mikä vit.....aa? avautumis topic

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Hepis »

nalleolut kirjoitti:tyhmä kysyy ku ei omaa kokemusta.... eli ennen vanhaan oli se 80 lätkä. saiko sen pois ku oli suorittanu 2 vaiheen? vai miten se oli?
Ei ennen ollut mitään vaiheita. Luentojen ja ajotuntien jälkeen kirjallinen koe ja inssiajo läpi, niin pahvin sai taskuun länsmannilta heti kun inssi toimitti kyttikselle listan läpipäässeistä (joo se ajokortti oli oikeasti pahvia eikä muovikortti niinkuin nykyään). Ja ABC-kortti maksoi 80-luvun alussa pari tonnia (markoissa) ja pikkuautokortti (AB) puolet vähemmän. Motskarilisenssi (A) tuli vähän niinkuin kaupan päälle ilman yhtään ajotuntia tai muuta kaksipyöräisellä ajamiseen liittyvää opetusta.

80-lätkää piti pitää vuosi kortin saamisen jälkeen. Kyseinen käytäntö tuli voimaan 1972 ja loppui 1996. Jotkut ilmeisesti toivovat sitä takaisin.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Muistaakseni itse olen joutunu suorittaan ajokortin kahdesssa vaiheessa, -94.
Kakkosvaiheen sai suorittaa puolen vuoden jälkeen ja sen suoritettua pääsi myös kasikympin lätkästä. En tiiä oliko toi lätkä oikein hyvä mutta eipä ainakaan jääny kakkosvaihe roikkumaan vaan suoritin sen heti puolen vuoden jälkeen pois.

Ja itse aiheeseen niin pikkasen ottaa kupoliin että joutuu kuopioon lähtee väärän merkkisellä. :oops:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kun vuonna 1984 sain ABC kortin se maksoi jotaain 3000mk. A tuli lahjaksi sekä myöhemmin pikku E

80 kympin lätkä takalasissa vuoden. Sain muuten ensimmäiset ylinopeus sakot samana päivänä/yönä jolloin lätkä lähti takalasisata, mutta muutamaa tuntia ennen kun sen sai ottaa pois.

Aika moni tuntuu nurisevan tuosta kakkos vaiheesta. Oliskohan vanha systeemi kumminkin parempi :?:

Jotenkin ymmärän valittajia. Ensin annetaan ajella jonkin aikaa ja itsestä tuntuu nyt tässä ollaan jo hyviä kuskeja. Joka nyt pääsääntöisesti ei pidä paikaansa.
Tuntuu varmaan ärsyttävältä maksaa lisää kun on jo huippu kuski :?

Tai sitten maksettais jo ensimmäisessä vaiheessa koko lysti ja käytäis sitten myhemmin ajelemassa toinen vaihe

Hepis kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:tyhmä kysyy ku ei omaa kokemusta.... eli ennen vanhaan oli se 80 lätkä. saiko sen pois ku oli suorittanu 2 vaiheen? vai miten se oli?
Ei ennen ollut mitään vaiheita. Luentojen ja ajotuntien jälkeen kirjallinen koe ja inssiajo läpi, niin pahvin sai taskuun länsmannilta heti kun inssi toimitti kyttikselle listan läpipäässeistä (joo se ajokortti oli oikeasti pahvia eikä muovikortti niinkuin nykyään). Ja ABC-kortti maksoi 80-luvun alussa pari tonnia (markoissa) ja pikkuautokortti (AB) puolet vähemmän. Motskarilisenssi (A) tuli vähän niinkuin kaupan päälle ilman yhtään ajotuntia tai muuta kaksipyöräisellä ajamiseen liittyvää opetusta.

80-lätkää piti pitää vuosi kortin saamisen jälkeen. Kyseinen käytäntö tuli voimaan 1972 ja loppui 1996. Jotkut ilmeisesti toivovat sitä takaisin.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja paxte »

tili tulee vasta ensi viikolla... rahat vähis. meripäivät kotkas.. klubin kesäpäivätkin... laskuja kivasti :x prkleeee
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja TTiD »

paxte kirjoitti:tili tulee vasta ensi viikolla... rahat vähis. meripäivät kotkas.. klubin kesäpäivätkin... laskuja kivasti :x prkleeee
Ota pikavippi 8O :lol: :wink:
No ee kannata.
Turbo²
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Kaikki Saabit ovat telakalla, yksi lähti pois lopullisesti. Loppuloma meneekin näköjään autojen korjailemiseen. Puolisolle pitäisi saada joku auto työajoon.

Tonnari lopetti lataamisen, laturiremppaan pääsen. Aerolla hän ei voi ajaa, kun siinä on joku helkatin rallipenkki, jota ei saa siirrettyä tarpeeksi eteen :|

Onneksi kuitenkin on sitä lomaa vielä vähän jäljellä, että ehtii hommailla. Kävin kylläkin taas yhtä Toyotaa katsomassa...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Tänään on heti aikaisesta aamusta alkaen tehty tyhjennysharjoituksia. Kerran on ajettu rekkaa ja liukkailla istunnoilla on oltu niin monta kertaa, ettei laskuissa pysynyt. Ei muuten "satsin" tuloa tarvinnut montaa sekuntia odottaa kun pytylle istui :mrgreen: No, ei näitä kuratauteja onneksi hirveän usein ole. Edellisen kerran melkein neljä vuotta sitten. Mut on kyllä voimat poissa, kun on 38 kuumetta.
Edellisen kerran olin muuten kipeänä viime syksynä, kun oli myyräkuume. Sitä kestikin sitten viikon...
Taitaa ehkä jo elämä voittaa :D Pystyin juomaan jo reippaasti lasin mehua ja orastavaa nälkääkin pukkaa päälle. Taitaa olla kuitenkin parempi, etten silti lähde hotellihelpoituksesta liian kauas :roll:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ässä kirjoitti:Kaikki Saabit ovat telakalla, yksi lähti pois lopullisesti. Loppuloma meneekin näköjään autojen korjailemiseen. Puolisolle pitäisi saada joku auto työajoon.

Tonnari lopetti lataamisen, laturiremppaan pääsen. Aerolla hän ei voi ajaa, kun siinä on joku helkatin rallipenkki, jota ei saa siirrettyä tarpeeksi eteen :|

Onneksi kuitenkin on sitä lomaa vielä vähän jäljellä, että ehtii hommailla. Kävin kylläkin taas yhtä Toyotaa katsomassa...
Kyllä tuossa ABS-anturia millin kappaleina ulos repiessä, vetonivelrasvojen kanssa tapellessa jne kävi joku Nipponi tms mielessä tyyliin "*ittu mä tätä jaksa".

Toisaalta, leimattuna ja kunnossa ollessaan on se muutaman motarin rampin kiihdytyksen jälkeen taas niin hieno auto :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

kalle37 kirjoitti: Aika moni tuntuu nurisevan tuosta kakkos vaiheesta. Oliskohan vanha systeemi kumminkin parempi :?:
Jotenkin ymmärän valittajia. Ensin annetaan ajella jonkin aikaa ja itsestä tuntuu nyt tässä ollaan jo hyviä kuskeja. Joka nyt pääsääntöisesti ei pidä paikaansa.
Tuntuu varmaan ärsyttävältä maksaa lisää kun on jo huippu kuski :?
Itse sanoisin kokemuksen (muutaman vuoden olin autokoulun opettajana 90 luvun alkupuolella) perusteella mielipiteenäni että 2 vaiheen koulutus ei paranna liikenneturvallisuutta ollenkaan. Muutaman tunnin teoriat ja harjoittelu väistöharjoituksineen antaa pahimmillaan opetettaville sellaisen kuvan että nyt uskaltaa ajaa kovempaa kun on harjoitellut väistöliikkeitä "liukkaalla". Vaikka koko koulutuksen tarkoitus pitäisi olla päinvastainen eli oikean tilannenopeuden korostaminen että niitä väistöliikkeitä ei koskaan joutuisi maanteillä edes tekemään. Tietysti mitä enemmän koulutusta niin periaatteessa aina parempi mutta tässä tapauksessa ei minusta ole hintaa vastaavaa hyötyä. 2 vaiheen koulutus on kuitenkin autokouluille "saavutettu etu" ja siitä tuskin tullaan luopumaan.

Samaa voi valitettavasti sanoa yleisesti koko autokoulusta. Aikaa on juuri ja juuri sen verran että opetetaan pakolliset säännöt ja ne muutama ajotunti menee pakollisen käsittelyopetuksen lisäksi siihen että opitaan ne muutamat tärppipaikat paikkakunnalla mistä tulee hylky inssissä jos ajaa väärin. Listan mukaan käydään kyllä kaikenlaisia asioita läpi mutta mitään ei ehdi opettaa kunnolla.

Minun mielestä autokoulun jälkeen pitäisi olla kunnon "koeaika" nopeusrajoituksineen ja kovat sanktiot (kortti pois 3 vuodeksi) jos niitä menee rikkomaan. Lapsi oppii väärät asenteet jo isin takapenkillä ja kavereiden kyydeissä ja niitä ei muutamilla teoria/ajotunneilla muuteta yhtään miksikään.
9000CS 2,3
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ässä kirjoitti:Onneksi kuitenkin on sitä lomaa vielä vähän jäljellä, että ehtii hommailla. Kävin kylläkin taas yhtä Toyotaa katsomassa...
Alan leikkisaabistiksi ja haen tänään rouvalle v*lvo V70:n käyttöautoksi. Farmarilla on tarkoitus kuljettaakin jotain, eikä moottorivikainen 9-5 siihen sovellu tavaratilansakaan puolesta. :evil:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Centaurea
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 15:17
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Centaurea »

Noniin, pitääpä avautua. Maanteillä kesäisin tuhansia kilometrejä yksin ajellessani mua vit*ttaa suunnattomasti ihmiset, jotka ei osaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Siis ymmärrän toki, jos perässä on peräkärry tms., mutta jos ilman näkyvämpää syytä ajellaan satasen nopeusrajoitusalueella jotain tyyliin 70-78km/h, niin kyllä pistää ketuttamaan. Tuo hidastelu on rasittavaa jo 80km/h rajoitusalueilla ja 100km/h alueilla se on sietämätöntä! Höyry nousee korvista. :evil: Yleensä nämä hidastelijat löysäävät kaasujalkaansa hieman lisää jokaisen pyöreän (tai oikeastaan jokaikisen vastaantulevan) liikennemerkin kohdalla, kuin niissä kaikissa saattaisi lukea 60km/h. Kertakaikkiaan hurmaavaa!

Ruuhka-Suomen ulkopuolella nyt noista hidastelijoista pääsee yleensä kepoisasti ohi, mutta auta armias hermoparkojani sellaisilla teillä, jossa näiden perässä pitää körötellä useampi kilometri. Jonoakin alkaa kertyä pian, kun rekatkin saavuttavat nämä tapaukset.

Ja jos joku sanoo matelunsa syyksi sen, että hän säästää bensaa, niin säästäköön j*malauta sitä jossain muualla kuin minun ajoreiteilläni. Jos ei ole varaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin pysyköön poissa teiltä.

Mainittakoon, että nämä hidastelijat eivät ole aivan yhtä sietämättömiä, jos matkustan yhdessä jonkun toisen kanssa. Silloin ei aina jaksa paahtaa menemään nopeusrajoitus+10km/h vauhdilla.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Centaurea kirjoitti:Noniin, pitääpä avautua. Maanteillä kesäisin tuhansia kilometrejä yksin ajellessani mua vit*ttaa suunnattomasti ihmiset, jotka ei osaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Entä sitten jos ratissa on ihminen joka ei uskalla ajaa 100km/h? Vanhus tai joku muu vastaava joka esim. ajaa niin vähän että taidot ja/tai uskallus ei riitä?
9000CS 2,3
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja saab87 »

vituttaa se että kun jonkun tavaran siivoaa johonkin "hyvään talteen" sitä ei sitten löydy enää mistään sen jälkeen :evil:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saab87 kirjoitti:vituttaa se että kun jonkun tavaran siivoaa johonkin "hyvään talteen" sitä ei sitten löydy enää mistään sen jälkeen :evil:
+1 ja kyse on sentään kuupan takapuskurista mutta ei osu silmään. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saappi Kuski kirjoitti: Entä sitten jos ratissa on ihminen joka ei uskalla ajaa 100km/h? Vanhus tai joku muu vastaava joka esim. ajaa niin vähän että taidot ja/tai uskallus ei riitä?
Vanhuksilta pitäisikin kortti ottaa pois jo nykyistä herkemmin. Johan se on nähty jo vaikka kuinka monta käytännössä ajokyvyttömän vanhuksen aiheuttamaa kolaria, moottoritietä vastaantulijoiden kaistalla ajoa jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lukittu