Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Moi.
Täällä kun on muutama hyvin finlexiä tutkinut kaveri, niin osaattekop sanoa onko olemassa asetusta kärryn koosta suhteessa vetoautoon?

Massasta ei ihmtetyksiä. Mööpeleitä kuskatessa ei painoa paljoa kerry, ja ne asiat on hoidossa.

Miten paljon leveämpi kärry saa olla, suhteessa vetoautoon?

Omassa tapauksessa kärry olisi n. 50cm leveämpi kuin saabi, eli sivuylitystä tulisi n.25cm/puoli, pitäisikö etsiä isompi vetoauto?
Karavaanari peilit tuo tietty vaatii, mutta onko poliisisedällä jotain motkottamista?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja wesku »

DIggItaLLr kirjoitti:Moi.
Täällä kun on muutama hyvin finlexiä tutkinut kaveri, niin osaattekop sanoa onko olemassa asetusta kärryn koosta suhteessa vetoautoon?

Massasta ei ihmtetyksiä. Mööpeleitä kuskatessa ei painoa paljoa kerry, ja ne asiat on hoidossa.

Miten paljon leveämpi kärry saa olla, suhteessa vetoautoon?

Omassa tapauksessa kärry olisi n. 50cm leveämpi kuin saabi, eli sivuylitystä tulisi n.25cm/puoli, pitäisikö etsiä isompi vetoauto?
Karavaanari peilit tuo tietty vaatii, mutta onko poliisisedällä jotain motkottamista?
En ihan suoraan nyt muista mutta muistaakseni mitään estettä ei tuolle leveämmyydelle olisi estettä eikä peilienkään suhteen ole mitään selvää määräystä. Näistä on kyllä määräyksiä ripoteltu eri lakeihin ja asetuksiin ja katsastajien ohjeisiin ym. että saadaan varmaan melkoinen väittely tästäkin aikaan :) Käytännön tilanteissa ainakin tätä kärryä on tullut vedeltyä erilaisilla autoilla kuormattuna Saabeillakin ilman lisäpeilejä eikä ainakaan ole siinä määrin kiinnostanut että olisi alettu pysäyttämään. http://vetopeli.fi/at2502l.html
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Koskisiko tuota kärryä myös Suomen tieliikenteen yläraja eli 2,6 metriä (kuorma-auto). Vetoauton peilit pitää tietysti "jatkaa" riittäviksi hyvän takanäkyvyyden takaamiseksi.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tuo maksimileveys ei ole ongelma, kyseessähän on tieliikenteeseen hyväksytty kärry.
Eli leveyden ei pitäisi olla ongelma, hyvä.
Karavaanari peilit löytyy, kärry on kuomullinen, niin ei sieltä paljoa muuten näe ellei peilejä jatketa.

Näilää mennään, kiitoksia!
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tässä vielä muutamia asiaan liittyviä lainkohtia

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

25 § (27.3.2002/230)
Muut päämitat

1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,20 metriä. Tämä mitta ei saa ylittyä ajoneuvon ollessa kuormaamattomana tai mahdollinen akselinnostolaite yläasennossa.

2. Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,60 metriä. Kiinteältä rakenteeltaan yli 22,00 metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon sekä linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.

3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin (O3- ja O4-luokka) keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun leveys saa ylittää vetoauton leveyden enintään 0,15 metriä. Puoliperävaunun leveys saa ylittää vetoauton etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metriä.


--------------


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

17 § (3.4.2009/226)
«Perävaunu» ja hinattava laite

O1 –O4-luokan ajoneuvo (auton «perävaunu») on hinattava ajoneuvo.

Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:

1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt «perävaunu») kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;

2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;

3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia;

4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.

R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin «perävaunu».

Hinattava laite on auton «perävaunu» tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään perävaunujen jaosta alaluokkiin rakenteen perusteella ja muista kuin auton perävaunuista.

---------------


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248


11 §
Perävaunujen alaluokat

Perävaunut jaetaan rakenteen mukaan seuraaviin alaluokkiin:

1) puoliperävaunu on «perävaunu», joka on tarkoitettu kytkettäväksi puoliperävaunun vetoautoon tai apuvaunuun; puoliperävaunu aiheuttaa olennaisen kohtisuoran kuormituksen vetoautoon tai apuvaunuun;

2) varsinainen «perävaunu» (vetoaisaperävaunu) on «perävaunu», jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon;

3) keskiakseliperävaunu on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu «perävaunu», jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan; tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).

-----------------
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja Pola »

Entä jos tuo suurin sallittu leveys ylittyy, pitääkö laittaa muija ajamaan saattoautoa?
#3272
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onneksi on tilanne niin päin, että kärry on autoa leveämpi. Sattui muuttohommissa sellainen tilanne, kun kortti ei anna myöten niin jouduin vetämään Sprinterillä 750kg kärryä joka ei näkynyt peilistä kuin risteyksissä kääntyessä, ja sitten paluumatkalla vesisateessa peileistä näkyi kärryn äärivalojen "hohde" vesisumussa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja aero »

dimebak kirjoitti:Onneksi on tilanne niin päin, että kärry on autoa leveämpi. Sattui muuttohommissa sellainen tilanne, kun kortti ei anna myöten niin jouduin vetämään Sprinterillä 750kg kärryä joka ei näkynyt peilistä kuin risteyksissä kääntyessä, ja sitten paluumatkalla vesisateessa peileistä näkyi kärryn äärivalojen "hohde" vesisumussa :lol:
Tuollanen yhistelmä on muuten aunarista peruuttaa :D. Alkaa kärry olla jo ikävästi vinossa, kun se tulee näkyviin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

aero kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Onneksi on tilanne niin päin, että kärry on autoa leveämpi. Sattui muuttohommissa sellainen tilanne, kun kortti ei anna myöten niin jouduin vetämään Sprinterillä 750kg kärryä joka ei näkynyt peilistä kuin risteyksissä kääntyessä, ja sitten paluumatkalla vesisateessa peileistä näkyi kärryn äärivalojen "hohde" vesisumussa :lol:
Tuollanen yhistelmä on muuten aunarista peruuttaa :D. Alkaa kärry olla jo ikävästi vinossa, kun se tulee näkyviin.
Joo, totta. Pitihän sekin tehdä ja hieman vaati ovesta roikkumista, että näki edes vähän kärryä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Taas löyty haaviin sellaista että saa pykäliä väännellä jotta kilpiin saa :mrgreen:

Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Heh, sehän on firman väreissä :mrgreen: .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä maksoi huutokaupassa? katselin linkkiä radiosivustolla.

masto ja kaikki kyl kelpaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Menoo jo offtopikiksi, mutta kiinnostaisi tietää mikä on tuon kärryn alkuperäinen tarkoitus ollut?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tulenjohto koppi , siel o pöydät jne jne sähköt valmiina. masto ylös kera antennin. mä oon kade.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kärryn vetämisestä, asetuksista.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mua kiinnostaa enempi et mihin käyttöön tuota meinaat ite käyttää?
Ite rekkaisin tuon hinattavana laitteena jos metsästyskopiksi yms. eikä tarvii kauhean pitkiä matkoja hinata. Tosin saa hinata vaan 60km/h mut ei tarvii katsastaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin