Lisävaloja

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

5-napainen rele = on vaihtorele. "Normireleessä" virta menee napaan tai "ei mihinkään", mutta vaihtoreleessä "ei mihinkään" kohdalla on napa.

Rele per valo, "käännät" virran herätteellä lisävaloille.

Kuva

30 virransyöttö valoille
87 valot
87a vaihtoehtoset valot
85 valojen johdolta sulakkeen kera heti ku karva ohenee
86 runkoon kytkimen kans

Kytkimelle ei oo pakko ottaa valoilta virtaa, joku tupakansytytinki toimii, parkit tai mitä tahansa, joka on päällä kun pitkätki valot
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu tolleen just, eli vaihtoreleillä ohjataan kaukovalojen plussa (30) niiden valojen plussaan, jotka halutaan palavan (87 tai 87a) ja vain toiset valot voi palaa kerrallaan. Kytkin on siis kaksiasentoinen vaihtokytkin, jossa asento 1 on vaikkapa auton omat pitkät ja asento 2 on sitten kattilat. Ja kun tuohon releen liittimeen 30 tulee kiinni auton omien pitkien syöttöpiuha, niin kun pitkät kytkee viiksestä pois, pitkät sammuu, on sitten kytkimellä valittuna omat tai kattilat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sit ku oot noi tehny, niin virittelet piiloon viä pari relettä ja kabiiniin vaikka kääntyvien peilien kytkin katsastusinssiä ja poliiseja varte. Tai muodikkaammin "rata-ajoa varten" :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja morotu »

JP_Vette kirjoitti:5-napainen rele = on vaihtorele. "Normireleessä" virta menee napaan tai "ei mihinkään", mutta vaihtoreleessä "ei mihinkään" kohdalla on napa.

Rele per valo, "käännät" virran herätteellä lisävaloille.

Kuva

30 virransyöttö valoille
87 valot
87a vaihtoehtoset valot
85 valojen johdolta sulakkeen kera heti ku karva ohenee
86 runkoon kytkimen kans

Kytkimelle ei oo pakko ottaa valoilta virtaa, joku tupakansytytinki toimii, parkit tai mitä tahansa, joka on päällä kun pitkätki valot

Jaha,

Ymmärsinköhän nyt oikein...
Mulla on siis valojen mukana tullut tuo Luminalightsin vakiosarja jonka linkkasin, kaikki valmiiksi kytkettynä ja helppo.

Mutta jos haluan tuon vaihtoreleen, niin asennanko sen sarjassa olevan releen tilalle ja vedän uudet johdot auton normipitkille?
alkuperäiset pitkien johdot jätetään sinne irrallaan? tarvitseeko tuohon sarjaan tehdä muita muutoksia? vai meneekö ihan noin...

30 punanen akkuun, sulake välissä
86 johto josta kytkin kapiiniin ja sitten maihin ja keltasen herätejohdon vapaa pää auton kaukovalojen + johtoon
87 punaset + johdot omille valoille
87a punaset + johdot lisävaloille
85 mustat - johdot valoille

Nyt kyllä täytyy sanoa että on asia josta en ymmärrä yhtään mitään =D
eli pärjääkö näillä;
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481415/J ... -musta-10m
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481865/V ... 40A-5-napa
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Otat siitä johtosarjasta kytkimen, sulakepesän ja kaapeleita. Lopuilla et tee mitään, ellet vaikean kautta halua tehdä.

Jos jätät pitkien kaapelit roikkumaan, niin sid herjaa valoista.

Jos otat vaihtoreleelle akulta plussan, niin 87 on virrois kunnes herätteellä käännät virran 87a:lle. Eli valot palais koko ajan ja pitkiltä otetulla herätteellä vaan vaihtaisit niitä.

Voi kuulostaa idiootilta näin netin aikaan, mutta piirrä paperille polttimot, akku ja heräte. Sit releen nastat ja yhdistelet viivoilla yhteen. Kaikista helpointa hahmottaa. Sillain mäki tein kun esim napaisuuden käännön toteutin vaihtoreleillä. Ammattilainen varmasti nauraa, mut mitä väliä. Nolompi googlais tai jopa jättäis tekemättä.

Kaikista helpoin on tehdä kuten 99% kanssa-autoilijoista eli et välitä referenssilukemasta, vaan asennat sillä valmiilla johtosarjalla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oisko tästä hyötyä? Tämä ohje olettaa, että ei käytetä sitä Luminalightsin sarjaa, vaan asennetaan kattilat, vaihtorele ja tarpeen mukaan uutta kaapelia liittimineen. Virransyöttöä ei oteta akulta vaan auton alkuperäisestä valojärjestelmästä, eikä uusia sulakkeita tarvita, kunhan kattilat eivät syö enempää sähkötehoa kuin alkuperäiset kaukovalot.

Kuten JP_Vette mainitsi aiemmin, molemmille valoille voisi olla hyvä pistää oma releensä. Tehdään siis yksi puoli kerrallaan.

1. Katkaise auton omaan pitkävaloon menevä pluspiuha, liitä lamppuun menevä pää releen liittimeen 87a ja kojelaudasta tuleva pää liittimeen 30
2. Tee lyhyt johto jossa molemmissa päissä liittimet, yhdistä sen toinen pää releen liittimeen 30 ja toinen liittimeen 85 (käytä yhtä paksua johtoa kuin kohdassa 1 katkaistu kaapeli)
3. Asenna kattilat. Niiden miinusjohto auton runkoon maadoituspisteeseen (tai akun miinukseen). Kattiloiden plusjohto releen liittimeen 87.
4. Asenna kojelautaan kaksiasentoinen vaihtokytkin. Vedä sen toisesta navasta johto releen liittimeen 86. Toisesta navasta vedä johto auton runkoon maadoituspisteeseen.

Kun teet tämän toiseen kertaan toisen puolen valoille, voit vetää johdon releen liittimeen 86 joko kojelaudan kytkimestä samasta navasta kuin ekallekin releelle, tai haaroittaa sen siitä ekan releen liittimestä 86.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja morotu »

Oli hyötyä.
Noin se siis pitäisi oikeasti tehdä.
Nyt on kyllä kovin suuri houkutus lähteä laittomalle polulle... :twisted:
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja AZP »

En näe siinä mitään väärää, jos kerran vielä vaihtoreleellä hoidettu homma niin, että yhtäaikaisesti ei ole liikaa referenssiä päällä. Tuo on kaikin puolin asiallinen asennus, pykälät voi sitten olla taas vähän liian jäykkiä tosielämään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tulipa pitkästä aikaa kerrattua noita pykäliä tarkemmin. Trafin sivuilta löytyy se dokkari valmääräyksistä, joissa sanotaan näin:
Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75
https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147 ... ayksia.pdf

Tuo referenssirajahan nousi tänä vuonna sataan.

Minä ymmärrän tuon niin, että kaikkien auton kaukovalojen referenssilukujen summa saa ylittää raja-arvon, kunhan ne on kytketty niin että eivät pala samaan aikaan. Eli edellä kuvailtu vaihtokytkentä on ihan määräysten mukainen. Ei tarvi nyppiä mitään kokonaan pois käytöstä.

Edit: vai meinasitko laittomalla polulla sitä että ET tekisi tuota vaihtokytkentää?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja morotu »

Sitä tarkotin...

Eli heitän nuo valot tuolla plug&play sarjalla nenälle.
Pääasia siinä on se kytkin, jotta voi suurimmat valosaasteet sammuttaa jo kaukaa. Näkee sitten vastaantulijakin jotain.

Millään en jaksa uskoa että noita kukaan liikenteessä kyttää. Leimalle kyllä irrotettava.
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja VKe »

En halua missään nimessä laittomuuksiin ketään halua yllyttää, mutta on käynyt niinkin että >100 ref valopattereilla on saanut henkilöautoonkin leiman...

Itte ajattelin kysyä etukäteen että tulooko leima jos ref >100? Jos sanovat että ei tule, menen muualle...
Sininen Saab 9-3, '99
Klunssi
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Itse sain leiman. Inssiä ei kiinnostanut ilmeisesti.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti: Minä ymmärrän tuon niin, että kaikkien auton kaukovalojen referenssilukujen summa saa ylittää raja-arvon, kunhan ne on kytketty niin että eivät pala samaan aikaan. Eli edellä kuvailtu vaihtokytkentä on ihan määräysten mukainen. Ei tarvi nyppiä mitään kokonaan pois käytöstä.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Aikoinaan (vanhempien, tiukempien valosäädösten aikaan) kun mietin tonnariin toisia lisäpitkiä (yhdet oli jo puskurin alla, tietyissä tilanteissa oikein kivat, yleensä ei kovin avuliaat) inssikin vastasi uteluuni "Kaukovaloja saa olla 2, 4 tai 6 ja niitä saa palaa kerrallaan 0, 2 tai 4, eikä referenssi saa ylittää rajaa". Ainakin tuo lausunto tukee vaihtokytkennän hyväksyttävyyttä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo kyllä ne valot sittenki femman keulalle sopiii. Eilen laittelin lisävalot farkun keulaan kun ei meinannu nähä mittään. X-visionin dominaattorit ja eipä näytä pahalta ja kylläpä latu valakennoo. 8)

Ps. Ite kytken releen nastan numero 86 aina pitkänvalon virtajohtoon. Ei tarvii mitään lisäkytkimiä olla.
Nasta 85 ja valojen miinus aina runkoon kiinni paksulla johdolla.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Lisävaloja

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mitkä Dominatorit? Xenon, xenon slim vai led? Itellä odottaa noi vanhat isot xenonit asennusta Transiitin keulalle. TM:n testikäppyrää tulkates lienee ns. varma valinta :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin