Lisävalojen kytkentäkaavio

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Tarkoitus on laittaa lava- autoon ksenon lisäpitkät, mutta tarvitsen apua kytkentäkaavion löytämisessä. Ongelma on seuraava:

Lisäpitkien referenssiluku on 37,5/kpl ja autossa on H4 malliset etuvalot. Eli auton omat pitkät eivät saa olla toiminnassa kun lisäpitkät ovat kytkettynä, yhteenlaskettu referenssiluku on yli 100. Eli tarvitsen kytkentäkaavion jolla saa auton omat lähivälot palamaan samalla kun lisäpitkät ovat toiminnassa kun vilkkuviiksestä normaalisti vaihdan pitkät päälle. Vaatii kaiketi 2 relettä?
Citroën Jumper 2.2 ´10
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kuvia ei ole tähän hätään, mutta useampi toteutus tapoja tuossa on. Esim. Vaihtokytkimellä ohjaat herätteen joko normi pitkien tai lisäpitkien releelle. Riippuen siitä palaako lähivalot normaalisti pitkien ollessa päällä tarvitseeko niille pyörittää jännitettä lisävaloreleen kautta.
#3834
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://i700.photobucket.com/albums/ww7/ ... ematic.jpg

Tuollainen kytkentä molemmille valoille oma. Merkkivaloa ja sen sulaketta 2A ei varmaan tarvitse laittaa, kun sehän löytyy kojelaudasta. Heräte/Source voit tehdä niin, että otat sen auton oman kaukovalon kaapelista ja kun halusit, että auton omat kaukovalot ei ole päällä niin sun pitää lirkkiä sen kaapelikenkä pois polttimon liittimestä.

Ja ku kerta kseenoneita olit laittamassa niin vedä kaikki virta- ja maakaapelit akun navoista :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Toihan toimisi kyllä osittain ihan hyvin, mutta lähinnä ongelma on se että miten saa lähivalot pysymään päällä kun vaihtaa pitkille valoille vilkkuviiksestä, eihän ne vissiin H4:ssa pala normaalisti samalla pitkien kanssa.
Citroën Jumper 2.2 ´10
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ei kai tänäpäivänä kukaan välitä referenssiluvuista,anna auton omien pitkien palaa samaa aikaa.Laita apupitkille katkaisia sinivuokkoja varten.Jos tulee virkavallan kanssa sanomista niin ainahan voi vedota tietämättömyyteen.Eiks se oo niin että enempi parempi :roll:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Jos tulisi omaan autoon niin varmaan tekisin just näin, mutta tässä tapauksessa ei pysty kun katsastuksessa varmastikin tulee ongelmia.
Citroën Jumper 2.2 ´10
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ghiamies kirjoitti:Toihan toimisi kyllä osittain ihan hyvin, mutta lähinnä ongelma on se että miten saa lähivalot pysymään päällä kun vaihtaa pitkille valoille vilkkuviiksestä, eihän ne vissiin H4:ssa pala normaalisti samalla pitkien kanssa.
Tosiaan, unohdin tuon. Siitä pitäisi sitten saada "tieto" katkeamaan ennen auton omaa ajovalorelettä. Eli releeltä kaapeli irti ja sieltä sitten heräte lisävalojen releille.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarve: Lähivalot palavat aina, kun valot päällä. Omat pitkät eivät pala koskaan, vaan niiden sijasta lisäxenonit. Näin ymmärsin. Ymmärsinkö oikein?

Tuon oletukseni mukaan seuraava kytkentä toimii:
- lähivalopolttimolle vedetään releen koskettimelta (87) yksi ylimääräinen johto siihen rinnalle.
- kaukovalopolttimon johto irroitetaan polttimon kannasta ja kytketään releen käämille (85) sekä xenonin ballastille (+)
- releen toinen kosketin (30) kytketään sulakkeen kautta akun plus-napaan
- releen käämin toinen liitäntä (86) ja ballastin (-) maadoitetaan (erikseen tai polttimon kannan maadoitusjohtoon)
- asennetaan normaalisti lisäxenonkaukovalo

Samat toimenpiteet tehdään myös toiselle puolelle.

Edellä kuvatulla kytkennällä lähivalot saavat normaalisti virtaa, kun autossa on lähivalot päällä. Kaukovalot kytkettäessä omat kaukovalot eivät pala, koska johto on irroitettu H4-liittimestä, mutta xenonien ballasti saa virtaa ja xenonit syttyvät. Samalla saa ohjausjännitteen myös erikseen asennettu rele, joka kytkee myös lähivalopolttimoille virtaa ja pitää ne päällä kaukovalojen kanssa.


ps. Pysyisiköhän H4-poltin kannassa paikoillaan, jos siitä polttimosta katkaisee sen pitkien hehkulangalle menevän liitännän? Ei tarvitsisi katkoa johtoa siitä kannasta. Saisi nopeasti alkuperäiseksi vaihtamalla uudet h4:t ja ottamalla ballastin johto pois sekä lyhyiden valojen pakko-ohjaus sulake (se itse asennettu).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Ymmärsit oikein, ja ehdotuksesi vaikuttaa toimivalta ainakin näin ensi silmäyksellä.
Citroën Jumper 2.2 ´10
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja dimebak »

petrisa kirjoitti:Tuon oletukseni mukaan seuraava kytkentä toimii:
- lähivalopolttimolle vedetään releen koskettimelta (87) yksi ylimääräinen johto siihen rinnalle.
- kaukovalopolttimon johto irroitetaan polttimon kannasta ja kytketään releen käämille (85) sekä xenonin ballastille (+)
- releen toinen kosketin (30) kytketään sulakkeen kautta akun plus-napaan
- releen käämin toinen liitäntä (86) ja ballastin (-) maadoitetaan (erikseen tai polttimon kannan maadoitusjohtoon)
- asennetaan normaalisti lisäxenonkaukovalo
Pitää vähän kommentoida, anteeksi:

- jos haluat kuluttaa lähivaloa niin kytke tuplajohdotus; vaihto hetkellä lähivalo sammuu ja syttyy
- kaukovalon kaapelista on hyvä ottaa heräte mutta ballastille otetaan virta AINA akulta
- ksenoneissa maadoitus on parempi laittaa AINA suoraan akkuun
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kommentoidaan lisää.

Hetkellisesti lähivalolta käy jännite poikki, se on totta.
Ei aina xenoille ole tarkoitettu kytkettäväksi jännitettä suoraan akulta ja erillistä maadoitusta. Myytävät sarjat on pääosin toteutettu plug-and-play periaatteella. Kytketään siis suoraan halogeenipolttimon liittimeen. Ei missään tapauksessa ole poissuljettua kytkeä aivan omasta virtapiiristä, mutta siihen tarvitaan sitten yksi rele/puoli vielä lisää. Näitä relein varustettuja sarjoja on valmiina myynnissä. Enemmän vähän työtä ja tarvikkeita, mutta taatusti hyvä.

Kun aletaan tässä oikein rakentamaan, niin kytketään vielä yksi rele lisää puolelleen. Otetaan auton omien lähivalojenkin virta suoraan akulta ja otetaan niiden releen ohjaus alkuperäisestä lähivalojen johdosta. Saadaan kunnolla jännitehäviöt kuriin. Tälle lähivaloreleelle laiteaan päästöhidastus. Tämän avulla lähivalopolttimolta ei katkea jännite ennenkuin kaukovalorele on vetänyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pitää lähettää tämä uusin viesti vasta nyt, kun taas illalla foorumi meni tilttiin.
Kohta menee usko tämän foorumin toimintaan. Pitänee harkita poistumista täältä kokonaan.

Oikein hyvä tapa tämä lähivalo ja kaukovalojen(xenon) ohjaus olisi toteuttaa relelogiikalla.

Hankitaan autoon erikseen lähi- ja kaukovaloreleet. Vain kaksi kappaletta riittää. Otetaan sisääntulosignaalit jommalta kummalta puolelta autoa polttimoiden sähkönsyötöstä (lähi- ja kauko). Lähivaloreleen ohjaus tulee diodien kautta releen käämille sekä lähi- että kaukovalojohdosta. Lähivalorele vetää aina, jos jompi kumpi lyhyet tai pitkät on päällä. Kaukovalojen eli xenoneiden signaali otetaan kaukovaloilta ja kaukovalorele vetää vain, jos kaukovalot on päällä. Näille molemmille releille sitten tulee suoraan sähköt akulta ja niistä viedään tuplajohdoilla (rinnakkain molemmille puolille) sitten sähköt vastaaviin polttimoihin ja ballastille. Maadoitukset sitten myös erikseen.

Huono puoli on se, että jonkin verran työläämpi (miten sen itse kukin ottaa) ja auton valojen kytkentää on muutettu alkuperäisestä melko paljon. Alkuperäiskuntoon saattaminen ei käy hetkessä, jos yllättävävä tarvetta on. Sen sijaan ballastin ohjauksen eli pitkien valojen releeltä saa suhteellisen äkkiä kytkettyä jännitteen H4:n kaukovalohehkulangalle, jos xenonit hajoavat tmv.
Ainahan voi toki molemmille puolille laittaa omat täysin identtiset ja erilliset toisistaan riippumattomat kytkennät. Sitten tarvitaan pari relettä lisää (eli yht. 4 kpl).

En tosiaan aluksi epähuomiossa huomannut, että tässä ko. tapauksessahan on kyseessä lisävalot (xenon-mallia). Siinä tapaukseesa, kuten lisävalojen kytkennässä yleensäkin, on syytä niille ottaa virta suoraan akulta ja oma maadoitus. Epähuomiossa kirjoitin plug-and-play-kytkennöistä, jotka ovat muunnossarjoille. Ei niillekään releytys ole haitaksi eikä välttämättä turhaa. Se on tapauskohtainen, kuinka "kukkakeppi" johdot on autossa omasta takaa.

Toteutustapoja on tässä tapauksessa useita. Osa vähillä töillä muuttamatta alkuperäsitä juuri ollenkaan (voi palautaa entiselleen) tai sitten tekemällä valokytkennät autossa kokonaan uudestaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Perskules, oikeassa olet. H4-polttimollehan ohjaus hoituu niin, että valovaihtajalla (eli puolivalo-kaukovalo/vilkkuviiksellä) ohjataan jännite jompaan kumpaan valon lankaan. Minä ku aiemmin mietin, että eihän se ole kuin ottaa kaukovaloreleeltä kaapeli pois mutta viiksellä ohjatessa puolivaloreleeltä katkeaa virta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

vfr kirjoitti:Ei kai tänäpäivänä kukaan välitä referenssiluvuista,anna auton omien pitkien palaa samaa aikaa.Laita apupitkille katkaisia sinivuokkoja varten.Jos tulee virkavallan kanssa sanomista niin ainahan voi vedota tietämättömyyteen.Eiks se oo niin että enempi parempi :roll:
Juuri tuollaisten kusipäiden takia on femmaankin rakenteilla häikäisylaitteisto, jolla saa taatusti vastapuolen säikähtämään...

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Lisävalojen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikai se ketään häiritse jos autossa on hyvät pitkät.. :roll:

Kunpa ihmiset keskittyisivät omaan ajamiseen ja lakkaisivat kyttäämästä toisten valoja ja näkemään niistä vaivaa..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin