen nostan kyllä hattua semmoisille rakentajille, jotka saavat muutoksensa katsastuksesta läpi niin että katsarikin tietää tilanteen. Silloin täytyy puhua asialleen omistautuneesta tosiharrastajasta.
Ja olen ajanut ihan normaali liikenteessä tolla, Salossa pyörivät tietää että auto oli päivittäin paikallesen mersuliikkeen pihassa kun olin siellä töissä, nyt se on leimaamatta. Ja en sitten tiedä mikä tosta tekee sen vaarallisemmankaan kuin muista saabeista, ei kaikkia tarjottuja heppoja ole pakko käyttää kokoajan, jutusta saa sen käsityksen että kokoajan ahdot tapissa painetaan.. Jotain ajeluista tolla autolla kertoo musta sekin että se pysyy kasassa niin ei sitä kokoajan voi kenkiä.

Ja kyllä jokaisen liikenteessä vastaan tulevan vehkeen turvallisuus riippuu siitä että mitä ratin ja penkin välissä on.
Viimeksi muokannut moonlight-tuning, Ti Heinä 03, 2007 16:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sami kirjoitti: Esimerkkinä ehkä huono, mutta nykyään on yleisesti siistiä rakentaa autoon 100 heppaa enempi ilman mitään katsastuksia, todeta että auto kyykyttää melkein mitä tahansa, mikä jo ajatuksena kertoo rakentajasta jotakin. Säälittävän usein rahallinen panostus johtaa siihen että lapsi nuoruuden vimmoissaan hajoittaa autostaan vaihteiston, kun ei sillä teholla oikein muutakaan saatu aikaan. Vanhemmat harrastajat ehkä voisivat opastaa tämmöisetkin tapaukset vaikka kilparadoille tekemään jotain järkevää.. (endurance yms..) Onkohan saab merkkiluokkaa vielä olemassa?

Edelleen nostan kyllä hattua semmoisille rakentajille, jotka saavat muutoksensa katsastuksesta läpi niin että katsarikin tietää tilanteen. Silloin täytyy puhua asialleen omistautuneesta tosiharrastajasta.
Valitettavasti Suomen lain puitteissa ei juuri spoilerihökötyksiä suurempia muutoksia voi mallisarjan tehokkaimpaan autoon enää tehdä, vaikka se turvallisuusnäkökohdista olisikin mahdollista (kuten jarrujen ja alustan osalta). Puhumattakaan vähäpäästöisistä autoista. Yleismaailmallista tämmöinen rakentelun rajoittuneisuuden ongelma ei ole, riittää kun katsoo vaikkapa länsinaapuriin. Kiitokset AKE:lle vain tästä nihkeästä asenteesta.

Jos nyt tästä alkuperäisestä turma-autosta puhutaan, niin sehän oli ilmeisesti asianmukaisesti katsastettu. Oma johtopäätökseni ainakin on, että auto (rakenneltu tai ei, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) itsessään ei sitä vaaraa aiheuta vaan kuski.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

jcarlson kirjoitti: Jos nyt tästä alkuperäisestä turma-autosta puhutaan, niin sehän oli ilmeisesti asianmukaisesti katsastettu.
Ilta-Sanomat taisi kertoa, että autoa ei ollut moottorinvaihdon jälkeen katsastettu...
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Linkkiä uutiseen? Muutamalta foorumilta seurasin juttua, ja joku oli laittanut AKE:lle kyselyn tekstiviestipalvelun kautta rekisterinumerolla. Rekisteritiedoissa oli ilmoitettu moottoritilavuudeksi 2690cc. Ei tuota kokoa siellä lukisi, ellei sitä sinne muutoskatsastuksessa olisi kirjoitettu. Tai sitten koko juttu oli puppua?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

moonlight-tuning kirjoitti: Ja kyllä jokaisen liikenteessä vastaan tulevan vehkeen turvallisuus riippuu siitä että mitä ratin ja penkin välissä on.
Näinhän se on. Se on tärkeintä. Laittomalla autolla liikenteeseen lähteminen on kuitenkin vieras ajatus vaikka nykyään se ei taida juuri mitään merkatakaan.. Jokainen kuitenkin tyylillään. En siis tarkoita vielä iloa harrasteestasi. Varmaan ihan hauskaa puuhaa.
Citroen C5, OG900t16
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

jcarlson kirjoitti:Linkkiä uutiseen? Muutamalta foorumilta seurasin juttua, ja joku oli laittanut AKE:lle kyselyn tekstiviestipalvelun kautta rekisterinumerolla. Rekisteritiedoissa oli ilmoitettu moottoritilavuudeksi 2690cc.
Ei näy löytyvän nettiversiosta. Töissä luin, se oli jompikumpi iltapäivälehti, eilinen vieläpä.

Ei toki ole aivan tavatonta että iltapäivälehden teksti on kustapaskaa.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tknummelin kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Linkkiä uutiseen? Muutamalta foorumilta seurasin juttua, ja joku oli laittanut AKE:lle kyselyn tekstiviestipalvelun kautta rekisterinumerolla. Rekisteritiedoissa oli ilmoitettu moottoritilavuudeksi 2690cc.
Ei näy löytyvän nettiversiosta. Töissä luin, se oli jompikumpi iltapäivälehti, eilinen vieläpä.

Ei toki ole aivan tavatonta että iltapäivälehden teksti on kustapaskaa.
Ei taida asialla kuitenkaan olla niin väliä, oikeesti?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tri-Lo kirjoitti: Ei taida asialla kuitenkaan olla niin väliä, oikeesti?
Eipä kyllä. Kuskistahan se ajokäytös on kiinni 100-prosenttisesti. Voisi miettiä sitäkin, miksi niin suuri osa autoilijoista ei pidä laitonta virittämistä kovinkaan vakavana. Ei olisi ensimmäinen kerta kun monien oikeustaju on ristiriidassa byrokraattien virkaintoisuuden kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin