Saabistit ja moottoripyörät

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Korruptio kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Pyöräkuume on valtaisa ja kuun lopulla pitäisi mennä kouluun ajamaan tuo A-kortti, noita tonnisia cebareita täällä joillain näyttää olevankin, mutta onko kellään saabistilla kokemusta xx blackbirdistä? Tuollainen himottaisi/suunnitteilla hommata kunhan saa tuon kortin. Mitä muita matkasportteja liki kaksmetrisen tyypin kannattaa käydä koittamassa :roll:
http://www.moottoripyora.org on varmaan tuttu forumi?

Tuo Honda CBR1100XX Super Blackbird on Suomen moottoripyöräskenen toyota corolla, joka toinen vastaantuleva pyörä on semmonen nykyään... Yleensä reilusti keski-ikäinen ukko kuskaa ja akka jäkittää takapenkillä samanlaisissa goretexeissä, avattavat kypärät ja kypäräpuhelimet pitää huolen että marmatusta ei pääse edes mopon sarviin pakoon. Ai niin, vielä kolme tolkutonta laukkua kyydissä kruunaamassa nautinnon. "Järkimotorismia" joidenkin mukaan, meikäläisen mielestä yhtä nautinnollista olis vetää päähän kypärän alle kypärähupun sijaan muovipussi ja lähteä kinnaamaan mopolla moottoritietä pitkin ajasta ikuisuuteen.

Tähän samaan vertailukolmikkoon yleensä kuuluu vielä Suzuki Hayabusa ja Kawasaki ZX-12R jos edullisempia vehkeitä katselee. Kalliimmista sitten mainittakoon BMW:n lehmät joista ei ole kokemusta, en katso kuuluvani niiden hamuamaan asiakassegmenttiin.

Mieti tosissaan haluatko moottoripyörästä niin sanotun puolikkaan auton jolla ei oikein ole kiva reissata pitkää pätkää ja josta puuttuu osa prätkän hyvistä puolista vai pelkän hauskanpitovehkeen, olin itse aikanaan samassa tilanteessa ja totesin että moottoripyörämatkailu on loppupeleissä aika perseestä ja kuljen pitkät reissut autolla (pyörät tietty kärryssä perässä) ja pidin pyörät epämukavana mutta hauskana vapaa-ajan kulkupelinä.

Ai niin mielipiteitä, en ole yhtään noista omistanut mutta ajanut olen kaikilla... Nuo kaikki 3 on aika mattivanhasmaisia vehkeitä, hajuttomia, mauttomia ja värittomiä, kulku on kuin junalla ja ne on niin isoja, leppoisia ja tylsiä ajaa. Kaikilla saa kortin erittäin helposti hyllytettyä nopeuden puolesta että siitä ei homma jää kiinni. Käy koeistumassa niitä kaupassa, sen saa tehdä ihan ilman korttiakin. Ei ne suotta ole suosittuja pyöriä Suomessa (tai no, Kawaa nyt näkee harvemmin, bläkkäriä ja busaa tulee jatkuvasti vastaan), mä en vaan henkilökohtaisesti juuri niistä perusta. Jos mahtuu pienempien pyörien kyytiin ja ei tarte kuljettaa muijaa, mukuloita ja puolikasta maallisesta omaisuudesta mukana niin joku muu peli voi olla fiksumpi ja hauskempi.

Kiitoksia mielenkiintoisesta näkökannasta :lol: Onhan tuo mopottimeksi aika tylsä vehje tuo tuplax, mutta tosiaan olisi hieman tarkoitus myös reissata pitempiäkin matkoja ja parhaimmassa tapauksessa jopa joku naaras takana. Kyllä tuollaisen xx:n päällä olen istuskellut ja tuntuu meikäläinen saavan kyllä ihan jees ajoasennon, kun taas esim 600 cebarissa on polver liian koukussa ja näyttää aika naurettavalta meikäkäisen alla.

Yksi mikä olisi myös tarkoitus käydä koittamassa on Jammun 1000 Thunderace.

Kattoo nyt miltä tuo homma tuntuu. leikkikaluksi olen himoinnut jotain vanhaa ja halpaa enskaa/supermotoa :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Tuolla pienemmällä pyörällä mä meinasin lähinnä fyysisiä mittoja eli sitä että otat matkalehmän sijaan jonkun ketterän kilokyykyn ja pistät naisen ajamaan a-kortin, kahdella pyörällä kivempaa kulkea. Tosin eipä noissa enää kokoeroa juuri ole uusien kusiaisten ja tonnisten sporttien välillä, kokoerot tulee lähinnä noissa eri linjoissa, eli ns. nakut, matkasportit ja sportit, tekniikkahan niissä saattaa olla lähelläkin toisiaan vaikka ulkomuoto eroaa.

Supermoto olis kyllä hauska kampe, se on nyt pari vuotta kuumottanu itteäkin aika pahasti. Tosin se olis jo kolmas pyörä taloon ja ei noilla entisilläkään nappaa ajaa. :) Eikä motolla oikein tee mieli ajaa yhtään pitempää siirtymää. Ehkä jos jonkun kilvettömän krossin laittaisi ja kävisi katkomassa luunsa sillä... Tai sitten joku halpa enska jolla vois rytyyttää pohjoisessa loma-ajat hiekka- ja metsäautoteitä pitkin... Hmm... *vajoaa haaveisiin*
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Vihdoin ja viimein sai tuonkin pitkään takaraivossa kutkutelleen ajatuksen toteutettua. Viikon verran on pyörä ollu ja reilu tonni on tullut päristeltyä. Oikein hauskaa puuhaa.

Pyörän virkaa toimittaa Yampun 1000R thunderi..

On se aikaslailla erilainen kun edellinen kaksipyöräinen, solifer sm vm -80...mutta tyytyväinen kuitenkin päätökseen ostaa heti iso pyörä, vaikka kaikki sanos, että ekaks ostat max 600...tuo tonninen on vaan niin paljon vaivattomapi ajella, kun on tuota vääntöä...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja arttu »

900turbo3d kirjoitti:...mutta tyytyväinen kuitenkin päätökseen ostaa heti iso pyörä, vaikka kaikki sanos, että ekaks ostat max 600...tuo tonninen on vaan niin paljon vaivattomapi ajella, kun on tuota vääntöä...
Niinpä. 8)
Oikea ratkaisu teit, koska kuitenkin viimmeistään parinvuoden sisällä olisit vaihtanut tuon kusiaisen isompaan... :)
Laittaa heti kerralla isonpyörän niin ei tarvi tuskailla ja alkaa sitä vingutus rumpaa pikku vaihteelta isommalle esim. ohitustilanteissa ja jos on vielä kyytiläinen painona.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt on sitten "varattuna" yksi titaani harmaa vm-98 bläkkäri :wink:

Jahka saa tuon kortin vielä niin pääsee tielle :!:
Viimeksi muokannut Frostgrey, Ke Kesä 25, 2008 23:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minule ei oikein auenut Korruption pyöränvalintafilosofian perimmäinen olemus. Onko nyt niin että ensin pitää ostaa pyörä fiilispohjalta ja sitten vasta valita sille sopiva käyttötarkoitus (ja unohtaa ehkä se syy miksi pyörään ylipäänsä oli ostamassa) vaiko niin että jos tykkää matkailla laukkujen kanssa niin sittenkin valitaan siihen supermoto kun se on niin cool ja eukko matkustaa junalla perässä? :mrgreen:
9000CS 2,3
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Tässä kuva omasta menopelistä (Honda VFR 750 mallia 1995):

http://kotisivu.dnainternet.net/japu12/honda_2007.jpg

Viime syksystä asti pyörä on ollut säilössä pressun alla kun aika menee kodin remontoinnissa.

Sen verran tuosta XX:stä, että mielestäni se on enempi kyykky kuin VFR, jota usein pidetään hyvänä monikäyttöpyöränä... vaan pakko on myöntää, että päiväreissua pitempää keikkaa en omalla pyörälläni ole tehnyt eikä tulisi mielenkään lähteä sillä esim. Eurooppaan kun ei paikat kestä: ajoviima painaa käsivarsiin (179 cm on pituutta) ja pers puutuu.

Noihin tarpeisiin voisin hankkia vaikka BMW K 1200 RS:n joka aikoinaan olikin tavoitteena, mutta käytettävä rahamäärä ja pikku kaato koeajolla ratkaisi ostopäätöksen Hondan suuntaan 8O
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Saappi Kuski kirjoitti:Minule ei oikein auenut Korruption pyöränvalintafilosofian perimmäinen olemus. Onko nyt niin että ensin pitää ostaa pyörä fiilispohjalta ja sitten vasta valita sille sopiva käyttötarkoitus (ja unohtaa ehkä se syy miksi pyörään ylipäänsä oli ostamassa) vaiko niin että jos tykkää matkailla laukkujen kanssa niin sittenkin valitaan siihen supermoto kun se on niin cool ja eukko matkustaa junalla perässä? :mrgreen:
Mielipidettähän siinä kysyttiin ja moottoripyörämatkailu on vaan mun mielestä niin epämukavaa etten tykkää siitä enää vähääkään, ennemin matkailen autolla kun siinä ei kastu, ei tule kuuma ja tavaraa saa raahattua samaan hintaan vaikka miten paljon mukana. Jokainen toki tavallaan, koitan itse kärjistää asioita ja tuoda esiin sen toisenkin, yleensä eriävän mielipiteeni hyväksyvän hymistelyn sijaan ja pakottaa kysyjän miettimään mitä oikeasti haluaa. Monet meinaan lähtee aluksi tuolle yleisesti hyväksytylle "moottoripyörämatkailu kuulostaa hienolta" -linjalle mutta kyrpiintyy siihen puuhaan ennen ekaa syksyä koska se ei ole mitenkään mukavaa ja vaivatonta Easy Rider meininkiä ja vauhdistakaan ei voi nauttia kun toinen on kyydissä ja nopeusrajoitukset pitäis kertoa vähintään kahdella että ajamisessa olisi jotain järkeä. Silloin edessä on yleensä pyörän vaihto enemmän tarkoitukseen sopivaksi, käytöksi kun tulee yleensä muutamia tunteja kestävät sessiot, pääasiallisesti nakkikioski & kahvilakäynnit, pommitus lähipikkuteillä ja ratakeikat hyvässä seurassa...

En mä silti arvostele niitä jotka elävät vastoin mun saarnaamaa Totuutta, siinäpähän ajavat, kättäkin saatan nostaa vastaan tullessa jos motivoi. Mun perse ja hermot ei vaan enää kestä sellaista, se muistuttaa liikaa huonolla autolla ajamista ja on noiden tehokkaiden ja ketterien nykypyörien rienausta. :)
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Frostgrey kirjoitti:Nyt on sitten "varattuna" yksi titaani harmaa vm-98 bläkkäri :wink:

Jahka saa tuon kortin vielä niin pääsee tielle :!:
Toivon mukaan tuo on huomenna kotona tallissa, sitten saa puunailla rauhassa kunnes saa tuon kortin
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Frostgrey kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Nyt on sitten "varattuna" yksi titaani harmaa vm-98 bläkkäri :wink:

Jahka saa tuon kortin vielä niin pääsee tielle :!:
Toivon mukaan tuo on huomenna kotona tallissa, sitten saa puunailla rauhassa kunnes saa tuon kortin
Minä ostaisin sinuna ruiskumallin eli -00--->
Huolettomia kilometrejä tuo laite kyllä tarjoaa varmaan kaasariversionakin niinkuin Hondat yleensäkin
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Kesä 26, 2008 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Korruptio kirjoitti:
Mielipidettähän siinä kysyttiin ja moottoripyörämatkailu on vaan mun mielestä niin epämukavaa etten tykkää siitä enää vähääkään, ennemin matkailen autolla kun siinä ei kastu, ei tule kuuma ja tavaraa saa raahattua samaan hintaan vaikka miten paljon mukana. Jokainen toki tavallaan, koitan itse kärjistää asioita ja tuoda esiin sen toisenkin, yleensä eriävän mielipiteeni hyväksyvän hymistelyn sijaan ja pakottaa kysyjän miettimään mitä oikeasti haluaa. Monet meinaan lähtee aluksi tuolle yleisesti hyväksytylle "moottoripyörämatkailu kuulostaa hienolta" -linjalle mutta kyrpiintyy siihen puuhaan ennen ekaa syksyä koska se ei ole mitenkään mukavaa ja vaivatonta Easy Rider meininkiä ja vauhdistakaan ei voi nauttia kun toinen on kyydissä ja nopeusrajoitukset pitäis kertoa vähintään kahdella että ajamisessa olisi jotain järkeä. Silloin edessä on yleensä pyörän vaihto enemmän tarkoitukseen sopivaksi, käytöksi kun tulee yleensä muutamia tunteja kestävät sessiot, pääasiallisesti nakkikioski & kahvilakäynnit, pommitus lähipikkuteillä ja ratakeikat hyvässä seurassa...

En mä silti arvostele niitä jotka elävät vastoin mun saarnaamaa Totuutta, siinäpähän ajavat, kättäkin saatan nostaa vastaan tullessa jos motivoi. Mun perse ja hermot ei vaan enää kestä sellaista, se muistuttaa liikaa huonolla autolla ajamista ja on noiden tehokkaiden ja ketterien nykypyörien rienausta. :)
Olen samaa mieltä monesta asiasta mitä kirjoitit, eniten valitettavasti siitä tosiasiasta että pyörän ominaisuuksista ei voi maanteillä Suomessa nauttia koska siitä mistä hauska alkaisi, lähteekin jo kortti.
Pyörän valintaan on paljon mahdollisuuksia jos ei ole yhtään pakollista kriteeriä. Jos taas haluaa edes joskus heittää pidemmän lenkin matkustajan kanssa niin apinakiikut on automaattisesti pois luettelosta, niin hauskoja kuin ne muuten ehkä olisivatkin..
Ratahommat on erikseen mutta jos/kun ajaminen on suurimmaksi osaksi maanteillä niin itse en näe yhtään hyvää syytä ostaa 600cc supersporttia vaikkapa XX:n sijaan ainakaan jos on ison miehen kokoinen kuski. Joka väittää että pyörän ominaisuudet loppuu ennen omia taitoja näillä teillä niin voi ilmoittautua omalla nimellään ;)
Muutenhan koko harrastukseen voi suhtautua monesta lähtökohdasta ja hyvinkin tunteenomaisesti. Meitä motoristeja on nautiskelijoita, matkailijoita, pommittajia, poseeraajia ja vaikkasun mitä adrenaliinikyllästeistä junnua. Pyörä hankitaan sitten niiden omien motiivien mukaan.
9000CS 2,3
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Saappi Kuski kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Nyt on sitten "varattuna" yksi titaani harmaa vm-98 bläkkäri :wink:

Jahka saa tuon kortin vielä niin pääsee tielle :!:
Toivon mukaan tuo on huomenna kotona tallissa, sitten saa puunailla rauhassa kunnes saa tuon kortin
Minä ostaisin sinuna ruiskumallin eli -00--->
Huolettomia kilometrejä tuo laite kyllä tarjoaa varmaan kaasariversionakin niinkuin Hondat yleensäkin
Nyt se sitten on tallissa
No tavoitteena oli kyllä tuo ruiskumalli, mutta tuttu myi tämän niin halvalla että ei voinut olla ostamatta 8) Ja eiköhän tälläkin pääse nyt hieman koittamaan miltä tuo homma maistuu :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Tallissa Yamaha FZS 1000 Fazer -05

Tänä suvena ajot vähissä huonojen kelien, työkiireiden ja sairastelun vuoksi.

Joku tuossa aikaisemmin antoi vaihtoehtoisen mielipiteen moottoripyörämatkailuun.. olen samaa mieltä se on aikalailla luettavissa masokismiski.. lastaat puoli elämää muutamaan muovilaukkuun, lataat ne (ja mahdollisen matkaseuran) pyörän päälle, kiskot itsellesi jäykät toppakuteet niskaan ja lähet tielle painelemaan, kun lämpötilat huitelee + 25 asteessa.. ajaessa se menettelee ja on ajoittain helvetin hauskaakin, mutta pysähdyppä liikennevaloihin tai tauolle, niin hiki virtaa paremmin kuin huonossa saunassa.
Tietysti illalla, mahdollisessa määränpäässä, ryysyjen päältä repiminen ja kylmä olut pelastavat kaiken..

Mutta edellä mainittuhan kertoo vain sen, ettei allekirjoittaneella ole tarpeeksi hilloa harrastaa visakortin ja hammasharjan kera matkailua, silloin mosailukin matkustusmuotona voisi olla mukavaa koko ajan.

Yksin, ilman muuta kuormaa ja mutkatiellä, mosalla ajelu on lähellä parasta mitä voi housut jalassaan tehdä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ihan samaa mieltä mp matkailusta olen itsekin. Ei mikään ole niin kypsää kuin seisoa matkavaatteet niskassa helteessä 2 päällä liikenneruuhkissa laukutkin täynnä roinaa. Viikonloppureissuja voi heittää kyllä tyyliin mukana visakortti ja hammasharja.

Jos etelään haluan moottoripyöräilemään niin sama toimintamalli kuin matkailuautoilunkin kanssa eli halvat lennot etelä Saksaan ja sieltä vuokrapyörä alle tai lasikuitulaatikkoon ja sopivan mittaisia pistoreissuja.
9000CS 2,3
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

arttu kirjoitti:Laittaa heti kerralla isonpyörän niin ei tarvi tuskailla ja alkaa sitä vingutus rumpaa pikku vaihteelta isommalle esim. ohitustilanteissa ja jos on vielä kyytiläinen painona.
Siks laitoin tonkin pyörän kun on tuo takaritsi sen verran v-mäisen näköne, että jos siinä joku kunnon reissun jaksaa istua, niin avot ja sormustamaan...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin