Aikamoinen moottorí

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
SN2770
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 20:38
Paikkakunta: Espoo

Aikamoinen moottorí

Viesti Kirjoittaja SN2770 »

Pääsin työkeikalla tutustumaan kohtalaisen kokoiseen moottoriin: 12 sylinterinen 2-tahtidiesel Wartsila-Sulzer RTA96-C.

Sylinterin halkaisija: 960mm
Iskupituus: 2500 mm
Iskutilavuus: 21.8 kuutiometriä
Teho: 93360 HP
Vääntö: 6400000 Nm

Saa vähän kiristää turboruuvia Viggenissä päästäkseen noihin teho / vääntöarvoihin :)

Kuvakin koneesta löytyy:

http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Joo oon nähny ton sivun ennenkin ja pakko sanoo et onhan se pikkasen isompi ku Viggenin motti :D
Ja aika vaikuttavia lukemia myös noi teho ja vääntö 8)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Paljonkohan tuo lohko vie öljyä? :D
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Teemu kirjoitti:Paljonkohan tuo lohko vie öljyä? :D
Niin ja millanen mahtaa olla öljytikku 8O :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ja kuinka paljon mahtaa vielä kiisseliä tunnissa? 8O
Saab 9-3 TTID Vector 2008
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Olin tuolla MasaYardsin telakalla 90-luvun lopulla huoltamassa hitsauskoneita. Silloin siella oli rakenteille SEAS OF THE VOYAGER 320metriä pitkä ja korkeutta pohjasta piippuun noin 80metria. Kyllä tuollainen rohjo tarvitsee jo useamman kyseisen koneen, ellei isommankin. Pytyissä mahtuu juoksemaan ympurää jos ei muuta hommaa ole. :wink: Mutta kyllä se kannattaa asentaa ennemmin 9kuuppaan. 8O
9-3.1972
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Kyllähän nuo aika paljon kiisseliä hörppivät. Wärtsilän Vaasassa valmistettavat "pikku-lohkot" (sylinterin halkasija 32cm), esim. joku V18-moottori, vie 6 tunnin koekäytössä useita tynnyreitä soppaa.

Jostain muistin perukoilta löytyy luku, että ainakin näissä pienemmissä koneissa kulutus olisi 400 gramma / kWh.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

minkähän kokoinen ahdin tuossa koneessa mahtaa olla, mahtaisikohan olla sopiva esim. tuplaysin turbopäivitykseen... :lol:
saab 90 -85
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

p33l0x kirjoitti:minkähän kokoinen ahdin tuossa koneessa mahtaa olla, mahtaisikohan olla sopiva esim. tuplaysin turbopäivitykseen... :lol:
Luulen kyllä että joudut rakentamaan uuden pakosatsin. sellaisen mihin saa kax ahdinta. ahdin/2pyttyä
9-3.1972
SN2770
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 20:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SN2770 »

Tuo kone vie noin 120 grammaa / HP / h. Tästä voidaan laskea pari mielenkiintoista kulutuslukemaa. Täydellä teholla kone kiertää 103 rpm eli tunnissa 6180 kierrosta. Tänä aikana kuluu polttoainetta 11200kg. Jos vähän hillitään tehoja, niin kulutus on noin 10000kg/h. Täälä teholla laiva kulkee 24 solmua ja matka esim Saksasta Suezille kestää vajaat 5 päivää. Polttoainekulutus matkalla on siis noin 1000 tonnia.

Toisaalta yksi sylinteri kuluttaa tunnissa noin 930 kg eli 150 grammaa per isku. Raskas polttoaine painaa noin 0.86-0.9 kg /litra, eli joka kierroksella kuluu yhdessä sylinterissa 1,7 desiä rpö:tä.

Siinä alimmassa kuvassa muuten näkyy keskellä mies kahden valkoisen laatikon välissä. Ne laatikot ovat ruiskutuspumppuja aina kahdelle sylinterille.
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

se93tbo kirjoitti:Olin tuolla MasaYardsin telakalla 90-luvun lopulla huoltamassa hitsauskoneita. Silloin siella oli rakenteille SEAS OF THE VOYAGER 320metriä pitkä ja korkeutta pohjasta piippuun noin 80metria. Kyllä tuollainen rohjo tarvitsee jo useamman kyseisen koneen, ellei isommankin. Pytyissä mahtuu juoksemaan ympurää jos ei muuta hommaa ole. :wink: Mutta kyllä se kannattaa asentaa ennemmin 9kuuppaan. 8O
Voyager of the seas:issä kuten muissakin saman sarjan laivoissa oli muistaakseni kaksi keskinopeuksista (=pienempi sylinterin halkaisija ja iskunpituus) pääkonetta jotka pyöritti suoraan generaattoreita. Potkuriakselia ko. paateissa ei ollut ollenkaan vaan propulsiolaitteena oli Azipod-potkurit joihin vedettiin vaan "sähkönarut". Muistaakseni joka laivassa oli kolme Azipodia joista yksi oli kiinteä ja kaksi pyörivää (360 astetta) mallia.

Löysinkin tarkempaa tietoa:
- pääkoneita olikin kuusi 12V46 moottoria (12 sylinteriä, halkaisija 360mm ja V-malli)
- kolme 14 MW:n Azipodia joista tosiaan yksi kiinteä
Kaikkea ne keksii.

Edit: kirotusvireitä pois
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Siinä alimmassa kuvassa muuten näkyy keskellä mies kahden valkoisen laatikon välissä. Ne laatikot ovat ruiskutuspumppuja aina kahdelle sylinterille.
Itse asiassa ne eivät ole ruiskutuspumppuja vaan venttiilikoneistoon liittyviä yksimäntäisiä hydraulipumppuja. Sulzerin RT-koneissa on nokka-akseli joka käyttää hydraulijärjestelmää, jolla liikutellaan kaasunvaihtoventtiilejä (1-2/sylinteri, koneet kaksitahtisia). Jokaiselle venttiilille on nokka-akselilla oma yksimäntäinen hydraulipumppunsa, joka painaa öljyä venttiiliaktuaattorille, tavallaan siis työntötanko on korvattu hydrauliikalla. Hydrauliikalla saadaan aikaan muuttuva venttiilien ajoitus, sama juttu siis kuin autoissa tänäpäivänä... askeleen edellä teknisesti tosin. RT-Flexeissä taas on sähköhydraulinen venttiikoneisto, jossa ei ole nokka-akselia ollenkaan vaan täysin joustava venttiilien ajoitus. RT-Flexiä vastaava systeemi löytyy myös Man B&W:n hidaskäyntisistä kaksitahtidieseleistä. Keskinopeissa dieseleissä ainoastaan HUT/ICEL:n EVE koemoottorissa on sähköhydraulinen venttiilikoneisto. Henkilöautokokoluokassa Ford on tehnyt koemoottorin sähköhydraulisella venttiilikoneistolla ja jossakin määrin jopa onnistunut. Kuorma-auto ja mobilekone kokoluokan dieseleihin Sturman on esitellyt kaupallisesti kelvollisen sähköhydraulisen venttiilikoneiston, jonka pitäisi olla Internationallilla 2007 tuotannossa.

Jutussa esitellyssä koneessa on käsittääkseni commonrail-ruiskutus, eli suutinkohtaisia pumppuja ei ole.
pääkoneita olikin kuusi 12V46 moottoria (12 sylinteriä, halkaisija 360mm ja V-malli)
V46:t ovat nelitahtidieseleitä, Sulzerit taas kaksitahtisia.


-J-
SN2770
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 20:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SN2770 »

Hyvä tietää, että olivatkin venttiilikoneistoa. Koneen esittelijä nimittäin väitti niiden olevan ruiskutuspumppuja. Ei kuitenkaan ollut moottoriasiantuntija vaan vastasi laivan sähköntuotannosta.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

SN2770 kirjoitti:Hyvä tietää, että olivatkin venttiilikoneistoa. Koneen esittelijä nimittäin väitti niiden olevan ruiskutuspumppuja. Ei kuitenkaan ollut moottoriasiantuntija vaan vastasi laivan sähköntuotannosta.
No joo... en minäkään mikään moottoriasiantuntija ole. Noiden hydraulisten venttiilikoneistojen kanssa ehdin yhdessä välissä touhuta melkein viisi vuotta ja vieläkin olen osittain niiden kanssa naimisissa, mutta itse moottoreista en juuri mitään tiedä.

Juuri tuota konetta en ole nähnyt, mutta mielestäni noissa on koneen lay-out aina sama .


-J-
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Tulihan sitä kolme kesää kasailtua Turun Wärtsilässä noita 46:n turboja. Yhden turbon paino valmiina oli sellaiset 14-16 tonnia, joten hieman eri kokoluokkaa kuin mun ässässä. :lol: Niitä oli kyllä mukava koota, eipähän ollu pultit aina hukassa.
Vastaa Viestiin