Lämpötilan vaikutus kiskoihin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Lämpötilan vaikutus kiskoihin

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Lämpötilan vaikutus kiskojen pituuteen herättin sen verran mielenkiintoa "maptunin rosteriputket" keskustelussa, joten siirsin sen tännä OT:n puolelle.


9000LPT kirjoitti:Itselläni on teossa (siis teetän) 3 tuuman alkukäyrä, mutta tulee kylläkin ihan mustasta raudasta.

Miten muuten tuo rosterin ja hapokkaan lämpölaajeneminen tekee turbon laipoille. tunnetusthan rosterin ja hapokkaan lämpölaajeneminen on hiukan rajumpaa kuin esim. turbossa olevan valuraudan.

PS. kai sitä jotakin muutakin 3 tuumaista sinne alustaan löytyy tulevaisuudessa.....
Ei kait se laippa siinä paljoa liiku jos on kunnolla kiinni.
Esim samasta syystä ei ne junan raiteetkaan lyhene kilometriä välillä hesa-kolari vaikka lämpölaajeneminen niin anataisi olettaa (-30-+25C).
Edellä oleva olettaen että laipat tarpeeksi vahvoja.
Viimeksi muokannut Vigge, Ti Helmi 17, 2004 15:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1730
500whp.net member
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Eipä ne olekaan kiskot yhtä rautaa sillä välillä. Kiskoista tehdään nykysin aina jokusen kilometrin pitkiä pätkiä ja rakoja siellä on kyllä lämpölaajenemista verten. Yleensä maantiesillatkaan ei oo kauhean pitkiä ja kaikissa on lämpölaajenemista varten liikkumavara.

Mut tossa turbon laipassa ei varmaan puhuta kun jostain millin osista niitten lämpölaajenemiserossa eikä se varmaan juuri vaikuta.

edit:
Piti oikein vähän laskeskella. Metrin matkalla ja 350 asteen lämpötilaerolla (-20C -> 330C) raudan ja teräksen lämpölaajenemisella on eroa n. 0,4 mm eli ei ihan älyttömästi. Paljon niillä turbon ja pakoputken laipoilla on kokoa, vähemmän kun metri? Paljonko on jo pelkästään niitten kiinnityspulttien reikien välys? Ei taida tossa mittakaavassa juuri niitten eroa huomata.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

monta kertaa nuorempana kun meni kesätöihin junalla kuulutettiin että nyt myöhästytään kun ajetaan hiljempaa/ odotetaan hellekäyrän vuoksi
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Tää nyt on offtopiccia, mutta pakko kommentoida :D Noista junaraiteista, ne kiskot on hitsattu yhteen hyvinkin pitkiksi matkoiksi. Lämpötilavaihteluissa sinne vaan tulee veto- ja puristusjännityksiä, mutta mitään rakoja ei kuulemma enää jätetä. Tieto on sinänsä varmaa, kuulin VR:n länsi-suomen ratatekniikasta vastaavalta näin.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

iku kirjoitti:Tää nyt on offtopiccia, mutta pakko kommentoida :D Noista junaraiteista, ne kiskot on hitsattu yhteen hyvinkin pitkiksi matkoiksi. Lämpötilavaihteluissa sinne vaan tulee veto- ja puristusjännityksiä, mutta mitään rakoja ei kuulemma enää jätetä. Tieto on sinänsä varmaa, kuulin VR:n länsi-suomen ratatekniikasta vastaavalta näin.
Eli sillon pätee toi mitä kirjoitin, eli kiinnitysvoima riittää estämään lämpölaajenemisesti muuten aiheutuvat muodonmuutokset.
#1730
500whp.net member
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

en oo VR:llä töissä mutta kuulemma nykyisinkin on pakko olla jossain rakoja, tosin matkustusmukavuuden vuoksi harvassa

ennenhän oli klonklon - klonkklonk - klonkklonk kun oli rako vähän väliä
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

T16 kirjoitti:en oo VR:llä töissä mutta kuulemma nykyisinkin on pakko olla jossain rakoja, tosin matkustusmukavuuden vuoksi harvassa

ennenhän oli klonklon - klonkklonk - klonkklonk kun oli rako vähän väliä
Kiskojen jatkoksethan ovat nykyään limittäissaumoilla toteutettuja, eli kisko katkaistaan vinoksi. Tällöin ei kolise, mutta teräs pääsee laajenemaan limittäin.
BMW 320dA Coupe LCI
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

itse olen sallinut itselleni kerrottavan, että kiskot elävät kaarteissa sivusuuntaan ja täten sallivat lämpötilan mukaisen elämisen.
Kuinkakohan paljon tuollaista kiskoa pitää kiinnittää, ettei se Helsinki-Oulu välillä elä yhtään?
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

AC kirjoitti:Kiskojen jatkoksethan ovat nykyään limittäissaumoilla toteutettuja, eli kisko katkaistaan vinoksi. Tällöin ei kolise, mutta teräs pääsee laajenemaan limittäin.
Tää on joku urbaanilegenda. Suomessa kiskot on hitsattu yhdeksi pötköksi ja ratapölkyt on aiempaa jämäkämpiä. Hitsisauma siellä kopsahtaa, jos sattuu jonkun äänen kuulemaan vaunun pyöristä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Tällasen löysin aiheesta (tämä ja vähän lisää löytyy täältä: http://www.mphelsinki.net/t188746.html)

Tässä kertausta - lujuusopin lyhyt oppimäärä:

(MPa = N/mm^2)

Teräs toki pitenee lämpötilan myötä, mutta teräs myös venyy vedettäessä ja
kutistuu puristettaessa. Kykyä kuvaa kimmokerroin (verrattavissa jousivakioon),
joka on teräkselle tyypillisesti 210 GPa, eli 210 kN/mm^2. Jännitystä
venytettäessä kuvaa nk. Hooken laki sigma = E*epsilon, eli jännitys on suoraan
verrannollinen venymään.

Esimerkki: Teräskiskoa (E=210 GPa), jonka pituus on 1 m ja poikkipinta-ala 100
mm^2, venytetään 10 kN voimalla. Kuinka paljon kisko venyy?

E = 210 GPa L = 1 m A = 100 mm^2 F = 10 kN

Jännitys on voima suhteessa poikkipinta-alaan: sigma = F/A = 100 N/mm^2
= 100 MPa.
Suhteellinen venymä saadaan Hooken laista: epsilon = sigma/E = 4,8*10^-4.
Pituuden muutos on suhteellinen venymä kerrottuna alkup. pituudella: deltaL =
epsilon*L = 0,48 mm.

Sitten lämpölaajeneminen:

Lämpölaajeneminen tapahtuu aina tasaisesti joka suuntaan ja rajoittamaton
kappale ei muuta muotoaan. Ts. kuutio pysyy kuutiona. Jos taas kiskoa, joka on
pitkä ja kapea, lämmitetään, muuttuu pituus tietysti suhteessa enemmän kuin
korkeus ja leveys, eikä pituuden muutos helposti muutu korkeuden muutokseksi
(vaatii kappaleen kuumentamista niin paljon, että mikrorakenne järjestäytyy
uudelleen). (En ole varma, mitä tarkoitit pituuden muutoksella pystysuunnassa.)

Lämpölaajeneminen ei ole mikään pakollinen tapahtuma, jolle täytyy aina jättää
laajenemisrako, vaan se voidaan rajoittaa, jolloin piteneminen muuttuu
jännitykseksi.

Nyt sitten esimerkkiin:

1 m teräskiskoa (E=210 GPa, poikkipinta-ala 100 mm^2) lämmitetään 50 astetta C.
Pituuden muutos halutaan kuitenkin estää. Kuinka suuri voima tarvitaan estämään
pituuden muutos?

E = 210 GPa L = 1 m A = 100 mm^2 alfa = 1,2^10-5 1/K deltaT = 50 *C = 50 K

Aluksi ajatellaan kisko vapautetuksi, jolloin lämpölaajeneminen saa tapahtua
vapaasti: epsilon = alfa * deltaT = 1,2*10^-5 1/K * 50 K = 6,0*10^-4.

Sitten voima puristaa kiskon takaisin alkuperäiseen pituuteensa. Tarvittava
voima on: F = sigma*A = E*epsilon*A = 12600 N.

Kiskon pituudella ei siis itse asiassa ole merkitystä. Elastinen materiaalihan
käyttäytyy kuin jousi: kaksi kertaa pitempää jousta voit samalla voimalla
venyttää kaksi kertaa pitemmälle (suhteellinen muutos sama).

Voidaan siis lausua, että kun pituuden muutos on estetty:

epsilon = sigma/E = -alfa*deltaT

josta seuraa

sigma = -alfa*deltaT*E = -2,52 MPa/K * deltaT

eli jännitys kasvaa 2,52 N/mm^2 jokaista lämpöastetta kohti (kaavassa
positiivinen venytystä, negatiivinen puristusta).

Tietysti jännitys ei voi älyttömyyksiin kasvaa, vaan venytettäessä vastaan tulee
materiaalin lujuus ja puristettaessa nurjahdus. Metalleilla on nk. myötöraja,
jonka alapuolella Hooken laki on voimassa, ja muodonmuutokset ovat elastisia,
eli jännityksen lakatessa kappale palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Yleisellä
rakenneteräksellä S355 myötöraja (sigma(Re)) on 355 MPa, jolloin myötövenymä on
siis 355 MPa / 210 GPa = 1,7 * 10^-3, eli metrin palkkia voi huoletta venyttää
1,7 mm. Sitten on vielä tietysti murtolujuus, jolloin kappale murtuu, venyttyään
ensin huomattavasti (pysyviä muodonmuutoksia). Rautatiekiskoa puristettaessa
taas tulee ensimmäisenä vastaan nurjahdus, jolloin kiskot menevät siis mutkalle.
Niitähän aina silloin tällöin sattuu. Sitten on vielä mitoitus väsymistä ja
virumista vastaan. Näitähän riittää...

Siis kun vielä lasketaan, kuinka paljon teräksen (S355) lämpötila saa muuttua
myötörajan mukaan: sigma(Re) = -alfa*deltaT*E
=> deltaT = -sigma(Re) / (alfa*E) = 140,9 K

Eli melko paljon. Eri asia on, kuinka paljon kiinnitys kestää. Mutta nurjahdus
siis tulee vastaan jo paljon pienemmillä jännityksillä, mutta en nyt mitään
rajoja voi tiedon puutteessa määrittää (vaatisi tietoa rautatiekiskon
poikkipinta-alan jäyhyydestä).

Siis: Rautatiekiskoissa todellakin on estetty lämpölaajeneminen, ei se ole
mikään fysikaalinen mahdottomuus. Murtuminen ei yleensä ole päällimmäinen
ongelma, vaan nurjahdus. Paras keino estää se on tietysti hitsata kiskot
lämpimässä, jolloin kiskot eivät puristu vaan venyvät.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Heii, ei toi oo reiluu, laske pelkillä numeroilla ni määki ymmärrän. :oops: :lol:
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Ja vielä sfnet.harrastus.rautatiet faq:sta:

3. Miksi kiskojen välissä ei ole enää rakoa? Mitä tapahtuu helteellä kiskoille?

Alunperin raot tarvittiin, koska teräksiset (aiemmin rautaiset) kiskot venyvät lämmetessään (lämpölaajeneminen). Talvella raot ovat suurimmillaan. Myöhemmin katkaistiin kiskojen päät viistosti, jolloin rako ei ollut enää kohtisuorassa liikkeeseen nähden. Pyörät kulkivat raon yli tällöin jouhevammin.

Nykyään rakoja ei ole uusilla kiskotuksilla, sillä kiskojen tuenta on kehittynyt (lujempi kiskon kiinnitys pölkkyyn, betoniset ratapölkyt, tukeva raidesepeli). Tällöin voidaan hitsata kiskot kiinni toisiinsa, jolloin lämpötilan muutos ei pääse muuttamaan kiskon pituutta. Luja kiinnitys pölkkyihin pitää kiskon paikallaan, ja kiskoon kerääntyy jännitystä (vrt. kokoon painettu tai venytetty jousi).

Nykyään raiteet pyritään rakentamaan kesällä (tai kiskoja lämmitetään raidetta rakennettaessa), jotta kiskot olisivat pisimmillään. Tällöin ilman viileneminen pyrkii lyhentämään kiskoja, mutta ne pysyvät mitassaan ollessaan päistään toisistaan kiinni. Kisko on tällöin jännittynyt kuten venytetty jousi. Joskus on tapahtunut kiskon katkeamisia, kun hitsaussauma on pettänyt. Jos kiskot kiinnitettäisiin kylmänä, lämpölaajenemisen aiheuttama paine pyrkii painamaan kiskonpätkiä yhteen. Nämä kun ovat kuitenkin hitsattuina kiinni toisissaan, jännitys pyrkii taivuttamaan kiskoa mutkalle. Silloin tällöin tällaisessa tilanteessa kiskojen tuenta pettää, ja raide menee mutkalle. Tätä tapahtuu toisinaan helteillä. (Lajunen)
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Sori, taisin innostua. :oops:
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Vastaa Viestiin