Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
ojahai
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 14:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ojahai »

Mulle yksi syy minkä vuoksi olen aina tykännyt nimenomaan Saabista on ollut sen ominainen muotoilu. Esimerkiksi monet ovat sitä mieltä että OG900 on rumin auto mitä on koskaan tehty, mun mielestä taas se on yksi hienoimmista, varsinkin kolmeovisena. Tykkään myös Saabin kuljettajakeskeisestä kojelaudasta, en tiedä kuinka paljon ergonomisempi se on nykyisiin autoihin verrattuna mutta onhan se perkeleen siisti. Makuasioitahan nämä on mutta ne on niitä mikä on tehnyt Saabista se mikä se on. Oon myös tykännyt Saabin inssien tavasta ajatella asioita esimerkiksi suorituskyvys suhteen. Tuntuu että ajatusmalli on ollut tyyliin "0-100 km/h? Ihan sama, 80 km/h ylöspäin ratkaisee." Myös nykyistä autoa ostaessani ja kulutuslukemia vertaillessani tajusin että toisin kuin moni muu, Saab on ilmoittanut sen mikä kulutus todellisuudessa on, eikä sitä mikä on saatu jossain laboratoriomaisissa olosuhteissa aikaan.

Näin.

Ai niin. Pääsin tyyppäämään tässä Tesla Model S:ää ja täytyy sanoa että en pistäisi ollenkaan pahakseni jos NEVS valmistaisi joskun vastaavan kulkineen, vaikka Saabina. Olen aina ollut skeptinen sähköautojen suhteen mutta nyt veikkaan että tulevaisuus näyttää sähköiseltä.
"Punainen lokakuu" 9-3 1.8t Sentronic Sportcombi 2007
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ojahai kirjoittaa täysin oikeaa asiaa ja ainakin sellaista, jota mieltä minäkin olen.

OG900 tosiaan pidetään rumana autona ja itsestänikin se on yksi kauneimmista. Itselläni oli 2.1i 3d mustana. Laitoin aluvanteet uudet ja uudet renkaat. Korjautin moottorin parempaan iskuun. Oli se vain hieno auto, josta en olisi halunnut hevillä luopua. Hankin kuitenkin allekirjoitusessa olevan Saabin. Tämä on kuitenkin uudempi, hyväkuntoisempi ja vähemmän ajetumpi... ja tietenkin, ärhäkkä ahtaustekniikka.

Itselläni Saabit ovat pitäneet lupauksensa ja ylittäneetkin (niin kuin kuljettakin omista lupauksistaan):

1. tehot ja väännöt ovat ainakin sitä mitä luvataan
2. kiihtyvyys on ainakin sitä mitä luvataan
3. kulutus on yleensä alhaisempi kuin papereissa

Saab on erittäin persoonallinen auto. Itse pyörittelin mielessäni vastaavaa, ei niitä montaa ole samanlaista. Saab on myös selvästi normaalia ja keskivertoa kestävämpi automerkki. Ja sähkömoottorit ovat EHDOTTOMASTI tulevaisuutta. Kehitystyötä vain vaativat kuten moni tietää. Ongelma lienee lähinnä akkupuolella. Olen kuullut myös patentista, jossa akku ja isokin sellainen saadaan ladattua muutamaan sekunttiin tai muutamaan kymmeneen sekunttiin. Kaikki on mahdollista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja vmt »

Tulevaisuudesta puheen ollen, mitä vetyautolle tapahtui?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toyota ainakin panostaa siihen, polttokennoauto Toyota Miraita odotetaan markkinoille vielä tänä vuonna. Toyota myös ilmoitti tammikuussa luovuttavansa yli 5000 polttokennoautoon liittyvää patenttia ilmaiseksi vaopaaseen käyttöön. Teslahan avasi patenttisalkkunsa sähköautoteknologian osalta aiemmin.

Patenttien avaaminen kertoo siitä kilpailusta, mitä nyt käydään tulevaisuuden autotekniikan osalta. Odotukset on ehkä, että toinen näistä teknologioista muuttuu vallitsevaksi ja toinen kuolee. Tesla voi kuolla kokonaan pois, jos vetyauto voittaa. Toyotalle taas vetyauton kuolema voi merkitä miljardien menetyksiä.

Sinänsä pitää muistaa, että polttokennoautokin on voimalinjaltaan lopulta sähköauto, joka saa sähkönsä polttokennosta.

Tuossa juttua Toyotan patenteista: http://www.forbes.com/sites/jasonfogels ... l-patents/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tässä ketjussa on niin hurjasti viestejä ettei niitä jaksaa alkaa lukemaan läpi. Voisiko joku referoida sen verran, että mitä siellä NEVS-saabilla on tapahtumassa, meinaavatko alkaa jonkinlaista autonvalmistusta saamaan aikaan vai mitä ihmettä oikein touhuavat kun taas ollaan selvitystilassa?
Tästä ketjusta joskus lukaisin että NEVS:illä oli rahat loppu jo kun saivat muutaman kymmentä 9-3:sta ulos linjalta, oliko kuitenkaan ostajaehdokas ihan loppuun asti mietitty?
Eikö mikään oikeasti vakavastiotettava autonvalmistaja olisi kiinnostunut Saabin brändistä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minä olen käsittänyt näin, ja en muista varmasti kaikkea:

1. ostajatahoja muista autonvalmistajista, jotka ovat ilmeisen isoja, on kaksi (ei ole julkistettu, mutta epäillään Mahindraa ja Dongfengia)

2. ilmeisesti ja käsitykseni mukaan NEVS on päässyt pois yrityssaneerauksesta

3. sitten sellainen mielenkiintoinen pointti, että varaosavalmistaja ja -hankkija NEVSsille nimeltään Orio on lupaillut, että tuleva NEVSin toiminta tulee ylittämäänkin odotukset (eli hyvää kait luvassa jossain välissä)

4. moottoreista ei ole tarkkaa tietoa, minkä tyyppisiä tekevät, mutta varmastikin sieltä löytynee ainakin se täysi-sähkömoottori

5. tekevät uuden Saabin ilmeisen hyvälle Phoenix-alustalle, voivat käyttää Castronin tekelettä pohjana?

=> tässä tavallaan kait odotellaan jotain virallista tiedotusta Saabilta/NEVSiltä, jotta tiedetään mikä on tilanne... alkuraportointi on ollut positiivista

Korjatkaa te muut, jos olen väärässä, joka voi olla ihan hyvin mahdollista
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

juhokare eipä tuohon ole paljon lisättävää, no ehkä se, että Saab'in logo'n käyttämisestä Nevs'in mukaan neuvotellaan vieläkin?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^logon vai nimen?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mawerick kirjoitti:^logon vai nimen?
Eiköhän se tällä kertaa ole sama tavara?

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eihän se välttämättä ole. Logolla kun yleensä viitataan juurikin Griffin-logoon ja nimi taas... no, se on nimi. Kaksi eri asiaa, joskin suht lähekkäin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuskin edes neuvottelevat Scanian kanssa griffin-logosta, kun Nevs ei sitä alun perinkään saanut käyttöönsä. Saab-nimi taas kuuluu Saab AB:lle, ja sen käyttöoikeudesta oli sovittu, mutta oikeus loppui kun Nevs päätyi saneeraukseen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:Tuskin edes neuvottelevat Scanian kanssa griffin-logosta, kun Nevs ei sitä alun perinkään saanut käyttöönsä. Saab-nimi taas kuuluu Saab AB:lle, ja sen käyttöoikeudesta oli sovittu, mutta oikeus loppui kun Nevs päätyi saneeraukseen.
Tiedä häntä, mutta Mahindra kuitenkin on kuulemma yhteistoimissa Saab AB'n kanssa ja he neuvottelevat alustavasti juuri tuosta logosta.
Nevs'in Saab logon käyttö ei päättynyt saneerauksen vuoksi kuten toteat, vaan sentakia kun saab sai tietää tulevasta uudesta omistajasta Nevs'ille ja Mahindran nimi mainittiin vaikkei ollut tietoa pitääkö se edes paikkaansa. Siis lupa vedettiin takaisin yhden sopimuksen klausuulin takia, "jos omistussuhde muuttuu".

Se on siis Mahindra joka sanoo olevansa yhteistyössä Saab AB:n kanssa ja neuvottelevansa asioista ei saab, mikään tästä ei ole varmaa koska suurin osa on spekulointia medioissa.

EDIT: lisäys: se on tämä kun ratkaisee asian:
Frågan kvarstår om Nevs får använda varumärket Saab? Det avgör försvarsmatrielföretaget Saab AB.
Käännös:
Kysymys joka on jäljellä on josko Nevs voi käyttää tuotemerkkiä Saab? Tämän päättää
puolustusmateriaaliyhtiö Saab AB.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti:Nevs'in Saab logon käyttö ei päättynyt saneerauksen vuoksi kuten toteat, vaan sentakia kun saab sai tietää tulevasta uudesta omistajasta Nevs'ille ja Mahindran nimi mainittiin vaikkei ollut tietoa pitääkö se edes paikkaansa. Siis lupa vedettiin takaisin yhden sopimuksen klausuulin takia, "jos omistussuhde muuttuu".
Olisiko tälle tiedolle jotain lähdettä (muuta kuin Saabin verstaan kahvipöytäkeskustelut)? Omistussuhteen muutospykälä sopimuksessa varmasti on, mutta siihen on hieman vaikea vedota, kun NEVSin omistus ei ole muuttunut.

Ja voisitko suomentaa meille vaikka tämän elokuussa julkaistun TTELAn artikkelin ensimmäisen kappaleen:
TTELA kirjoitti:Det är Saab AB som igår på morgonen drog tillbaka rättigheterna för biltillverkaren. Detta som en följd av försöket till företagsrekonstruktion. När avtalet mellan Försvars-Saab och Nevs slöts för två år sedan ingick vissa villkor, bekräftar Sebastian Carlsson, presschef på Saab AB. Ett av dem är att man vid en begäran som den Nevs gjort kan säga upp avtalet.
Jaa, ei itse asiassa tarvitsekaan suomentaa, koska olet sen jo tehnyt aikaisemmin:
29.8.2014 core2 kirjoitti:Se oli Saab AB joka eilen aamulla veti autonvalmistajan merkkioikeudet takaisin. Tämä seurauksena Nevs'in aikeista hakeutua yrityssaneeraukseen.
Kun sopimus Puolustus-Saab'in ja Nevs'in välillä kirjoitettiin kaksivuotta sitten liittyi siihen joitakin ehtoja, täydentää Sebastian Carlsson Saabin lehtitiedoitus päällikkö.
Eräs ehto oli juuri tämä nimen oikeuksien irtisanominen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:
core2 kirjoitti:Nevs'in Saab logon käyttö ei päättynyt saneerauksen vuoksi kuten toteat, vaan sentakia kun saab sai tietää tulevasta uudesta omistajasta Nevs'ille ja Mahindran nimi mainittiin vaikkei ollut tietoa pitääkö se edes paikkaansa. Siis lupa vedettiin takaisin yhden sopimuksen klausuulin takia, "jos omistussuhde muuttuu".
Olisiko tälle tiedolle jotain lähdettä (muuta kuin Saabin verstaan kahvipöytäkeskustelut)? Omistussuhteen muutospykälä sopimuksessa varmasti on, mutta siihen on hieman vaikea vedota, kun NEVSin omistus ei ole muuttunut.

Ja voisitko suomentaa meille vaikka tämän elokuussa julkaistun TTELAn artikkelin ensimmäisen kappaleen:
TTELA kirjoitti:Det är Saab AB som igår på morgonen drog tillbaka rättigheterna för biltillverkaren. Detta som en följd av försöket till företagsrekonstruktion. När avtalet mellan Försvars-Saab och Nevs slöts för två år sedan ingick vissa villkor, bekräftar Sebastian Carlsson, presschef på Saab AB. Ett av dem är att man vid en begäran som den Nevs gjort kan säga upp avtalet.
Jaa, ei itse asiassa tarvitsekaan suomentaa, koska olet sen jo tehnyt aikaisemmin:
29.8.2014 core2 kirjoitti:Se oli Saab AB joka eilen aamulla veti autonvalmistajan merkkioikeudet takaisin. Tämä seurauksena Nevs'in aikeista hakeutua yrityssaneeraukseen.
Kun sopimus Puolustus-Saab'in ja Nevs'in välillä kirjoitettiin kaksivuotta sitten liittyi siihen joitakin ehtoja, täydentää Sebastian Carlsson Saabin lehtitiedoitus päällikkö.
Eräs ehto oli juuri tämä nimen oikeuksien irtisanominen.
Nyt sit sulle viimeisen kerran tässä Ttelan kirjoitus ja ihan samasta artikkelista jonka toit esille, et kai luule, että alkaisin suomentamaan koko kirjoistusta silloin kun se tuli otin vain sen tärkeimmän jonka suomensin joten ainoastaan sulle suomennos loppu skrivauksesta se on sit sulle jos uskot tai et?
Nämä eri klausuulit on myös ttela kertonut no tässä tämä yksi niistä, eikä mikään kahvipöytä luomus kuten vittuilet.
ttela kirjoitti:Helt osannolikt är inte heller att licensavtal som det med Saab AB ändå skulle ha behövts omförhandlas om en ny ägare går in i Nevs, vilket varit bolagets plan sedan starten.
Käännös:
Täysin epätodennäköistä ei myöskään ole se, että lisenssisopimus kuin se Saab AB:n kanssa oleva olisi täytynyt uusia jos uusi omistaja olisi tullut mukaan Nevs'iin joka on ollut yhtiön tavoite jo aivan alusta lähtien.

Nykyinen Saab konserni oli jotakuinkin täysin tietämätön Nevsin suunnitelmista.

Nämä tiedot saab on tuonut esille sisäisellä infolla syyksi tähän sopimuksen takaisin vetoon.
AZP ota ja opettele swedua niin et tarvitse näitä mun käännöksiäni kun niissä on mielestäsi aina sanomista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Lisään vielä P4väst'in uutisesta seuraavan kappaleen:
P4väst kirjoitti:"Nevs disponerar för närvarande varumärket Saab för försäljning av personbilar genom ett licensavtal. Avtalet ska på grund av löpande uppsägningstid omförhandlas som ett led i rekonstruktionen för att kunna fortsätta nyttjas i det rekonstruerade Nevs med nya huvudägare vilket styrelsen och ledningen i Nevs bedömer som fullt möjligt."
Käännös:
Nevs käyttää tällä hetkellä tavaramerkkiä Saab myydäkseen henkilöautoja sovitun lisenssin mukaan.
Sopimus menee juoksevan irtisanomisajan takia uudelleen neuvoteltavaksi tämä siis yhtenä osana saneerauksessa, jotta sitä voidaan jatkaa saneeratussa Nevs'issä Uudella PÄÄomistajalla Nevsin hallitus luulee tämän olen täysin mahdollista. Tämä oli silloin saneerauksen alussa.
Näin siis Nevs luuli, mutta astui harhaan, koska Saab AB sai kuulla Mahindrasta niin ääni kellossa muuttui. Orio on tietämäni mukaan mukana lisenssi neuvottelussa missä vaiheessa neuvottelut ovat sen tietää vain Nevs ja heidän pääosakkaansa!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5950329
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin