Kemiallinen metalli?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Poijan mopetista ( pv ) napsahti käynnistyspolkinen akseli poikki, enkä millään jaksaisi purkaa koko konetta vaihtaakseni sitä akselia.

Olisiko kellään kokemusta okötistä jolla tarttuisi?

Vai suosiolla kone atomeiksi?
9-5 Aero - 00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Julle kirjoitti:Poijan mopetista ( pv ) napsahti käynnistyspolkinen akseli poikki, enkä millään jaksaisi purkaa koko konetta vaihtaakseni sitä akselia.

Olisiko kellään kokemusta okötistä jolla tarttuisi?

Vai suosiolla kone atomeiksi?
Ei toimi, eikä kestä mitään, joskus ajat sitten sain sillä kyllä pitämään Honda CB350 Twinin lohkon öljyä sisällään, mutta sekin alkasi kuulemma vuotamaan hetken ajan päästä.
PV:nhän saa hyvin käyntiin lykkäämällä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, kaikissa kohteissa missä joskus aikoinaan tullut kokeiltua, niin ei ole toiminut :)
Saattais tuurilla kestää jossain täyteaineena tms, mutta ei tuolla mitään katkenneita akseleita korjailla, se on vissi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Meillä on paikattu kotona yhden NG900 2.0 vaparin öljypohja (pieni reikä) tuollaisella ja hyvin on kestänyt. Itse rakentelin aikoinaan tietokoneen vesijäähdytysblokkeja poraus tekniikalla ja niiden tulppauksessa ja karojen liitoksessa käytin tuota ja hyvin toimi. Mutta PV:n käynnistyspolkimen akselin liitoksessa ei 100% varmuudella kestä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Ei tule kestämään, paloiksi vaan jos hyvän teet :wink:
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja Julle »

är.jii kirjoitti:Ei tule kestämään, paloiksi vaan jos hyvän teet :wink:
Uskottava se on :D Laitoin osat tilaukseen.
9-5 Aero - 00
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja sero »

Riippuu siitä mistä se akseli on poikki, ni hitsaamalla vois koittaa saaha kuntoon.
ng900aero kirjoitti: PV:nhän saa hyvin käyntiin lykkäämällä :D
Kesällä, ehkä :lol:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

sero kirjoitti:Riippuu siitä mistä se akseli on poikki, ni hitsaamalla vois koittaa saaha kuntoon.
ng900aero kirjoitti: PV:nhän saa hyvin käyntiin lykkäämällä :D
Kesällä, ehkä :lol:
Kyllä niitä lykittiin talvellakin käyntiin monet kerrat, kun ainahan jonkun kaverin peeveestä oli se käynnistyspoljin tippunut, nelonen "tupaan" ja johonkin hiekoitetulle tieosuudelle , ja hyppii siinä penkin päällä kunnes "isolohko" hyrähtää :lol:
PV oli muuten ihan **rseestä, mutta se oli niin totaalisen "must to buy" -tuote joskus 80-luvun lopussa 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllä se vaan oli niin että kovilla jätkillä oli Monkey :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja sero »

ng900aero kirjoitti:Kyllä niitä lykittiin talvellakin käyntiin monet kerrat, kun ainahan jonkun kaverin peeveestä oli se käynnistyspoljin tippunut, nelonen "tupaan" ja johonkin hiekoitetulle tieosuudelle , ja hyppii siinä penkin päällä kunnes "isolohko" hyrähtää :lol:
PV oli muuten ihan **rseestä, mutta se oli niin totaalisen "must to buy" -tuote joskus 80-luvun lopussa 8)
Tällei harvaanasutuilla alueilla ei taho niitä hiekkateitä löytyä. Eikä auta vaikka yks istuu penkillä, toinen tankilla ja kaks työntää, ei oo pitoja :lol:. Tämä toki harvinainen tapahtuma, yleensä sylinteri on sen verran väljä että PV starttaa kädellä takarengasta pyörittämällä :P

Oli muuten aika tyydyttävää ajaa mopoikä isopyöräsellä uusendurolla, kun kaveri työnti PV:llä. Sama asia kun nykyään mulla alla saabbi ja sillä Opel :lol:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Julle kirjoitti:
är.jii kirjoitti:Ei tule kestämään, paloiksi vaan jos hyvän teet :wink:
Uskottava se on :D Laitoin osat tilaukseen.
Pistät pojan tekemään niin seuraavalla kerralla ei tarvii tehdä enää itse.

Omasta PV:stä meni palautusjousi poikki, ja isäukon kanssa sitten pari iltaa askarreltiin jousen palasia ulos rattaisen välistä ja uutta jousta tilalle. Se on aika havainnollistava kokemus alta 10-vuotiaalle. Sen jälkeen jäi legot ja muut lelut hyllylle :)

Ja sama PV on muuten ajossa vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen. Toki isompiakin suzukeita on tallissa, mutta yhtälailla on palasina nekin :)
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja jka »

mursu kirjoitti:Pistät pojan tekemään niin seuraavalla kerralla ei tarvii tehdä enää itse.

Omasta PV:stä meni palautusjousi poikki, ja isäukon kanssa sitten pari iltaa askarreltiin jousen palasia ulos rattaisen välistä ja uutta jousta tilalle. Se on aika havainnollistava kokemus alta 10-vuotiaalle. Sen jälkeen jäi legot ja muut lelut hyllylle :)

Ja sama PV on muuten ajossa vieläkin, yli 20 vuoden jälkeen. Toki isompiakin suzukeita on tallissa, mutta yhtälailla on palasina nekin :)

Näinpä, itelle tuli juuri mieleen kuinka ekan kerran avasin tunturin koneen joskus ja vaihdoin laakereita yms, olin tuolloin 10v paikkeilla. Pikkukoneen kun saa kasaan kyllä kun vähän purkaessa järkeilee.

Tämän jälkeen on monta konetta avattu ja mäntää vaihdettu. Tällä hetkellä on kevarin kone tallin pöydällä kappaleina. Siihen mäntää kampura ja alakerran laakerit. kone täristi niin että oli yksi lohkon ja rungon kiinnityspisteistä lohjennut.

Ja tuo tunturi käy edelleen, ja pelaa kytkimen painelaakerin ääntä lukuunottamatta hyvin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

99 GL kirjoitti:Kyllä se vaan oli niin että kovilla jätkillä oli Monkey :wink:
Juu ja se perkuleen volumepotikka :roll: nm. entinen PV kuski.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja sero »

NEO9-3 kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Kyllä se vaan oli niin että kovilla jätkillä oli Monkey :wink:
Juu ja se perkuleen volumepotikka :roll: nm. entinen PV kuski.
On muuten rahakasta hommaa rakennella noita konkkarajottimia mopopojille. Sitten poliisi ihmettelee testatessa miten on joka moposta "tulppa rikki" :lol:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kemiallinen metalli?

Viesti Kirjoittaja Julle »

No joo, nyt tuli tuokin homma tehtyä. Kaikki pelaa ok, ihmettelin vaan, että minne kytkimen puolelta oli kadonnut kampiakselin stefa???? Ja silti mopo toimi. :D
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin