Liimatahrojen poisto lasikuituveneestä ??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Liimatahrojen poisto lasikuituveneestä ??
Millä aineella lähtee parhaiten ??
Kandee kokeilla myös: http://www.bettercarcare.com/ag-19325.html
Tuo muistaakseni jopa haihtuu. WD-40:tä jos käytät niin sen jämät tarvii sitten puhdistaa vielä jotenkin.
Tuo muistaakseni jopa haihtuu. WD-40:tä jos käytät niin sen jämät tarvii sitten puhdistaa vielä jotenkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tarrojen liima voisi lähteä ihan isopropanolilla (esim. bensan jäänesto).
Laimentamaton lasinpesuaine toimii myös.
Ksyleenillä lähtee varmasti, mutta se liuottaa muoveja, eli kannattaa kokeilla ensin varovasti. Myös asetonia voi varovasti kokeilla, tosin sekään ei tee hyvää lasikuidulle.
Laimentamaton lasinpesuaine toimii myös.
Ksyleenillä lähtee varmasti, mutta se liuottaa muoveja, eli kannattaa kokeilla ensin varovasti. Myös asetonia voi varovasti kokeilla, tosin sekään ei tee hyvää lasikuidulle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Ainakin 70-luvun puolivälin Vatorin pinta kestää hienosti ksyleeniä ja asetonia, niillä putsailin omaa venettäni... tosin huonolla menestyksellä, tahrat ei lähtenyt.Svc kirjoitti:Ksyleenillä lähtee varmasti, mutta se liuottaa muoveja, eli kannattaa kokeilla ensin varovasti.
Oikea lasikuituvene (siis laminoimalla tehty) kestää varmaankin lähes kaikki myrkyt hyvin, hartsia ei oikein liuota mikään, mutta kuitulujitteisista muoveista tai ihan ämpärimuovista tehdyt veneet eivät varmasti liuottimista tykkää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi kirjoitti:Oikea lasikuituvene (siis laminoimalla tehty) kestää varmaankin lähes kaikki myrkyt hyvin, hartsia ei oikein liuota mikään, mutta kuitulujitteisista muoveista tai ihan ämpärimuovista tehdyt veneet eivät varmasti liuottimista tykkää.
Eikös lasikuituvenekin ole tehty kuitulujitteisesta muovista
Sorry offtopic, ABS muovista valmistettua venettä on tullut joskus paikattua aseronilla sulatettua Legopalikkaa täytteenä käyttäen.
Omissa lujitepolyesterimuoviveneissäni olen poistanut epäpuhtauksia gelcoatin pinnasta sekä asetonilla, että ksyleenillä. Jos skeida on imeytynyt syvemmälle gelkkariin, kannattaa ottaa pinta puhtaaksi siklillä, eikä pehmentää imeytynyttä osaa lisää liukkareilla.
Loppuviimeistely hiomalla varovasti 400-800-1200 vesihiomapaperilla ja kiilloitus vaikka Zainolla.
Joo... olisi pitänyt olla tarkempi... lasikuituvene on tehty lasikuitulujitteisesta kertamuovista muottiin laminoimalla ja ämpärimuovivene on tehty kestomuovista.Ansis kirjoitti:Eikös lasikuituvenekin ole tehty kuitulujitteisesta muovista
Autovahoja ei kannata veneeseen tuupata, veneille on omat vahansa. En tiedä mitä esimerkiksi Zaino pitää sisällään (kohta varmasti joku valistaa), mutta autovahoissa tuppaa olemaan silikonia mukana ja silikonipitoiset vahat eivät ole veneitä varten. Gelcoat pinta on niin huokoinen että siitä ei silikonin poisto onnistu samalla tavoin kuin auton maalipinnasta sitten kun tulee tarve maalailla.Ansis kirjoitti:Loppuviimeistely hiomalla varovasti 400-800-1200 vesihiomapaperilla ja kiilloitus vaikka Zainolla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi kirjoitti: autovahoissa tuppaa olemaan silikonia mukana ja silikonipitoiset vahat eivät ole veneitä varten. Gelcoat pinta on niin huokoinen että siitä ei silikonin poisto onnistu samalla tavoin kuin auton maalipinnasta sitten kun tulee tarve maalailla.
Eipä tuossa maalaamisessa ikinä mitään ongelmia ole ollut silikonista huolimatta, monessa venevahassa sitä on vielä enemmän, kuin autovahoissa.
Salaisuutena onnistuneelle maalaukselle on ollut huolellinen pesu fairilla, ksyleenillä ja asetonilla ennen maalausta uretaanimaalilla.
Jos oikein hyvän ja kevyen lopputuloksen haluaa, niin gelkkari kannattaa hioa/höylätä kokonaan pois ja laittaa polyesterihartsin päälle epoksiprimesi ja sitten uretaanipintaväri kiillotettuna ja vahattuna.
Gelkkarin suurin hyöty on se, että se estää muovin tarttumisen kiinni muottiin irrotusvahan läpi, eli sitähän ei tarvita kaikissa lujitemuoviveneen valmistusmenetelmissä.
Kerran sattui samalle kompostikurssille entinen veneenveistäjä, joka totesi kurssin päätyttyä jotenkin näin;
"Nyt tiedän, ettei lasikuituveneenveistäjä välttämättä tiedä mitään lujitemuovihommista".
Minäkin olen vasta oppipoika harrastajana. Ehkä FIRGES 9000 tai JAAPE osaa kertoa komposteista enemmän.
Tästä on hyviä kokemuksia niin veneen kuin autonkin pinnasta. Muistaa vain ajaa uudesta kiekosta pinnan "rikki" ennen käyttöä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 8363560082
Näitä saa muualtakin, löytyy esim. wurth:in valikoimasta.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 8363560082
Näitä saa muualtakin, löytyy esim. wurth:in valikoimasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Miten tää keksintö toimii ???? Lähteekö liimapinta kans ??Turbiini kirjoitti:Tästä on hyviä kokemuksia niin veneen kuin autonkin pinnasta. Muistaa vain ajaa uudesta kiekosta pinnan "rikki" ennen käyttöä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 8363560082
Näitä saa muualtakin, löytyy esim. wurth:in valikoimasta.