Projektiauton kuljetus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mistä lähteä kyselemään apuja projektiauton kuskaamiseen? Minulla on vain B-kortti ja Saab OG900 + traileri muodostavat 3800kg kokonaismassan, jota tuolla kortilla ei vedetä. Kenelläkään tutulla ei ole sopivaa ajokorttia ja/tai kiinnostusta lähteä hakemaan 4 tunnin ajomatkan päästä auton romua, joten jonkinlainen kuljetuspalvelu varmaan on pakko sitten ostaa kys. romulle. Miten olette järjestäneet autojen kuskauksia?

edit: korjattu omamassa kokonaismassaksi
Viimeksi muokannut Lahti411, Ma Loka 16, 2017 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Aika painava traileri sinulla. Joskus hinattiin Femmaa työkaverin alumiinitrailerilla ja taisi olla noin 1900kg puntti yhteensä. Joku isompi paku ja vuokrakärry on ollut itsellä myös vetojuhtana.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Traileri painaa vain 570kg. Mutta yhdistelmän paino katsotaan kokonaismassojen mukaan. Eli vaikka todellisuudessa vetoauton+trailerin+projektiauton paino on jossain 2200kg paikkeilla, se ei auta, sillä rekisteriin merkityt kokonaismassat on ne mitkä ratkaisee ja sitähän kertyy 3850kg.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ilmeisesti tuon tähän hommaan tarvittavan BE-kortin suorittaminen ei olisi mikään mahdoton homma. Tietääkös kukaan tarkemmin, mitä kaikkea kortin korotus vaatii?
Perskuta, kun pitikin asua ulkomailla silloin, kun ajokorttia uudistettiin. Periaatteesahan voisin ihan hyvin ajaa samoilla taidoilla tuota yhdistelmää, mutta en silloin aikanaan päässyt vaihtamaan korttia ja nykyisen B-kortin puitteissa ei enää voi kyseistä yhdistelmää ajaa :cry:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuota varten ei mielestäni tarvii käydä kurssiakaan
http://www.liikenneopistoave.fi/sivu/pikku_e_be_ja_c1e/
Hinta: 45 € + viranomaismaksut 170 €
(40 € ajokorttilupa, 31 € teoriakoe, 99 € ajokoe)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Uskaltaiskohan sitä lähteä kokeilemaan... Paljonkohan annetaan vekslata, että vielä katsotaan hyväksytyksi :lol:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos muutenkin innostunu kuskailee kärryillä niin aja pois vaan, tuo käsiteltävä osuus on aika suppea osio.

Muutama kaveri sillo korttiuudistukses jätti ottamatta pikku e ja yhden muistan harmitelleen kun vuosien ( ilman pikku-e) kärrinvedon jälkeen jäi kortitta ajosta kiinni ja taas rysä uudelleen kun irtiotatettua kärriä haki. Hommas sitte e- kun kärrikäyttöä oli esim mökillä ja veneenvedos.

Itel ABCe niin voi vetää isompaakin kombinaatiota.

PS. Peruuttamisen kun hahmottaa peruskokosen kärrin käsittelyssä niin että peilien avulla saa käännettyä vinottainkin ( parkki tai purku-, lastauspaikka) kohteeseen on se vaikein mitä harjoitella..
Muuten vedos että peilillä näkee sivusta ohi, kookkaampi kärri tai muu vedettävä niin voi vaatia lisäpeilit vetoauton ja oikein lastaus (painopiste) aisaan nähden sekä vedettävän kokonaispaino eli kärrin kantokyky huomioitava.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja mestari »

aamu neloselt kun tyrkkää maantielle niin ei ole kyselijöitä ihan ruuhkaksi asti. samoin puolen yön jälkeen jos ajelee niin riski on vastaavasti pienempi. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Palataanpa vielä alkuperäiseen aiheeseen. Eli jos nyt en aja tuota E-korttia, enkä saa ketään hakumatkalle mukaan, niin mistä kannattaisi kysellä kuljetusapua?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Lahti411 kirjoitti:Palataanpa vielä alkuperäiseen aiheeseen. Eli jos nyt en aja tuota E-korttia, enkä saa ketään hakumatkalle mukaan, niin mistä kannattaisi kysellä kuljetusapua?
Paikalliselta tai lähialueen kuletusyrittäjältä kysele.
Viimesimmän satkun kun kävin niin sain lainaksi vaihtolava kuorma-auton, jolla sitten hoitu homma kätevästi ja polttoaineen hinnalla.
Tosin tuttava oli ja kun itellä tietotaitoa on niin uskalti lainata. Oma korttiluokka ABECE.

Mutta tosiaan kuljetusliikkeille soittele onko millään semmosta kalustoa millä homma hoituu. Kannattaa kysellä moneltakin eri yrittäjältä paljonko tekis keikka jos kilometrit ois tiiossa.

Ps. Yhden varaosa-satku käytiin puutavara-autolla hakemassa. Siitä se nätisti nous kyytiin tolppien yli, vaikka olo hieman etukumarassa koska oli kiinnitys hieman vikakohdalla. Riimulla ikkunoitte raoista ja kouraan kiinni. :D
Vaihtolava autolla kävin sakun joka oli kolaroitu ja jonka mittarilukema oli 156tkm. 8)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Aikoinaan siirtolavalla kuljetettu (1990 kieppeil) Dodge Coronet custom -72 noin 80km edestakainen matka (vienti 40km ja paluu tyhjänä) ja paikalliselta kuorma-autoilijalta sain tarjouksen johon en edes pelkkää traileria olisi saanut muualta vuokralle. Tuolloin ei omaa riittävän massiivista koukullista vetoautoakaan jolla olis voinu laillisesti vetää itsel tai kavereil edes ollut.
Mukava oli istuskella kuortsikan kyydiskin turisemas kun yllätyksekseni harrasti itsekin vanhoja autoja eli 60-70 opeleita.

Kuten Mr_Who laittoikin kantsii kysellä jos löytyy joku paikallisten autoilijoiden järjestö johon soitella tai googlaa yrittäjiä ympäristössä.

PS. Kyselee kuluista köntän. Hiekkaa ku viimeksi pari vuotta sitten tuotu 2 täyttä kuorma-auton kuormaa pihalle niin kustansi könttänä 50€ per kuorma (sis.löpö ja palkka) ja haki ne hiekat kuopalta noin 25km päästä meiltä ja oli vielä se sama yrittäjä joka coronetin aikoinaan siirti.
Omal kärryl haettuna tuo määrä hiekkaa bensankuluina olis tehny ainakin samat jos ei enemmänkin.

Jos olisit Imatraa lähempänä asunut niin mielelläni vetäjänä jeesannu olisin kyllä, Lahteen ja takas matkaa on vähän liikaa työhön ja vapaa-aikaan nähden.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja mestari »

halbaa tuntuu oleen hiekkakuorma 4 v sitten lyhemmälle matkalle oli 90 e
1994 vuonna se oli 500 markkaa (20km) jolloin meinasin vetää räät keuhkoon. :D

mutta älä unohda kertoa k-a hintaa tänän päivänä kun kuletuksen tilaat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

mestari kirjoitti:halbaa tuntuu oleen hiekkakuorma 4 v sitten lyhemmälle matkalle oli 90 e
1994 vuonna se oli 500 markkaa (20km) jolloin meinasin vetää räät keuhkoon. :D

mutta älä unohda kertoa k-a hintaa tänän päivänä kun kuletuksen tilaat
Niin mulla tuo 50€ oli vain kuljetuskulu, hiekan maksoin tietenkin erikseen kuopan omistajalle eli rudukselle..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Projektiauton kuljetus

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Jos vielä aiheesta sivutaan niin pari kessee sitte laitatin pojille hiekkalaatikon. Kaivuri kävi kaivamassa paikan, se makso parikymppii, sitte pohjalle suodatinkangas ja päälle 8kuutiota hiekkaa. Kyllä on sopiva hiekkalaatikko ja ei se kuormallinen hiekkaa kuletuksineen pahan kallistakaan ollut muistaakseni. :)
Hiki tuli kun yksin lapiolla hiekat levittelin tasasesti.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin