niin saattaa jotkut autot jarruttaa palatessa omalle kaistalle kuskin löysätessä kaasun. Tämä saattaa herättää juuri ohitetussa kummastusta
Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^niih, missä on se seuraava kameratolppa?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Aamulla olin nousemassa ramppia kohti valtatie 67:ää eli paikallisittain kuus’seiskaa Seinäjoella kohdassa, jossa valtatie on nelikaistainen. Liittymistä hankaloitti merkittävästi tiellä valmiiksi ollut, 5-6 auton täysin turvavälitön jono, jonka vuoksi jouduin hidastamaan kiihdytyskaistalla ja jättämään liittymisen viime tinkaan, jotta pääsin jonon taakse.
Jonossa ei erittäin ahtaista väleistä huolimatta kukaan osoittanut ohitusaikeita, joten vaihdoin kokonaan tyhjälle vasemmalle kaistalle ja kiihdytin 100 km/h todelliseen nopeuteen. Rajoitus on kesäisin 100 ja talvisin keskikaiteesta huolimatta Ely-keskuksen viisaalla päätöksellä 80 kilometriä tunnissa. Jono kulki suunnilleen 75 km/h nopeudella.
Saavutettuani vasemmalla kaistalla jonon kärkipaikan, jota piti hallussaan noin viisivuotias Mitsubishi ASX, huomasin että Mitsun kuski tuijotti tiukasti eteenpäin ja piti vasenta kättään sivuikkunalla, keskimmäinen sormi ojennettuna taivasta kohti. Ilmeisesti käsi hakeutui ohi mentyäni takaisin turvalliseen kahden käden ajoasentoon, koska ASX:n kaukovalot alkoivat vilkkumaan ei-niin-rytmikkäästi palattuani oikealle kaistalle reilun turvavälin päässä edessä. Vilkutin sitten kädellä takaikkunasta kiitokseksi.
Jäin miettimään, oliko mielenosoituksen syynä
A) v*tun teslakuski
B) v*tun muun liikenteen vaarantava kaahari
C) v*tun kaahaava teslakuski
D) Kanada?
Edit. Mainittakoon, että ajokeli oli mitä mainioin, -9, auringonpaiste ja kuiva tie. Muutoin en luonnollisesti olisi ajanut yhtä lujaa.
Jonossa ei erittäin ahtaista väleistä huolimatta kukaan osoittanut ohitusaikeita, joten vaihdoin kokonaan tyhjälle vasemmalle kaistalle ja kiihdytin 100 km/h todelliseen nopeuteen. Rajoitus on kesäisin 100 ja talvisin keskikaiteesta huolimatta Ely-keskuksen viisaalla päätöksellä 80 kilometriä tunnissa. Jono kulki suunnilleen 75 km/h nopeudella.
Saavutettuani vasemmalla kaistalla jonon kärkipaikan, jota piti hallussaan noin viisivuotias Mitsubishi ASX, huomasin että Mitsun kuski tuijotti tiukasti eteenpäin ja piti vasenta kättään sivuikkunalla, keskimmäinen sormi ojennettuna taivasta kohti. Ilmeisesti käsi hakeutui ohi mentyäni takaisin turvalliseen kahden käden ajoasentoon, koska ASX:n kaukovalot alkoivat vilkkumaan ei-niin-rytmikkäästi palattuani oikealle kaistalle reilun turvavälin päässä edessä. Vilkutin sitten kädellä takaikkunasta kiitokseksi.
Jäin miettimään, oliko mielenosoituksen syynä
A) v*tun teslakuski
B) v*tun muun liikenteen vaarantava kaahari
C) v*tun kaahaava teslakuski
D) Kanada?
Edit. Mainittakoon, että ajokeli oli mitä mainioin, -9, auringonpaiste ja kuiva tie. Muutoin en luonnollisesti olisi ajanut yhtä lujaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Toi on ihan vakiopaskaa käytöstä nykyään tiellä kuin tiellä. Oma suosikkini on tie 25 Mäntsälästä länteen.
Itte huomannu saman että körötellään 70 km/h 80 km/h alueella. Itte kun ajan 90 km/h ohi, alkaa just tommoinen vajaa-valoilla ja täysvaloilla toteutettu valoleikki.
Vajaa on moni kuski
Itte huomannu saman että körötellään 70 km/h 80 km/h alueella. Itte kun ajan 90 km/h ohi, alkaa just tommoinen vajaa-valoilla ja täysvaloilla toteutettu valoleikki.
Vajaa on moni kuski
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Onhan tuo todella ikävä nähdä, ei tulisi minulle mieleen että sitä pidempää sormea (tai nyrkkiä) osoittaisin toiselle liikkujalle.Ilmeisesti käsi hakeutui ohi mentyäni takaisin turvalliseen kahden käden ajoasentoon, koska ASX:n kaukovalot alkoivat vilkkumaan ei-niin-rytmikkäästi palattuani oikealle kaistalle reilun turvavälin päässä edessä. Vilkutin sitten kädellä takaikkunasta kiitokseksi.
Kättä voin joskus heilautella taustalle kiitokseksi jos ehtii, jos tapaus on ns. jo sovittu.
Yhtään kohteliaista moikkaamisia kabiniin sisältä, taustalle ei enää kehtaa tehdä ku jotku hermostuu niistä.
Vaimollakin oli keissi, joku speedy spandex fillaristi tuli autokatua pitkin vasemmalta risteykseen, jossa fillarispandexeilla kadulla myös väistämisvelvollisuus.Ei tainnut väistää(ei ollut suojatie tapaus). No mitä, sen spandex hemmon käden keskari nousi. (v.ttu tätä touhua)
Viimeksi muokannut torque, To Maalis 09, 2023 19:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^
Eikä mahdollinen suojatiekään olisi taannut automaattista etuajo-oikeutta.
Eikä mahdollinen suojatiekään olisi taannut automaattista etuajo-oikeutta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Tapahtui jo eilen aamulla, mutta lämmitti mieltä, kun joku ajeli Viikin aamuliikenteessä pikkupakkasessa siistillä Citroën GSA:lla. Jo toinen aamu tänä talvena, kun kyseinen GSA tuli vastaan. Pitäisi itsekin muistaa ja ehtiä ulkoiluttaa viime vuosituhannen kalustoa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Jokuhan ei varmaan yhtään tunnista tuota kysymysasetelmaa, mutta soveltaen omalla kohdalla voin todeta, että tuohon kerrottuun käytökseen törmää huomattavasti useamman S-mersulla ajaessa kuin Mondeolla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Toivottavasti en näe liikenteessä, mutta jotkut jo tarjonneet tuosta kovastikin. https://huutokaupat.com/4033336/suzuki- ... n-koneella
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Miten vaikeaa on pyöräilijöiden opetella liikennesääntöjä? Taas kerran suoralla tiellä pyöräilijä vetää suojatien yli suoraan eteen. Törmäysvaroitin rääkyy, kuski rääkyy ja polkee jarrua. Ilmeisesti eivät välitä terveydestään / hengestään. Sama on toistunut ties kuinka monta kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Aika usein näkee että vastaavissa tilanteissa annetaan kohteliaisuudesta pyöräilijän mennä ensin jonka jälkeen esim. lapsi tai muuten vain asiasta tietämätön saattaa helposti luulla että pyöräilijä saa aina mennä ensin.
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Uutisoinnissa näkee myös usein klikkiotsikointeja tyyliin "Pyöräilijä jäi suojatiellä auton alle ja loukkaantui"
Otsikko voi olla periaatteessa oikein, mutta siitä voi saada väärän kuvan siitä kuka teki tuossa tilanteessa virheen. Joskus otsikko voisi olla vaikka "Pyöräilijä ajoi suojatiellä auton eteen ja loukkaantui"
Noi pyöräilijöiden ja autoilijoiden väliset väistämissäännöt on monin paikoin niin monimutkaiset että ei ihme ettei niitä ole opeteltu kunnolla. Eihän niitä osaa autoilijatkaan, siis he joilta sentään vaaditaan pätevyyskoulutus päästäkseen auton rattiin. Toisaalta edes noi perustilanteet eli yllä olevassa kuvassa oleva tien ylittäminen ja toisaalta kääntyvän auton ja risteävää tietä ylittävän fillarin tilanne tulisi jokaisen osata.
Eikä muuten mun havaintojen mukaan osaa iso osa autoilijoista väistämissäöntöjä edes kahden auton välillä tasa-arvoisessa risteyksessäkään. Tästä hyvänä esimerkkinä uusimman TM:n Liikenteessä-palstalla ollut juttu "moraalisesta etuajo-oikeudesta":
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 052-e36874
Otsikko voi olla periaatteessa oikein, mutta siitä voi saada väärän kuvan siitä kuka teki tuossa tilanteessa virheen. Joskus otsikko voisi olla vaikka "Pyöräilijä ajoi suojatiellä auton eteen ja loukkaantui"
Noi pyöräilijöiden ja autoilijoiden väliset väistämissäännöt on monin paikoin niin monimutkaiset että ei ihme ettei niitä ole opeteltu kunnolla. Eihän niitä osaa autoilijatkaan, siis he joilta sentään vaaditaan pätevyyskoulutus päästäkseen auton rattiin. Toisaalta edes noi perustilanteet eli yllä olevassa kuvassa oleva tien ylittäminen ja toisaalta kääntyvän auton ja risteävää tietä ylittävän fillarin tilanne tulisi jokaisen osata.
Eikä muuten mun havaintojen mukaan osaa iso osa autoilijoista väistämissäöntöjä edes kahden auton välillä tasa-arvoisessa risteyksessäkään. Tästä hyvänä esimerkkinä uusimman TM:n Liikenteessä-palstalla ollut juttu "moraalisesta etuajo-oikeudesta":
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 052-e36874
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
joo. Tässä asuinalueen pikkukylässä kaikki risteykset on tasa-arvoisia, ja niitä on monta.Eikä muuten mun havaintojen mukaan osaa iso osa autoilijoista väistämissäöntöjä edes kahden auton välillä tasa-arvoisessa risteyksessäkään.
Jokin aika sitten nop. raj. laskettu 30 km/h, vaan esimerkiksi tuon oman asuinkadun kohdalla pitää aina vilkuilla tarkasti ettei sieltä hyökkää joku vasemmalta kylkeen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Joo, tuo on ikävää, että "opetetaan" väärille tavoille. En edes ymmärrä tuota kohteliaisuutta. Eikö fiksumpaa ole pysäyttää polkupyörä kuin pari tonnia painava auto. Mutta niinhän se on muutenkin liikenteessä. Jos kaikki ajaisivat sääntöjen mukaan, niin kolareita sattuisi paljon vähemmän.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Mitä tuossa viimeisessä kappaleessa oikein yritetään sanoa? (ks. TM 3/2023)
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Toteamus liittyy uuteen tieliikennelakiin ja sen pykälään, jossa määrätään väistämisvelvollisuudesta tultaessa ajoradalle pyörätien tai jalkakäytävän (huom. ei siis suojatien tai pyörätien jatkeen) ylityksen jälkeen. Mainittu TM:n juttu löytyy täältä:
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 507-559d3b
Sen sijaan pyöräillessä kyllä välillä törmää tilanteisiin, joissa saatan seistä fillarin kanssa odottelemassa ylitystä aika kaukanakin risteyksestä, eli aivan selvästi odotan vuoroani enkä ole tunkemassa tielle, niin siitä huolimatta autoilija päättää pysähtyä antamaan tietä. Ja tämä vielä vaikka muita autoilijoita ei näy mailla halmeilla. Tällöin lienee selvää että autoilijalla on väistämissäännöt vähän hakusessa, koska ei se edes ole kohteliasta siinä kohtaa alkaa pysähdellä, kun kumpikin pääsisi jatkamaan matkaa nopeammin jos auto vain ajaisi paikasta ohi ja fillaristi pääsisi heti sen perään ylittämään tietä.
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoisle ... 507-559d3b
Joskus kohteliaisuus on vain varmistelua. Jos fillari näyttää lähestyvän tien ylitystä siten että ei ole aikeita väistää, on parempi pysäyttää auto kuin ajaa päälle, vaikka autoilijalla etuajo-oikeus olisikin. Varsinkin kun muistaa että iso osa tienkäyttäjistä ei noita fillarin väistämissääntöjä oikeasti osaa.mikan kirjoitti: ↑Su Maalis 12, 2023 18:48Joo, tuo on ikävää, että "opetetaan" väärille tavoille. En edes ymmärrä tuota kohteliaisuutta. Eikö fiksumpaa ole pysäyttää polkupyörä kuin pari tonnia painava auto. Mutta niinhän se on muutenkin liikenteessä. Jos kaikki ajaisivat sääntöjen mukaan, niin kolareita sattuisi paljon vähemmän.
Sen sijaan pyöräillessä kyllä välillä törmää tilanteisiin, joissa saatan seistä fillarin kanssa odottelemassa ylitystä aika kaukanakin risteyksestä, eli aivan selvästi odotan vuoroani enkä ole tunkemassa tielle, niin siitä huolimatta autoilija päättää pysähtyä antamaan tietä. Ja tämä vielä vaikka muita autoilijoita ei näy mailla halmeilla. Tällöin lienee selvää että autoilijalla on väistämissäännöt vähän hakusessa, koska ei se edes ole kohteliasta siinä kohtaa alkaa pysähdellä, kun kumpikin pääsisi jatkamaan matkaa nopeammin jos auto vain ajaisi paikasta ohi ja fillaristi pääsisi heti sen perään ylittämään tietä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K