Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja topperharley »

En tiedä onko tästä vielä ketjua mutta pistetään kokeeksi. Mukavahan näitäkin olisi lukea.
Omalla kohdalla varhaisin muisto menee 80 luvun alkuun jolloin isäni osti ruskean 99 saabin joka oli vielä triumphin koneella jos en väärin muista. Sitä seurasi tuoreempi 99 malli saabin omalla koneella oleva. Tuota autoa faija vieläkin muistelee lämmöllä. Kovasti olen taivutellut takaisin saab kantaan mutta päätyi juuri V50 volvoon. No ei sekään huono ajettava ole. Itselläni on ollut monen merkkisiä autoja. Se kuinka saabiin päädyin oli yhden koeajon tulos. Hinnan puolesta en paljoa odottanut koska varusteet ym olivat suht muikeat verrattuna muihin saman hintaisiin. Positiivinen oli yllätys kun ekan kerran femmalla ajoin. Vakaa, tehokas,kaikki hilppeet toimivat ja suht hiljainen. Myöskin muotoilu on aina sopinut silmälle.
Se miksi niitä on nyt kaksi (femma n:6v ja 9000 2kk ) johtuu siitä että en usko saavani rahalle parempaa vastinetta. Isoa osaa näyttelee myös harrastaja porukan aktiivisuus.

Jos tälläinen ketju löytyy jo (en löytänyt) niin modet on hyvä ja poistaa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eka muistikuva on -80 luvun alusta, kun porukat oli tilanneet uuden Bemarin, mutta se ei tullut "ajoissa", joten autoliike antoi tilapäiseksi kulkineeksi 99 Combin. Seuraava muistikuva onkin sitten -90 luvun alusta, kun lapsuuden ystävä kurvaili porukoidensa Tupliksella. Ite en tuolloin Saabeja ymmärtänyt, Bemari sen olla piti :lol: !

Myöhemmin joskus -90 luvun lopussa olin silloisen vaimon kanssa autokaupoilla etsimässä käytettyä autoa. Pitäjänmäen Laakkoselle mentiin, kun vieressä asuttiin. Haahuilun jälkeen myyjän puheita aikamme kuunneltuamme löysimme itsemme koeajolta automaattivaihteisen CD tontun kanssa. Sen jälkeen on "ykkösauto" aina ollut Saab. Kolme tonnaria, ainakin kolme Noppaa kakkosautona ja nyt Femma.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
tttalja
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 14:04
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Muistoja on vähän, mutta olen tässä Saabbiin ajatumisena pitänyt selityksenä viinaa ja naista (yksikössä). Emäntä on kasvanut vahvasti Saabbeihin ja minä aloin olemaan alkoholille perso dieselivolkkareiden lisäksi. Ei ole kyllä metriäkään kaduttanut.
#6567 - No Saab :(
VW "Jetta" mk3 ekoTD
VW New Beetle Turbo S
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Taisi olla jotain 70 luvun alkupuoliskoa, kun pääsin ajamaan sinivalkoisella
syöksysämpylällä ( 2-t 96 ) siihen aikaan se tuntui aivan uskomattomalta
kokemukselta.
Varsinkin kun jo oli nähnyt niitä Jyväskylän suurajoissa.
Tosin ensimmäisellä ajosessiolla jostain kumman syystä kytkin kärähti.

Tartunnan siitä kuitenkin sain, ja ensimmäinen oma SAAB oli 900i-4D Combi Mallivuosi
oli 1985 ( otettu käyttöön syksyllä 1984 )

87 Kw (118 Hp)
167 Nm
Tuntuma oli jo aivan toisenlainen kuin 100A:n tai 120Y:n puikoissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ana61
"Viggen"
Viestit: 649
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 19:55
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja ana61 »

Ajamis hommia tuli opeteltua isän 99 Saabilla.vm:72 jäällä ja mökki tiellä(kuinkas muuten),ja kortin saatuani ajot jatkuivat edelleen isän saabilla,tosin nyt jo -75.99 le.Isä ukko kolusi 4 Sabia läpi,minkä jälkeen siirtyi japseihin.Itsellä eka oma Saab oli pystäri satku,ja nyt on menossa 5 oma Saab.Välissä tukku muun merkkisiä.
Viimeksi muokannut ana61, Pe Heinä 25, 2014 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Isällä oli vihreä Saab 99 vm -75 silloin ko olin pikkupoika.
Tätini kanssa vietin myös pikkumiehenä paljon aikaa ja heillä oli oranssi Saab 96, jonka vuosimallia en muista.
Saabit on aina kiinnostanut ja muistan vielä kun aikoinaan ensimmäisen kerran pääsin uudenkarhean OG900:n kyytiin joskus 80-luvun alkupuolella. Olihan se mahtavaa! :)

Isällä on ollu Saabeja, mutta myös muitakin merkkejä. Suvussa löytyy paljon Volvo-ihmisiä, koska isän veli työskenteli Volvon tehtaalla.
Mulla ei Volvo ole koskaan synnyttänyt isoja intohimoja. SAAB on jostain kumman syystä ollut aina sydäntä lähellä, niin eipä tarvinnut miettiä minkä merkkisen auton ostan ensimmäiseksi autoksi ;)
Saabeja on mullakin ollut 5 kpl ja välillä on ollut muitakin. Aina kuitenkin Saabin puikkoihin on pitänyt palata. Ja koska vaimokin niistä tykkää, niin sen takia niitä on pihalle kertynyt jo se 2 kpl :D
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Isän työkaverilla oli ollut aina tehokkaita jenkkejä ja kun 99turbo tuli markkinoille osti jostain syystä sellaisen.
Kyydissä tuli siinä oltua ja jäi mieleen silmäänsattuva ulkonäkö, viihtyisä kabiini ja turbon potku.

96 useammalla versiolla olin usein omalla kaverillani kuskina, isällä muutama 96 oli myös ja og900 myös tutuilla kuskina ollut.

Ajan siksi että mallit og900 ja tonnari istuu silmään, kojelauta, kytkimet miellyttävät, tavaratilaa on, penkit mukavat ja lyhyt istuin sopii lyhytjalkaiselle (esim. samanikäiset -90 taitteen bmw ja audi mulla puutuu jalat)

Myös klubi joka asiallinen, hienoja ihmisiä jäseninä ja toimiva kaikinpuolin (osat, neuvot jne) on osasyy saabilla ajamiseen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Oma kokemus saabeista nyt on vasta päivän ikäinen, mutta muistot liittyvät lähinnä lapsuudessa eräs sukulainen oli kova saabisti ja silloin se lähinnä huvitti. Mutta jännä puoli on se, että tuo saab on jäänyt mieleen. Ei mikään muu merkki ole jättänyt vastaavaa muistijälkeä, vaikken saabisti olekaan 4-5 vuotiaana ollutkaan.

Myöhemmässä vaiheessa muistan ikuisuuksiin isäni kirosanat autotallissa saabbeja korjaillessa. Autokorjaajana myös hänelle :saab: jätti vahvimman muistijäljen. :mrgreen: :mrgreen:

Ja kuitenkin, kaikista varoitteluista lapsena/nuorena :saab:eista huolimatta nyt kun itse tarvitsee autoa matkaa varten, saab vei voiton ylivoimaisesti muihin samassa hintaluokassa.

Nyt sitten vaan omia muistoja rakennellessa. =)
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

Tähän ketjuunhan se lienee hyvä kirjoittaa ensimmäinen viesti foorumille. :D

Muistot Saabeista yltää niin pitkälle kuin muistoja yleensä on. Isäni syntymäni aikaan omistamasta ysikuupasta ei konkreettisia muistoja kylläkään ole, yhden sillä ajetun retken tosin muistan, nimittäin kun menimme katsomaan isälle uutta 900 turboa. Muistan kuinka satku oli hieno ja modernin näköinen vehje kuuppaan tottuneelle.:D Isä sitten osti sen satkun, ilmeisesti juuri kehitykseni herkässä vaiheessa ja siitä jäikin alitajuntaani kuva miltä oikean auton pitää näyttää. Nykyisin isä sitten ajeleekin bemarilla kun viimeisin :saab: levisi yllättäen ja tarvitsi nopeasti uuden auton. Ei siihen aikaan vielä osannut käyttää nettiä eikä lehti-ilmoituksista löytynyt sopivaa Saabia riittävän nopeasti. Ja hänelle olennainen osa autoharrastusta on ajaa autolla niin kauan kun se vain suostuu liikkumaan eli sama bemari on käytössä vieläkin ja sillä minäkin pari vuotta sitten ajamaan opettelin. :D Nyt se on katsastettu taas opetuskäyttöön pikkuveljeäni varten, mutta kunhan hän saa kortin niin pitää ruveta isän sähköpostiin lähettelemään linkkejä Saabien myynti-ilmoituksiin. :wink:

No, jokin aika sitten tuli ajankohtaiseksi oman auton ostaminen kun olin käynyt töissä sen verran että siihen riitti rahat. Nettiautoa selailin ja ensimmäiseen siellä vastaantulleeseen satkuun tottakai kiinnittyi huomio että näyttääpä tutulta.:D Sellaista kävin myös testaamassa ja oli mukavin tähän mennessä testaamani auto. Sitten kuluikin aikaa sopivan yksilön löytämiseen mutta nyt on onnellisesti itseä muutaman vuoden vanhempi satku käytössä :P
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

2000-luvun alkupuolella pääsin ajamaan kaverin isän vapari og900 Saabia ja olihan se vannoutuneelle takaveto-autoilijalle postiivinen kokemus, että kuinka jämerä auto se Saab oli ajaa ja varsinkin, kun kyydissä oli vielä neljä henkeä, kampeet ja vielä peräkärry perässä.

Siitä jäi sitten takaraivoon sellainen fiilis, että itsekkin voisin joku päivä Saabin hankkia ja vajaa 10v myöhemmin tulikin sitten ex-autoni myytyä mieleen, että nyt on aika hankkia oma Saab ja vielä ahdettuna ja niin sitten minusta tuli og9-5 Aeron omistaja. 8)

Ja edelleenkin allekirjoitan, että ylivoimaisesti paras etuveto, mitä olen koskaan ajanut.
On nähty ,muutama ford, citikka, toyotaa, nissania, etuveto audia ja hondaa, niin yhdestäkään ei viitsi puhua edes samana päivä, kuin Saabista.
noista ehkä audi pääsi lähimmäs, mutta ei sekään niin hyvä ollut...

Hienoja vehkeitä. :saab:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Meikäläisen syntyessä isoisälläni oli hernekeiton värinen 99, olisko ollut joku -74 tai -75 vuosimalliltaan. En muistaakseni ollut sen kyydissä kertaakaan, mutta muutamaa vuotta myöhemmin isäni sai liisariksi -80 900 GLs 5d Combicoupe automaatin. Väri oli sellainen vihreään vivahtava valkoinen jota ei kaiketi tarjottu kuin yhtenä vuonna, sisusta vihreä. Kaipa se oli aikoinaan kohtalaisen pollea laite, mallisarjan hintavimmasta päästä kuitenkin. Sen jälkeen satkuja oli vielä kaksi muutakin.

Yksi erikoisuus oli 85/86 900 karvismalli, josta oli Saab-Scania logot poistettu korista ja ratin keskiömerkiksi oli vaihdettu vanhemman mallinen jossa luki pelkästään SAAB. Näitä tehtiin ehkä 10-20 yksilöä Sisu-Auton henkilökunnan käyttöön, kilpailijaa eli Scaniaa ei sopinut mainostaa. Kaikki olivat tietääkseni valkoisia punaisella sisustalla. Onko joku nähnyt sittemmin?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eno kävi kerran hakemasta tarhasta punaisella 5d 900i:llään, josta mieleen jäi korin mataluus ja pituus ja pimeä sisusta pienine ikkunoineen. Meillä oli tuolloin vaparimanuaali ng-satku, josta ei ole mitään mielikuvia valokuvien ulkopuolelta, joka sittemmin vaihtui vapariautomaatti og-kolkkiin, joka oli ensimmäinen auto jolla ajoin (järven jäällä) ja johon meinasin Pohjanmaan reissulla nääntyä nestehukasta, ilmastointia kun ei ollut. Night Panelia tuli tuolloin ihmeteltyä, kun ei se tuntunut tekevän mitään päivällä kokeiltuna.

Myönnettäköön että olin melko suurena taustavaikuttajana kun tuota kolkkia vaihdettiin lähes uuteen C-Vectraan, joka oli tietysti mallia 2.2 Direct Aut. eli ei täysin ongelmaton. Itse kiinnostuin varsinaisesti Saabeista Vectran aikaan, kun kolmantena mieliautona 80-lukulaisten Chevrolet Caprice Classicin ja Opel Asconan jälkeen tuli Saab 95 (ai miten niin laaja maku :mrgreen: ). Tuolloin kiinnosti viipan ohella kuuppa ja ysiysi, satkusta sen sijaan en välittänyt yhtään, mutta vuosien edetessä kohti ajokortti-ikää ensin katosivat nettiautosta viipat ja sitten enimmät käyttökuntoiset kuupat ja ysiysit, joten päädyin kaasarisatkuun ja siitä ruiskusatkun kautta turboautomaattitonnariin. Vanhemmat vaihtoivat Vectrasta cee'din ja Polon kautta turbokolkkiin ja femmaan, jotka ovat nykyään palveluksessa.

Saabilla ajan koska se on suhteellisen edullista autojen hankinnan ja pidon kannalta, merkin perusfilosofia, periaatteet ja imago sopivat omiin käsityksiin autoista, mallit ovat omaan silmääni komeita ja foorumi on mainio.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun synnyin, isällä oli 70-luvun alkupään mustakilpinen tuplis. En kuulemma 1-2 vuoden vanhana suostunut istumaan takapenkillä, vaan piti aina seistä takapenkin keskipaikalla, että näki miten autoa ajettiin. Ei ollut turvaistuimia siis silloin vielä. Itselläni ei ole muistijälkiä tästä Saabista, mutta kai siinä salaa tuli imettyä jotain saabismibakteereja.

Lapsuudessa kellään lähipiirissä ei ollut Saabia. Lähinnä katselin niitä poliisiautoina ja kuuntelin aikuisten juttuja nopeista turbosaabeista. Turbolippa oli pienelle pojalle pettämätön turboauton merkki, jonka johdosta nimitin mm. kaikkia takatuuppari-Skodia turboiksi, enkä suostunut uskomaan tädin 240 Turboa oikeaksi turboksi, koska siinä ei ollut takaspoileria. 8)

Ala-asteaikana yhdellä jo edesmenneellä luokkakaverilla oli pihalla äitinsä käytöstä poistunut kuuppa leikkipaikkana. Muuten ei tainnut tulla Saabeissa istuttua, enkä ole tähän päivään mennessä ollut kuupan tai viipan kyydissä. Saab 99 ja 900 oli kuitenkin hienoja autoja mielestäni. Vaikka olin aika hyvä tunnistamaan autoja, niin 90, 99 ja 900 meni helposti sekaisin, kun ei niiden etu- ja takapäissä ollut mitään järkeä. Kun "tiesi" auton takapäästä olevan 900, totesi sen edestä olevankin 99, ja se olikin sitten 90. Miälevvikast.

Yhdellä äidin kollegalla oli useampia Saabeja peräkkäin. Tulivat kerran mökille käymään uudenkarhealla turbotonnarilla. Hämmästelin kun auto jäi hurisemaan parkkipaikalle, niin omistaja totesi että maantieajon jälkeen flekti jää usein päälle, kun turboa pitää jäähdytellä. Se oli eksoottista, ja tumma tonnari oli hieno.

13-vuotiaana olin isoisäni Nissanin kyydissä matkalla Helsinkiin. Laivaan oli kiire, ja edessä roikkui satku. Isoisä totesi hermostuneena "miksei tuokin aja kovempaa, ei se autosta pitäisi ainakaan kiinni olla kun on Saab!"

Teini-iässä 90-luvun puolessa välissä 80-luvun satkut, nopat ja tuplikset alkoi näyttää kamalan rumilta. Viistokeulasatkut oli siedettävän näköisiä, mutta muuten vanhojen Saabien muotoilu vaikutti todella oudolta. Tonnarit oli sentään aika hienoja edelleen, varsinkin matalakeulaiset. Myöhemmin on taas maku muuttunut, niin se kai menee muodin kanssa yleensäkin, että 15 vuotta vanha muoti näyttää karsealta kunnes se tulee uudelleen muotiin :mrgreen:

Vuonna 1998 olin vaihto-oppilaana USA:ssa, ja samassa perheessä asui hetken ruotsalainen vaihto-oppilas. Hän hehkutti täysin uutta Saab 9-5:sta, josta oli kuulemma saatavilla myös Saabin ensimmäinen farmarimalli. Oikaisin hurria mainitsemalla 95:n mutta hän ei oikein tuntunut tuntevan koko mallia. Ei aito saabisti siis, vanhempansakin ajoivat Ruotissa Roverilla. Hienohan se femma joka tapauksessa oli.

2000-luvun alussa olin moottoripyörällä matkalla ykköstiellä kun vastaan tuli ensimmäinen näkemäni 9-3 SS. Hieno auto se oli silloin, ja aika hyvin aikaa kestänyt edelleen. Muotoilu miellytti jo silloin silmää kuin saman aikakauden 3-sarja, C-sarja tai A4. Farmarin tullessa olin hieman pettynyt, valkoiset takavalot ei olleet mielestäni kauniit ja katto on jotenkin ihmeellisen korkealla. Nyttemmin näihin on jo tottunut.

2006 femman facelift oli kauhistus, muistan siltä ajalta tv-mainokset, jossa Saabia pidettiin mysteerisenä eläimenä, jonka jotkut ovat havainneet pimeillä teillä. Kolkin facelift 2008 näytti aluksi jotenkin oudolta, nyttemmin jo hyvältä.

Kymmenisen vuotta sitten tuli matkustettua yhdessä päivässä noin 500 km femman takapenkillä. Kuskina oli Saab-Valmetillakin aikanaan töissä ollut duunikaverini, jonka vaimokin ajeli femmalla. Muistan, kuinka hän kertoi istuneensa aikanaan nuorena insinöörinä tonnarin ratin taakse ja todenneensa "tää on täydellinen auto, tällanen on pakko saada". Samoin nykyinen pomoni on kertonut ajaneensa kortin saatuaan isänsä tonnarilla ja todenneensa, että eihän tätä paremmaksi autoa voi tehdä. Sekä pomo että isänsä ovat kuitenkin myöhemmin siirtyneet muihin merkkeihin. Jälkimmäisen saabismi loppui kuulemma siihen, kun hän alkoi vaatimaan autoltaan nelivetoa.

2009 keväällä myin Saksasta tuomani Mazda MX-5:n ja ajelin kesän kesäautoilla. Syksyn tullen piti hankkia noin viiden tonnin käyttöauto, jonka piti olla automaattivaihteinen, jotta vaimokin sitä ajaa. Lisäksi sen piti olla farmari tai tilava viistoperä koiran kuskaamisen vuoksi. Takapenkilläkin koira kulkee, mutta halusin totuttaa pennun tavaratilassa kulkemiseen, ettei tule sitten vanhempana vaikeampaa.

Asetin ikärajaksi 8 vuotta (2001->) ja koneen piti toimia bensalla, koska kilsoja tulee alle 10 tkm/v. Näillä spekseillä ei Etelä-Suomesta paljon ranskiksia kummallisempaa löytynyt. Helsingistä löytyi 2002 Opel Astra 5d, jolla oli ajettu 158 tkm ja hinta vajaat 6000 €. Tuusulassa oli tämä nykyinen kolkki tarjolla samaan hintaan 200 tkm ajettuna. Kävin duunimatkalla koeajamassa molempia, gallupoin vähän duunikavereilta (kukaan ei olisi valinnut Opelia), ja kävin tinkaamassa muutaman satasen Saabista seuraavalla duunimatkalla. Ei ole kaduttanut.

Ei noihin aikoihin ollut mitään vastaavaa tarjolla samassa hintaluokassa. Varusteet, tehokkuus ja tilat sekä auton yleiskunto olivat jotain ihan muuta kuin alle 6000 euron autolta olisi voinut odottaa. Edelleen Saabit näyttäisi olevan suhteellisen edullisia autoja, mutta eipä kauheasti näy myynnissä seitsemänvuotiaita kolkkeja tuohon hintaan.

Seuraavakin auto on todennäköisimmin Saab 9-3, mutta ajetaan tätä nykyistä nyt vielä kun se palvelee tarkoitustaan edelleen erittäin hyvin.

Lankomies on isänsä jalanjäljissä kova saabisti, samoin appiukolla on ollut viimeisen yli 20 vuoden aikana vain Saabeja. Molemmat ostivat muutama vuosi minun jälkeeni OG-kolkit. Parhaillaan pihalla seisoo siis kolme lähes identtistä autoa, yksi valkoinen, yksi harmaa ja yksi tummansininen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja vmt »

Mulla ei tässä saappihommassa ole minkäänlaista sukurasitetta - itse asiassa enemmänkin päinvastoin, isä kun on ajanut Volvolla yli 30 vuotta. On se muhunkin tarttunut mutta aikanaan kun piti autoa katsella, eikä sopivaa kanttivolvoa tuntunut löytyvän tarpeeksi läheltä, tuumasin että miksipä en laajentaisi Göteborgista Trollhättaniin. Siitä lähtien olenkin sitten ollut autojen suhteen kaikkiruokainen - ihan mikä tahansa käy, kunhan se on ruotsalainen. 8)

Joka tapauksessa, ostin sitten aika lailla hetken mielijohteesta ensimmäisen Saabini, neliovisen 900c:n. En muista olinko edes matkustanut Saabissa kertaakaan eläessäni mutta ajanut en ainakaan ollut. Tiesin, että virtalukko on keskikonsolissa ja muitakin omituisuuksia on keksitty. Autohan oli sitten lopultakin ihan täysi pommi mutta ihastuin kuitenkin juuri noihin omituisuuksiin. Toisin sanoen, ensisijaisesti mua miellyttää Saabissa design ja luultavasti se sama filosofia, jonka jäsen R tuossa aiemmin jo mainitsikin.

Ja sekin on tietysti ihan totta, että Saabissa saa halvalla aika paljon autoa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: Ensimmäisiä muistoja Saabiin liittyen ja miksi ajat Saabilla

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Vanha viestiketju mutta haulla löytyi niin ei viitsi uutta avata, aihe kiinnostaa.

- omilla vanhemmilla ei ole koskaan ollut saabia, vaarilla oli joskus alkupään ysisysi jonka takapenkillä muistan viihtyneeni
-noin vuonna 2000, vuotta vanhempi kaveri osti jostain syystä sen ajan ajokortti-ikäisten vanhojen bemarien tai omegojen sijasta vuoden -82 ysiysin jolla tuli vietettyy hauskoja iltoja
-mulle kulkeutui hyvin pian tästä vm-83 900 turbo 4d sedan 8v, vuos tais olla 2001, maksoi muistaakseni 16000 tmk ja eka kiihdytys sillä teki jotenkin sellasen vaikutuksen että mitä helvettiä?? voiko auto kiihtyä tälleen vielä kolmosellakin,

-tän jälkeen meni vuosiakian välissä mut aina sitä vaan palaa jollain tapaa Saabiin
Viimeksi muokannut 9090909090, Pe Maalis 16, 2018 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin