Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vähän kevennystäkin valmistusasiaan.
Optimisti ja pessimisti kiistelivät uuden mallin valmistuksen aloittamisesta. Optimisti totesi, että kyllä niitä uusia alkaa tulla kun heitetään ne valmiina olevat kuvat verstaalle. Tähän pessimisti vastasi, että puhaltamalla pulloja tehdään.

Henry Ford aloitti tuotannon jakamisen yksinkertaisiin vaiheisiin. Charlie Chaplinkin kävi kokoonpanolinjalla kokeilemassa systeemiä. Myöhemmin siitä syntyi MTM:nä tunnettu tieteenhaara. Itse tuon hyvin muistan kun olin kesätöissä ruotsalaisessa ajokalutehtaassa 60-luvulla. Käteen lyötiin nippu ohjeita, joissa kuvattiin missä järjestyksessä ja miten käsiä piti liikuttaa ja paljonko kuhunkin vaiheeseen sai kulua aikaa. Kyllähän niillä ohjeilla pärjäili niin jugot kuin finnetkin, olisi ehkä osannut puolikesy apinakin.
Nykyään tietääkseni kaikki työvaiheisiin liittyvä löytyy siltä työpaikalla olevalta screeniltä. Onnistuminen ei enää perustu yhtään työntekijän luovuuteen ja näppäryyteen, vaan ohjelmointityön onnistumiseen. Jos nämä ohjeet ovat hyvät, syntyy korkeata laatua edullisin kustannuksin.
Mutta kaikki tuo esityö on tehtävä ennenkuin valmistuslinja nytkähtää liikkeelle.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Unconfirmed, but local, reports from Saab’s Trollhattan HQ say that up to 100 cars will be crushed over the next 48 hours as part of the receivership process. All the cars that had been completed before Saab folded will be cubed, say the sources, including pre-production examples of the Saab 9-5 estate as well as the handful of the Mexican-built 9-4x SUV that found their way to Sweden.

Reports suggest that a single 9-5 estate will be preserved for the Saab museum, whose future is also uncertain. The museum is currently closed, but moves are being made in Trollhattan to preserve it and its contents once the receivership process is over.


http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/260906/

Lyhyesti suomeksi; Paikallisten vahvistamattomien lähteiden mukaan seuraavan 48 tunnin aikana tullaan romuttamaan kaikki konkurssipesän hallussa olevat valmistuneet, mutta myymättömät Saabit mukaan lukien 9-5SC protot ja Ruotsiin tuodut 9-4X:t osana konkurssiprosessia. Ainoastaan yksi 9-5SC tullaan säästämään ja se tullaan laittamaan näytteille Saab Museumiin(jonka omakin tilanne on sangen kriittinen - kirj. huom.)
Viimeksi muokannut Teme100, Pe Tammi 13, 2012 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Näin ne tilanteet muuttuvat.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulostaa vähän urbaanilegendalta. Vaikea nähdä mitä hyötyä autojen paalaamisesta olisi konkurssipesälle, tai kenellekään muutenkaan.

Tosin poltettiinhan ne Turun raitiovaunutkin aikanaan, etteivät vaan ilmestyisi takaisin kaduille kolisemaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AZP kirjoitti:Kuulostaa vähän urbaanilegendalta. Vaikea nähdä mitä hyötyä autojen paalaamisesta olisi konkurssipesälle, tai kenellekään muutenkaan.

Tosin poltettiinhan ne Turun raitiovaunutkin aikanaan, etteivät vaan ilmestyisi takaisin kaduille kolisemaan.
No ainakin niille, joilla oli tarkoitus ostaa uusi Saab lähiaikoina.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti:Kuulostaa vähän urbaanilegendalta. Vaikea nähdä mitä hyötyä autojen paalaamisesta olisi konkurssipesälle, tai kenellekään muutenkaan.
Toiminta olisi loogista oikeudenhaltijan kannalta.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Allekirjoittaisin kyllä vastuuvapautussopimuksen ja hakisin sen farkun omakustanteena vaikka heti. Museoisin sen omaan talliin ja pientä maksua vastaan päästäisin muita saabisteja sitä katselemaan... Miten mahtaisi onnistua?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Erikoiselta tuntuu jos ne paalattaisiin. No mikäänhän ei tietenkään ole mahotonta mutta outoa kyllä.

Purkuun ja osat myyntiin olis tietenkin kaikkein järkevintä 9-5 SC:n kohdalla kun autoja ei saa kuiten liikenteeseen.

Vastahan uutisoitiin, että linjalla olevat autot tehtäisiin valmiiksi ja myyntiin, silloin niistä ainakin saisi rahaa ja varmasti ostajiakin löytyis kun hinta olis kohillaan - oli takuuta tai ei.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Pekko_Å kirjoitti:Allekirjoittaisin kyllä vastuuvapautussopimuksen ja hakisin sen farkun omakustanteena vaikka heti. Museoisin sen omaan talliin ja pientä maksua vastaan päästäisin muita saabisteja sitä katselemaan... Miten mahtaisi onnistua?

Mulle toinen samoin ehdoin!Milloin mennään haken pannaan haku kulut puoliksi! :saab:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teme100 kirjoitti: Toiminta olisi loogista oikeudenhaltijan kannalta.
En ymmärrä miten. Edes NG9-5 farkussa on tuskin mitään sellaista, että kesken konkurssipesän selvityksen protot pitäisi tuhota kopioinnin estämiseksi. Saatika muissa malleissa, joista yksilöitä on ympäri maailmaa kopioitavaksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kyllä näyttää siltä että joudutaan talvipäivillä viettämään samalla :saab: :n hautajaiset :(
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabin koko hengissä olon aikana on ollut policy se, että kaikki esisarjan autot romutetaan, no onhan niitä joskus duunikavereille vastoin policy'a myyty ihan pilkkahintaan.
Syy miksi ne pitäis aina romuttaa on yksinkertainen auton kaikki osat eivät ole samat kuin tuotanto autossa, vaan milloin mitäkin usein käsin tehtyjä osia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: Toiminta olisi loogista oikeudenhaltijan kannalta.
En ymmärrä miten. Edes NG9-5 farkussa on tuskin mitään sellaista, että kesken konkurssipesän selvityksen protot pitäisi tuhota kopioinnin estämiseksi. Saatika muissa malleissa, joista yksilöitä on ympäri maailmaa kopioitavaksi.
Syy on todennäköisemmin se, että Saab ei ole tilittänyt nyt valmistuneista autoista lisenssimaksuja, ja ilman niitä heillä ei ole oikeutta myydä ajoneuvoja.

9-5SC:n kohdalla syy on yksinkertaisempi, autolla ei ole tarvittavaa hyväksyntää, joten sitä ei voida myydä ajoneuvoksi. Samoin 9-4X:n kohdalla, sillekään ei ole haettu EU-tyyppihyväksyntää. Lisäksi GM ei varmastikaan ole halukas ottamaan vastuuta näistä autoista, koska Saab ei siihen enää kykene ja jonkun niistä lain mukaan pitää vastata. Vaikka takuuta ei olisikaan, on virhevastuu edelleen voimassa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Samoin 9-4X:n kohdalla, sillekään ei ole haettu EU-tyyppihyväksyntää.
Hmm, mitenkäs noita sitten on saatu ainakin Ruotsin kilpiin?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

SS kirjoitti:
Samoin 9-4X:n kohdalla, sillekään ei ole haettu EU-tyyppihyväksyntää.
Hmm, mitenkäs noita sitten on saatu ainakin Ruotsin kilpiin?
Protoina/piensarjahyväksynnän, eli SVA-hyväksynnän kautta. Toisekseen, ruotsissa saa omavalmisteenkin rekisteröityä. Heillä on kauniisti sanottuna lievästi väljemmät säännökset(ja etenkin niiden tulkinnat) kuin meillä.

Suursarjatuotantovalmistajan ei ole mahdollista käyttää EU-tyyppihyväksyntää väljempää SVA:ta omien ajoneuvojensa hyväksyttämiseksi kaupallisiin tarkoituksiin.
Lukittu