LVI guruja paikalla?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2151
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja anv »

Heips,

Taustaa. Kaukolämmönvaihdin (danfoss hertta100) vaihdettu 2009 ja koko patteriverkosto putkineen ja pattereineen 2013. Probleema on ilmaus. Jostain tuntuu tulevan ilmaa patteriverkostoon. Kun sen saa ilmattua kunnolla, menee viikko niin alkaa lotisemaan linjan päässä. Tietenkin olohuoneessa missä se on kaikkein viheliäisin kuunneella :evil: .

Patteriverkosto on koeponnistettu ja siitä on viralliset paperitkin olemassa, eikä varmasti vuoda mistään kun paineetkaan eivät katoa mihinkään itsekseen.

Onko kenelläkään ehdotuksia mistä voi ilmaa päästä patteriverkkoon?

T. Antti (nimimerkillä epätoivoinen)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko lämmityspiirissä automaattisia ilmanpoistoventtiileitä?

Eikö lotina makuuhuoneessa olisi vielä viheliäisempää kuunneltavampaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Oletko tarkistanut paisarin esipaineen? Oletettavasti tuokin on uusi, mutta silti. Jos kalvo vuotaa esipaineen typet verkostoon? Paisari tyhjäksi vedestä mittauksen ajaksi.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2151
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja anv »

Juu, paisarin esipaine säädettiin patterirempan yhteydessä ja se toimii myös
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko linjoissa palloventtiilejä..?
Meidän järjestelmään pääsi ilmaa palloventtiilin juuresta,imupuolelta.
http://www.valveman.com/wp-content/uplo ... m-Seal.png
http://onninen.procus.fi/documents/tn80 ... 502-09.jpg
Ilman tulo hävisi kiristämällä mutteria,jolloin tiivisteet painuivat tiukemmin pesäänsä.
Seuraavaksi ei todennäköisesti auta enää tuo mutterin ( stem nut ) kiristys.
Mutta tuo asia taitaa olla tällä hetkellä melko kaukana.

Tuolla sitä aikoinaan pähkäilin..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4%C3%A4n
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ja verkosto on tottakai täytetty ilmauksen jälkeen? :D

Mikä on järjestelmän paine?
Mikä on kalvopaisunta-astian paine? (Paine+esipaine)
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
puhi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Elo 08, 2013 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja puhi »

anv kirjoitti:Heips,

Taustaa. Kaukolämmönvaihdin (danfoss hertta100) vaihdettu 2009 ja koko patteriverkosto putkineen ja pattereineen 2013. Probleema on ilmaus. Jostain tuntuu tulevan ilmaa patteriverkostoon. Kun sen saa ilmattua kunnolla, menee viikko niin alkaa lotisemaan linjan päässä. Tietenkin olohuoneessa missä se on kaikkein viheliäisin kuunneella :evil: .

Patteriverkosto on koeponnistettu ja siitä on viralliset paperitkin olemassa, eikä varmasti vuoda mistään kun paineetkaan eivät katoa mihinkään itsekseen.

Onko kenelläkään ehdotuksia mistä voi ilmaa päästä patteriverkkoon?

T. Antti (nimimerkillä epätoivoinen)

Tarkista pattereitten esi-säädöt, jos pääsee virtaamaan liikaa niin alkaa "lotisemaan"
Saab 9-5 Aero 2,0T 220hv 4D AT6 XWD 2011
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jos ongelma esiintyy kesän jäljiltä, niin oliko kiertovesipumppu pois päältä? Olen kuullut yhden ohjeen, että kaukolämpövaihtimella olisi jätettävä pumppu päälle ja kierto tarvittaessa rajataan pienempään piiriin. Jatkuuko ilmaus tarve jatkuvasti, viikottain?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Monikokerroksinen talo? Mikä on järjestelmän ylimmän kohdan ja lämmönvaihtimen korkeusero? Paljonko paineet lämmönvaihtimessa? Jos on isot korkeuserot eikä painetta riittävästi, on iso sauma että imasee yläpäästä jostain liitoksesta ilmaa sisälle järjestelmään. Tämä siitä huolimatta että järjestelmää vedellä koeponnistaessa ei mitään vuotoja löydy. Ilma kulkee läpi paljon pienemmästä reiästä kuin vesi. Meillä auttoi aikanaan yläkerran patterien ilmaongelmiin pelkkä pannun paineen nosto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

^
My point exactly!

Mutta saa se ilmaa tuossa tapauksessa ilmatessakin, vaikka vuotoa ei olisi.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2151
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja anv »

Vastauksia. Yksikerroksinen omakotitalo, verkoston ja vaihtimen max korkeusero noin metri. Olen jättänyt käyttöpaineet jonnekin 1.5bar paikkeille ilmauksen jälkeen. Kesäksi ton hertta100:n käyttöohjeen mukaisesti, olen jättänyt kaikki päälle ja automatiikka sammuttamaan lämmityspiirin kun ulkolämpötila ylittää 16 astetta. Tällöin keskus voimistelee venttiilit ja pumpun noin viikon välein. Ilmaustarve tuntuu tällä hetkellä olevan viikon välein. En tiedä mitä tarkoitat "esisäädöillä", mutta kaikissa pattereissa on pohjasäädöt täysillä. Vapaassa tilassa, eli keittiö ja olohuone, patterit täysillä jolloin keskus säätää talon peruslämpötilan. Makkareissa termostaatit pienemmällä jotta siellä lämmöt jotain 18 astetta. Paisunta-astian esipaine jossain 0.6bar. Palloventtiilit on molemmissa linjoissa yhdet plus pääsulut keskuksen kyljessä.

Ja joo, totta mooses jos paineet pääsee nollille, pääsee ilmaa tilalle. Mutku ei. Kun lotisee, nostan paineet 2bar ja ilmaan kunnes paineet 0.5bar ja täytän verkoston. Noin neljännellä kerralla alkaa ilmat olla pois ja hiljaista ehkä viikon. Ja verkostopaineen jätän siihen kun tulee hiljaista. Yleensä noin 1.5bar. Tavoite olisi päästä tuonne alle 1bar lopulta.

Jäiköhän johonkin kysymykseen vielä vastaamatta?
Vanhalla lattialämmitys/patterizydeemillä oli paineet aina n. 0.6bar, mutta oli pikkupakko tehä remppa kun tän talon rakentaja oli aikanaan pistänyt samaan piiriin sekä lattialämmityksen, että patteriverkoston ja vieläpä sillä "harmaalla" putkella, siis myös lattialämmitys puolen talon alueella! Eikä tietenkään lattialämmitykseen mitään erillisiä termostaatteja eikä omaa kiertoa. Doh, ne on nyt purettu.

Edit, koeponnistus tehtiin kyllä ihan virallisesti. Muistinvaraisesti, kun paperit eivät ole käsillä tässä, paineilmalla 3.5bar ja odotettiin 6 tuntia joskos vuotaisi jostain.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Luultavasti tämäkin tehty, mutta
-ilmaus niin että kierto on pois päältä (pumppu off)
-patteriventtiili kiinni ilmatessa.

Vaikea sanoa enempää, kun kaikki tuntuu olevan kunnossa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja jus »

Meillä falskasi pannun päällä automaattimen ilmausventtiili, tiputteli vettä ilmanipasta. Kesällä oli patterikierto palloventtiileistä suljettuna, pientä lämpöä ajettiin vain kellarin kylppärin ja kodinhoitohuoneen lattiaan. Patterit sijaitsevat kahdessa kerroksessa kellaria ylempänä.

Ilmanpoistoventtiilin purku & puhdistus auttoi vuotoon. Patterikierron sulkujen avaamisella sai lämmityspiirin paineet pysymään vakaampana. Yläkerran makkarin patteriin ne enimmät ilmat yleensä kertyy. En ole vielä ilmannut, kun ei ole oikein lämmityskausikaan alkanut, patterikierto on ollut päällä muutaman päivän.

Paisuntasäiliön yhteydessä meillä oleva automaattinen ilmausventtiili (Flamco Flexconsole tms) on tyypiltään sellainen, että venttiilin suojahattu tulee olla käutön aikana kierrettynä kiinni, löysättynä vain käyttöönoton yhteydessä.
puhi
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Elo 08, 2013 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja puhi »

Patteriventtiilin esisäätö
on tarkoitettu asentajan suoritettavaksi joko asennus-
vaiheessa tai verkoston tasapainotuksen yhtey dessä. LVI-suunnittelija määrittää
esisäätöarvon suuruuden. Esisäädön avulla rajataan venttiiliin läpi virtaava maksi-
mivesimäärä. Asukkaalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa esisäätöön, vaikka hän voi
sulkea ja avata patteriventtiilin tai säätää termostaatin asetusta. Käsisäätökahvan
avulla asetetaan haluttu huonelämpötilan astemäärä. Käsisäätökahva voidaan lukita
halutulle lämpötila-alueelle. Sen tarkoitus on estää liian korkeiden lämpötilojen
käyttö ja senkin asettelu on tarkoitettu vain asentajan tehtäväksi.

Nopeella googletuksella ---> http://www.penantieto-opus.fi/files/lam ... ikirja.pdf
Saab 9-5 Aero 2,0T 220hv 4D AT6 XWD 2011
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: LVI guruja paikalla?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Jatketaan tähän kerran tällainen LVI- osio
on jo täällä.
Elikkä ongelmani on ,että sekoitinmallin
hanasta ei tule vesi aivan ääriasennossa
lainkaan mutta kylmälle päin kääntäessä
alkaa lirisemään ja puolenvälin jälkeen toimii
normaalisti. Eli onko jäässä vai hana sökö?
Lämpöisenkin puolella tulee vain kylmää vettä.
Vastaa Viestiin