Liimatahrojen poisto lasikuituveneestä ??

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Liimatahrojen poisto lasikuituveneestä ??

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Millä aineella lähtee parhaiten ??
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kandee kokeilla myös: http://www.bettercarcare.com/ag-19325.html

Tuo muistaakseni jopa haihtuu. WD-40:tä jos käytät niin sen jämät tarvii sitten puhdistaa vielä jotenkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Ksyleenillä lähtee . Osta maalikaupasta .
95 2,3 vireessä
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

ju60ni kirjoitti:Ksyleenillä lähtee . Osta maalikaupasta .
Vahingoittaako maalipintaa ?? Ilmeisesti kokeiltava ??
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

900 I 16 Kat kirjoitti:Millä aineella lähtee parhaiten ??
Mikä liima?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tai mekaanisesti siklillä, jonka jälkeen vesihionnat ja kiillotus - siis mikäli kyse on gelcoat- tai topcoatpinnasta.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Svc kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Millä aineella lähtee parhaiten ??
Mikä liima?
Entisen omistajan liimaama tarra..Tarra hävinnyt johonkin, mutta liima jäänyt veneen kylkeen..
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tarrojen liima voisi lähteä ihan isopropanolilla (esim. bensan jäänesto).
Laimentamaton lasinpesuaine toimii myös.
Ksyleenillä lähtee varmasti, mutta se liuottaa muoveja, eli kannattaa kokeilla ensin varovasti. Myös asetonia voi varovasti kokeilla, tosin sekään ei tee hyvää lasikuidulle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Svc kirjoitti:Ksyleenillä lähtee varmasti, mutta se liuottaa muoveja, eli kannattaa kokeilla ensin varovasti.
Ainakin 70-luvun puolivälin Vatorin pinta kestää hienosti ksyleeniä ja asetonia, niillä putsailin omaa venettäni... tosin huonolla menestyksellä, tahrat ei lähtenyt.

Oikea lasikuituvene (siis laminoimalla tehty) kestää varmaankin lähes kaikki myrkyt hyvin, hartsia ei oikein liuota mikään, mutta kuitulujitteisista muoveista tai ihan ämpärimuovista tehdyt veneet eivät varmasti liuottimista tykkää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Jussi kirjoitti:Oikea lasikuituvene (siis laminoimalla tehty) kestää varmaankin lähes kaikki myrkyt hyvin, hartsia ei oikein liuota mikään, mutta kuitulujitteisista muoveista tai ihan ämpärimuovista tehdyt veneet eivät varmasti liuottimista tykkää.

Eikös lasikuituvenekin ole tehty kuitulujitteisesta muovista :?:

Sorry offtopic, ABS muovista valmistettua venettä on tullut joskus paikattua aseronilla sulatettua Legopalikkaa täytteenä käyttäen.

Omissa lujitepolyesterimuoviveneissäni olen poistanut epäpuhtauksia gelcoatin pinnasta sekä asetonilla, että ksyleenillä. Jos skeida on imeytynyt syvemmälle gelkkariin, kannattaa ottaa pinta puhtaaksi siklillä, eikä pehmentää imeytynyttä osaa lisää liukkareilla.

Loppuviimeistely hiomalla varovasti 400-800-1200 vesihiomapaperilla ja kiilloitus vaikka Zainolla.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ansis kirjoitti:Eikös lasikuituvenekin ole tehty kuitulujitteisesta muovista :?:
Joo... olisi pitänyt olla tarkempi... lasikuituvene on tehty lasikuitulujitteisesta kertamuovista muottiin laminoimalla ja ämpärimuovivene on tehty kestomuovista.
Ansis kirjoitti:Loppuviimeistely hiomalla varovasti 400-800-1200 vesihiomapaperilla ja kiilloitus vaikka Zainolla.
Autovahoja ei kannata veneeseen tuupata, veneille on omat vahansa. En tiedä mitä esimerkiksi Zaino pitää sisällään (kohta varmasti joku valistaa), mutta autovahoissa tuppaa olemaan silikonia mukana ja silikonipitoiset vahat eivät ole veneitä varten. Gelcoat pinta on niin huokoinen että siitä ei silikonin poisto onnistu samalla tavoin kuin auton maalipinnasta sitten kun tulee tarve maalailla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Jussi kirjoitti: autovahoissa tuppaa olemaan silikonia mukana ja silikonipitoiset vahat eivät ole veneitä varten. Gelcoat pinta on niin huokoinen että siitä ei silikonin poisto onnistu samalla tavoin kuin auton maalipinnasta sitten kun tulee tarve maalailla.

Eipä tuossa maalaamisessa ikinä mitään ongelmia ole ollut silikonista huolimatta, monessa venevahassa sitä on vielä enemmän, kuin autovahoissa.

Salaisuutena onnistuneelle maalaukselle on ollut huolellinen pesu fairilla, ksyleenillä ja asetonilla ennen maalausta uretaanimaalilla.

Jos oikein hyvän ja kevyen lopputuloksen haluaa, niin gelkkari kannattaa hioa/höylätä kokonaan pois ja laittaa polyesterihartsin päälle epoksiprimesi ja sitten uretaanipintaväri kiillotettuna ja vahattuna.

Gelkkarin suurin hyöty on se, että se estää muovin tarttumisen kiinni muottiin irrotusvahan läpi, eli sitähän ei tarvita kaikissa lujitemuoviveneen valmistusmenetelmissä.

Kerran sattui samalle kompostikurssille entinen veneenveistäjä, joka totesi kurssin päätyttyä jotenkin näin;

"Nyt tiedän, ettei lasikuituveneenveistäjä välttämättä tiedä mitään lujitemuovihommista".

Minäkin olen vasta oppipoika harrastajana. Ehkä FIRGES 9000 tai JAAPE osaa kertoa komposteista enemmän.
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Tästä on hyviä kokemuksia niin veneen kuin autonkin pinnasta. Muistaa vain ajaa uudesta kiekosta pinnan "rikki" ennen käyttöä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 8363560082

Näitä saa muualtakin, löytyy esim. wurth:in valikoimasta.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Turbiini kirjoitti:Tästä on hyviä kokemuksia niin veneen kuin autonkin pinnasta. Muistaa vain ajaa uudesta kiekosta pinnan "rikki" ennen käyttöä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 8363560082

Näitä saa muualtakin, löytyy esim. wurth:in valikoimasta.
Miten tää keksintö toimii ???? Lähteekö liimapinta kans ??
Vastaa Viestiin