mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja vfr »

Alkuvuonna ostin yhden talon kotiseudulta eläkepäiviä varten, tulevaisuutta ajatellen omistan nyt kaksi tonttia ja tulevana alkuvuotena teen kaupat vielä yhdestä tontista(kaupat sovittu). sitten omistan kaikki rakentamattomat naapuri tontit, ei tarvii välittää naapureista jos joskus rakentaa harrastus/säilytyshallin saabeille.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noinhan se hoituu, kun ei ole pikkurahasta puutetta. Meillä on viisi rajanaapuria, sellainen 1,5 M€ kun varaisi oman kiinteistönhinnan päälle, niin saisi kaikki omaan taseeseen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja HEV »

No ny on päästy asiaan
AZP kirjoitti:Juu, kova kovaa vastaan vaan. Isot pojat käyttää kunnon voimakeinoja kun aikataulut ei pidä: https://yle.fi/uutiset/3-9967624
Ei tämä Suomessa ole harvinaista. Tein itse työhommissa saman, kun tuota meidän uudempaa rekennusta (1908/1932) linjasaneerattiin 2015. Valvoja oli hyvin tehtäviensä tasalla ja alkoi lastata pöytäkirjoja urakoitsijan asianajajan eteen, joka kohta pyysikin neuvottelutaukoa ja edelleen suositteli päämiehelleen urakkasopparin purkua.

17 v takaisesta rakentamisesta meinasin kirjoittaa kirjan - kunhan lopputarkastus on ensin tehty, mutta 8 v:ssa verenpaine ehti laskea niin paljon etten saanut sitä enää aikaiseksi :? Ilmiselvää oli, että Hgin rakennusvalvonta kohteli yksityistä rakentajaa silloin paljon tiukemmin kuin gryndereitä (ammattilaisia!). Samoilta ajoilta muistan jonkun rakennusvalvontaliiton puhiksen kirjoituksen kuinka hartiapankkirakentajien kuriin saanti nostaisi rakentamisen laatua 8O Ihan Mafian meininkiä, vaikka kaikki urakoitsijat ei olekaan mukana.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Olen ensimmäiseltä ammatiltani kirvesmies mutta olen halunnut pois työmaalta jo pitkään ja tehnytkin muita hommia, syitä on kaksi ;
Kiire on helvetillinen, pitää vetää n 120% teholla ja jos osoittaa hiipumisen merkkejä niin "on tuolla niitä tulijoita portilla jonossa.
Toinen liittyy vähän ekaan, mitään ei saa tehdä kunnolla.. Kiire ja urakka painaa joten kaikki paska laitetaan autuaasti piiloon ja jos jotain vastaväitettä on niin vastaus on sama kuin ensimmäisessä.

Minä ainakin haluaisin tehdä kunnolla ja mulla ottaa niin helvetisti ohimoon tehdä tietoisesti paskaa ja homeista mökkiä että se vaivaa jo henkisellä kantilla niin pahoin että tekisi mieli hakata jokainen joka syyttää nykyrakentajia paskoiksi.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten vain yrittäjäksi, kun sana leviää että jälki on hyvää vaikkei hakvin mies olekaan, niin töitä riittää. Jättää ne viimesen pennin tinkaaja-asiakkaiden projektit sitten ottamatta.

Itse ainakin maksan omaa taloa remontoidessa osaavalle kaverille mieluummin kuin teetän myöhemmin halvan kaverin duunit uusiksi. Esimerkkinä kylppärin ja saunan lattialaatoistus on menossa kiireisen tekikän jäljiltä uusiksi, kun vain saisi aikaiseksi hankkia laatat ja tekijän.

Tuo alkuperäinen laatoittaja oli mies+paku -yrittäjä, tuntipohjaisesti meillä hommissa, mutta ilmeisesti kaverin luonteeseen ei sopinut mun antamat ohjeet: "tee kunnolla, älä kiireellä". Jätti suosiolla mulle iltahommiksi kaikki "hitaat pikku nykertämiset" mitä oli tehtävä, kun halusi itse tehdä nopeaa hommaa. Ja lattian osalta laattavalinta oli pennimosaiikki, joka nyt vain ei ole nopeaa vaan tarkkaa hommaa, jos haluaa tulee jälkeä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja -pete »

Rakennusvalvonnasta vielä sen verran, että sen linja vaihtelee paikkakuntakohtaisesti todella paljon. Espoon ja Kirkkonummen tarkastajien toilailuista olin kuullut karmeita tarinoita, joten kun omaa projektia aloiteltiin rakennuslupahakemusta viemällä, niin huoli oli jo alkuun melkoinen. Kun siinä varovasti kyselin, että milloinkahan sitä lupaa voisi toivoa, niin täkäläinen tarkastaja totesi. "Niin, se on keskiviikko.... no jos näissä ei mitään ihmeellistä ole, niin eiköhän se ole maanantaina selvä." Tuijotin monttu auki miesparkaa, joka tulkitsi ilmeeni väärin ja lisäsi hätäisesti: "Tai no perjantaina, huomiseksi en uskalla luvata." Vakuutin, että se maanantaikin riittää.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni on omakohtaista kokemusta vain Turun rakennusvalvonnasta, jolla on alueella melko huono maine verrattuna ympäryskuntiin. Kun talon remonttia ja 4 neliön laajennusta varten haettiin lupaa, alkukokemukset eivät olleetkaan mitenkään mairittelevia.

Ensinnäkin lupakuvien piirtäjä (piti siis piirtää koko vanha talo, vaikka muutoksia tehtiin vain osaan talosta) tuskaili muutamien yksityiskohtien kanssa, esimerkiksi että meidän portaat ei täytä nykyajan vaatimuksia. Siinä sitten pyörittelin silmiäni että jos talo on vuodelta 1937, eikä portaikkoon olla tekemässä muutoksia, niin onko tämä nyt mikään ongelma. Samoin piti sitten kuviin piirtää kellarikerrokseen uuteen vessaan ysin ovi (oviaukko jotain vähän yli 80 cm leveä), jotta täyttäisi nykyvaatimukset, eli pääsee rollaattorilla ovesta. Muuten ihan järkevän kuuloista, mutta kun kyseinen vessa on vain 75 cm leveä!

Lupahakemus sisään, ja samoihin aikoihin luin lehdestä miten Turun kaupunki kehuskeli sillä että pyrkivät saamaan kaikki rakennuslupa-asiat alle kuukaudessa hoidettua. Meidän remonttikohteen lupa oli käsittelyssä sitten kolme kuukautta. Jollain logiikalla voisin siis kuvitella että uuden kerrostalon lupakäsittely kestää vuosia?

Sitten hyväksyttämään vastaavaa työnjohtajaa. Soitin kaupungin rakennusvalvonnan isokekkoselle kysyäkseni voisiko tällaisen pienen yksityisen remonttikohteen vastaavaksi kelvata kaveri, joka on lopputyötä vaille valmis rak.ins. Herra kekkonen katsoin nopeasti projektin tietoja ja totesi että eiköhän juu. Hakemus sisään, niin parin viikon päästä joku kiukkuinen pikkukekkonen, jonka tehtävä on puoltaa tai olla puoltamatta työnjohtajan hakemusta, soittaa ja sanoo että ei aio tätä paperia puoltaa. Että ei se näin toimi ja että pitää olla koulusta valmistunut. Sanoin sitten että isokekkosen kanssa asiasta on kyllä jo sovittu, johon vain kiukkuisesta änkytti siellä että en minä puolla, en varmana puolla.

Meni useampi viikko, eikä kirjallista päätöstä asiasta kuulunut. Haravoin jo vähän ympäriinsä uutta työnjohtajaa varten, mutta halusin saada lopullisen päätöksen ennen kuin haetaan uutta. Soitin rakennusvalvontaan, jossa joku sihteeri katsoi lappuja ja totesi että joo, tätä ei puolleta. Kysyin sitten että onko siinä merkintä siitä että isokekkonen on sen hakemuksen lopullisesti hylännyt, johon sihteeri vastasi että ei. Kysyin, että onko nyt niin että tämä ei voi sitten kuitenkaan mennä läpi lopullisessa käsittelyssä, ja sihteeri sanoi että joo ei tämä läpi mene.

Meni pari viikkoa, niin kotiin tuli päätös, jossa oli pikkukekkosen merkintä "en puolla" ja isokekkosen merkintä "hyväksytty". En kysellyt perään, että mites nyt näin. Nyt päästiin viimein aloittamaan.

Meillä oli onneksi melko vähän katselmuksia tehtävänä. Näistä kokemuksista johtuen olin vähän skeptinen siitä, mitä katselmuksista tulee. Että minkälainen minikekkonen sieltä tontille tulee ja alkaa räpättää joka pikkuasiasta. Yllätys oli melkoinen kun pohja- ja rakennekatselmukseen saapui leppoisa äijä, vilkaisi pari sekuntia laajennuksen runkoa, käväisi sisällä, kommentoi jotain yleistä remontista ja pyysi kuvat allekirjoittamista varten. LVI-katselmukseen tuli nuorehko maahanmuuttajainsinööri, joka katseli ilmanvaihtoventtiilejä vähän tarkemmin, naureskeli putkimiehen kustannuksella (olivat vanhoja tuttuja) ja laittoi leimat. Loppukatselmuksessa oli taas eri kaveri katsomassa, käveltiin kellarin läpi, ei katsonut keskikerrosta käytännössä ollenkaan ja oli eniten kiinnostuntu siitä, että yläkerrassa on pikkunoiden poistumistiet tikapuineen kunnossa.

Olin tarkastuspäivän aamuna tehnyt luvassa vaaditun talon huolto- ja ohjekirjan ja viimeiset viikot näkertänyt kaikkea pientä vaadittavaa kuntoon, päivittänyt työmaapäiväkirjaa jnpp. mutta yli puolta näistä asioista (mm. sitä huolto- ja ohjekirjaa) kaveri ei edes vilkaissut. Ja siihen kellarin vessaan muuten laitoin kasin oven, pari muutakin kohtaa tuli tehtyä mieluummin järjellä kuin kuvien mukaan, vaikka olisi voinut tulla sanomista.

Loppu hyvin kaikki hyvin, projekti oli siis lupaviranomaisten kannalta kokemuksena nousujohteinen, alku ei niinkään mairitteleva, mutta lopulta kyse oli siitä yhdestä kiukkuisesta pikkukekkosesta. Kaikista muista osallisista jäi lopulta ihan hyvä kuva.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Yhteinen nimittäjä näille kokemuksille näyttää olevan se, että kun pääsee ensimmäisen kerberoksen ohi, niin homma alkaa sujua ns. normaalisti.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja HEV »

Jep, vähän samansuuntaiset on täälläkin myöhemmät kokemukset eli näiden linjasaneerauksien rakennustarkastaja on ollut hyvinkin pätevän ja leppoisan oloinen kaveri ja keskittynyt siihen mihin kuuluukin eli dokumentaation olemassaoloon. Merkittävä osa valvontakokouksista on mennyt valvontajärjestelmän digitalisoimisen selostamiseen ja sen vaikutusten kuvaamiseen. Ihan asiallista.

Silti pelkään, että tällä edelleen kohdellaan yksityistä rakentajaa tiukemmin kuin gryndereitä. Naapuriin rakennettiin paritalo, ja kun piirustukset tuli meille naapureille lausunnolle emme antaneet suostumusta, koska kaavamääräyksiä oli tulkittu aika vapaasti ja pinta-aloissa oli selviä tahallisia (?) laskuvirheitä ja kaikenlaista muutakin niin, että niistä sai kirjoitettua 4 sivua perusteluja kielteiselle lausunnolle. Oikein laskettuna myytäviä neliöitä olisi jotain kuusi vähemmän. Uusilla kuvilla sitten yrittivät pari viikkoa myöhemmin ja kaikki oli muutettu ja talot pienempiä. Olis varmaan mennyt rakennusvalvonnassa läpi alkuperäisenäkin, kun luvut täsmäsivät ja oli jonkun safa-arkkitehdin nimi alakulmassa. Käsitykseni on, että kerrosalarajoja, korkeusasemia ja muitakin rajoja kierretään härskisti luottamalla siihen, että tunnettu suunnittelija sitten puhuu jälkikäteen asian selväksi rakennusvalvonnan kanssa - toivottavasti tämä on jo menneen ajan meinikiä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ostin vuonna 2007 Seinäjoen MiniManista pyykkitelineen. Oli käytös nyt edelliseen syyskuuhun saakka eli yli 10 vuotta. Maalit korkkas paikoitellen, niin "oli pakko heittää pois". Haettiin tilalle Tokmannilta kaks halpista. Toinen hajos viikos lievästä ylikuormasta ja toista sit säälittiin, niin kesti 3kk. Kannattiko ostaa halvin? Tuskin. Pitääkö nyt kuitenki ostaa joku muu kuin kiinapaska? Todennäköisesti. Paljonko säästin? En yhtää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja SS »

Risa eberi ja katkennut etujousi :evil:

Monta vuotta meni ilman pienintäkään vikaa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pee
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pee »

Tarkoittaneeko JP_Vette pyykkitelineellä semmosta siirreltävän mallista kuivaustelinettä.

En kyllä haluaisi Ikeaa kehua tmv. mutta sieltä ostettu teline on kyllä kestänyt kaikenlaista käyttöä hyvin, useamman vuoden ajan.
"Lisäsiivillä" varustettuna pyykkiä mahtuu vielä aika hyvin.

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50228755/
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Ostin vuonna 2007 Seinäjoen MiniManista pyykkitelineen. Oli käytös nyt edelliseen syyskuuhun saakka eli yli 10 vuotta. Maalit korkkas paikoitellen, niin "oli pakko heittää pois".
Mulla ei oo mitään hajua, koska ja mistä mun moinen halpis on ostettu. Faijalta se jäi ylimääräiseksi arviolta n. 18 vuotta sitten ja silloin poimin itelleni. Edelleen käytössä, täysin säälimättä ahkerasti kuormittaen. Niitä maaleja on rapissut tuostakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Meinasin kurvata omalla autolla Seutulan lentoasemalle hoitamaan yksi pikku asia.

Ei tarttekaan mennä, 1€/10 min :cry: Ja minähän en junalla sinne mene, Nih...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Parisataa metriä lisää kävelyä ja auto on kiekkopaikalla asioinnin ajan.
Vastaa Viestiin