2011.2013.2015 WRC:n mm-sarja
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
2011.2013.2015 WRC:n mm-sarja
Aloitetaan WRC henkinen keskustelu. Vuosi 2011 tuo mukanaan uudistuksia.
Tarkoituksena on keskustella rallin mm-sarjasta, uusista autoista, osakilpailuista, kuljettajista yms...
Ajattelin, että porukassa olisi muitakin innokkaita paikalla, joiden kanssa jakaa informaatiota, pohtia tulevaa ja muistella menneitä. Toki yksin puhelukin menee jos muita ei keskusteluun innostu.
Tarkoituksena on keskustella rallin mm-sarjasta, uusista autoista, osakilpailuista, kuljettajista yms...
Ajattelin, että porukassa olisi muitakin innokkaita paikalla, joiden kanssa jakaa informaatiota, pohtia tulevaa ja muistella menneitä. Toki yksin puhelukin menee jos muita ei keskusteluun innostu.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Vuonna 2011 tulee uudet WRC autot. Autoja kehittää tällä hetkellä Citroen, Ford ja MINI. Näitä kaikki on ajettu jo uusilla 1.6 turbo moottoreilla.
Onko kenelläkään parempaa tietoa tulevista autoista?
Seuraavat ovat tiedossa. Korjatkaa jos alla on virheitä
-1600cc moottori, jossa turbo, 33mm imuaukon kuristin
-ahtopaine 2.5bar
-polttoaineen suorasuihkutus
-jousitus pohjautuu S2000 autoon, mutta ei ole samanlainen (Ford Reiger, Mini Öhlins, Citroen ? )
-vaihteet vaihdetaan vaihdekepistä eli "rattivaihteet" poistuu
-voimansiirron lukot ovat mekaanisia
Autojen painoista ei ole ollut mitään tietoa, nyky WRC auton minimipaino on 1230kg. Jarruista ei ole myöskään ollut mitään tietoa.
Rengaspuolella muutos on se, että Pirelli poistuu mm-sarjasta. Jossain määriin vapaampi kilpailu rengaspuolella olisi mahdollista sääntöjen puitteissa. Michelin on varma rengastoimittaja ensi kaudella. Toinen merkki DMACK on mainittu, että osallistuisi myös. DMACK on kiinalainen valmistaja.
Onko kenelläkään parempaa tietoa tulevista autoista?
Seuraavat ovat tiedossa. Korjatkaa jos alla on virheitä
-1600cc moottori, jossa turbo, 33mm imuaukon kuristin
-ahtopaine 2.5bar
-polttoaineen suorasuihkutus
-jousitus pohjautuu S2000 autoon, mutta ei ole samanlainen (Ford Reiger, Mini Öhlins, Citroen ? )
-vaihteet vaihdetaan vaihdekepistä eli "rattivaihteet" poistuu
-voimansiirron lukot ovat mekaanisia
Autojen painoista ei ole ollut mitään tietoa, nyky WRC auton minimipaino on 1230kg. Jarruista ei ole myöskään ollut mitään tietoa.
Rengaspuolella muutos on se, että Pirelli poistuu mm-sarjasta. Jossain määriin vapaampi kilpailu rengaspuolella olisi mahdollista sääntöjen puitteissa. Michelin on varma rengastoimittaja ensi kaudella. Toinen merkki DMACK on mainittu, että osallistuisi myös. DMACK on kiinalainen valmistaja.
Viimeksi muokannut -valomerkki-, Ke Syys 15, 2010 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Mitsubishin ja Subarun kun sais takaisin, mutta ei. Tämä moottorien pienentäminen ei ainakaan edesauta asiaa.
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Saab:han sopisi joskus mukaan 9-1:llä kun 9-5:n tulee tuommonen 1,6litranen turbo motoori.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
MINI Prodrive testaa tällä hetkellä Portugalissa. Mini ajaa ensi vuonna muutaman kisa lähinnä testimielessä. 2012 ajavat täyden mm-sarjan.
Alla linkki jossa muutama video testeistä.
http://www.rallybuzz.com/mini-wrc-videos-2/
Alla linkki jossa muutama video testeistä.
http://www.rallybuzz.com/mini-wrc-videos-2/
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Tässä linkit Fordin ja Citroenin testeihin.
Fordissa uusi 1.6T moottori, video elokuulta
http://www.rallybuzz.com/ford-fiesta-wrc-test-video/
Citroen:ssa tehoiltaan laskettu C4WRC:n moottori, video heinäkuulta
http://vimeo.com/13054438
Kyllähän nuo uudetkin autot ralliautoilta näyttää ja kuulostaa.
Fordissa uusi 1.6T moottori, video elokuulta
http://www.rallybuzz.com/ford-fiesta-wrc-test-video/
Citroen:ssa tehoiltaan laskettu C4WRC:n moottori, video heinäkuulta
http://vimeo.com/13054438
Kyllähän nuo uudetkin autot ralliautoilta näyttää ja kuulostaa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Eikö Skoda ja Suzuki sitten ole mukana...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Skoda ja Suzuki eivät ole mukana WRC mm-sarjassa. Skodalla ajetaan toki IRC-sarjassa S2000 luokan autolla. Juho Hänninen johtaa muuten tuota IRC-sarjaa Skodalla.
Suzuki kävi 2008 ajamassa yhden heikon kauden WRC sarjassa, mutta menestystä ei tullut ja koko projekti lopetettiin.
Huhut on kertonut, että VW konsernissa olisi kiinnostusta WRC sarjaan ja Toyota on myös ilmoittanut mielenkiintonsa. Mutta mitään varmaa tietoa ei ole tullut.
Suzuki kävi 2008 ajamassa yhden heikon kauden WRC sarjassa, mutta menestystä ei tullut ja koko projekti lopetettiin.
Huhut on kertonut, että VW konsernissa olisi kiinnostusta WRC sarjaan ja Toyota on myös ilmoittanut mielenkiintonsa. Mutta mitään varmaa tietoa ei ole tullut.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Alla olevan linkin kuvista selviää hiukan millaiset jousitukset tulevissa WRC autoissa on.
http://img202.imageshack.us/img202/2384/wrcw.jpg
Samassa tekstissä puhutaan, että kuristin olisi 35mm, mutta olisiko se sittenkin virheellinen tieto?! 33mm tuntuu olevan maailmalla se yleisin käsitys asiasta.
http://img202.imageshack.us/img202/2384/wrcw.jpg
Samassa tekstissä puhutaan, että kuristin olisi 35mm, mutta olisiko se sittenkin virheellinen tieto?! 33mm tuntuu olevan maailmalla se yleisin käsitys asiasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Onko Citikka vielä ajattanut autoa uudella koneella?-valomerkki- kirjoitti:Vuonna 2011 tulee uudet WRC autot. Autoja kehittää tällä hetkellä Citroen, Ford ja MINI. Näitä kaikki on ajettu jo uusilla 1.6 turbo moottoreilla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Todella hyvä huomio! Minä olin kirjoittanut valheita!
Rupesin tuota Citikan asiaa kaivelemaan oikein kunnolla. En löytänyt yhtään varmaa asiaa joka olisi puhunut uuden 1.6T moottorin puolesta. Heinäkuun alussa asfalttitesteissä "arveltiin" että autossa olisi ollut uusi moottori, mutta ilmeisesti siinäkin oli C4 WRC moottori.
Jos joku osaa ranskaa niin voisi hieman valottaa seuraa virkettä
(lainattu: http://wrc.is.free.fr/posts/2010/07/02/ ... l-asphalte)
"Difficile également de glaner des infos, en interrogeant le team, d'un côté on est toujours avec le 2L de la C4 bridé de l'autre on dit qu'on teste le nouveau moteur 1,6L."
Alla linkki asfalttitesti videoon
http://www.rallybuzz.com/dsordo-ds3wrc-essais/
Keväällä Citikalta oli ilmoitettu, että uusi moottori olisi valmis loppukesästä. Mutta mitään tarkkaa ajankohtaa ei ole ilmoitettu.
Rupesin tuota Citikan asiaa kaivelemaan oikein kunnolla. En löytänyt yhtään varmaa asiaa joka olisi puhunut uuden 1.6T moottorin puolesta. Heinäkuun alussa asfalttitesteissä "arveltiin" että autossa olisi ollut uusi moottori, mutta ilmeisesti siinäkin oli C4 WRC moottori.
Jos joku osaa ranskaa niin voisi hieman valottaa seuraa virkettä
(lainattu: http://wrc.is.free.fr/posts/2010/07/02/ ... l-asphalte)
"Difficile également de glaner des infos, en interrogeant le team, d'un côté on est toujours avec le 2L de la C4 bridé de l'autre on dit qu'on teste le nouveau moteur 1,6L."
Alla linkki asfalttitesti videoon
http://www.rallybuzz.com/dsordo-ds3wrc-essais/
Keväällä Citikalta oli ilmoitettu, että uusi moottori olisi valmis loppukesästä. Mutta mitään tarkkaa ajankohtaa ei ole ilmoitettu.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Mini Prodrive ajaa testiä edelleen Portugalissa. Melkoinen määrä kuljettajia käynyt ajamassa testiä. Mads Östberg, Markko Märtin, Ott Tänak, Kris Meeke ja Marcus Grönholm.
Saa nähdä ketkä tehdasautoja sitten lopulta kilpailuissa ajavat. Kris Meeke taitaa ainakin olla melko vahvoilla tuohon pestiin.
Saa nähdä ketkä tehdasautoja sitten lopulta kilpailuissa ajavat. Kris Meeke taitaa ainakin olla melko vahvoilla tuohon pestiin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Jos tuntee tarvitsevansa Mini Prodrive ralliautoa niin esite näyttäisi olevan tarjolla.
http://www.motoringfile.com/wp-content/ ... ackage.pdf
Hinnat alkaen:
Packages start from £346,000 (plus VAT where applicable)
http://www.motoringfile.com/wp-content/ ... ackage.pdf
Hinnat alkaen:
Packages start from £346,000 (plus VAT where applicable)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Rallieläkeläinen Marcus Grönholm:
http://www.youtube.com/watch?v=sF_75w6C ... r_embedded#!
Hienoa nähdä mestari jälleen ajohommissa. Bossen pitäisi olla ajohommissa myös 25-26.9.2010 Hyvinkään Vauhtipuistossa. RalliSprint kilpailussa Grönholmilla autona Mitsun EVO 9.
http://www.youtube.com/watch?v=sF_75w6C ... r_embedded#!
Hienoa nähdä mestari jälleen ajohommissa. Bossen pitäisi olla ajohommissa myös 25-26.9.2010 Hyvinkään Vauhtipuistossa. RalliSprint kilpailussa Grönholmilla autona Mitsun EVO 9.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Re: 2011 WRC:n mm-sarja
Sääntö uudistuksia vuodelle 2011
Pistelasku pysyy muuten ennallaan (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), mutta jokaisen rallin viimeiselle ajopäivälle tulee lisäpiste-ek. Tämän ek:n kolme nopeinta saa pisteitä 3-2-1 kaavaan mukaan. Lisäpiste-ek televisioidaan suorana.
Toinen merkittävä muutos on ajovälien lyhentyminen 1 minuuttiin. Ennen autot lähti 2min välein ek:lle, mutta ensi kaudella 1min välein. Tämä tulee aiheuttamaan harmia pölyävissä olosuhteissa.
Moottorien käyttöön liittyvät rajoitukset myös muuttuvat. Kauden 4 osakilpailun jälkeen saa käyttää enään kahta moottoria lopuissa 9 osakilpailussa.
Pistelasku pysyy muuten ennallaan (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), mutta jokaisen rallin viimeiselle ajopäivälle tulee lisäpiste-ek. Tämän ek:n kolme nopeinta saa pisteitä 3-2-1 kaavaan mukaan. Lisäpiste-ek televisioidaan suorana.
Toinen merkittävä muutos on ajovälien lyhentyminen 1 minuuttiin. Ennen autot lähti 2min välein ek:lle, mutta ensi kaudella 1min välein. Tämä tulee aiheuttamaan harmia pölyävissä olosuhteissa.
Moottorien käyttöön liittyvät rajoitukset myös muuttuvat. Kauden 4 osakilpailun jälkeen saa käyttää enään kahta moottoria lopuissa 9 osakilpailussa.