"Huumoria" iltaan

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

"Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Offtopicia, mutta työn kohde oli og 9-5.

Öljynsuodatin kävi vinkumaan 1000km sitten, joten otin tehtäväksi vaihtaa öilit ja suodattimen + kesärenkaat samoilla vauhdeilla. Kello oli jotain 17.30, kun rupesin hommiin. No, ei mennyt kuin Strömsössä.

Ensinnäkin pukkeja ja öljyastiaa metsästäessä huomasin jättäneeni edelliset öljyt talven alulta öljynvalutusastiaan (virhe). Tokihan öljyihin oli tippunut muutama rassaustuppo ja muuta ylimääräistä autotallin hyllyltä. Niitä sitten selvittelin ja lopulta pääsinkin varsinaisiin hommiin.

Siinä valuttelin öljyt ensin ja mutterikin irtosi kohtuu pienellä taistelulla öp:sta. Sitten alkoi nahistelu öljynsuodattimen kanssa. Ei irronnut sitten millään. Oli talvella Pro-Car servicessä vissiin joku swarzenekkeri vääntänyt otsasuoni pullottaen sen suodattimen kiinni. Kokeilin kaikki keinot kumihanskoista lähtien, mutta ei se vaan irronnut. Vasaraakin tarjosin hermostuksissani. Lopulta, noin 30 minuutin synnyttämisen jälkeen se peijakkaan suodatin lähti kiertymään irti, mutta oli loppuun asti jäykkä. Aivan kuin olisi ollut hiekkaa kierteissä.

Ei muuta kuin uusi suodatin kiinni ja uudet öilit pataan. Homma näytti taas etenevän.

Siirryin seuraavaksi renkaanvaihdon kimppuun. Nopeasti kävi, lähes kuin ammattimieheltä, eturenkaiden vaihto. Samalla tosin huomasin, että oikea eturengas harittaa ulospäin, joten suuntaukseen pitäisi auto viedä. Seuraavaksi tunkkasin perän ilmaan ja toinen rengas vaihtui taas tuttuun tapaan vauhdikkaasti. Sitten, totaalinen HAJOAMINEN. Toinen takarengas päätti olla irtoamatta. Pultit kyllä lähtivät irti kiltisti, mutta rengas ei. Yritin siinä repiä rengasta kaikkiin suuntiin ja monoakin tarjosin huolella. Ei irronnut. Hermoa rupesi kiristämään, kun perushommiin saa menemään monta tuntia. Suihkuttelin crc:tä vähän joka paikkaan ja tarjosin renkaaseen autotallista hakemaani lekaa. Hajosin, kun ei se rengas irronnut vieläkään. Manasin ääneen. Jos naapuri sattui katsomaan ikkunasta touhujani, niin tässä vaiheessa viimeistään teki minulle diagnoosin, jos ei ollut vielä aiemmin sellaista tehnyt. No, kokeilin laskea auton alas, jos rengas vaikka irtoaisi väännön johdosta, mutta sekään ei auttanut. Lopulta ainakin 30 minuutin hajoilun jälkeen rengas irtosi lekan avustamana. Tetsasin auton alle ja hakkasin sitä kautta lekalla. Liekö muutaman kuukauden ikäinen rengas enää ajokuntoinen, se selviää kait ensi talvena.

Nyt olikin "jo" öilit, suodatin ja renkaat vaihdettu. Huokaisin helpotuksesta ja aikaa oli tuhrautunut noin 3 tuntia. Siinä sitten vein tunkin, pukit yms. tavarat autotalliin ja tyhjensin öljyastian. Ajattelin ajella huoltoasemalle paineita tarkistamaan. Jyräytin koneen käyntiin ja päätin varmistaa, ettei öljyä vuoda pohjasta. No, siellä olikin NIAGARA valtoimenaan! Nopeasti kone sammuksiin ja hieman jo voimasanojakin tapailin. Vannoin tämän olevan viimeinen kerta, kun vaihdan öljyjä. Tai oikeastaan teen mitään toimenpiteitä autolle.

Ei muuta, kuin rättiä auton alle ja autotallista se öljyastia myös takaisin paikoilleen. Suodattimen juuresta valutti nyt norona taukoamatta. Seuraavaksi tunkki ja pukit takaisin pelipaikoille ja nopeasti auton alle kokeilemaan suodattimen kireyttä. Oli kireällä, Hetken jo mietin, että vääntyikö suodattimen vastakappale tai jotain vastaavaa, kun aiemmin olin tarjonnut epätoivoissani vasaraa vanhalle, jumittuneelle suodattimelle. Löysäsin hieman suodatinta ja valutus loppui. Päätin laittaa koneen tulille uudestaan, mutta tulos oli sama kuin aikaisemmin. Öljyä lensi kaaressa.

Pari sykkää ajatusta myöhemmin päätin kömpiä taas auton alle arpomaan. Pimeäkin jo tuli, joten lampun valossa jatkoin "työskentelyä". Siinä suodatinta kierrellessä huomasin, että tiiviste on jotenkin oudon näköisesti. Ajattelin tiivisteen olevan pois paikoiltaan, kunnes tajusin käydä tarkistamassa vanhan suodattimen. Siitä puuttui tiiviste eli vanha tiiviste oli jäänyt kiinni auton puolelle ja olin kiertänyt uuden suodattimen siihen päälle. No, autotallista sakset ja naps. Sitten suodatin paikoilleen ja tarkastus ettei vuoda enää. Lopuksi kamat takaisin talliin ja pihalle valunutta öljyä imeyttämään. Siinä vierähtikin tovi. Vaatteetkin saivat osansa öljystä siinä hötäkässä.

Vaatteidenvaihdon jälkeen lähdin tarkastamaan rengaspaineet huoltoasemalle. Kun pääsin takaisin, niin kello oli tasan 22. Eihän hommassa mennytkään kuin 4,5 tuntia. Merkkiliikkeen taksoilla olisi tienannut jo ihan kivasti. Tuli mieleen, että ensi kerralla voisin vaikkapa viedä auton liikkeeseen öljyn-/ renkaanvaihtoon, vaikka hommina yksinkertaisia ovatkin.

Tässä kirjoittaessani muistui mieleen, että vuotoöljyt jäivät äljynvalutusastiaan autotalliin. Eiköhän sinne kaadu taas tavarat hyllyltä ja sama projekti alkaa alusta seuraavaa öljynvaihtoa aloitellessa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aivan normaali ruuvausiltahan tuo on. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Pyörä irtoo helpommin kun ajaa pultit löysällä
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Tämähän on juuri tätä paljon puhuttua harrastamista :D

Näitähän voisi lukea lisääkin :)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kyllä repesin :lol: ! Kiitos tarinasta. Harva kerta se on, kun mikään ei vastusta. Nimimerkillä "Moniurahihnaa irti, niin kuskin puolen rengasta irrottamassa :oops: "
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Toi öljynsuodattimen tuplatiiviste on melko varmasti asia joka tapahtuu jokaiselle autorassarille/asentajalle kerran, KERRAN! :evil: Sitä yleensä tuon jälkeen oppii tarkistamaan suodattimenjalasta onko vanha tiiviste lähtenyt filsun mukana.

Nimim: "Tallin vastamaalattuun valkoiseen seinään sopii kivasti mustat dieselin koneöljyt."
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja petok »

"ÖLJYNVAIHTO TOIMII ERILAILLA RIIPPUEN KUMPI SUKUPUOLI HOITAA ASIAN. JOS
ETTE USKO NIIN LUKEKAA ALLAOLEVA JA VAKUUTUTTE
NAISET HOITAA
Ajetaan huoltoasemalle, kun edellisestä öljynvaihdosta on kulunut
n.15.000 kilometriä. Annetaan ohjeet huoltomiehelle ja siirrytään itse
huoltamon kahvioon diettipiirakalle ja kahville.
Työn valmistuttua maksetaan kassalle ja lähdetään ajelemaan...
Kustannukset :
4 litraa synteettistä öljyä 32,80 eur suodatin 6,40 eur vaihtotyö
13,45 eur kahvi ja piiras 2 eur
Yhteensä 54,65 euroa.
================================================== ============
MIEHET HOITAA (tee-se-itse -sellaiset).
1) Ajetaan Motonet-varaosaliikkeeseen, ostetaan synteettistä tarjousöljyä
29.25 eur/4 l, uusi öljynsuodatin 5 eur, sekä uusi Wunderbaum-hajuste
1.35 eur.
2) Ajetaan kotitalliin ja aloitetaan öljynvaihto-operaatio huomaamalla
että jäteöljysäiliö on täynnä, ei ajeta ongelmajätepisteeseen vaan
kaadetaan jäteöljyastia pihan perällä olevaan kuoppaan.
3) Avataan yksi Karjala-olut, juodaan.
4) Etsitään tunkkia n.30 minuuttia, löydetään se pojan polkuauton alta,
tunkataan auton etupää ylös ja asetetaan alle pukit.
5) Avataan yksi Karjala-olut, rasitukseen ja juodaan.
6) Asetetaan jäteöljyastia auton alle, etsitään öljytulppaan sopivaa
kiintoavainta, ei löydy, joten otetaan avuksi jakoavain.
7) Avataan kampikammion öljytulppa
8 ) Pudotetaan öljytulppa ja kuparitiiviste sekä jakoavain kuuman öljyn
mukana jäteöljyastiaan, roiskeet sottaavat vaatteet ja kädet.
9) Trasselilla pyyditään isommat roiskeet kasvoilta ja käsiltä..
10) Vitutukseen otetaan yksi Karjala-olut, juodaan ja katsellaan mustan
käytetyn moottoriöljyn valumista jäteastiaan.
11) Etsitään suodattimen vaihtoon tarvittavia ketju-avainta, ei löydy
joten lyödään ruuvimeisseli suodattimesta läpi, öljy roiskuu joka
puolelle ja oikean käden rystysistä aukeaa palkeenkielet.
12) Otetaan taas vitutukseen yksi Karjala-olut ja juodaan.
13) Kaveri tulee käymään, tyhjennetään Karjala-kori ja päätetään, että
jatketaan öljynvaihtoa huomenna
14) Seuraava päivä, vedetään jäteöljyastia auton alta ja Tyhjennetään se
pihan perällä olevaan kuoppaan, peitetään kuoppa mullalla.
15) Siivotaan kohdassa 11 tulleet roiskeet.
16) Otetaan Karjala-olut, ei @!#$ nehän juotiin eilen..
17) Käydään ostamassa taas korillinen Karjala-olutta.
18 ) Tuhritaan uusi suodatin jäteöljyyn ja kierretään se paikoilleen.
19) Kaadetaan litra öljyä täyttökorkista koneeseen kun muistetaan ettei
tullut kierretyksi öljytulppaa tiivisteineen paikoilleen.
20) Haetaan helvetisti öljytulppaa ja tiivistettä, muistetaan, että
jäteöljy tuli kaadetuksi pihan perälle kuoppaan ja eilenhän tulppa,
tiiviste ja jakoavain putosivat jäteöljyn joukkoon.
21) Armottomaan vitutukseen otetaan kaksi Karjala-olutta.
22) Avataan se @!#$ kuoppa, tongitaan ja löydetään tulppa, tiiviste ja
jakoavain.
23) Viedään auton alle valunut ensimmäinen litra öljyn ja trasselin
sekoitusta sinne pihan perällä olevaan kuoppaan.
24) Otetaan yksi Karjala-olut ja juodaan.
25) Pohjatulppaa kiristettäessä lipsutetaan jakoavain ja eilen Auenneet
rystyset, nyt jo hyvässä ruvessa, aukeavat uudelleen.
26) Vaiheen 25 johdosta lyödään takaraivo betonilattiaan ja Otsakulma
pohjapellin tukipultin päähän.
27) Kirotaan helvetisti.
28 ) Heitetään jakoavain pitkin autotallin seiniä.
29) Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska jakoavain on osunut autotallin
seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.
30) Vitutus hellittää kun otetaan kaksi Karjala-olutta ja juodaan..
31) Puhdistetaan ja desinfioidaan rystyset, otsakulma ja takaraivo ja
laastaroidaan ne asianmukaisesti.
32) Otetaan tuskaan yksi Karjala-olut ja juodaan.
33) Kaadetaan 3 jäljellä ollutta litraa synteettistä öljyä koneeseen.
34) Otetaan pukit pois alta ja hajoitetaan samalla tunkin vipuvarsi.
35) Peruutetaan auto ulos tallista, että voidaan siivota kohdan 23
öljyläikkä.
36) Koeajolle ja hakemaan se puuttuva litra synteettistä öljyä
Motonetistä.
37) Tien sivuun ja puhalletaan ystävälliselle LP:n konstaapelille..
38 ) Auto hinataan pois.
39) Käydään oikeudessa, maksetaan sakot, verikokeet ja hinauspalvelu
Kustannukset:
4 litraa synteettistä öljyä 29,25 eur
1 öljynsuodatin 5 eur
1 Wunderbaum 1,35 eur
48 plo:a Karjala olutta 59,70 eur
1 rattijuopumussakko 571,80 eur
1 verikoe,
terv.keskuksessa 50,45 eur
1 hinauskulut 124,45 eur
Yhteensä 842,00 eur
mkontio
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 16:02

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja mkontio »

Ylläolevalla tarinalla on paha karma. Nauroin niin että tuolissa taaksepäin kallistellessä pää osui seinään. Sattuu. Otan yhden oluen. Sattuu vieläkin. Laitan koneen kiinni ettei tule enempää vahinkoja.

m
9-3,9-3,9-3, väärä auto,9-3,virhe,9-3sc,suurempi virhe ja nyt 9-5 2,3t wagon.
Murri
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 16:08

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja Murri »

Onnistuu se "ammattimiehiltäkin". Viimeksi kun vaihdatin öljyjä Vianorilla, niin vaihtoivat samalla kertaa öljyt kolmesti. Kerkisin hiukan ihmetellä neljättä tai viidettä kuppia kahvia juodessa, että kestääpäs öljynvaihto tällä kertaa. Oli halli sen näköinen, että oli öljyjä vaihdettu. Lopuksi piti käyttää koko auto moottoripesussa Vianorin piikkiin. Oppivathan sielläkin, ettei kannata laittaa tuplatiivistettä :D
ex-SaaB 9-3 SportCombi 1.8 t vm. -06.
ex- Saab 9-5 tid wagon vm. -06
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Mieletön juttu.Repesin kunnolla.Ihan kuin itselläkin joskus... :D :D :mrgreen:
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Vielä jäi se litra öljyä ostamati.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1462
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tuntuu että ainakin OGkolkissa ja NG900:sessa jäävät vanteet välillä todella tiukasti napaan kiinni, aluvanteiden kanssa kun viimeksi oli ongelmaa irroittamisessa, niin kuumalla vedellä sai tarpeeksi lämpöä vanteeseen, kummasti se pyörä irtosi helpommin...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Itseltä lähtenyt aina "plopsahtamalla", eli keskiökuppi on niin tiivis että irroitettaessa tekee alipaineen ja päästää hassun äänen. Toki navat pidän aina tarkasti puhtaana ja ohuelti tervattuina. Viimeksi joskus aikoja sitten oli og satkussa vanne jumissa keskiöstään, silloinkin oli kyseessä jälkeenpäin maalatut peltivanteet ja irtosi kohtuullisella hikoilulla.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja Cona »

Toi napajuttu osu ja uppos. Juuri vaihtelin kesärenkaita ja hommassa ei nosturin ja pulttipyssyn kanssa pitäisi saada varttia enempää menemään.

No saa siinä menemään, kun joutuu puolet pulteista avaamaan 1,5 metrin kangella ja hakkaamaan moskalla renkaaseen jotta hapettunut/ruostunut napa suostuu antautumaan. Kyllä tiesuola on kiva juttu!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: "Huumoria" iltaan

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Joskus aikoinaan touhusin eräässä autoliikkeessä vaihturimekaanikkona ja tulipa vaihtoon Dodge Dakota 4x4 pick-uppi jolla oli vissiin useampi kesä ja talvi ajeltu samoilla nappularenkailla. Piti moiseen kapistukseen vaihtaa uudet renkaat, mutta etupäästä vanteet ei sitten irronnut millään, oli tosiaan vähän huolellisemmin hapettuneet napoihin vanteet. Ei niin lujaa uskaltanut lekalla tommoseen aluvanteeseen lyödäkkään eikä auttanut vaikka muttereita löysäili ja ajeli autoa hallissa edes-takas.

Sitten siinä hetki raavittiin hiusrajaa ja keksittiin, että otetaan auton oma hydrauliikka apuun. Asetettiin "kakkosnelosen" pätkä vanteen sisäreunan ja auton rungopalkin väliin päräytettiin kone käymään ja ratin kääntö... Pyörä irtosi komeasti paukahtamalla navasta ja renkaat saatiin vaihdettua :)

Missään tapauksessa EN suosittele tätä tapaa kenellekkään oman auton renkaidenvaihtoon, tulipahan nyt vaan aiheesta mieleen :)
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Vastaa Viestiin