Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

tomaatti kirjoitti:Niin en todellakaan käytä tuota takakaiutinta kuin elokuvia dvd:tä katsoessa.Oletko koskaan koittanut erotusääntä?
Olen, monesti. Toimii huonosti, ei sovi sen enempää stereo- kuin aidolle monikanavaäänellekään. Dolby surroundia sillä heikosti jäljittelee enintään...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tetammi:
Kuullostaa ihan miellenkiiltoiselta toi sun pääkaiutin projekti!
Koksu on aina hyvä valinta tuolaisenaan,(keski ja disu lähekkäin).OIKEIN,itse tehtynä saat ainakin omista korvistasi kuunneltuna paremman..itse olen jo ajaitunut hulluuteen asti ja katsellut kokoäänielemmenttejä dipoliperiaatteella... :wink:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Myrkky kirjoitti:Lisää vettä myllyyn stereo/monikanava/eroäänikytkentään.. minun suosikkini on ortoperspecta-järjestelmä, osin nostalgiasyistä, osin ihan äänikuvankin puolesta. :)

http://www.kolumbus.fi/epap/voimaradio/ ... ekta1.html
HYVÄ MYRKKY!

Ja jos joku haluuaa kuunnella ko:järjestelmää ja vieläpä ajanmukaisilla kajareilla niin tervetuloa!!
Valitettavasti kyseisiä levyjä ei löydy mutta kuunnellahan aina saa!
pakkohan se on sanoa että tuo kuullostaa tavan stereo singaalinakin todella hyvältä.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Huhti 03, 2006 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

qaw kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Niin en todellakaan käytä tuota takakaiutinta kuin elokuvia dvd:tä katsoessa.Oletko koskaan koittanut erotusääntä?
Olen, monesti. Toimii huonosti, ei sovi sen enempää stereo- kuin aidolle monikanavaäänellekään. Dolby surroundia sillä heikosti jäljittelee enintään...
Jep,toi on sun näkemys..Ylläri pylläri..
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

En hifistä tiedä, mutta jotain on että voip radiota kuunnella ja leffoja katsoa.

Vahvari Sony str-de840
dvd sony vanha laatikko
cd soitin myös sonyn 200 cd "karuselli"
jvc 28" töllö
Kajarit on OR:n edukas sarja.
Subbari Kenwood elementillä ja simex vahvistimella.

On riittäny omaan käyttöön, toki ainahan olis kiva ostaa uusia kun nuokin on jotn 5 vuotta vanhoja, mutta alkaa vaan hinta nousemaan kun suotta ostaa uusia paskoja vanhojen tilöalle, kun nuo nyt vielä omaa kaiken tarvittavan nykypäivän leffoja katsellessa. Kajareista ja Töllöstä se kai olis aloitettava.
videotykki olis ihan kiva... Menee vaan kaikki nrahat näihin autoihin...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tomaatti kirjoitti:Eniten mua ihmetyttää nää nykyiset monikanava musiikki levyt.Eli kun kuulemma pitäisi kuulla kaikki se mitä takaakin kuuluu.Kyllä mun mielestä esim.klubilla kuunneltaessa se musiikki tulee sieltä takaa seinäheijastuksina,ei siellä mitään kaiuttimia ole..Eli ihan sama kuin kuuntelisit stereona kotona,samanlaina se ääni sieltä takaa heijastuu..
Voi olla että olen jo tipahtunut kehityksestä pois mutta mulla on sentään vielä korvat päässä ja jopa puhdistettuna..
Tutustuppa sellaisiin monikanavatuotoksiin kuin Uriah Heepin Gold From The Byron Era, Queenin The Game tai A night at the opera.
Niistä minä ainakin tykkään että toimii. Soundia ei pidä verrata 2kanava stereo cd levyihin vaan noissa on leikitelty kanavilla laittamalla niitä raitoja sinne sun tänne ja välillä tulee kaikkia kierto efektejä. On komean kuuloista joku Brian Mayn soolo kun se kiertää huonetta kanavasta toiseen..
Noissa kyllä on onnistuttu siten että kuulija saadaan ikään kuin "bändin keskelle". Se on tietysti kasvun paikka vanhan koulun hifistille ennenkuin nämä omaksuu mutta saa niistä eri elämyksiä. Onhan tuo 2 kanavahifi jo aikansa elänyttä sekin :)
MUTTA. joka kulmassa pitää olla hyvät kaiuttimet. Jos takana on telkänpöntöt jotka kyllä sopii leffatoistoon niin homma on heti hukassa.
Ja viiveet pitää olla kohdallaan. Näissä se korostuu jos laitteet on väärin säädetty.
Ja nämähän on siis tavallisia dvd audio levyjä joissa on sitten yleensä DD5.1 ja joissakin myös DTS raidat.
9000CS 2,3
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Itselläni on vain pari SACD:tä ja ovat kyllä aivan mielenkiintoisia.
Enemmänkin noita voisi ostaa, mutta tarjonta on aika suppea (ainakin omalle musiikkimaulleni) :)
Junior Wells:n ja Eric Clapton:n SACD:t löytyy hyllystä ja kyllä nuo tuovat jotain "uutta ja jännää" tuohon kuunteluun.
Vielä kun joskus saisi oikein kunnollisen kokoisen kotiteatteri-/kuunteluhuoneen ja vaikka vain Focalin Grande Utopiat nurkkiin seisomaan. No ehkä aavistuksen pienemmätkin kelpaisi :D

Tuollaista ortoperspecta -systeemiä en ole ikinä kuullut, mutta varmaan kokeilemisen arvoinen.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tutustuppa sellaisiin monikanavatuotoksiin kuin Uriah Heepin Gold From The Byron Era, Queenin The Game tai A night at the opera.
Niistä minä ainakin tykkään että toimii. Soundia ei pidä verrata 2kanava stereo cd levyihin vaan noissa on leikitelty kanavilla laittamalla niitä raitoja sinne sun tänne ja välillä tulee kaikkia kierto efektejä. On komean kuuloista joku Brian Mayn soolo kun se kiertää huonetta kanavasta toiseen..
Noissa kyllä on onnistuttu siten että kuulija saadaan ikään kuin "bändin keskelle". Se on tietysti kasvun paikka vanhan koulun hifistille ennenkuin nämä omaksuu mutta saa niistä eri elämyksiä. Onhan tuo 2 kanavahifi jo aikansa elänyttä sekin :)
MUTTA. joka kulmassa pitää olla hyvät kaiuttimet. Jos takana on telkänpöntöt jotka kyllä sopii leffatoistoon niin homma on heti hukassa.
Ja viiveet pitää olla kohdallaan. Näissä se korostuu jos laitteet on väärin säädetty.
Ja nämähän on siis tavallisia dvd audio levyjä joissa on sitten yleensä DD5.1 ja joissakin myös DTS raidat.[/quote]

Kyllä juu,uskon että kestää noitakin kuunnella.Mutta kuten itsekin sanoit niissä on "leikitelty" äänellä.Uskon myös että voi kuulostaa hyvältä jos on kunnolliset kaiuttimet.
Mutta mutta,olen tällänen vanha pieru jonka mielestä monokin kuullostaa hyvältä kunhan on oikea laitteisto..Kävin tuossa isäni kaverilla kuuntelemassa hieman magnen paneelilla monoa ja hyvältä kuullosti sekin...
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

On tullu tässä vuosien saatossa hankittua aika peruslaitteet:

Viritinvahvistin : Marantz SR5400
Cd-soitin : Sony CDP-XB820
DVD-soitin : Sony DVP-NS433
TV : Panasonic TX-32PH40
Etukajarit : DIY Chorus audiokit AW-36
Keski : Infinity alpha center
Taka : Infinity reference 1 mk2
Subi : Audio pro B1.35

Turhankin riittävät kerrostaloon. Pitäis jaksaa vielä joskus tehä choruksen keskikaiutin.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Edellisestä kommentistanihan ei tosin voinut päätellä yhtään, että mitä kuuntelen normaalisti.. eli kuuntelen Teac:in AG-650 viritinvahvistinta modatuilla Wharfedale:n diamondeilla homemade subbarin*) ruudittamana, ohjelmalähteenä yleensä Audigy2 äänikortti tai radio. Silloin kun haluan fiilistellä, kaivan kaapista modatun Yamahan integroidun, Sonyn modatun cd:n sekä Yamahan modatun cd:n(ja yritän päättää kumpi näistä on parempi ja kumpaako tinaan seuraavaksi), Thorens:in ja Dual:in levarit.. molemmat tarpeeksi laadukkaita perussoittimia.. toisessa vaan on Goldring:in äänirasia, toisessa taasen Ortofon..(tosin ortofonin tilalla kokeeksi Glanz:in rasia)


Ja sitten kun olen kuunnellut näitä pääni pyörälle, niin kaivan vanhan ortoperspectan naftaliinistä ja unohdan edellisen hermoilun.. :)

*)prototyyppi muuan tehtaan substone subbarista.

Edit: yhdyssanoissa ei konsonanttien väliin tule yhdysviivaa kuten vokaaleilla..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tomaatti kirjoitti:Mutta mutta,olen tällänen vanha pieru jonka mielestä monokin kuullostaa hyvältä kunhan on oikea laitteisto..Kävin tuossa isäni kaverilla kuuntelemassa hieman magnen paneelilla monoa ja hyvältä kuullosti sekin...
Nimenomaan. Ei se minustakaan ole niin että mitä enemmän kanavia sitä hienompi juttu. Tollainen monikanava musiikkikin kuulostaa kamalalta mössöltä jos sitä kuuntelee missään muualla kuin siinä sohvalla kaiutinhässäkän keskipisteessä. Noilla levyillä on kyllä onneksi 2 kanava raitakin yleensä valittavana, niinkuin DVD:llä usein.
Mutta eihän noista enää nykymaailman menossa ehdi mitään standardeja kehittyä. valmistajat varmaan vieläkin inttää siitä että onko dvd audio parempi kuin super audio cd ja uutta dvd formaattia jo tungetaan markkinoille täyttä vauhtia.. En edes ole jaksanut perehtyä vääntääkö joku jossakin jo jotain blue ray dvd-audio tjsp. virityksiä. Kattelee mitä tulee ja testailee sitten jos sattuu olemaan yhteensopivia laitteita millä testailla :)
9000CS 2,3
twisu
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Helmi 21, 2006 20:17
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja twisu »

Harmittaa asua yksiössä noiden mun poppiksien kanssa, ei voi volumea kääntää koskaan yli neljäsosan tai naapuri tulee seinästä sisään :roll:

Soittimina toimivat OR:n 130Hi ämyrit ja joku Pioneerin kotiteatterivahvistin, enempää en viitsi panostaa kaijuttimiin juurikin tuon edellämainitun asian takia :lol:
900 T8 SEDAN -87
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jotain hihiä ripoteltuna pitkin olkkaria:

CD-levyille:
Philips CDR-880 soitin/polttava
Pioneer PD-6500

Kaseteille:
Akai GX-65
Yamaha K-1020

DVD-levyille:
Tandberg ??? - halpis

Vahvistin:
Yamaha RX-V740

EQ:
Luxman G-100

Pääkaiuttimet:
Hifi 50/3

Noiden kaverina äänellisesti hyvin yhteensopivat:
Centteri Chorus Mondo 77i ja
soffan takana Chorus Mondo 55 - pari. http://powerset.fi/kotihifi/chorus/index.htm

Voimaa matalimmille taajuuksille (50/3:t toistavat 28 hertsiin -6 depan vaimennuksella, mutta 6,5" elementtien rajat tulevat vastaan leffatoistossa)
Audio Pro Sub Focus

Tellu:
Finlux Sky Desing 28" 4:3 putkivehje :wink:

Jaksanu linkkejä penkoa kaikkiin värkkeihin, mutta Choruksia myydään edelleen, niin niille mainos :lol:

Tuossa kuva ergonomisesta laitetelineestä entisestä asunnosta http://www.multi.fi/~tkahtava/Reteot/Stereot.jpg :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mmakinen
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 15:02
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja mmakinen »

Kyllä Saabistilta aina jotain hifiäkin löytyy,

Enemmän toi harrastus kuitenkin painottuu kaksikanavaherkutteluun ja vinyylinsoittoon, tykki,digiboksi ja kovalevytallennin ja ps 2 on aika vähällä käytöllä, liekö syy sitten SAABin ??

Vinyylisoitin :Project RPM 5X1+ Project PhonoBox II
Pääkaiuttimet: amphion Xenon Koivu
Keskikaiutin: amphion origo koivu
Virvahvari: Pioneer VSX-AX5Ai-S
DVD: Panasonic DMR-E95H 160gb
Tykki: Pnasonic PT-AE500
humax digiboksi,sony ps2, lättypannu kenwood cd

:lol:
Markus
-----------------------------
Saab 96 L -76
VW Typ 1 -65
Seat Toledo TDI 110 -04
Suzuki Bandit 600S
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

mmakinen kirjoitti:Kyllä Saabistilta aina jotain hifiäkin löytyy,
Enemmän toi harrastus kuitenkin painottuu kaksikanavaherkutteluun ja vinyylinsoittoon, tykki,digiboksi ja kovalevytallennin ja ps 2 on aika vähällä käytöllä, liekö syy sitten SAABin ??
:lol:
Vinyyleissä on taikaa. Itselläni on työhuoneessa sellainen 80´s henkinen stereokokoonpano missä on vanha hyvä ja harvinainen Technicsin SL-Q33 vinyylisoitin, väitän että ei löydy monta Suomesta jos yhtään. ja tietenkin itse tehdyt kaiuttimet.
Kun saisi vielä toteutettua pitkäaikaisen unelmansa jukeboxista joka on tännä 70-80 luvun hittisinkkuja :) Piru kun ei uskalla ostaa sellaista kun pitäisi varmaan mennä ammattikouluun sähköasentajalinjalle että osaisi pitää sen kunnossa..
iloinen pitää olla että on tullut säilyttäneeksi kaikki ne vanhat vinyylit vaikka ne tilaa viekin. Moni meni hävittämään kaikki ja katuu nyt katkerasti.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin