Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9000CD23T kirjoitti:Olohuoneen antennipistoke ja toinen menee takkahuoneen antennipistokkeelle.
Niin ja tämä masto on roninmäen TV masto.
Jos antenni on helposti irroitettava niin ota antennin päästä se musta muovipala pois ja kurkkaa sinne sisälle minne koksu kaapeli tulee.
Minä uusin tuon koaksiaalikaapelin tässä jokunen aika sitten, ja se kuuma
johto meni siihen ylempään neliöputkeen, kun taas vaippa meni siihen alempaan
neliöputkeen.
Siis Digitan jyväskylän tv-ja radio asema.

Taitaa olla helpompi juttu kun löytäisit jostain toisen antennin ja kokeilisit sitä suoraan koakselikaapelilla digiboxiin sillä kyllä tuon pitäisi toimia jos masto näkyy ja etäisyyttä on vain 8-10 km.

Ronninmäellä näköjään lähetetään A mux kanavalla 30 ja B mux kanavalla 60.

http://www.digita.fi/karttapalvelu/
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja nykyisellä asetuksilla tuo B mux 60 paketti häviää vesisateella.
Tänään näkyi hiemna paremmin kun ei satanut ja tuulikin oli melko pientä.
( tuo maston heiluminen myös vaikuttaa signaali tasoon n.4m masto )

Ei vaan tahdo löytyä Jyväskylästä antenneja.
Tarttee varmaan käväistä Tampereella.

Nämä siis näkyvät hyvin
YLE TV1 30 546,00
YLE TV2 30 546,00
YLE FST5 30 546,00
YLE TV1+ 30 546,00
YLE Teema 30 546,00
MTV3 Fakta 41 634,00
Music Television MTV 41 634,00
Discovery Channel 41 634,00
Eurosport 41 634,00

Eli 546 - 634Mhz alue
746 - 786Mhz alue ei näy.

Kummallista.

Pitääkö tuon log periodisen antennin yläputki olla eristetty irti antennimastosta..?
( tarkoitan sitä neliöputkea )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulle ainakin selkisi (niin luulen) tuo antenniverkon rakenne. Siispä vahvistinta ei ole. Eikä näin lähellä lähetinasemaa pitäisi tarvitakaan. Antennilta tuleva signaali vain jaetaan kahteen eri rasiaan. Tämäkin pitäisi näissä olosuhteissa normaalisti toimia ilman mitään vahvistimia.

Omasta mielestäni syy näyttäisi vain olevan yksinkertaisesti nykyisessä antennissa, koska kaikki muut kohteet on tarkistettu. Kuitenkin antennirasioiden liitosten kuntotarkistus sisällä voisi olla aiheellista, mikäli sitäkin ei ole jo tehty. Harvoin siellä mitään vikaan menee, ellei ole tehty jonkin sortin remonttia. Yleisimmin vain rasian kontaktiosat rikkoutuvat antennijohdon niitä vääntäessä esim. siivotessa, mutta vairio näkyy useimmiten jo ulospäin. Varmuuden vuoksi rasian voisi tarkistaa.

Epäilisin nykyisen antennin vain toimivan luvattoman huonosti ylemmillä kanavilla (suuremmilla taajuuksilla). Toistaiseksi ei ainakaan VHF-antennilla ole käyttöä ja mikäli tarvetta tulevaisuudessa tulee niin yhdyssuotimella homma hoituu.
Toivotaan onnea UHF-antennin metsästykseen. Kyllä sen sillä luulisi kaiken järjen mukaan kuntoon tulevan.

Vielä palatakseni noihin suuntaavuus asioihin.
Niinkin uskomattomalta kuin se tuntuukin, mutta lähellä lähetinasemaa on usein tarvetta suuntaavalle antennille. Ei antennin vahvistuksen takia vaan suuntaavuuden takia. Lähellä lähetinasemaa signaali on voimakas, mutta niin ovat myös heijastukset. Heijastumat voidaan torpata pois käyttämällä suuntaavaa antennia. Antenni suunnataan pääsignaaliin ja sivusta tulevat heijastukset vaimentuvat antennissa voimakkaasti eivätkä siten sekoita digivastaanottimen vastaanottoa. Digivastaanottimessa voimakkaat heijastumat aiheuttavat bittivirhesuhteen kasvua ja vastaanotto pätkii tai ei toimi ollenkaan. Analogia-aikana heijastumat näkyivät varjokuvana. Digiaikana tilanne on on-off-tyyppiä. Joko näkyy tai sitten ei. DVB-T lähete on 8 MHz:n kaistalla olevaa FDM-lähetettä (monikantoaalto), joista jokaista kantoaaltoa on QAM-moduloitu. Kantoaaltokomponentit ovat amplitudi ja vaihemoduloituja, joilla on useita eri "tasoja". Heijastumat vääristävät näitä ja vastaanotin tulkitsee väärän bitin. Vääriä bittejä ollessa liikaa ei virheenkorjaus enää toimi ja seuraukset ovatkin ikäviä. Ei signaalia.
Todellisuudessa kyseisellä kanavalla on signaalin tasoa yllin kyllin, mutta vastaanoton laatu on kelvoton.

Aloittajan alkuperäisen kertoman mukaan antennia kääntelemällä saadaan aina tietyt kanavaniput näkymään. Tämä voisi kieliä heijastusten olemassaolosta. Kääntämällä antennia saadaan heijastusta vaimennettua juuri riittävästi, jotta vastaanotto alkaa toimia. Ikäväkseen heijastukset muuttavat suuntaa hivenen taajuusalueen mukaan, joten tilanne menee antennin kääntelyksi. Ja siitähän pitää eroon päästä. Mutta..... uutta ja parempaa antennia vain kehiin, kunhan löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Analogia-aikana heijastumat näkyivät varjokuvana
Tämän kun mainitsit niin analogia aikana kolmosella ja nelosella näkyi
tosiaan varjokuvia, ja silloin ajattelin että kyllä digitaali verkko korjaa
tämän asian. ( mutta kuinkas kävikään )

Katselin naapurien antenneja, ja kaikilla näkyi olevan tuon Triax antennin
tyyppisiä antenneja katolla.
Kuva
Ja kaikkien antennit osoittivat lähes samaan suuntaan kuin meidän antenni.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja taunu »

Täällä,kun asiaan perehtyneitä on,niin kysympä,että voiko kahta antennia kytkeä peräkkäin?Eli niin,jotta toinen on suunnattu toisen lähettimen suuntaan?
Ja jos voi niin onko siitä mitään hyötyä?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja liteFun »

9000CD23T kirjoitti:Pitääkö tuon log periodisen antennin yläputki olla eristetty irti antennimastosta..?
( tarkoitan sitä neliöputkea )
Jos antennissa on 2 putkea päällekkäin, vain toisessa on kiinnitys.
Toisen putken kautta syötetään kuuma karva, toisen (alemman) kautta maa, älä maadoita kuuman karvan putkea antennimastoon.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja liteFun »

taunu kirjoitti:Täällä,kun asiaan perehtyneitä on,niin kysympä,että voiko kahta antennia kytkeä peräkkäin?Eli niin,jotta toinen on suunnattu toisen lähettimen suuntaan?
Ja jos voi niin onko siitä mitään hyötyä?
Antenninvaihtajan ehkä itse laittaisin.
Jos 2 tai 3 antennia ja eri taajuusalueilla, ja pitäisi saada nämä käyttöön samaanaikaan/varuilta kun ei jaksa antennia olla vaihtelemassa, duplexeri olisi silloin valinta (VHF ja UHF alueiden erilliset antennit samaan aikaan käyttöön).
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

taunu kirjoitti:Täällä,kun asiaan perehtyneitä on,niin kysympä,että voiko kahta antennia kytkeä peräkkäin?Eli niin,jotta toinen on suunnattu toisen lähettimen suuntaan?
Ja jos voi niin onko siitä mitään hyötyä?
Voi mutta ei peräkkäin vaan tavallaan rinnakkain, millä: yhdyssuotimella. Näin saat jokaiselle tarvitsemalle taajuusalueelle oman parhaiten sopivan antennin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kahden saman taajuusalueen signaalin yhdistäminen onnistuu periaatteessa jaottimella, vaikka tähän sitä ei ole tarkoitettu.
Yleensä jaotin toimii myös toisinpäin. Ulostuloihin syötetyt signaalit näkyvät sisääntulossa. Ulostulojen kesken on riittävästi isolaatiota, jottei signaali karkaa toisen antennin kautta "harakoille". On tullut rakennettua useasti vastaavanlaisia kytkentöjä tietyissä tilanteissa. Ovat toimineet ja toimivat edelleenkin.
Varsinaisella yhdyssuotimella yhdistetään eri taajuusalueen signaaleja, mutta ymmärsin, ettei tästä ollut nyt kyse.

Toinen ja parempi tapa on hankkia antennivahvistin, jossa on useita saman taajuusalueen tuloja (tai laajakaistatuloja). Vahvistimet ovat useasti myös ohjelmoitavia, joten vahvistuksia voi säätää toisistaan rippumattomaksi.
Kyseessä on lähinnä yhteisantennikäyttöön tarkoitetut järämmät vahvistimet ja hintakin on sitten sen mukainen. Tosin mitäpä se tosi alan mies ei tekisi, mikäli jotain oikein tosissaan haluaa.

Tuota ensiksi mainittua konstia kannattaa kokeilla, se ei paljoa maksa. Ainakin minun käyttämäni jaottimet ovat toimineet loistavasti myös "väärinpäin".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

9000CD23T kirjoitti:
täytyy jostain löytyä myös virtalahde.
Ai niin tuo lähetinmasto näkyy pihaan, matkaa linnuntietä n.8-10km
Koska olet noin lähellä. Onko antennisi vaakasuorassa? Täällä Etelä-Karjalassakin asema on lähellä, niin jotkut ovat laittaneet antennin pikkusen korolle. Eli kokeile suunnata antennia pikkusen vinosti ylöspäin.

Kerroit aikaisemmin sateesta/kosteudesta, niin oletko tarkistanut/kiristänyt kaikki liitokset sekä MAADOITUKSET?

Edit:
Meiltä mastoon matkaa 15km ja logperioidinen laajakaista-antenni toimii, hinta oli noin 15e, pitäisi toimia sinullakin!
Viimeksi muokannut Maukka9, Ke Kesä 25, 2008 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

petrisa kirjoitti:Kahden saman taajuusalueen signaalin yhdistäminen onnistuu periaatteessa jaottimella, vaikka tähän sitä ei ole tarkoitettu.
Varsinaisella yhdyssuotimella yhdistetään eri taajuusalueen signaaleja, mutta ymmärsin, ettei tästä ollut nyt kyse.
Tämänhän tiesitkin mutta kerrotaan nyt yleisesti kaikille noiden pienien purkkien "peruserot". Tarkemmin netistä kuuklaamalla ;)

Niinpä ota nyt sit selvää kuka tarkoittaa mitäkin. Haaroitin, jaotin ja yhdyssuodatin.
Jokaisella näillä on oma tarkoitus ja eri häiriövaimennus (dB) ja vaativat parikseen oman antennipistorasian (jokaisessa tietty eri perusvaimennus)

9000CD23T:
Mikäs purkki se sinulla seinässä olikaan?

ao. lainattu http://www.sant.fi/pdf/pientalon_antenniopas.pdf
HAAROITIN: Haaroitin on laite, joka jakaa signaalin osiin siten, että eri haarojen välillä on suuri
häiriövaimennus. Haarojen lukumäärä voi olla jopa 8. Haaroitin sijoitetaan tähtipisteeseen ja sen
haaroihin kytketään antennirasioille menevät kaapelit. Antennirasiat ovat perusvaimennukseltaan 1 dB.

JAOTIN: Jaotin on laite, joka jakaa signaaliin yhtä suuriin osiin mahdollisimman pienin häviöin.
Jaottimessa ei ole eri haarojen välillä samanlaista häiriövaimennusta kuin haaroittimessa. Jos jaottimien
haaroihin kytketään antennirasioille menevät kaapeli, on häiriösuojaus varmistettava käyttämällä
antennirasioita, joiden perusvaimennus on 13 dB.

YHDYSSUODATIN: Yhdyssuodatin yhdistää kaksi tai useampaa eritaajuista ja eri lähteistä tulevaa
signaalia samaan kaapeliin.
Viimeksi muokannut Maukka9, Ke Kesä 25, 2008 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jippii....tänään tarkastetaan kaikki liitokset.
TRIAX Digi antenni huilailee volksxxxxxxn takapenkillä.
Sain ostettua viimeisen esittelykappaleen ( kasattuna )
Kerronpa myöhemmin miten kävi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Maukka9 oli lainannut "jostain" selityksiä eri antenniverkon laitteille.
Valitettavasti niissä on virhe tai ainakin epäselvyyttä, joka johtaa tulkintavirheeseen.
Tulkintavirhettä ei saa olla, koska kyseessä on täysin eri tarkoituksiin tarkoitettuja osia ja niillä on merkittäviä periaatteellisia eroja.

Jaotin:
- jakaa signaalin yhtäsuuriin osiin
- jaottimia tyypillisesti 2- 4- 6- 8- jne.
- lähdön vaimennus tulosignaaliin nähden sama kaikkissa lähdöissä
- vaimennus teoriassa: 3dB, 6dB jne. Todellisuudessa jaottimessa syntyy häviöitä, joten 3,5dB jne. lähempänä totuutta
- lähtöjen välinen "häiriövaimennus" on oikealta nimeltään isolaatio (eristys olisi ehkä parempi sana)

Haaroitin:
- ei ole lähellekkään sama kuin jaotin
- haaroittimessa ikäänkuin ryöstetään pieni osa pääsignaalista yhteen- kahteen jne haaraan. Riippuu haaroittimesta
- haaralähtö on usein merkitty "mokkulassa" TAP-merkinnällä
- TAP merkinnän lisäksi siihen on merkitty kuinka monta dB vaimentuneena signaali näkyy haarassa tulosignaaliiin nähden
- lisäksi haaroittimessa on ulostulo
- ulostulossa signaali on vain "vähän" vaimentunut tulosignaaliin nähden. Riippuu taas haaroittimesta
- myös haaroittimessa on isolaatiota eri liitäntöjen kesken. Aivan kuten jaottimessakin

Yhdyssuodin olikin sitten ihan yksiselitteinen.

Palaan aikaseimpaan kirjoitukseeni, koska se saattoi jäädä joillekin epäselväksi.
Eräs nimimerkki kyseli minun mielestäni kahden eri saman taajuusalueen antennin yhdistämistä samaan kaapeliin. Kyseli peräkkäin kytkemisestä, mutta se tulikin jo selväksi, ettei se niin toimi. Kysyjä haluaa ilmeisesti kytkeä kaksi UHF-antennia siten, että toisella otetaan pääkanavaniput lähimmältä Digitan asemalta ja toisella antennilla jostain toisesta Digitan asemasta (mahdollisesti kauempaa) lisää kanavanippuja. Lähin asema kun ei ilmeisesti niitä lähetä.
Paras tapa, mutta kallis, kyseisessä arvailemassani tilanteessa on käyttää vahvistinta, johon voi liittää useamman kuin yhden antennin. Vielä parempi, jos antennitulojen vahvistuksia voi säätää erikseen.
Mutta... mutta. Kuten jo mainitsin ainakin osa jaottimista toimii täysin ongelmitta myös ns. väärinpäin kytkettynä. Moitteeton toiminta edellyttää, että signaalilla ei ole liian suurta läpimenovaimennusta "väärään" suuntaan, mutta myös riittävän suurta isolaatiota lähtöjen (nyt väärinpäin kytkettynä tulojen) kesken.
Olen mitannut summittain muutamia jaottimia ja tämä isolaatio ("häiriövaimennus") on ollut 20dB.n luokkaa. Eli aivan riittävä. Läpimenovaimennus ollut molempiin suuntiin sama.
Liekö ollut hyvää tuuria jaottimien kanssa, kun toimivat niinkin loistavasti "väärinpäin".
Ihan heti en tähän nyt muista oliko myynnissä yhdyssuotimia myös saman taajuuskaistan sisälle. Tällaisen nimi on myös summaimeksi kutsuttu (combinaattori). Niitä löytyy spesiaali RF-tuotteina.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin, nyt on TRIAX tangon päässä.
Käänsin antennin Roninmäellepäin sen tarkemmin sihtailematta.
Kanavapaketti A ( signaali tapissa )
Kanavapaketti C vai mikä se nyt oli.. ( signaali n.85% ei ihan tapissa )
mutta nyt ne KAIKKI NÄKYY pätkimättä.
Eikä tuo signaalipalkki juurikaan heilunut edes takaisin.

Sanoisimpa että tavoitteeseen on nyt päästy.

huh..huh..minä kun luulin että formulat jäi näkemättä.

( huomasin muuten että vanhassa antennissa ne molemmat neliöputket olivat
suorassa yhteydessä toisiinsa sen kiinnitys levyn johdosta )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Antennista yleensä ( ei auton antennista )

Viesti Kirjoittaja liteFun »

9000CD23T kirjoitti:( huomasin muuten että vanhassa antennissa ne molemmat neliöputket olivat suorassa yhteydessä toisiinsa sen kiinnitys levyn johdosta )
Eli luulenpa ettei antenni edes toiminut silloin. Ikäänkuin + ja - yhdessä.
Jos sen ylemmän olisit eristänyt (ja siitä lähtee kuuma karva kaapeliin?) niin olisi voinut näkyä ohjelmat ok.

Noniin, nyt kun sulla on suht ok toi uus antenni, koita varovasti säätää oikealle kohdalle, toinen katsoo televisiosta palkkimittaria ja huutelee katolla hääräävälle, perus-pmr-radiopuhelin korvanapilla olis hyvä katolla hääräävälle.
jos tuon 85% sais vaikka 90% asti toivoen että se 100% laskee alimmillaan 90% niin sittenhän olis kaikki täydellistä. Toki sinne 100% aina tähdätään...
Vastaa Viestiin