Moottorisaha topicci

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jka »

Tähän husku sv stilli taisteluun voin kokonaan omaa sahaa omistamatta sanoa että huskun yleensä käteen otan.

Viime viikolla rankamettässä sahattiin neljän hengen porukalla 2 stihliä ja 1 husku 42 ja sen lisäks varasahana mulla yks partneri, jolla lähinnä oksittiin sahurien unohtamat oksat.

oma päättely on että stillit molemmat ms230, tankata ja säätää saa yhtämittaa.

husku 42 pelasi varmimmin, ja syö hiukan vähemmän. Vaikka ikää ainakin 10 vuotta tillejä enemmän.

Partneri tuntuu ihan hyvältä käteen yli 20 vuoden iästään huolimatta, mutta niin kamala saada käymään, ettei pienen homman takia kannata käynnistää, ja etukahvan kiiinnitys vähän rikki.

Veli kävi toissapäivänä hakemassa ittelleen husku 445, ja sekin vaikutti ihan hyvältä, vielä ei ole rankamettään sillä sahalla keritty, mutta pihasta sahasin vaahterasta yhden oksan ja hyvin meni. (Ja sanominen tuli)

Uudempi noista stihl ms230 on ollu pari kertaa takuukorjauksissa milloin mistäkin syystä, vanhempi on pelannut paljon paremmin.

Huskuille ei ole tarvinnu tehdä mitään teräystä ja rasvausta lukuunottamatta, ja ne pysyy säädöissään paremmin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Tää on hauska aihe:) yksi puhuu teräyksestä, toinen lavasta kolmas ties mistä. Todella pro-fiilis välittyy aiheesta läpi. Jos joku on joutunut ansaitsemaan joskus palkkansa moisen laitteen välityksellä niin olisi kiva kuulla.
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

jka kirjoitti:Tähän husku sv stilli taisteluun voin kokonaan omaa sahaa omistamatta sanoa että huskun yleensä käteen otan.

Viime viikolla rankamettässä sahattiin neljän hengen porukalla 2 stihliä ja 1 husku 42 ja sen lisäks varasahana mulla yks partneri, jolla lähinnä oksittiin sahurien unohtamat oksat.

oma päättely on että stillit molemmat ms230, tankata ja säätää saa yhtämittaa.

husku 42 pelasi varmimmin, ja syö hiukan vähemmän. Vaikka ikää ainakin 10 vuotta tillejä enemmän.

Partneri tuntuu ihan hyvältä käteen yli 20 vuoden iästään huolimatta, mutta niin kamala saada käymään, ettei pienen homman takia kannata käynnistää, ja etukahvan kiiinnitys vähän rikki.

Veli kävi toissapäivänä hakemassa ittelleen husku 445, ja sekin vaikutti ihan hyvältä, vielä ei ole rankamettään sillä sahalla keritty, mutta pihasta sahasin vaahterasta yhden oksan ja hyvin meni. (Ja sanominen tuli)

Uudempi noista stihl ms230 on ollu pari kertaa takuukorjauksissa milloin mistäkin syystä, vanhempi on pelannut paljon paremmin.

Huskuille ei ole tarvinnu tehdä mitään teräystä ja rasvausta lukuunottamatta, ja ne pysyy säädöissään paremmin.

Kumma juttu jos löytyy vain yleensä Walbro kaasareita kummastakin, Tillotsonia nykyään harvemmin... Oisko ne ihan siellä "huskun" tehtaalla tehneet esim erilaiset jouset neuloihin kuin "tilhiin" ?
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jka »

Alihankkija kirjoitti:Tää on hauska aihe:) yksi puhuu teräyksestä, toinen lavasta kolmas ties mistä. Todella pro-fiilis välittyy aiheesta läpi. Jos joku on joutunut ansaitsemaan joskus palkkansa moisen laitteen välityksellä niin olisi kiva kuulla.
No onhan se ikävää että täällä saappifoorumilla kaikki ei ole metsureiksi syntyneitä, eikä kaikkia termejä tunne.
Meilläpäin teräys tarkoittaa ihan yleisesti teroittamista, jos et ymmärtänyt ja tuolla lavalla V.J.S meinaa ilmeisesti laippaa. Ja sanoinko jossain vaiheessa että olen ammattisahaaja, tai edes lähellä sitä.
Alihankkija kirjoitti:Kumma juttu jos löytyy vain yleensä Walbro kaasareita kummastakin, Tillotsonia nykyään harvemmin... Oisko ne ihan siellä "huskun" tehtaalla tehneet esim erilaiset jouset neuloihin kuin "tilhiin" ?
No niin se ainakin tuon yksilön kohdalla menee, ja niinkuin sanoin että vanhempi pelaa paremmin, en voi tietää miten tuo uudempi husku tulee säädöissä pysymään. Nykyäään ei laatu ole enää niin hyvää kun ennen.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Äijillä on MOOTTORIsaha... 8O
http://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BE
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Alihankkija kirjoitti:Tää on hauska aihe:) yksi puhuu teräyksestä, toinen lavasta kolmas ties mistä. Todella pro-fiilis välittyy aiheesta läpi. Jos joku on joutunut ansaitsemaan joskus palkkansa moisen laitteen välityksellä niin olisi kiva kuulla.
Oliko kenties jossain rajoitettu osanotto ainoastaan ammattihenkilöille, esim kirjoitustaitoisille metsureille?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

jka kirjoitti:en voi tietää miten tuo uudempi husku tulee säädöissä pysymään. Nykyäään ei laatu ole enää niin hyvää kun ennen.
Eikös uusissa sahoissa ole ns. rajoitetut kaasuttimet, eli säätöruuveja ei voi kiertää "väärään" asentoon. Mitenkähän tuo vaikuttaa säädöissä pysymiseen. Ikinä en ole päässyt tutustumaan tällaiseen sahaan. Olen vain kuullut joiltakin, ettei sahaa saa kunnon säätöön kun ruuvit on rajoitettu. Mitenkähän tuo rajoitus on toteutettu eikö sitä voi jotenkin ohittaa. Tietenkin takuuaikana sitä ei kannata tehdä, mutta takuun päättymisen jälkeen. Tietysti väärällä säädöllä rikkoo sahan. Itse käytän säätöön kierroslukumittaria. Mutta korvakuuloltakin saa jo aika lähelle.
Minun huskit on pysyneet säädöissä varsin hyvin, 242 suorastaan erinomaisesti. Yleensä kun alkaa tuntumaan, että pitäisi säätää ilmansuodatin on ruvennut tukkeutumaan ja puhdistu auttaa.

Juttelin erään pitkän linjan sahakauppiaan ja huoltomiehen kanssa uusista sahoista. Oli sitä mieltä, että nämä uudet päästönormit tekevät sahoista laiskempia varsinkin kiihtymään. Veikkasi, että ammattimetsureilla tulee vanhoja sahoja vielä ikävä. Saa nähdä mihin kehitys on menossa.

Laadusta omia päätelmiä: Yleisesti tuotteiden laatu on varmasti heikentynyt. Yritetään maksimoida voitot ja myydä enemmän painamalla tuotteen hintaa alaspäin. Tämä näkyy sitten valmistuskustannusten puristamisessa, laadun kustannuksella. Itse moottorisahojen laadusta voisi ajatella, että nämä halpasahat pilaa luotettavinakin pidettyjen merkkien mainetta jos Husqvarnaltakin saa samankokoisen sahan hintaan 500e (55) tai 1000e (346xpg) niin onhan niissä oltava laatueroja. Halvimmillaan pikku huskia taitaa saada jo alle 200 euron, eikä sillä varmaan paljon mitään tee. Oliko sahamerkeillä ennen näitä "halpasahoja" vai oliko kaikki mallit verrattavissa nykypäivän paremman luokan sahoihin sitä en pysty sanomaan. Tästä voisi johtua tunne vanhojen sahojen paremmasta laadusta. Toki nykysahoihin on lisätty kaikenlaisia turhia hömpötyksiä joten hajoavia kohteitakin on enemmän.

Jännä miten paljon netissä näkyy juuri näitä Husqvarna vastaan tilhi keskusteluja Molemmilla on omat vankat kannattajansa.
Itsekkin sahaan Husqvarnalla enkä aio merkkiä lähitulevaisuudessa muuttaa.

Muistui vielä yksi huski vastaan tilhi juttu. Pätkittiin tuulenkaatoja kolmella sahalla kaksi huskia ja yksi tilhi. Kaikki tankattiin samasta bensapytystä joten siitä ei ollut kiinni. Tilhi sammui kun saunalyhty täydestä laukasta eikä sen jälkeen luvannutkaan vaikka miten sen omistaja sitä repi. Kipinä oli ja bensaa tuli mutta ei. En tiedä mikä sille tuli, en ole ilennyt sitä jälkeenpäinkään kysyä, tuntu omistajaa sen verran kyrsivän. :)
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Edit: kiinasahaa kokeiltu, ostakaa joku oikea saha :)
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Huhti 24, 2012 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jka »

Täysin samoilla linjoilla teukka.k kanssa.

Tuohon säätöruuviasiaan en voi sanoa mitään kun saha on raktorissa ja minä kotona, mutta voin vilkaista huomenna että miten säätöruuvit pyörii, toistaiseksi ei ole tarvinnut vielä säätää. Meillä kans säädetty niin että nostaa kierrokset herkästi ja rykimättä, ja uppoo puuhun hyvin.

Laatukysymys menee juuri noin että halvalla tehdään ja valmistuskustannukset mahd. alas. Mutta kyllä tuo sahatessa sahalta tuntui.

Mutta ei varmana tule tuo uusi husku kestämään yhtä pitkään kuin tuo isällä tällä hetkellä oleva yli kymmenen vuotta vanha husku 42, joka on pelannut paremmin kuin ihmisen mieli.

Ja vielä pakko lisätä että on olemassa niitäkin jotka sahaa stillillä koko elämäsnä ja hyvä niin, tasaista kilpailua tarvitaan jokaisella teollisuuden alalla. Enkä voi sanoa että se olisi huono, olen sahannut semmoiseslla paljon ja kyllä sekin on kohtuullinen. Mutta mielipide on kuin persereikä, mekin ajamme saapeilla, mutta volvolandian porukka volvoilla.

Ja aivan offtopic että kokeilin juuri että mittari nousi yli promillen että luetaanhan sen mukaan (en siis poliisin kanssa vaan kotona), taidanpa käydä tekemässä uuden paukun.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jka kirjoitti:Ja aivan offtopic että kokeilin juuri että mittari nousi yli promillen että luetaanhan sen mukaan (en siis poliisin kanssa vaan kotona), taidanpa käydä tekemässä uuden paukun
Paukku kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin ennenkuin lukema laskee alle promillen maagisen rajan, saatat olla kohtalokkaassa laskuhumalassa jossa voi erehtyä mm. lupailemaan vaimolle aikaista kotiintuloa tms järjetöntä :mrgreen:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jka »

ng900aero kirjoitti:
jka kirjoitti:Ja aivan offtopic että kokeilin juuri että mittari nousi yli promillen että luetaanhan sen mukaan (en siis poliisin kanssa vaan kotona), taidanpa käydä tekemässä uuden paukun
Paukku kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin ennenkuin lukema laskee alle promillen maagisen rajan, saatat olla kohtalokkaassa laskuhumalassa jossa voi erehtyä mm. lupailemaan vaimolle aikaista kotiintuloa tms järjetöntä :mrgreen:
Onnesta nykyistä muijaa ei voi (vielä) vaimoksi sanoa, ja nyt tuntuu siltä että lukema laskee (alle sallitun) vasta kun nukun. Hain juri jääkaapista lisää blissiä.

Ja olen muuten valmiiksi kotona, en jaksanu mennä nihinkään, kun kotona odotti leijonapullo.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jka »

Ja näin juopneena tuli vielä mieleen, että minkälaisia kokemuksia teillä on valmispensoista,

Meillä sai pappa huollosta mukana "kaupantekijäisiksi" stilhin omaa valmispensaa, joka sekoitti kaikista 2-tahtivehkeistä käynnin täysin, en uskonu ennen kuin kokeilin itte, enkä saanu käymään kunnolla.

Onko toiminu valmispensa kellään, nyt kun veljen kanssa haimme uuden huskun, niin myyjä kysyi, otammeko kaupantekijäisiksi paidat molemmille vai 20l valmista 2-tahtipensaa, valinta ei ollut vaikea. Paidat jäi mukaan, on muuten nytkin päälläni.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jka kirjoitti:
Onnesta nykyistä muijaa ei voi (vielä) vaimoksi sanoa, ja nyt tuntuu siltä että lukema laskee (alle sallitun) vasta kun nukun. Hain juri jääkaapista lisää blissiä.

Ja olen muuten valmiiksi kotona, en jaksanu mennä nihinkään, kun kotona odotti leijonapullo.
No jos lukema uhkaa laskea nopeasti (lähelle ei-sallitua) niin bisseä viisaampaa olis juoda vaan ihan pelkkää kirkasta, kuten nyt varmaan tulee tapahtumaankin? :D

Noista sahoista olisi kiva kuulla enemmänkin, etenkin jostain sikahalvoista kiinalaisista (hengenvaarallisista) jne :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja jka »

Viina uppoaa kyllä täälläpäin ihan kiiettävään vauhtii, hyvät viikonloput sinnekkin. Lukema ei kyllä putoa, siitä pidän huolen.

Ja sikahalvoista kiinalaisista sikahalvoista puheenolle, voin sanoa että veljen appiukko oli ostanu halvanna yongköping merkkisen sahan, ja kyllä voi "kakkos"laatu vakuuttaa. En ole huonommalla sahalla sahannu, ja kyllä pelotti sahata oksa 2,3 metristä suorilta käsiltä, kun ei muut yltäny. Taas oli touhussa järkee.

v**tu, nyt loppu mehu.,

ps: tämä on hauska keskustelu, puhua asiasta josta en ammattimaisesti mitään tiedä, sekin häiritsi yhtä ihmistä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moottorisaha topicci

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jka kirjoitti:Viina uppoaa kyllä täälläpäin ihan kiiettävään vauhtii, hyvät viikonloput sinnekkin. Lukema ei kyllä putoa, siitä pidän huolen.

Ja sikahalvoista kiinalaisista sikahalvoista puheenolle, voin sanoa että veljen appiukko oli ostanu halvanna yongköping merkkisen sahan, ja kyllä voi "kakkos"laatu vakuuttaa. En ole huonommalla sahalla sahannu, ja kyllä pelotti sahata oksa 2,3 metristä suorilta käsiltä, kun ei muut yltäny. Taas oli touhussa järkee.

v**tu, nyt loppu mehu.,

ps: tämä on hauska keskustelu, puhua asiasta josta en ammattimaisesti mitään tiedä, sekin häiritsi yhtä ihmistä.
Joo viikonlopun jatkoja sinne kans!! No täällä pitää alkaa jo jarruttelemaan, ei siinä etteikö maistuis :D

Mikä se yongköping onkaan, en löytänyt sitä guuggelilla, tuo ilmoittamasi merkki tarkoitti siis jotain sikahalpaa kiinalaista romua noin yleensä? Ja mä haluaisin ostaa nimenomaan just aivan **skan moottorisahan, eli sellaisen jolla ei uskalla tehdä oksaltamisia kun saa pelätä koska ketju lentää jaloille tms :D
Siis itelle tulisi vaan tasamaalle pöllisahailuun, verkkovirtaketjusahan tilalle, siis koneen pitää olla HALPA ja se voi olla huono, onko suosituksia moisesta? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin