Moposkootterit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Cona kirjoitti:Peugeotin laadusta en tiedä, mutta ovat haluttuja ja arvonsa säilyttäviä käytettynäkin. Piaggioon verrattuna Pösö lienee myös sporttisempi vaihtoehto.

Itse arvostan mopoissa eniten alkuperäisyyttä ja teknistä kuntoa. Monesti nuorten jäljiltä vikoja ja huonosti tehtyjä korjauksia on useimmassa käytetyssä pelissä jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Siskontytöillä käytettynä nostettu Peugeot vivacity ollut kaksi vuotta yhteiskäytössä. Mikä versio noista vivacity joita 1-3 en tiedä.
Uusittu kerran rattaat ja hihna sekä puolanjohto + akku. Muuten vain ollu perushuoltoa ja ajoa. Mäntä joka pitäs uusia 10tkm välein ajettu nyt 13tkm ja ei tunnu ajossa tai käyntiinlähdössäkään olevan mitään väljyyttä eikä tarvetta vielä rempata.
Laadukkaan ja vankan tuntune kiinahalpiksiin verrattuna joita ollu heidän vanhemmalla siskolla ja toisella siskon pojalla. Niitä pitkin kylläi rempata alvariinsa.

Rajoitettuna menee 80kg miehellä testattuna 50km/h ja ilman rajoitinta noin 70-75km/h
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itelläni oli kymmenen vuotta sitten työmatkakulkineena alle 1000 euron kinkkiskootteri, 2-tahtinen. Ostin sen uutena paikallisesta halpakaupasta ja skootteri toimi kuin se kuuluisa junan vessa minun omistusaikani. Eihän tuo kovinkaan laadukkaan oloinen kampe ollut, mutta ajoi asiansa tuolloin. Ajoin tuolla kulkineella kaikkiaan 8000 km.
Nyt olen tyttärelleni laittanut Piaggio NRG:n, joka on jo 14000 km ajettu ja 10 vuotta vanha. Tämä on myös 2-tahtinen. Hyvin on tällainen laatupeli edelleen kuosissa, vaikka kilometrejä onkin jo kohtalaisesti takana. Kooltaan melko iso ja todella jämäkkä peli ajaa.
Sen olen huomannut, että vaatteet ei haise kakstahdille, kun käyttää laadukasta öljyä. Minä olen kaatanut tuohon tyttären skootteriin jotain Shellin täyssynteettistä 2-t öljyä tuorevoitelujärjestelmään. Hintaa on litran pullolla jotain 15 euroa, mutta eipä löyhkää kamppeet pahalle.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tyttärelle pitäisi hankkia kesäksi skootteri, 15v. kun täyttää.

Hän itse oli pähkinyt Peugeot Kissbeetä, mikä sinänsä ihan järkevää, kun on yleinen ja tarjontaa siten paljon.

Tällä hetkellä ajatuksena olisi käytetty hintaluokassa 1000-1500e (uusi maksaa reilu pari tonnia) ja sillä rahalla näyttää saavan 2-5 vuotta vanhan ja 2-10tkm ajetun.

Onko porukalla noista kokemusta tai mitä yleisiä huomioita noista moposkoottereista on? Onko 10tkm ajettu jo loppuun tai jos ostaisikin 500-800e yli 10tkm ajetun, niin onko se sama ampua itseeän polveen? Miksikään mekaanikoksi en ajatellut todellakaan alkaa.

Esim.

Kuva

https://www.nettimoto.com/peugeot/kisbee/2869823

https://www.nettimoto.com/peugeot/kisbee/2878741

Koko tarjonta:

https://www.nettimoto.com/peugeot/kisbee?page=1
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Minä ostaisin uuden tuolla hintaerolla. Siihen aikaan kun omat muksuni olivat tuossa iässä, noissa taisi olla kolmen vuoden takuu. Huoltovälihän noissa on aika lyhyt. Käytin merkkihuolloissa, mutta ei tuo muistini mukaan kauheasti maksanut. Noihinhan pitää vaihtaa mäntä (2T koneeseen) aika tiheään ja sylinterikin joskus. Ennen takuun loppumista taisi pojalla olla n. 40tkm mittarissa kun lohko piti vaihtaa takuuseen. Kului keskiseisontatuen korvakot puhki :lol: . Peugeotteja taisi olla meillä yhteensä kolme, joista kaksi meni kolareissa, eikä niissä mitään kovin ihmeellistä esiintynyt.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kymppitonnin ajettuun joutuu vaihtaa ainaki kakstahtisessa männän, luultavasti sylintereineen mitta ne ei maksa juuri mitään.
Samoin variaattorista rullat ja hihna. No tietää ainaki sen jälkeen et ne on tehty.
Ja kun ostaa vähä naarmuisen valmiiks niin ei harmita niin paljoa ku se on kylellään jossain :lol:

Nelitahtisia ei oo ollu kuin kiinalaisia, venttiilien säädöllä ja kaasarin uusinnalla likka täräytti puolessatoista kesässä yli 15tkm.
Molemmat 4-tahdit ollu huonoja käynnistyyn kylmässä joten 2-tahtisia nyt ollu/on. Pösön speedfightista ei oo muuta moitittavaa ku et tankkiin joutuu hiekkaa kun korkki on siinä jalkatilassa.

Edit. Ainaki vanhemmissa kisbeessä oli samaa konetta kuin kiinalaisissa, uudet on vissiin ruiskulla niin niistä en tiiä.
Edit2. Esim. Storm-motor tarjoo 2021 kisbee
KAMPIAKSELI KIINAN SKOOTTERIIN GY6/ 139QMB 13 MM M-TAPPI 58.60e
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja aero »

Itte skoottereista en tiiä, mutta semmonen friendly reminder, että jos muksu ei ole niin nerokas että ymmärtää itte ees jonkinmoisten ajovarusteiden päälle, niin niistä kannattaa pitää semmonen asiahenkinen keskustelusessio. Pelottavan näköstä kun kesällä monet nuorukaiset vetelee aika usein menemään skootterilla niin että ainoa turvavaruste on kypärä. Se kypärä on toki hyvä alku, mutta shortsit ja t-paita ei tunnu hyvältä idealta kun pannuttaa siitä 40 vauhdista kyljelleen.

Sen verran syvää rintaääntä nuoruusvuosilta, että normifarkut ja vähän paksumpikin collegepaita ja tuulitakki kului aika nopeesti puhki karkeella asfaltilla, vaikka lähtövauhtia fillarilla ei ollut kuin about 30. Siihen aikaan toki sai koulussa ruhjeista rispektiä, mutta olisin silti mieluummin ollut ilman.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja torque »

Tässä taloudessa ei juurikaan kokemusta moposkootterista, vaan onhan se niin että joku vuosi sitten nuoret ajoi sen pari vuotta ja sit oli jo nelipyöraiset jo mielessä ja jää se skootteri johki tallin perälle ja ei mitään käyttöä, keksimään siitä jollain tapaa laittaa kiertoon. Nykyään näyttää siltä että nuoret ajavat hieman pidemmän ajan noilla skoottereilla, kun taloustilannetta pitää hieman säätää, energiahinnat , pandemia. Tosin ajokausi hieman rajoittaa menoa noilla.
Viimeksi muokannut torque, Ke Joulu 28, 2022 23:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja anv »

torque kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 23:37
.
.
Tosin ajokausi hieman rajoittaa menoa noilla.
Miten niin? Noihin saa nastarenkaita. Meillä ajettiin kesää-talvea täysillä menemään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja torque »

^ :) ja sekin vielä, laita 15v "likkaa" menemään talvi illan/yön pimeydessä(takki auki). moposkootteri kuiteski hieman erilainen tuntuma vrt enduro.
OT: täällä, kylässä oli silloin aikanaan postin jakelua kaksipyöräisillä, ja kyllä kun päivän postit toivat, jokunen pv kun oli hieman lumista talvisäätä, niin pappa tunturilla ajolla tämä varttunut naispuolinen jakelun suoritti(en tiedä oliko nastoja renkaissa). Ei tainnut edes olla kypäräpakkoa heillä silloin, vaan karvalakki päässä meni. Kesällä taisi jakelut mennä polkupyörällä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No kyl meil likat on skoottereilla painanut kesät talvet :mrgreen:

Nastarenkaiksi ennemmin vähän kalliimmat missä lamelleja nastojen lisäks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja torque »

^tuohan ihan hyvä ohje. Hienoa että pärjänneet, tosin sielläpäin liikenne ja sääolosuhteet ehkä ei ihan samat kuin täällä "ruuhkasuomessa", teillä ehkä on tilaa hieman treenata. Kaikenlaisia liikkujia täällä pörrää. Naapurin tytär veti lipat ja ms ajot loppui, ei tainnut edes olla jääpinnalla. Tietääkseni ei kuitenkaan mitään pahempaa tapahtunut kuin että skootteri mäsänä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Eiköhän jokainen noista nuorista ne lipat jossain välissä ota kelistä riippumatta, meilläkin taisi olla ainakin parit lipat/muksu. Sanovathan vanhemmatkin motoristit että joko on kaatunut tai tulee kaatumaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

tetammi kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 23:10
Kymppitonnin ajettuun joutuu vaihtaa ainaki kakstahtisessa männän, luultavasti sylintereineen mitta ne ei maksa juuri mitään.
Samoin variaattorista rullat ja hihna. No tietää ainaki sen jälkeen et ne on tehty.
Ja kun ostaa vähä naarmuisen valmiiks niin ei harmita niin paljoa ku se on kylellään jossain :lol:

Nelitahtisia ei oo ollu kuin kiinalaisia, venttiilien säädöllä ja kaasarin uusinnalla likka täräytti puolessatoista kesässä yli 15tkm.
Molemmat 4-tahdit ollu huonoja käynnistyyn kylmässä joten 2-tahtisia nyt ollu/on. Pösön speedfightista ei oo muuta moitittavaa ku et tankkiin joutuu hiekkaa kun korkki on siinä jalkatilassa.

Edit. Ainaki vanhemmissa kisbeessä oli samaa konetta kuin kiinalaisissa, uudet on vissiin ruiskulla niin niistä en tiiä.
Edit2. Esim. Storm-motor tarjoo 2021 kisbee
KAMPIAKSELI KIINAN SKOOTTERIIN GY6/ 139QMB 13 MM M-TAPPI 58.60e
Tuossa itselläni on junnusta asti ollut melkeinpä aina jokin Pökö ajossa. Ensin ostin Speedfight ykköstä ja myöhemmin kakkosta ja näissä ei mee tankkiin hiekkaa, kun täyttö ylhäällä penkin alla. Nämä mallit ovat vielä ransakassa valmistettuja ja mielestäni todella hyviä, jos vaan ei ole menty räpeltämään.
Tuolla takapihalla hangessa makaa nyt 2008 mallin kakkonen 35tkm mittarissa, johon ei ole sitten vaidettu muita kuin renkaita, perän öljyjä, yksi termari ja vesipumppu. Termari oli jumiutunut edellisellä omistajalla pitkän seisonnan vuoksi. Niin ja vesijäähdytteinen näistä paras, kun jaksaa hieman paremmin mennä. Mut helkkarin varmatoiminen peli on kyl ollut.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Arvasinkin, että tietoa ja kokemusta löytyy.

Kun nyt katsoin tarkemmin noita Kisbee hintoja, niin onhan ne yli 2500e uutena. Joku mitä pikaisesti tsekkasin, oli kyllä uusi/käyttämätön, mutta vuosimallia 2021 ja hinta 2300e.

Noi Kisbeet on ymmärtääkseni nelitahtisia kaikki ja tosiaan netin syövereiden perusteella ihan ok vehkeitä, vaikkakin samaa osaa kiinalaisten kanssa.

Jos tätä nyt summaisi, niin jos ei osta vaikka vuoden vanhaa takuunalaista, niin sellainen maks. 5tkm ajettu ja hyvin huollettu lienee fiksu hankinta hintaluokassa reilu tonni.

Noistahan varmaan kaikki viat selviää koeajolla, eli valot ja muut sähköt, kulkupuoli ja jarrut kun kokeilen itse (95kg) jne. Onko jotain muuta mitä voisi noihin perehtymätön havaita?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin