Moottorisaha topicci
Re: Moottorisaha topicci
Itse ostin kanssa käytetyn Stihl 023:en, ja hankin siihen 14" orkkislaipan ja kovapalaketjun kannonajoja varten. Vaikuttaisi toistaiseksi tosi pätevältä kamppeelta, 12" laipalla oli hiukan vaikeuksia ulottua mihinkään, 14" laippa tuntuisi riittävältä.
Ketjuna on vain 3/8" ja 1,3mm, sillä olisi pitänyt vaihtaa vetoratas ja mikälie laippa sen alle, ei olisi kuulemma maksanut vaivaa, vaikkakin varmaan .325-ketju olisi ammattimaisempi tms.
Tuota ennen kokeilin kiinasahoja, eli Puuilon 59e:n Werdereitä, hirveää kuraa
Eka saha oli kasattu tehtaalla ihan väärin, ja puolet ruuveista oli löyhällä. Kun sain sen kasattua oikeassa järjestyksessä niin se söi samantien kaksi tulppaa.
Kolmannella tulpalla toimi eli pysy käynnissä, mutta sitten melkein heti hajosi käynnistinsysteemi, muovinpalat irtosivat siitä jousi/naruhässäkästä, ja jousi työnsi päänsä ulos sivuposken ritilästä.
Takuuvaihdoin koneen, ja seuraava kappale oli kasattu oikein, tosin siitä hajosi ehkä 20. käyntiinvetäisyn jälkeen myöskin tuo käynnistysmekanismi (ei ole kyse käyttövirheestä )
Sitä ennen bensakorkkia avatessa se mureni käsiin niin että peukalonpää oli halki, siis korkin "siivekkeet" murtuivat tavallisesti korkkia avatessa, ja murtuessaan tekivät tietty vielä reiän korkkiin
Pitää palauttaa tuokin ja vaatia rahat takaisin.
Hiukan kalliimpi puuilon Jonköping -merkkinen vastaava tuote kärsii Puuilon myyjän sanoman perusteella samasta käynnistinmekanismiongelmasta, ja hyvin samoilta nuo koneet näyttävätkin, kannattaa pysytellä kaukana kiinasahoista
Jos joku nyt välttämättä haluaa jomman kumman ostaa niin ekaksi kannattaa ottaa irti kaasukahva, ja kötystää kaasutangon pää ohuella rautalangalla kiinni kahvaan, muuten hyppää irti samantien.
Ja sammutinkytkin kannattaa ohittaa, se on sellainen että sammuttaa koneen kaiken aikaa Niin ja bensakorkin siipiä kannattaa vahvistaa esim täyttämällä ne epoksilla.
Ja sitten kun menee hermot koneeseen niin kannattaa palauttaa se takuuaikana.
Edit: kiinasaha päädyin kokeilemaan siksi koska on omakohtaisia positiivisia kokemuksia halvoista kiinalaisista sähkötyökaluista ihan reilustikin, mutta näemmä eivät hallitse polttomoottoritekniikkaa (vaikkakin tuossa mainitsemassani Werderissäkin on enemmän potkua kuin ostamassani Stihlissä, niin väittäisin että sahaa valitessa toimivuus ja toimintavarmuus on tärkeämpiä huomioida kuin ilmoitettu teho).
Ketjuna on vain 3/8" ja 1,3mm, sillä olisi pitänyt vaihtaa vetoratas ja mikälie laippa sen alle, ei olisi kuulemma maksanut vaivaa, vaikkakin varmaan .325-ketju olisi ammattimaisempi tms.
Tuota ennen kokeilin kiinasahoja, eli Puuilon 59e:n Werdereitä, hirveää kuraa
Eka saha oli kasattu tehtaalla ihan väärin, ja puolet ruuveista oli löyhällä. Kun sain sen kasattua oikeassa järjestyksessä niin se söi samantien kaksi tulppaa.
Kolmannella tulpalla toimi eli pysy käynnissä, mutta sitten melkein heti hajosi käynnistinsysteemi, muovinpalat irtosivat siitä jousi/naruhässäkästä, ja jousi työnsi päänsä ulos sivuposken ritilästä.
Takuuvaihdoin koneen, ja seuraava kappale oli kasattu oikein, tosin siitä hajosi ehkä 20. käyntiinvetäisyn jälkeen myöskin tuo käynnistysmekanismi (ei ole kyse käyttövirheestä )
Sitä ennen bensakorkkia avatessa se mureni käsiin niin että peukalonpää oli halki, siis korkin "siivekkeet" murtuivat tavallisesti korkkia avatessa, ja murtuessaan tekivät tietty vielä reiän korkkiin
Pitää palauttaa tuokin ja vaatia rahat takaisin.
Hiukan kalliimpi puuilon Jonköping -merkkinen vastaava tuote kärsii Puuilon myyjän sanoman perusteella samasta käynnistinmekanismiongelmasta, ja hyvin samoilta nuo koneet näyttävätkin, kannattaa pysytellä kaukana kiinasahoista
Jos joku nyt välttämättä haluaa jomman kumman ostaa niin ekaksi kannattaa ottaa irti kaasukahva, ja kötystää kaasutangon pää ohuella rautalangalla kiinni kahvaan, muuten hyppää irti samantien.
Ja sammutinkytkin kannattaa ohittaa, se on sellainen että sammuttaa koneen kaiken aikaa Niin ja bensakorkin siipiä kannattaa vahvistaa esim täyttämällä ne epoksilla.
Ja sitten kun menee hermot koneeseen niin kannattaa palauttaa se takuuaikana.
Edit: kiinasaha päädyin kokeilemaan siksi koska on omakohtaisia positiivisia kokemuksia halvoista kiinalaisista sähkötyökaluista ihan reilustikin, mutta näemmä eivät hallitse polttomoottoritekniikkaa (vaikkakin tuossa mainitsemassani Werderissäkin on enemmän potkua kuin ostamassani Stihlissä, niin väittäisin että sahaa valitessa toimivuus ja toimintavarmuus on tärkeämpiä huomioida kuin ilmoitettu teho).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Moottorisaha topicci
Mikä on ns. "mellakkaterä" eli moottorisahan ketju olla saa kuulemma katkottua metalliakin??
Stihlini edellinen omistaja suositteli hankkimaan sellaisen kannonajoon, muttei muistanut valmistajaa tai muitakaan tietoja.
Luulin että ostamani Stihlin "kultahammas "olisi ollut sellainen mutta mokomahan meni hetkessä tylsäksi (ja terotus maksaa 20e, ei ainakaan tavallinen ketjuviila pysty siihen).
Onko siis olemassa jotain elämää lujempia ketjuja moottorisahaan?
Stihlini edellinen omistaja suositteli hankkimaan sellaisen kannonajoon, muttei muistanut valmistajaa tai muitakaan tietoja.
Luulin että ostamani Stihlin "kultahammas "olisi ollut sellainen mutta mokomahan meni hetkessä tylsäksi (ja terotus maksaa 20e, ei ainakaan tavallinen ketjuviila pysty siihen).
Onko siis olemassa jotain elämää lujempia ketjuja moottorisahaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Moottorisaha topicci
En ole varma tarkoitatko palo- ja pelastustoimen käyttämää terää millä päästelevät melkeinpä kaikesta betonia ja kiveä pehmeämmästä läpi. Ja jos oikein muistan niin kyseessä on tämä Stihlin RDR-terä.
http://www.stihlusa.com/chainsaws/types.html Tuolta kohta "Specialty Saw Chain" ja "OILOMATIC® STIHL RAPID™ Duro Rescue (RDR)".
http://www.stihlusa.com/chainsaws/types.html Tuolta kohta "Specialty Saw Chain" ja "OILOMATIC® STIHL RAPID™ Duro Rescue (RDR)".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
Tuo voisi olla sellainen ketju jota Stihlini myyjä suositteli.dimebak kirjoitti:En ole varma tarkoitatko palo- ja pelastustoimen käyttämää terää millä päästelevät melkeinpä kaikesta betonia ja kiveä pehmeämmästä läpi. Ja jos oikein muistan niin kyseessä on tämä Stihlin RDR-terä.
http://www.stihlusa.com/chainsaws/types.html Tuolta kohta "Specialty Saw Chain" ja "OILOMATIC® STIHL RAPID™ Duro Rescue (RDR)".
Tuolla linkkisi sivustolla sanotaan: "This chain is purpose-built for the demanding needs of fire and rescue specialists and is for use by specially trained emergency services personnel only. "
Eli saakohan noita ostaa ihan perustallaaja lainkaan?
Taasenko joku helekutin turvallisuusjuttu.. jos noita saisi kaikki ostella, riskinä että sahattaisiin mm. betonisia sillantolppia poikki tms. älytöntä?
Jossei noita ei voi ostaa Suomesta niin entäs Virosta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Moottorisaha topicci
Tai sitten pärryytät normiketjuilla välillä vähän viilaten. Putsaat sitä kantoa vaikka vedellä pesemällä tai paineilmalla. Olis naapureillakin ihmeteltävää, kun isäntä pesee auton sijaan kantoa vedellä ja harjalla
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Moottorisaha topicci
En mä sitä kantoa jaksa alkaa pesemään, kun just tyhjäsin pihakaivonkin. harjalla enimpiä hiekkoja pois.
Kultahammasketju meni teroituskelvottomaksi eilen, paras tyytyä normiketjuihin ja viilata niitä kaiken aikaa.
Sellainen kunnollinen pelastustoimen käyttämä ketju maksaa 300e, en raaskinut ostaa.
Kultahammasketju meni teroituskelvottomaksi eilen, paras tyytyä normiketjuihin ja viilata niitä kaiken aikaa.
Sellainen kunnollinen pelastustoimen käyttämä ketju maksaa 300e, en raaskinut ostaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Moottorisaha topicci
Huomenna ulkoiluttamaan 346XPG:tä kun on liian isoja puita moton kaadettavaks yhdellä aukolla. Meidän kotona ei oo ollu muita kuin husovarnoja. Hyvin on pelittänyt 346 ja raivaussahoina 345FXT ja 355FXT. Pari vuotta vanhalle 346 ei oo tarvinu tehä vielä mitään vaikka on jo arviolta 500 mottia tullu ite tehtyä. Tukkia enimmäkseen. Sit on varalla vielä 90-luvun 45 special. Tehoton tosin, mutta sillä sahaakin huonot puut. Itsellä ei ole pahaa sanottavaa Huskusta. Tiilistä ei kokemusta tosin.
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Iso kasa Husqvarnoja
Re: Moottorisaha topicci
242XP sai uuden laipan vääntyneen tilalle. Eiköhän tällä sahaile taas jonkin tovin.
Re: Moottorisaha topicci
Aika lailla samannäköinen kuin appiukon 238SG, siinä tosin on metallinen tuo teräjarrun kahva.
Niin, tulipa tuossa viime viikolla ostettua puuta kuin sikaa säkissä ja oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta. Aivan karmeasta koivusta ja vaahterasta juuri ja juuri käsin liikuteltavia pöllejä, kirsikkana berliinin munkin päällä oli Koivun tyviosa joka, siis ***vetin paksu eikä se sulin käsin liikkunut mihinkään. Ja heti niin tiheäsyistä vanhaa puuta että alta pois.
Terä on nyt aivan loppu ja kerran hirtti laipasta nokkapyöräkin kiinni mutta onneksi sain pyörimään ku viikonloppuna sahasin noita puita. Sitten vielä huomasin sahassa polttoainevuodonkin niin ajattelin tehdä tuohon appiukon Huskyyn vähän perustavampaa laatua olevan huollon eli saha osiksi. Näillä näkymin menee ainakin värinäjouset, laippa, terä ja sen bensavuodon korjaamiseen tarvittavat osat jotka siis selviää jahka sitä sahaa vähän osiksi.
Mut on se sahan kanssa heiluminen ingenjöörin hommille sopivaa vastapainoa
Niin, tulipa tuossa viime viikolla ostettua puuta kuin sikaa säkissä ja oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta. Aivan karmeasta koivusta ja vaahterasta juuri ja juuri käsin liikuteltavia pöllejä, kirsikkana berliinin munkin päällä oli Koivun tyviosa joka, siis ***vetin paksu eikä se sulin käsin liikkunut mihinkään. Ja heti niin tiheäsyistä vanhaa puuta että alta pois.
Terä on nyt aivan loppu ja kerran hirtti laipasta nokkapyöräkin kiinni mutta onneksi sain pyörimään ku viikonloppuna sahasin noita puita. Sitten vielä huomasin sahassa polttoainevuodonkin niin ajattelin tehdä tuohon appiukon Huskyyn vähän perustavampaa laatua olevan huollon eli saha osiksi. Näillä näkymin menee ainakin värinäjouset, laippa, terä ja sen bensavuodon korjaamiseen tarvittavat osat jotka siis selviää jahka sitä sahaa vähän osiksi.
Mut on se sahan kanssa heiluminen ingenjöörin hommille sopivaa vastapainoa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
aina lämmittää mieltä vanha kunnon 242 .Huttunen kirjoitti:
242XP sai uuden laipan vääntyneen tilalle. Eiköhän tällä sahaile taas jonkin tovin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Moottorisaha topicci
Eipä noita 242 oikee enää missää tahdo olla. Viimeksi näin itse tuollaisen Varkaudessa Stora Enson sahalla kuorintaosastolla jossa saha siksi jos jää puu juntturaan kuorintalaitteeseen niin pääse sen avulla poistamaan jumiutuneen puun. Ja nyt itse asiaan. 346XPG on pelittänyt itsellä loistavasti pari talvea. Ei välitä puuterilumesta eikä tule käyntihäiriöitä ja lämpökahvat lämmittää mukavasti kouraa.
Vkl mitä koulusta on ehtiny ja lomalla on tullut hakattua isän metsissä hankintapuuta. Voimaa on ihan kohtuullisesti kaataa tyveltä jopa 80cm läpimitaltaan oleva kuusi. 346:n saa myös virisetin jossa vaihtuu pakoputki ja jotain muuta osaa. Tehoa saa kuulemma lähes 4Kw tuolla setillä Pitää kuulemma aika kovaa ääntä saha virityksen jälkeen mitä olen kuullut.
Vkl mitä koulusta on ehtiny ja lomalla on tullut hakattua isän metsissä hankintapuuta. Voimaa on ihan kohtuullisesti kaataa tyveltä jopa 80cm läpimitaltaan oleva kuusi. 346:n saa myös virisetin jossa vaihtuu pakoputki ja jotain muuta osaa. Tehoa saa kuulemma lähes 4Kw tuolla setillä Pitää kuulemma aika kovaa ääntä saha virityksen jälkeen mitä olen kuullut.
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Iso kasa Husqvarnoja
Re: Moottorisaha topicci
Remppasin tuollaisen, mutta kai vanhemman. Siinä on valkoinen koppa ja metallisankainen takaiskusuoja.mikkoimp kirjoitti:aina lämmittää mieltä vanha kunnon 242 .Huttunen kirjoitti:
242XP sai uuden laipan vääntyneen tilalle. Eiköhän tällä sahaile taas jonkin tovin.
Ps. Ei juuri kannata sahojen kunnostelu muuten, kuin tunnearvosta.
900C -86
Re: Moottorisaha topicci
Osaisikos teistä kokeneemmista sahureista joku antaa vinkkiä: Stihl 023 on saha ja uutena ominaisuutena huono käynnistyvyys kuumana. Ulkolämpötila oli vähän nollan yläpuolella. Ei ole tarvinnut koskaan säätöjä opetella, kun on 20v toiminut kuin kello. Mahtaako olla joku perusjuttu, mikä aiheuttaa tuollaista vai ihan vaan purua väärässä paikassa (p-a putki - kaasutin)?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Moottorisaha topicci
Mites tulppa?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...