ruosteeton?
ruosteeton?
Ostopalstalla etsitään usein ruosteettomia OG-ysifemmoja - viirusilmiä tai jopa vanhempia 04-05 malleja.
Jos asiaa lähestytään täysin faktapohjaisesti, niin todellisuus lienee tyly.
Tuoreimmatkin OG-ysifemmat (viirut) tulevat tänä vuonna yhdeksän vuoden ikään.
Voidaanko 9-14 vuotta vanhan auton, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, edellyttää olevan ruosteeton...
Täysin ruosteettoman viirun etsintä taitaa olla yhtä vaikeaa kuin yksisarvisen metsästys.
Valmistuksen laatumuutokset huomioiden voisin väittää ettei sellaista ole olemassakaan - tai ainakin ne ovat jostakin lämpimästä ja suolattomasta maasta äskettäin uitettuja ja/tai muutoin poikkeuksellisia yksilöitä.
Kun paikkoja tutkitaan tarkasti, niin ruostetta löytyy aina jostakin; takaluukusta, helmamuovien alta, takalokasuojien kaarista, lokasuojien ja muovipuskurien liitossaumoista, ovien sisäkanttien kittisaumoista jne.
Omassa Aerossa ruostepisteitä löytyy myös kylkien alaosista ns. suoralta maalipinnalta (ja löytyi jo kolmen vuoden iässä). Valmistuskustannusten optimointi/kustannussäästöt olivat GM toimesta viety koripeltien pohjakäsittelynkin osalla jo niin pitkälle/heikkolaatuiseksi että sinkitys kuplii irti pellistä ja ruoste alkaa muhia syntyneissä ilmataskuissa (skodillakeissa ja muutamassa muussakin automerkissä on paljolti vastaavia laatuongelmia).
Femman tyypilliset ruostepaikat voivat olla läpikäyty ja paikkamaalaukset tehty siististi. Auto on hetken aikaa siisti, mutta samat paikat jatkavat vääjäämättömästi ruostumistaan/ruostuvat uudestaan ennemmin tai myöhemmin.
Kolmelitrainenkaan ei ole ruosteeton. Siinä on ruostetta samoissa paikoissa kuin yhdeksän vuotta nuoremmassa Aerossa, mutta selkeästi vähemmän.
Kenties ostoilmoissa sitten kuitenkin haetaan yksilöä joissa ruostetta ei vielä ole päälle päin näkyvissä...
Joku nyt tietysti älähtää että oma femma on täysin ruosteeton, mutta ellei kattavia korjaustoimia ole tehty, niin en kyllä ihan vähällä usko.
Jos asiaa lähestytään täysin faktapohjaisesti, niin todellisuus lienee tyly.
Tuoreimmatkin OG-ysifemmat (viirut) tulevat tänä vuonna yhdeksän vuoden ikään.
Voidaanko 9-14 vuotta vanhan auton, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, edellyttää olevan ruosteeton...
Täysin ruosteettoman viirun etsintä taitaa olla yhtä vaikeaa kuin yksisarvisen metsästys.
Valmistuksen laatumuutokset huomioiden voisin väittää ettei sellaista ole olemassakaan - tai ainakin ne ovat jostakin lämpimästä ja suolattomasta maasta äskettäin uitettuja ja/tai muutoin poikkeuksellisia yksilöitä.
Kun paikkoja tutkitaan tarkasti, niin ruostetta löytyy aina jostakin; takaluukusta, helmamuovien alta, takalokasuojien kaarista, lokasuojien ja muovipuskurien liitossaumoista, ovien sisäkanttien kittisaumoista jne.
Omassa Aerossa ruostepisteitä löytyy myös kylkien alaosista ns. suoralta maalipinnalta (ja löytyi jo kolmen vuoden iässä). Valmistuskustannusten optimointi/kustannussäästöt olivat GM toimesta viety koripeltien pohjakäsittelynkin osalla jo niin pitkälle/heikkolaatuiseksi että sinkitys kuplii irti pellistä ja ruoste alkaa muhia syntyneissä ilmataskuissa (skodillakeissa ja muutamassa muussakin automerkissä on paljolti vastaavia laatuongelmia).
Femman tyypilliset ruostepaikat voivat olla läpikäyty ja paikkamaalaukset tehty siististi. Auto on hetken aikaa siisti, mutta samat paikat jatkavat vääjäämättömästi ruostumistaan/ruostuvat uudestaan ennemmin tai myöhemmin.
Kolmelitrainenkaan ei ole ruosteeton. Siinä on ruostetta samoissa paikoissa kuin yhdeksän vuotta nuoremmassa Aerossa, mutta selkeästi vähemmän.
Kenties ostoilmoissa sitten kuitenkin haetaan yksilöä joissa ruostetta ei vielä ole päälle päin näkyvissä...
Joku nyt tietysti älähtää että oma femma on täysin ruosteeton, mutta ellei kattavia korjaustoimia ole tehty, niin en kyllä ihan vähällä usko.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: ruosteeton?
Olen kovin paljon samaa mieltä. Ruosteeton on aika yksiselitteinen määritelmä, mutta silti tulkintaeroja on valtavasti.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: ruosteeton?
Ruosteettomalla kaiketi tarkoitetaan, että takakaaret on meikattu siististi. Inhorealistinen asenne toki on mitä on.
Itsellä on tuo inhorealistisuus ruosteettoman määrittelyyn, mutta jokunen vuosi sitte eräs turkulainen toi (muistaakseni) Kreikasta femman. Sen alle kun kurkisti, niin 99 % ruosteettomuus varmasti täytty. Kaikki alustan osat oli kuin suoraan maalauslinjalta otettuja...
Itsellä on tuo inhorealistisuus ruosteettoman määrittelyyn, mutta jokunen vuosi sitte eräs turkulainen toi (muistaakseni) Kreikasta femman. Sen alle kun kurkisti, niin 99 % ruosteettomuus varmasti täytty. Kaikki alustan osat oli kuin suoraan maalauslinjalta otettuja...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: ruosteeton?
1% auton painosta tekee jo noin 16-17kg, karkeasti puolet pois muovia ja muuta roinaa, niin siitähän löytyy vielä 8kg ruostetta. :)JP_Vette kirjoitti: ↑Ti Kesä 18, 2019 07:16Ruosteettomalla kaiketi tarkoitetaan, että takakaaret on meikattu siististi. Inhorealistinen asenne toki on mitä on.
Itsellä on tuo inhorealistisuus ruosteettoman määrittelyyn, mutta jokunen vuosi sitte eräs turkulainen toi (muistaakseni) Kreikasta femman. Sen alle kun kurkisti, niin 99 % ruosteettomuus varmasti täytty. Kaikki alustan osat oli kuin suoraan maalauslinjalta otettuja...
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: ruosteeton?
Tarkotin pinta-alaa Kyl sinne muovien alle mahtuu paljo neliösenttimetrejä piiloon, takaluukun muoveista puhumattakaan.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: ruosteeton?
99% ruosteettoman perus sedanifemman tapauksessa em. vaatimus tarkoittaisi sitä, että autosta löytyy ainakin n.16-17kg ruostetta... mikä mielestäni on aika paljon.JP_Vette kirjoitti: ↑Ti Kesä 18, 2019 07:16Ruosteettomalla kaiketi tarkoitetaan, että takakaaret on meikattu siististi. Inhorealistinen asenne toki on mitä on.
Itsellä on tuo inhorealistisuus ruosteettoman määrittelyyn, mutta jokunen vuosi sitte eräs turkulainen toi (muistaakseni) Kreikasta femman. Sen alle kun kurkisti, niin 99 % ruosteettomuus varmasti täytty. Kaikki alustan osat oli kuin suoraan maalauslinjalta otettuja...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: ruosteeton?
Eihän se ruoste siellä autossa ole, vaan varissut ympäri maanteitä. Painoprosenttilaskukaavalla ruosteisimmatkin autot on korkeintaan muutaman prosentin ruosteessa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: ruosteeton?
Miten prosentit sit menee, kun varissut pelti korvataan kevyellä uretaanilla ja painavalla lastalla levitettävällä massalla? Kun myyntimiehethän aina muistaa, et massattu=ruosteeton, niin täytyyhän sen massan se pelti korvata?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ruosteeton?
Pitää alkaa jo tän ikäisissä autoissa mainostaan
että ruosteet tulee kaupan päälle
että ruosteet tulee kaupan päälle
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: ruosteeton?
Myyjällällähän voi tulla minimaalinen kirjoitusvirhe ja sitten jos puhlemessä vielä vakuutellaan, että
ruosteet on, niin vastuu on edelleen ostajalla, niin turha päivitellä sen enempää vaan kääriä hihat ja valmistautua "pitkään marssiin"
ruosteet on, niin vastuu on edelleen ostajalla, niin turha päivitellä sen enempää vaan kääriä hihat ja valmistautua "pitkään marssiin"
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: ruosteeton?
Yhtä legendaarinenhan on toteamus vähän vanhemmassa ajopelissä "mätähommat/ruostepaikat tehty".
Eli paikattu ne kohdat joista katsu-ukkelin rengasrauta meni edellisellä käynnillä läpi, mutta arvata voi onko koko auton teräspellit niiden hommien jälkeen taas kuin uusia ja mätähommat siis hoidettu kymmeneksi vuodeksi vai kuukaudeksi?
Eli paikattu ne kohdat joista katsu-ukkelin rengasrauta meni edellisellä käynnillä läpi, mutta arvata voi onko koko auton teräspellit niiden hommien jälkeen taas kuin uusia ja mätähommat siis hoidettu kymmeneksi vuodeksi vai kuukaudeksi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: ruosteeton?
Ihan tällainen 2nd opinion.
Kun puhutaan 10-20 vuotta vanhasta käyttiksestä, niin mitä väliä sillä on jos se kukkii kerran vuodessa? Jotain maalia vähän päälle ja taas vuosi mennään. Toki sitten, kun ruostetta on sen verran, että kori on tosiasiallisesti rikki eikä esim. läpäise katsastusta, niin asia on toki eri. Ja eri asia on myös harrastepelit ja muut joiden arvoa ei mitata käyttöarvolla.
Jos vaikkapa AZP:n kunniakkaasti pieteetillä ylläpitämän 10v. vanhan Saban arvo on nyt vaikkapa 3-5ke, niin mietin, että voiko tuollaiselta kiesiltä vaatia edes niin paljon, että se ilman merkittäviä taloudellisia ja/tai ajallisia panostuksia mielekkäästi pysyisi samassa kunnossa toiset 10v?
Toki ymmärrän tunteet ja perinteen vaalimisen tarpeen ja merkityksen, mutta mutta. Käyttöautojahan ne vaan ovat.
Vähän ankea analogia, mutta koska tämä on mielestäni muutenkin hauska tarina, niin kerronpa. Joskus 20v. sitten tjsp. jäi joku päällikkötason Verottajan hessu eläkkeelle. Oli ainakin piireissä tunnettu asiantuntevuudestaan. Hänestä oli eläkehaastattelu jossakin valtamediassa, epäilen hesaria. Heppu sanoi yritysverotuksen (ja mitä näitä nyt on, en tunne alaa) monimutkaisuudesta, että riittävästi jos pengottaisiin isojen yritysten touhuja, niin kyllä aina jollekin ehdollinen tuomio saataisiin.
Kun puhutaan 10-20 vuotta vanhasta käyttiksestä, niin mitä väliä sillä on jos se kukkii kerran vuodessa? Jotain maalia vähän päälle ja taas vuosi mennään. Toki sitten, kun ruostetta on sen verran, että kori on tosiasiallisesti rikki eikä esim. läpäise katsastusta, niin asia on toki eri. Ja eri asia on myös harrastepelit ja muut joiden arvoa ei mitata käyttöarvolla.
Jos vaikkapa AZP:n kunniakkaasti pieteetillä ylläpitämän 10v. vanhan Saban arvo on nyt vaikkapa 3-5ke, niin mietin, että voiko tuollaiselta kiesiltä vaatia edes niin paljon, että se ilman merkittäviä taloudellisia ja/tai ajallisia panostuksia mielekkäästi pysyisi samassa kunnossa toiset 10v?
Toki ymmärrän tunteet ja perinteen vaalimisen tarpeen ja merkityksen, mutta mutta. Käyttöautojahan ne vaan ovat.
Vähän ankea analogia, mutta koska tämä on mielestäni muutenkin hauska tarina, niin kerronpa. Joskus 20v. sitten tjsp. jäi joku päällikkötason Verottajan hessu eläkkeelle. Oli ainakin piireissä tunnettu asiantuntevuudestaan. Hänestä oli eläkehaastattelu jossakin valtamediassa, epäilen hesaria. Heppu sanoi yritysverotuksen (ja mitä näitä nyt on, en tunne alaa) monimutkaisuudesta, että riittävästi jos pengottaisiin isojen yritysten touhuja, niin kyllä aina jollekin ehdollinen tuomio saataisiin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: ruosteeton?
Täältä sitten se 3rd opinion - kyllä kun on katsellut OG900:ten ja Tonnarien ruostumista - niin on tuo femma vaan niin paljon helpompi, tai siis nopeempi, ruostumaan ja jopa se korin suunnittelu edistää ruostumista vrt. ne takakaaret. Itsekin ihmettelin tuota ruostumisasiaa kun harkitsin siirtymistä.2.polvi kirjoitti: ↑Ti Kesä 18, 2019 20:26Ihan tällainen 2nd opinion.
Kun puhutaan 10-20 vuotta vanhasta käyttiksestä, niin mitä väliä sillä on jos se kukkii kerran vuodessa? Jotain maalia vähän päälle ja taas vuosi mennään. Toki sitten, kun ruostetta on sen verran, että kori on tosiasiallisesti rikki eikä esim. läpäise katsastusta, niin asia on toki eri. Ja eri asia on myös harrastepelit ja muut joiden arvoa ei mitata käyttöarvolla.
Jos vaikkapa AZP:n kunniakkaasti pieteetillä ylläpitämän 10v. vanhan Saban arvo on nyt vaikkapa 3-5ke, niin mietin, että voiko tuollaiselta kiesiltä vaatia edes niin paljon, että se ilman merkittäviä taloudellisia ja/tai ajallisia panostuksia mielekkäästi pysyisi samassa kunnossa toiset 10v?
Toki ymmärrän tunteet ja perinteen vaalimisen tarpeen ja merkityksen, mutta mutta. Käyttöautojahan ne vaan ovat.
Vähän ankea analogia, mutta koska tämä on mielestäni muutenkin hauska tarina, niin kerronpa. Joskus 20v. sitten tjsp. jäi joku päällikkötason Verottajan hessu eläkkeelle. Oli ainakin piireissä tunnettu asiantuntevuudestaan. Hänestä oli eläkehaastattelu jossakin valtamediassa, epäilen hesaria. Heppu sanoi yritysverotuksen (ja mitä näitä nyt on, en tunne alaa) monimutkaisuudesta, että riittävästi jos pengottaisiin isojen yritysten touhuja, niin kyllä aina jollekin ehdollinen tuomio saataisiin.
Kyllä ainakin allekirjoittanut haluaisi, että käyttöautokin kiiltäisi edes vähän, eikä kukkisi - ei tässä nyt puhuta nyt arvosta 3-5k, vaan siitä että haluaa ajaa lla joka näyttää hyvältä. Uudenpiakaan kun ei ole tarjolla , kele
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ruosteeton?
Omaa og kolkin pohjaa tutkiessani tein havainnon, että kaikki reiät jotka on tukittu kumitulpilla, joka ikisessä kohdassa
oli alkavaa ruostumista takakonttia myöten, vänkärin puoli oli pahempi.
Varsinkin vänkärin jalkatilassa olevat reiät.
Ja tämä ruoste oli hiipinyt siellä pinnoitteen alla todella pitkälle.
Ja sama tarina jatkuu myös pakoputken yläpuolella olevassa pohjapellissä.
No ei auttanut kuin armoton ruosteenpoistaminen, ja tämän jälkeen ruosteen esto ainetta, ja maali pintaan.
Ja nyt toivotaan toivotaan että ruostuminen edes vähän hidastuisi, eihän se koskaan lopu.
Joskus sitten hamassa tulevaisuudessa on edessä hitsaushommia,siitä ei pääse yli eikä ali.
oli alkavaa ruostumista takakonttia myöten, vänkärin puoli oli pahempi.
Varsinkin vänkärin jalkatilassa olevat reiät.
Ja tämä ruoste oli hiipinyt siellä pinnoitteen alla todella pitkälle.
Ja sama tarina jatkuu myös pakoputken yläpuolella olevassa pohjapellissä.
No ei auttanut kuin armoton ruosteenpoistaminen, ja tämän jälkeen ruosteen esto ainetta, ja maali pintaan.
Ja nyt toivotaan toivotaan että ruostuminen edes vähän hidastuisi, eihän se koskaan lopu.
Joskus sitten hamassa tulevaisuudessa on edessä hitsaushommia,siitä ei pääse yli eikä ali.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ruosteeton?
^^ Kyllä mullakin sydän sykkii Saabeille. Joka kerta kun näen Sport Sedanin mietin, että millaista sillä oli ajaa, sen hyviä puolia muutenkin sekä kaunista muotoilua. Puoliaktiivisessa seurannassa on harrastepeliksi NG93 avo, mutta tarjontaa Aero-automaateissa on ohuesti. Moisessa en itsekään pystyisi ruostepilkkuja hyväksymään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05