Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Polkupyörät Helsingin keskustassa, tai ei niissä polkupyörissä mitään, mutta niiden kuskit.

Esimerkkejä:
-Pyörät ajaa samaan suuntaan kanssani ja kun tulee punaiset valot niin yksikään pyörä ei pysähdy, vaan painaa risteykseen toisesta suunnasta tulevasta liikenteestä huolimatta. Joku painaa torvea, ja saa keskisormea palkaksi. Tää on ihan joka-aamuinen tapahtuma ytimessä. Ajoradalla pyöräilevät tuntuvat ymmärtävän sen niin, että niin autojen kuin kävelijöiden vihreä valo koskee heitä, eli koskaan ei tarvitse pysähtyä.
-Suojatie ylittää pyörätien, tässä on luonnollisesti ihan sama reaktio, yksikään pyöräilijä ei välitä punaisista, vaan ajaa suoraan päin jalankulkijoita raivon vallassa, kellot soi ja huutavat vielä päälle, että "pois alta perkele"
-Liikennesäännöistä ei noin muutenkaan ole pienintäkään hajua, vaan ajoradalla tullaan aina oikealta eteen ja saa tehdä mielenkiintoisia väistöliikkeitä, ettei aja noiden päälle
-Suojatielle ajetaan pyörätieltä täysin katsomatta ympärilleen, koska oletetaan auton väistävän joka tapauksessa, sama se onko kolmioita ennen pyörätien jatketta, saati edes koko pyörätietä.
-Kävelytiellä ajetaan aivan hemmetin lujaa, ei ole ihan yksi tai kaksi kertaakaan kun pyöräilijäkin on saanut tehdä äkkijarrutuksen kun pieni lapsi ei kuljekaan suoraan. Onneksi sentään karman laki toimii vähän, ja kaksi tällästä trikoosukkulaa törmäsi kävelytiellä toisiinsa, kumpikaan ei luonnollisesti väistänyt piiruakaan, joten törmäsivät täysillä toisiinsa. Ambulanssia sai soitella kun toiselta meni taju, toivon mukaan oppivat jotain..
-Duunipaikan lähellä alkaa puisto, josta pyöräilijät tulevat tielle sellaisesta 90 asteen kulmasta, että auto ei voi millään pystyä näkemään kulman taakse sen paremmin kuin pyöräilijäkään tielle, mutta sieltä kulman takaa ne huristavat täysin huoletta. Kerran on tainnut pyöräilijä väistää, ja silloin tulikin sellainen paniikkijarrutus, että ajoi suoraan vieressä parkissa olleen auton puskuriin. Onneksi ihan hiljaa.

Itsekin olen koko elämäni pyöräillyt ja tulen pyöräilemään jatkossakin, mutta pyrin ottamaan muut huomioon ajaessani ja jonkinlainen itsesuojeluvaisto löytyy myös. Autotkin mielestäni ottaa pyörät oikein hyvin huomioon, todella selkeää parannusta tapahtunut viimeisen 10v aikana.
Ja ongelma kun ei esiinny vain autoilleissa, vaan noi pyöräilijät on ihan yhtä hanurista myös kävelijän näkökulmasta.

Vai onkohan tässä sama ongelma kuin autojen kanssa 50- ja 60-luvulla kun kansa alkoi siirtymään kumipyörille ja kaikki painoivat sen minkä pystyivät muista välittämättä, ja nyt tällainen kaupunkipyöräilykulttuuri on niin uutta ja trendikästä, että vielä ei yksinkertaisesti osata ajaa normaalisti...

Kävisivät ottamassa vaikka Tanskasta mallia kuinka pyöräillään autojen seassa vai pitäisiköhän jokaisen suorittaa jo peruskoulussa liikennekäyttäytymisen perusteet..
Tomppa & Saabit myyty :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8082
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oma mielenlaatu ei piisaa Helsingin kaltaisessa ympäristössä pyöräilyyn. Onneksi ei tarvitsekaan. Nuo stadissa sukkuloivat trikoo-spedet ei oikein taida ymmärtää, että arkinen työmatkaliikenne ei ole heidän henkilökohtaiseen käyttöön varattu harjoitusareena tai pyöräkilpailujen tyyliin muulta liikenteeltä suljettu kilpareitti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eilen oli mielenkiintoisia autoja liikenteessä: länärillä ajoin ohi Tesla model X:stä, tais olla P90. Sitten tuli vielä Lambon Callardo vastaan kotikulmilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Äitienpäivän reissu Lahteen ja takasin Vantaalle. Molempiin suuntiin oli runsaasti autoja liikkeellä peräkärryn kanssa. Silmämääräisesti arvioituna monikaan niistä ei ajellut 80km/h tai alle sen, paitsi ehkä yksi autokunta veneen ja trailerin kanssa. Eikös (ainakin vielä toistaiseksi) peräkärryn kanssa ajellessa nopeusrajoitus ole 80km/h?

Edit: sanajärjestyksen korjailua
Viimeksi muokannut ZeiPii, Ma Touko 15, 2017 05:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Samaa olen mieki kattonu jo muutaman vuoden. Yleensä joka kerta kun lähtee jonnekin kauemmas huristeleen niin joku sankari painelee kärryn kans ohi, jopa satasen rajotuksella näin käynyt. Oliskohan aika valistuskampanjalle? Valvontaahan teillä ei enää ole, kamerapönttökään ei taida erottaa onko henkilöautolla kärry perässä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

toivottavasti laki muuttuu kohta että saa kärryn kaa satasta ajaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

Samaa mieltä, mutta vain jarrullisilla kärryillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ja sama sit koskemaan myös näitä asuntovaunukärryjä.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

viggen kirjoitti:Samaa mieltä, mutta vain jarrullisilla kärryillä.
Tämä on kyllä hyvä toteamus. Sitä ei perusautoilija ihan heti ymmärräkään mikä ero sillä on onko kärryssä jarrut vai ei. Noihin jarruttomiin kuomukärryihin porukka lastaa vaikkapa rakennusjätettä surutta tonnin ja eikun kohti kaatopaikkaa. Samoin rautakaupasta terassilautaa hakiessa unohtuu aika nopeasti että se umpimärkä kestopuu painaa aivan tajuttomasti, ja niitä viiden metrin lankkuja ei oikeasti pitäisi 750 kg:n kokonaispainoisella kärryllä viedä ihan kaikkia kerralla.

Jarruttoman kärryn salainen pahehan on se, että se ihan oikeasti pidentää jo fysiikan lakienkin mukaan jarrutusmatkaa todella paljon. Syy löytyy siitä, että se vedettävä massa ei osallistu jarruttavien renkaiden painamiseen tiehen (eli ei lisää jarrutukseen käytettävissä olevaa kitkavoimaa), mutta peräkärryn massa lisää jarrutettavaa massaa yksi yhteen. Autoon lastattu massa taas lisäisi sitä kitkavoimaa, jonka ansiosta teoriassa raskas auto pysähtyy samassa matkassa kuin kevyt. Varsinkin talvikeleillä, kun jarrutusmatkat ovat valmiiksi hyvin pitkiä, se ylimääräinen 750 kg (tai jopa enemmän) voi tuoda kymmeniä metrejä lisää pysähtymismatkaa. Sitä kannattaa miettiä vaikka ihan turvaväliä arvioidessa.

Toinen huomiotta jäävä seikka on jarruttoman kärryn vetokoukkuun ja sitä kautta auton rakenteisiin aiheuttama rasitus kun jarrutetaan. Kiihdytyksissähän kuorma menee samalla tavalla käytettävän tehon ja massan mukaan oli siinä kärryssä jarruja tai ei. Jarruttaessa jarrullinen kärry hoitaa oman jarrutuksensa ja vetokuulaan kohdistuu melko pieni rasitus. Jarruton kärry sen sijaan ottaa hidastavan voimansa vain ja ainoastaan vetokuulan välityksellä. Siinä kun lämäset kunnon pitävällä alustalla jarrut totaalisen pohjaan ja perässä tulee se tonni rakennusjätettä jarruitta, niin se 1000 kg x yhdistelmän hidastuvuus antaa jonkin verran momenttia siihen vetokoukun varteen, jota (tai auton rakenteitakaan) ei välttämättä ole suunniteltu ihan sellaisiin voimiin.

Sitten kun vielä muistetaan, että energia lisääntyy nopeuden neliöön, niin nopeuden nostaminen 80->100 km/h tarkoittaa, että siellä koukun päässä on 56 % enemmän liike-energiaa kuin ennen nopeuden nostamista.

Eli joo, ihan kiva jos saadaan korotettua sitä kärryllä köröttelynopeutta, mutta jarruttomien kanssa olisin aika varovainen kun vauhdit kasvaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

KIITOS :!:  Juuri näin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

^^ AZP:ltä hyvä ja pointteja avaava kirjoitus :D .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Juu jarrut sais olla. Oon pohtinu et saab kärryyn jarrusatulat ja vaijerilla vetokitaan ni silloinhan siinä on jarrut
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Niin kuin AZP kirjoitti niin joku järki pitäisi ensin olla siinä kuormauksessa. Ja omasta mielestäni oli kärryssä jarrut tai ei niin edelleen olisi syytä pitää se suurin sallittu nopeus siinä 80 km/h eikä nostaa sitä yhtään ylös päin.

Poliisien olisi syytä puuttua näihin sankareihin jotka ajelee toista sataa kärry perässä ja sama koskee rekkoja jotka ajelee rajoitinta vasten. Niidenkin suurin sallittu nopeus on edelleen se 80 km/h, mutta rajoitinta vasten ajetaan, koska valvonta ei siihen puutu. :arrow: Ja kenenkään turha sanoa aikatauluista mitään, ne täytyy suhteuttaa ajonopeuteen jota on mahdollista ajaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Maserati Quattroporten Kangasalan Suoramassa. Ei ihan jokapäiväinen bongaus, ei edes jokavuotinen.

Eilen (Tampereen) Aleksis Kiven kadulla uudehko Ferrari, kaukaa arvioituna California T.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

nalleolut kirjoitti:toivottavasti laki muuttuu kohta että saa kärryn kaa satasta ajaa.
Joo, toivottavasti lakia muutetaan tässäkin.

Hiukan nyt menee off-topiciksi... Anteeksi...

4-ovinen 5-paikkainen Amarok-henkilöauto, motarilla saa ajaa 120 km/h eli https://www.nettiauto.com/volkswagen/amarok/8805580 ?
4-ovinen 2-paikkainen Amarok-pakettiauto, motarilla pitää tulpata 100 km/h eli https://www.nettiauto.com/volkswagen/amarok/8423470 ?
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin