Moposkootterit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Isoista skoottereista olikin toisessa ketjussa puhetta, mutta onkos täällä porukalla kokemusta moposkoottereista? Tarjontaa on niin pirusti ja netissä mielipiteitä jos jonkinlaisia. Käyttö olisi paremman puoliskon työmatkat, satunnaiset kaupassa ja rannalla käynnit.

Kiinalainen vai merkkimopo? Voiko noihin kiinalaisiin luottaa?
2-tahti vai 4-tahti? Kestääkö 50cc 4-tahti koneet?

Varmin vaihtoehto lienee olisi 2-tahtinen merkkiskootteri, niissä ei ainakaan pahasti voi mennä pieleen ja koneremppakaan ei maksa mitään. Mutta kiinalaiset kiinnostaisi hintansa puolesta ja 4-tahtisissa kulutus ja hajuttomuus.

Rahallahan sais ja mopolla pääsis, mutta ehdoton hintakatto on 1000e. Eikä tosiaan haittaisi vaikka maksaisi reippaastikkin vähemmän. Asiallisia kiinalaisia 2-tahteja rupee kuitenkin saamaan 300e ylöspäin ja jotkut netissä valehdelleet sellaistenkin toimineen vuosia...

Laitteita mitkä nettimotosta on herättänyt mielenkiintoa:

Keeway matrix / f-act /RY6
Aprilia SR
Piaggio NRG power DD
Piaggio Fly / ZIP (4t)
Kymco Agility / super 8 (4t)
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja tetammi »

4-t ehdottomasti ku taitaa aika harvas olla ne naiset ketä tykkää kakstahdin hajust. Vaikka näissä tuorevoitelu onkin niin kyllä meillä jätkä joutuu takkinsa säilyttään ulkoeteisessä.

Noi aprilia sr:t on samoja laitteita jostain -04-05 lähtien. Hankalinta noissa on selvittää mitä huoltoja tehty. Toisille kun koneremontti =männänvaihto.
Paras olis ehkä ostaa halpa ja käydä kaikki vaa läpi.

Tonnilla tietty saa useampaa eri näköist uuttaki kiinalaista, kysyy vaan että löytyykö kulutusosii kans.
Noissa taitaa niihin kuuluu myös kaasarit ja cdi-boxit
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Keeway on laadukas merkki moposkootteri rintamalla. Halpoja kans.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
!nert
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 19:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja !nert »

Itse ehdottaisin kylläkin 2-tahti koneita. 4-tahti koneet tuppaa oleen _todella_ laiskoja, hyvä jos edes kulkee sen 45km/h. Ei 2-tahti koneet omasta mielestä haise pahalle, etenkin ihan vakio koneet. Kylmänä ehkä savuttavat vähän mutta kuuluu vuosimalliin :D

Tämä on toki ihan oma mielipide, mutta itseä ainakin alkaisi vähä ärsyttämään jos noustaan pientä ylämäkeä ja mopedi hyytyy kesken nousua.

Kannattaa myöskin katso Yamahan ja Peugeotin skoottereita, todella yleiset merkit mopo skootterien keskuudessa. Yamaha Jog R, Peugeot Vivacity/speedfighter jne..
(http://www.nettimoto.com/yamaha/jog/1833433, http://www.nettimoto.com/peugeot/vivacity/1833219, pari esimerkkiä vain, en tunne myyjiä enkä mainosta mitään mutta esimerkkinä vaan)

Kilometri lukemaa kannattaa toki myöskin katsoa, varmatoiminen on toki sellainen joka on ajettu alle 10tkm, mutta jos siihen on tehty perus öljyn vaihto ja vaikka männän vaihto niin ei muutakuin kovaa ajoa vaan.
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Kaikkee voi kokeilla, mut jos on muutakin tekemistä, kuin nyppiä mopoa, merkkivehje on ainoo vaihtoehto. Itselläni on noin 80 tkm:n kokemus Peugeoteista ja varsinkin speedfight mallista. Tätä mallia ei sitten kannata ostaa ilmajäähdytettynä, on helkkarin laiska.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Omat kokemukset painottuu kiinan ihmeisiin ja ehdottomasti 2-tahtisen puolella.
Vanhimmalle tytölle ostettiin 2010 uusi Sym Orbit(nelari), joka oli laiska, huono käynnistymään kylmänä ja remmejä sai vaihtaa 2500km välein rajoitin prikan vuoksi(kulku loppui).

Isän kanssa ostettiin 2010 uutena Solifer SFR(nelari) ja on edelleen meillä. Toiminut hyvin ja ei vikoja. Kevyemmät rullat vaihtamalla sai kiihtymään vähän paremmin(jaksaa liikuttaa aikamiehiä) :D ja sähköisen rajoittimen ansiosta remmitkin kestää.

Lopuksi se paras, joka ostettiin keskimmäiselle käytettynä. Sym Jet Sport X (2-tahti) vm.2007 6000km ajettuna. Loistava kulkemaan, jaksoi vääntää ja ei haissut. Huolto-ohjelman mukaan vaihdoin 12tkm:n kohdalla männän+muut hilut ja muuta ei tarvinutkaan tehdä. Noin 14tkm ajettuna möin työkaverille Ja toimii edelleen.

2-tahti ehdottomasti(tämä on vain 40 vuotiaan äijän mielipide) :D
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Uusi 550 euron kiinalainen oli erittäin luotettava, joskin liian pieni täysikasvuiselle kuskille eikä kovin kummoinen ajettavuudeltaan. Uusi 1050 euron kiinalainen oli teknisesti melkoisen täyspaska, starttipoljin hajosi useita kertoja, sähköstarttauksesta ei ollut toivoakaan talvella (= loka-huhtikuussa), kaasuvaijeri jäätyi jumiin auki-asentoon (!) ym. ym. Positiivisena puolena oli oikein reilunkokoinen, komian näköinen, hyvä ajaa ja kulkikin mukavasti kun rajoitin hajosi, jonka jälkeen sopivan alamäen jälkeen kulki tasaisella lähemmäs kuuttakymppiä. :lol:

Molemmilla tuli ajettua muutama tuhat kilometriä ja molempien myyntiä tuli hetki surtua, mutta auto on kyllä tuhat kertaa parempi keksintö. :D En olisi ostanut kumpaakaan jos olisi ollut mahdollisuus hankkia ajokortti edes 17-vuotiaana, mutta kolme vuotta oli 15-vuotiaana liian pitkä odotus, ja tulipa toisella ajettua pyöräilyyn liian pitkää työmatkaakin yksi kesä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja tehave »

olen koonnut konteista tulleita kiinan skoottereita ja ollut myymässäkin niitä, ei kannata ostaa.
vaikka olisi huolto-sopimus jonnekin firmaan, niin siellä ihmeteltiin välillä kauankin moottoreita, että mistä vara osia... moottorin piti olla lähes kopio jostain hondasta, mutta sisuskalut oli jotain uniikkia mallia. ei muuta kuin toivoa että niitä hajoaa sitten yksi siten että asiakas saa uuden tilalle ja voidaan antaa yksi vara osiksi.
miksi ei anneta heti yhtä vara osiksi paikalliseen liikkeeseen? koska, raha on rahaa ja asiakkaita tulee aina kun hinta pysyy alhaalla, väki vaihtuu ja vuoden päästä taas uusi mopokortin saanut jymäytettävänä.
merkki mopo käytettynä on paljon parempi kuin halvimmat kiinalaiset uutena, katteet ym. tuollaiset simppelin tuntuiset osat voi aiheuttaa kunnon päänsäryn pelkän etulampun vaihdon takia ja kaikkia muoveja ei oikein pysty edes korjaamaan.
Useimmat toimi moitteetta ja ei niillä kai teini vuotta kauempaa aja kun haluaa uuden, sitten se pölyttyy tai myydään käytettynä??
Laturiahan noissa ei oikein ollut, magneetto lataa akkua, joten tiedätte miten pätkä ajoa ajaville kävi.. mopossa ei ole vikaa, akku aina tyhjä.. en tiedä miten toteuttu muissa, mutta kiinan halvimmissa moposkoottereissa oli näin, en vieläkään tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Katteista tulikin mieleen, kun piti ostaa Gixxeriin kylkikate. Yhden orkkis katteen hinnalla olis saanut koko katesarjan kiinalaista hienoilla väreillä. Tosin joku onneksi kerkisi mua valistamaan, että pyörän ei tarvitse kaatua kuin paikaltaan, niin Kiinan sarja on sitten jo menossa sinne päin. Eli räjähtää käsiin. Voin vain kuvitella kun joskus pakkaskelillä ajelee kuoppaista tietä, et miten klipsut ja kiinnikkeet katkee.

Uusista Speedfigt 3 sarjasta en tiedä, mut 1 ja 2 sarjan ketteet olivat melko kestäviä ja huoltokohteisiin oli suht helppo päästä. Vaikka 2-kakstahti onkin, niin eipä ole mäntiä tullut vaihdettua ja noin 22 tkm:n jälkeen oon myynyt. Kaveri tais mun vanhalla ajaa mittariin 30 tkm ja sen jälkeen ojarumpuun...
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Kiitoksia kommenteista!

Huomenna mennään katsomaan ja kokeilemaan hajutonta ja taloudellista Piaggoo. Ollut kahdella tytöllä ja paikallisessa merkkiliikkeessä huollatettu, kulutusosat hyvät. Ilmeisesti kyseessä kiinassa kasattu piaggio, mutta intter netti kovasti kehui noita luotettaviksi ja laadukkaiksi vehkeiksi.

Jos tuo 4-tahti tuntuu auttamattoman laiskalle niin jatkan 2t kaasari merkkimopojen kattelua. Tosin olisi tuossa työpaikan vieressä tollanen moottorirempattu Keeway :roll:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Meillä on myös tommonen keewäy. Ostettu joskus vuosia sitte likalle. En ole vielä raaskinut myydä, kun on mukava kesällä itte ajella silloin tällöin. On rivakka kulkemaan vaikka ei olekkaan millään lailla viritetty.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Edellä mainittu Piaggio Fly 4t -09 tuli taloon. Laadukkaan oloinen, hyvä ajaa ja sopivasti tilaa kyytiläiselle ja tavaroille. Laiska se on, mutta hiljainen ja hajuton. Isomman pääsuuttimen (kun vihdoin sain selvitettyä minkälainen sen pitää olla) haen huomenna, sillä kuulemma saa hieman lisää vääntöä :lol: 13 000km on mittarissa, jännä nähä miten tuollainen 50cc nelitahti kestää kilometrejä normaali ajossa.

Kuva
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kolmas kesä kiinan ihme baotianin kanssa. aina se vienny kaljakauppaan ja tuonu takas.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Vanha ketju, mutta allekirjoittaneelle ajankohtianen asia. Pitäisi tyttärelle ostaa skootteri ja käytettyä on katseltu. Nyt haarukassa kaksi vaihtoehtoa: 4T Piaggio Fly tai 2T Peugeot Speedfight 3. Noissa yo. viesteissä jo pitkälti olikin hyvät ja huonot puolet kirjattu, mutta jos on lisää kokemuksia/suosituksia, olisi kiva kuulla.

2T vaihtoehtoon liittyvän pakokaasun hajun minimointi kiinnostaa myös. Etupäässä johtunee käytetystä öljystä. Onko jollakulla tiedossa sopivaa synteettistä 2T öljyä, joka haisee mahdollisimman vähän.

Uutena varmaan ostaisin Hondan tai Yamahan 4T skootterin, mutta nyt ne ovat budjetista ulkona ja käytettynä niitä on näillä nurkilla huonosti tarjolla.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Cona »

Peugeotin laadusta en tiedä, mutta ovat haluttuja ja arvonsa säilyttäviä käytettynäkin. Piaggioon verrattuna Pösö lienee myös sporttisempi vaihtoehto.

Itse arvostan mopoissa eniten alkuperäisyyttä ja teknistä kuntoa. Monesti nuorten jäljiltä vikoja ja huonosti tehtyjä korjauksia on useimmassa käytetyssä pelissä jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin