Moottorisaha topicci
Re: Moottorisaha topicci
Stihlit taitaa olla oikein pidettynä suunnilleen ikuisia ja osia saa hyvin. Käytetyn Stihlin kun ostaa toimivana ja koekäytettynä niin ei kovin paljon voi pieleen mennä. Toisaalta on niissä sitten hintaakin käytettynä enemmän kuin noissa kiinan sahoissa uusina.
Halvimmillaan uusiakin Stihlejä saa johonkin 200 euroon (esim: http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/3). Jos ei ole ihan kympeistä kiinni, niin sellaiseenkin tarjoukseen voisi tarttua. Samalla hinnalla saa tietenkin jo muidenkin merkkisahojen edukkaimman pään versioita rautakaupasta.
Tuollaiseen kevyeen käyttöön riittänee halvemmankin pään saha, mutta pitäytyisin merkkituotteissa ennemmin kuin halvimmissa kiinalaisissa. En ole kyllä koskaan mitään muutaman kympin kiinasahaa edes kokeillut, että puhun ihan mielikuvien pohjalta. Lähinnä mietityttää moottorisahan kohdalla ihan turvallisuusseikat, jos kaikesta on tingitty. Ja toinen asia minkä tietää ottavan päähän on se pätkivä tai huonosti käynnistyvä kaksitahtinen keskellä sitä korpea, kun pitäisi töitä tehdä.
Halvimmillaan uusiakin Stihlejä saa johonkin 200 euroon (esim: http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/3). Jos ei ole ihan kympeistä kiinni, niin sellaiseenkin tarjoukseen voisi tarttua. Samalla hinnalla saa tietenkin jo muidenkin merkkisahojen edukkaimman pään versioita rautakaupasta.
Tuollaiseen kevyeen käyttöön riittänee halvemmankin pään saha, mutta pitäytyisin merkkituotteissa ennemmin kuin halvimmissa kiinalaisissa. En ole kyllä koskaan mitään muutaman kympin kiinasahaa edes kokeillut, että puhun ihan mielikuvien pohjalta. Lähinnä mietityttää moottorisahan kohdalla ihan turvallisuusseikat, jos kaikesta on tingitty. Ja toinen asia minkä tietää ottavan päähän on se pätkivä tai huonosti käynnistyvä kaksitahtinen keskellä sitä korpea, kun pitäisi töitä tehdä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorisaha topicci
Tuon halvimman Stihlin ostin kk sitten satunnaiseen käyttöön. Ko. mallissa on vähän kapeampi ketju, niin potku riittää oikein hyvin.
Ja vastauksena oheissälään: Esim. Biltemasta metsurin kypärä
http://www.biltema.fi/fi/rakentaminen/t ... 000032272/
Ja sitten jotkut turvakengät, vähintään varvassuojalla.
Ja vastauksena oheissälään: Esim. Biltemasta metsurin kypärä
http://www.biltema.fi/fi/rakentaminen/t ... 000032272/
Ja sitten jotkut turvakengät, vähintään varvassuojalla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Moottorisaha topicci
Itse päädyin juuri siksi kinukki sahaan kun se on uusi ja halpa (ostaa vaikka toisen varaosiksi). Käytetyt on aina käytettyjä+ on niissäkin omat ongelmat kun ikää kertyy.
Itsellä on kokemusta merkkisahoista ja ongelmia niissäkin on ollut.
Tuo kinusaha oli muuten voittanut halpojen testin jossain TM testissä. Taisi olla testaajan kommentti että "40 tankillisen aikana ei mitään ongelmia".
Puitten katkonnassa tuo on ihan omiaan kun jaksaa mennä isolohkollaan
Jotkut viisammat kertoo että tuo on jonkun vanhan huskin kopio.
Merkkisahan hyvällä pidolla kun laittaa niin saa hyvällä tuurilla hyvän kamppeen. Toisaalta kiinanvehkeen kun laittaa niin saa samalla rahalla jo suojavehkeitä (ja toeennäköisesti ne samat satunnaiset puut poikki).
Itsellä on kokemusta merkkisahoista ja ongelmia niissäkin on ollut.
Tuo kinusaha oli muuten voittanut halpojen testin jossain TM testissä. Taisi olla testaajan kommentti että "40 tankillisen aikana ei mitään ongelmia".
Puitten katkonnassa tuo on ihan omiaan kun jaksaa mennä isolohkollaan
Jotkut viisammat kertoo että tuo on jonkun vanhan huskin kopio.
Merkkisahan hyvällä pidolla kun laittaa niin saa hyvällä tuurilla hyvän kamppeen. Toisaalta kiinanvehkeen kun laittaa niin saa samalla rahalla jo suojavehkeitä (ja toeennäköisesti ne samat satunnaiset puut poikki).
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Moottorisaha topicci
Näinhän tässä pääsi Lasun ansiosta kohtalokkaasti käymään, tein vasten periaatteitani ja ostin hyvän Stihlin sijaan tuon puolta halvemman uuden kiinalaisen. Paikallisessa Puuilossa niitä oli yksi kappale tyrkyllä.
Pieni ikuisuus meni että sain sen käyntiin, siinä ehti jo kerran käynnistysnarun kahva irtoamaan ja parin tunnin tauon jälkeisellä uusintayrityksellä lopulta koko naru katkesi - tosin käynnistyikin sillä samalla riuhtaisulla.
On tuo kyllä aika hupaisan näköinen värkki - muoviterän kun vaihtaisi tilalle niin menisi täysin lelusta. Mutta kyllä tuolla näköjään koivua pilkkoi ihan sujuvasti.
Pieni ikuisuus meni että sain sen käyntiin, siinä ehti jo kerran käynnistysnarun kahva irtoamaan ja parin tunnin tauon jälkeisellä uusintayrityksellä lopulta koko naru katkesi - tosin käynnistyikin sillä samalla riuhtaisulla.
On tuo kyllä aika hupaisan näköinen värkki - muoviterän kun vaihtaisi tilalle niin menisi täysin lelusta. Mutta kyllä tuolla näköjään koivua pilkkoi ihan sujuvasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Moottorisaha topicci
Ei vissii menny ku elokuvissa sit. Oma lähti käyntiin muutamalla nykäisyllä ja on kaikinpuolin ollut vaivaton.
Voipi olla vähä laatueroja noissa...
Voipi olla vähä laatueroja noissa...
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Moottorisaha topicci
Mitens onko täällä metsäalan opintoja käyneitä? Kellään sattuis löytymään opintomateriaalit jostain varaston nurkasta pölyttymästä? Mua kiinnostais, siis ihan perusopintojen materiaalit. Josko sitä innostuis vielä koulun penkille..
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Moottorisaha topicci
Viime talvena tämä päivitty ensimmäiseen tuliterään sahaani Husqvarna 450e:hen. Pudas-Koneessa oli tarjous että 200 €:n hyvitys käyntikuntoisesta sahasta vaihdossa uuteen joten kävin tietenkin 140 €:lla ostamani 440e:n vaihtamassa tuliterään. Nykäsylaite on uusittu takuuseen. Muuten pelannut hyvin.Uitukki kirjoitti:Serkkupojalta ostin tilalle Husqvarna 440e:n.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Moottorisaha topicci
Viime keväänä ostin uuden X-cut-terän Husqvarnaan, kun sahailin pölkkyjä pihassa ja se vähän karisti uuden sahan tarpeita.
Terän ainoana haittapuolena on se, että piti ostaa viilaohjuri tuolle, kun sitä on hankala viilata käsivaralta. On sen verran kovempaa kuin normaali räkärautaterä missä pikkasen väärä vinkkeli ei paljoa menoa haittaa mutta tuossa juuri se kovuus teki vähän tepposia ja tuli sudittua muutama teräpala nokasta tylsäksi ennen kuin huomasi asian.
Muuten menee paremmin tuolla terällä esim. motokaadettua hiekkaista puuta sahatessa tylsyy terä paljon vähemmän ja tankkien väliset viilaukset on lähinnä kosmeettisia.
Terän ainoana haittapuolena on se, että piti ostaa viilaohjuri tuolle, kun sitä on hankala viilata käsivaralta. On sen verran kovempaa kuin normaali räkärautaterä missä pikkasen väärä vinkkeli ei paljoa menoa haittaa mutta tuossa juuri se kovuus teki vähän tepposia ja tuli sudittua muutama teräpala nokasta tylsäksi ennen kuin huomasi asian.
Muuten menee paremmin tuolla terällä esim. motokaadettua hiekkaista puuta sahatessa tylsyy terä paljon vähemmän ja tankkien väliset viilaukset on lähinnä kosmeettisia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
Tulipa tämä threadi luettua kokonaan. Olen entisessä elämässä riehunut metsurihommissa aikanaan. Nykyinen sahani on jo eläkeikäinen husqvarnan 44:n. Käy ja kukkuu kuin buikki. Itse olen sahannut sillä eräänkin teräketjun viilauksineen loppuun ja muutama 10L kannua mennyt teräöljyäkin. On vain uskomaton vehje ja tiukat puristukset. Pitää olla varovainen varsinkin kuumaa sahaa käynnistettäessä, ettei tule terä nenuun.
Mutta nyt tuli pieni ongelma. Se alkoi tihkua teräöljyä viime talvena seisoessaan tallissa. Olisiko kenelläkään vinkkiä minkälainen homma tuo olisi korjata? Sinänsä, kun tuo saha on enää satunnaisessa käytössä pihahommissa, tuo vuoto ei haittaa yhtään mitään kunhan vain tankkaa sen vasta ennen käyttöä.
T. Antti
Mutta nyt tuli pieni ongelma. Se alkoi tihkua teräöljyä viime talvena seisoessaan tallissa. Olisiko kenelläkään vinkkiä minkälainen homma tuo olisi korjata? Sinänsä, kun tuo saha on enää satunnaisessa käytössä pihahommissa, tuo vuoto ei haittaa yhtään mitään kunhan vain tankkaa sen vasta ennen käyttöä.
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Moottorisaha topicci
Olisko siitä(kin) kovettunut öljyn imuletku? Se lienee yleisin syy ellei runko ole päässyt halkeamaan, mutta olisit moisen tällin varmaan huomannut... Edelliseen 242XP:n uusittiin huollon yhteydessä tuo letku ja vuoto loppui. Oli vanha ihan pakeliittia, ihmekään että vuoti.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Moottorisaha topicci
Voisi olla kovinkin helposti syy, kun sahan on kuitenkin jostain -80-luvulta. Sattuisiko joku tietämään sopiiko alla oleva ohje myös 44:lle, kun en kuukkelilla parempaa löytänyt?kaseva kirjoitti:Olisko siitä(kin) kovettunut öljyn imuletku? Se lienee yleisin syy ellei runko ole päässyt halkeamaan, mutta olisit moisen tällin varmaan huomannut... Edelliseen 242XP:n uusittiin huollon yhteydessä tuo letku ja vuoto loppui. Oli vanha ihan pakeliittia, ihmekään että vuoti.
https://www.farmit.net/keskustelut/metsa/husqvarna-242
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Moottorisaha topicci
kaupan seinällä oli stihl 021 myynnissa 50e liekkö hinta ja laatu kohdallaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Moottorisaha topicci
Stihl 023, ikä kohta 30v on edelleen sahauskunnossa, mutta sellaista häiriötä on ilmennyt, että lämmetessään menettää tyhjäkäynnin eli sammuu herkästi, kun nostaa kaasun. Lähtee kohtalaisesti kylmänä käyntiin, sahaa hyvin isolla kaasulla (loputtomiin?), käy aluksi tyhjäkäyntiäkin eikä sammu vaikka höllää kaasun, mutta kunnolla lämmettyään tuppaa sammumaan herkästi eikä sitten enää lähde ollenkaan käyntiin ennenkuin on jäähtynyt taas 10 min.
Osaako joku näillä oireilla tunnistaa pielessä olevan säädön tai mikä olisi tukossa vai kipinän häipymisestäkö on kyse?
Osaako joku näillä oireilla tunnistaa pielessä olevan säädön tai mikä olisi tukossa vai kipinän häipymisestäkö on kyse?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Moottorisaha topicci
tunistaako kukaan onko tuo raketista vai partnerista sylinteri ja mäntä paketti koko n 44mm, ei käy husgvarna 242 ainakaan
https://aijaa.com/eaHvB7
https://aijaa.com/KSXObn, kork n 19cm
https://aijaa.com/BZ4gvh
https://aijaa.com/eaHvB7
https://aijaa.com/KSXObn, kork n 19cm
https://aijaa.com/BZ4gvh
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Moottorisaha topicci
Tekis mieli sanoa, että kampuran asentoanturi ja että onko vikakoodit luettu?HEV kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 14:58Stihl 023, ikä kohta 30v on edelleen sahauskunnossa, mutta sellaista häiriötä on ilmennyt, että lämmetessään menettää tyhjäkäynnin eli sammuu herkästi, kun nostaa kaasun. Lähtee kohtalaisesti kylmänä käyntiin, sahaa hyvin isolla kaasulla (loputtomiin?), käy aluksi tyhjäkäyntiäkin eikä sammu vaikka höllää kaasun, mutta kunnolla lämmettyään tuppaa sammumaan herkästi eikä sitten enää lähde ollenkaan käyntiin ennenkuin on jäähtynyt taas 10 min.
Osaako joku näillä oireilla tunnistaa pielessä olevan säädön tai mikä olisi tukossa vai kipinän häipymisestäkö on kyse?
Mut ekana kysyn kuitenkin onko tulppa ja tulpanjohto uusittu ja ilmamsuodatin putsattu tai vaihdettu? Eli siis onko tehty ne vähäiset huoltohommat mitä pystyy tekemään?
Jos on, niin kävisin kaasarin kimppuun, roska jossain suuttimessa tai jotain?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K