Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tervetuloa Pakarille iloisten seilaajien joukkoon. :D Taisi olla heinäkuun alkua kun omani hommasin puoli vuotta vanhana mutta lähes käyttämättömänä.

Mainittavimmat moitteet jokapäiväisessä käytössä ovat Mitäkuuluun (Jollan Whatsapp) toimivuus ja käytön sujuvuus (riippuu erittäin vahvasti käytössä olevan version valmiustasosta) sekä AZP:n sivuama selaamisen ihanuus. Kansiot olisivat tietysti ihan kivoja, mutta jo kunnollinen pikakelauspalkki iOS:in tai Androidin tapaan pelastaisi paljon. Nykyisellään kuvan etsiminen galleriasta on aikaavievää ja musiikkisoittimessa esittäjän valitseminen 150 joukosta jokseenkin hankalaa.

Musiikkisoittimessa olisi muutenkin reilusti hiottavaa: sekoitus jää jumiin albumin ensimmäiseen kappaleeseen, esittäjät, albumit ym. näyttävät avattaessa aina hetken tyhjää, albumeita ei yhdistetä esittäjään vaan "Greatest Hits"-nimikkeen alta löytyy viiden eri yhtyeen kappaleita ja niin edespäin. Niin ikään selaimessa on parantamisen varaa, koko ohjelma kaatuu jos menee käynnistämisen jälkeen vaihtamaan sivua ennen kuin muistissa ollut on alkanut latautumaan, zoomaus ei tarkenna itsekseen vaan vasta näkymän heilauttamisen jälkeen, ja kosketukset vaikuttavat oikeaan paikkaan vasta tuon "manuaali"tarkennuksen jälkeen jne. Rautapuolella ainoa moite on ulkomitoiltaan hieman liian pieni akku, joka aiheuttaa ajoittaisia virtakatkoksia; tämä hoituu pistämällä akun alle pienen paperinpalan pitämään akkua tiukemmin paikallaan.

Kolikon toisella puolella onkin sitten kertakaikkiaan nerokas käyttöliittymä, jonka nerokkuutta ei edes kunnolla tajua ennen kuin joutuu käyttämään tavallista näppäilypuhelinta, jossa painetaan nappia jotta päästään painamaan jotain toista nappia. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sanoovat että android sovelluksena whatsapp toimisi paremmin kuin mitakuuluu. Mutta en oo vielä toistaiseksi havainnu puutteita mitakuuluun toimivuudessa. Mutta, täytyy muistaa se etten hirveen paljon sitä mitakuuluuta/whatsappia käytä.

Kuulemma se androidkauppa pitäis asentaa siihen, ite en oo vielä laittanu mutta kaveri kertoi että tälläset: Aptoide ja yandex sovellukset.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:... ja musiikkisoittimessa esittäjän valitseminen 150 joukosta jokseenkin hankalaa.
Voihan sieltä hakea artistia:

Media -> Artistit -> yläreunan hehkusta löytyy "etsi"

Jotain vastaavaa toivoisi kuvapuolellekin.

Tuon selaimen tarkennus/linkkien toimivuudongelman olen myös huomannu. Selkeä bugi, jonka soisi korjaantuvan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Sellanen outous tuossa whatsappissa ja mitäkuuluussa on, että satunnaisesti unohtaa päivittää tilaansa. Eli vaikka mulla on softa auki ja yhteydet päällä, kaverilla näkyy että oon offline. Ja vaikka kaveri on online, niin mulla näkyy että nähty viimeksi joskus tunteja sitten.

Sama vika siis molemissa softissa, joten varmaan liittyy jotenkin datayhteyksiin.

Tuli näplättyä Android-luuria tässä taannoin, vähän aikaa piti miettiä että mites näissä valikoissa liikuttiin..
M97CSB234EFM57001 RE85
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja aero »

Hain luurin postista kotva sitten. Pitää perhana simmi pilkkoa, enhän minä tuota tajunnut etukäteen ollenkaan, muuten olisin voinut käydä vaihtamassa simmin kaupassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jos joku haluaa ostaa uuden Jollansa satasen alennuksella Jollan verkkokaupasta, niin minulta saa alennuskoodin,joka on voimassa "until midnight on Monday, November 10, 2014"
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yksi pieni häiritsevä ominaisuus tuosta eleisiin perustuvasta käyttiksestä on löytynyt. Käytän puhelinta herätyskellona aamuisin. Tykkään torkkua muutaman kellonsoiton, eli tavoite ei ole heti sammuttaa hälytystä, vaan painaa torkkua. Puhelin on sängyn päädyssä olevalla tasolla, kun se alkaa soimaan, ja siitä sängyltä sokkona kädellä hapuilen sitä puhelinta sitten. No joka aamu käsi löytää sen puhelimen juuri niin, että sormet pyyhkäisee sen hälytyksen kokonaan pois päältä. Siitä jos jatkaa unia normaaliin tapaan, niin uutta hälytystä ei enää tule. Olen tosin lisännyt vähän myöhemmäksi toisen herätyksen, joka varmistaa, etten nuku pommiin.

Turhaa valittamista, tiedän. Aamut ei vaan ole mun juttu, niin kaikki ärsyttää :lol:

Akunkesto on muuten erittäin hyvä. Helposti omalla käytöllä mennään kaksi työpäivää yhdellä latauksella, Lumialla tämä ei onnistunut. Siitäkin huolimatta että Jolla synkkaa postit ja kalenterit pushina, Lumiassa olen käyttänyt tunnin päivitysväliä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Tuon selaimen tarkennus/linkkien toimivuudongelman olen myös huomannu. Selkeä bugi, jonka soisi korjaantuvan.
Uitukka muuten toi tähän korjauksen. Muutakin pientä parannusta tuli. Tänä vuonna pitäisi vissiin vielä tulla ainakin yksi päivitys lisää, vaikka tämä uusinkin myöhästyi oikein urakalla.

Mitäkuuluun käyttäjille varoituksen sana: Whatsapp on menneellä viikolla ruvennut bannaamaan sen käyttäjiä, ja tuosta bannauksesta on ilmeisesti suhteellisen vaikeaa päästä eroon. Jouduin itsekin tämän takia vaihtamaan varmuuden nimissä Whatsappiin, joka on ominaisuuksiltaan valmiimpi, mutta käyttöliittymä on tietenkin taattua Android-näpyttelyä ja turhaa koristelua, ja uusista viesteistä ei tule ilmoituksia kuin ilmoituslistaan (muttei lukitusnäytön yläosaan tms.).

Jollan verkkoyhteyden wlan-jako toimii muuten erinomaisesti, ei kaipaa oikeaa laajakaistaa mihinkään muuhun kuin Xboxille joka ei Jollaa ymmärrä (mutta se ny nostaakin kädet pystyyn aina, kun pitäisi päästä nettiin jotain muuta kuin verkkokaapelia pitkin). Ja opiskelijan lompakko kiittää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä tietää, en ole itse tuota Uitukkaa hankkinut, kun se ei lataudu automaattisesti, vaan pitää tilata erikseen.

Itsekin olen siinä tilanteessa, että kotona on lankanetti hitaampi kuin Jollalla jaettu wlan. Kiitos 4g-verkon. Omassa liittymässäni on vielä 4G rajoitettu 21 megaan, mutta käytännössä dataa liikkuu enemmän kuin saman operaattorin 24 megan lankanetissä :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja aero »

Sähköpostisofta tuntuu olevan samaa paskaa kuin mitä Androidiin on tarjolla. Yritän jo viidettä kertaa hakata sisään tiliasetuksia mutta ei kun ei kun ei kun ei. Lähettävä palvelin ei voi olla ilman tunnistautumista (vaikka tunnistautuminen on laitettu pois päältä) eikä sähköpostitili voi olla ilman lähettävää palvelinta (vaikka puhelin sitä itse ehdottaa).

Ja jos joku kohta ei toimi täydellisesti, ei MITÄÄN saa talletettua. Ja sitten hinkataan ruutua uudestaan asetuksia nylkyttäen.

Mennee taas perinteiseksi olen-nörtti-korjaan-perkele-itte -touhuksi. ISP ei tarjoa autentikoivaa SMTP-palvelinta, joten taidan säästää (hermojani) ja tehdä sellaisen itse.

Ihme kuraa joiltain kohdin softa. No, ehkä se on muodikkaan helppoa...

Edit: ongelma selätetty. Nyt mulla on autentikoiva SMTP-palvelin. Vähän meinas vastustaa, kun pässi paketoija ei ollut paketoinut Postfixiin SASL-tukea mukaan, mutta taipuihan se kun tarpeeksi pajotti...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Viime joulun alusviikon perjantaina hain postista Jollan.
Yksi päivitysongelma alkuvuonna.
S-postin asetuksissa oli hakemista, mutta kun portti tuli oikeaksi niin toimii.

Yhtään kertaa ei ole käynyt takuukorjauksessa.
Yhtään kertaa ei ole sammunut omia aikojaan.
Akkua ei ole kammettu paperin palalla.
Foliota käytin aluksi mutta päivitys poisti sen tarpeen.
Akku kestää mun käytössä erittäin hyvin.
En ole lataillut muualta kuin Jolla-kaupasta.
Androi-pohjaisia on muutama ja toimivat hyvin.
Käytän nokian bluetothia sen kanssa, hyvin pelaa puheluun vastaaminen ja sulkeminen.
En ole koskaan muuta älypuhelinta omistanut. Nokia 6110N kesti juuri ja juuri Jollan tuloon. Ei toimi enää, ei käynnisty.
En räplää Jollaa kaiken päivää, ei tarvetta. Mutta on hyvä kun tarvitsee
tietoa tai s-postia tai karttaa kodin ulkopuolella.
Kuvia otan ja lähetykset toimii. Multiviesti pelaa.
Vastaus teksiviestiin pelaa. Muita ohjelmia on noin 30 kpl. Siis vähän.
Kaikki ok. :P

Olen siis tyytyväinen JOLLA SF:n :D
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja jus »

Jollaa virittelin käyttöön minäkin. Sähköpostitilien luomisessa kolumbukseen ja gmailiin ei ollut erityisempää ihmetystä.

Sen sijaan en päässyt perille miten googlen kalenterisynkkauksen pitäisi toimia - kalenteri tuntuisi päivittyvän tällä hetkellä Jollaan vain manuaalisesti pyytäen.

EDIT: Kalenterisynkkaus alkoi toimia Jollasta Googlen suuntaankin, kun ymmärsin, että luodessani uuden tapahtuman Jollassa se pitää luoda jaettuun Google-kalenteriin, ei yksityiseen kalenteriin.
Viimeksi muokannut jus, Pe Tammi 23, 2015 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minä oon nyt taistellu parin päivän ajan tunnelmoiden ja soitto/hälyäänien kanssa. Mulla on tuo Keira Black teema mutta siihen asetetut soitto- ja hälyäänet ei pysy teeman mukaisina kun käynnistää puhelimen uudestaan. Ainoa keino on ottaa takakuori irti ja poistaa tunnelma ja laittaa kuori takasi paikallee ja asentaa teema..

Laitoin valkoisen kuoren ja snow white tunnelman.. siinä näyttäis äänet pysyvän sellaisina kuin ne on asetettu käynnistyksen jälkeenkin. Bugi siis lienee keira black teemassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

jus kirjoitti: Sen sijaan en päässyt perille miten googlen kalenterisynkkauksen pitäisi toimia - kalenteri tuntuisi päivittyvän tällä hetkellä Jollaan vain manuaalisesti pyytäen.
Onko mikä softaversio puhelimessa, eli onko päivitetty? Kevään versioissa oli ainakin vielä ongelmia synkkauksen kanssa.

Omassani google-tilin asetuksissa (Asetukset -> Tilit -> Google-tili) löytyy sellaiset valinnat kuin "Synkronointi: kaksisuuntainen", "Synronoi sähköposti: 5 minuutin välein" ja "Sisällön synkronointi: Automaattisesti". Onko nämä asetettu samalla tavoin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kokemuksia Jollasta ja Sailfishistä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täältä löytyy myös 100e-alennuskoodi. :D

Whatsappille lisää pyyhkeitä siitä että sen täytyy olla jatkuvasti avoinna, jos mielii vastaanottaa viestejä. Syö siis akkua ja näkyy kaikille 24/7 "paikalla". Eikä suostu lähettämään äänileikkeitä, eikä kuvia elleivät ne ole samassa ohjelmassa vastaanotettuja tai kuvattuja, muu galleria näyttäytyy sellaisena kuin se oli ohjelman asennuspäivänä.

Selain toimii todella paljon paremmin Uitukalla esimerkiksi foorumin selailussa, suosittelen kaikkia ilmoittautumaan Jollalle päivityksen vastaanottajaksi. Mitään ongelmia ei ole tähän mennessä ilmaantunut, aiempi ajoittainen sekoilu joka vaati uudelleenkäynnistämistä on sekin pysynyt poissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin