Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Jaa näkyy olevankin Epsilon 1.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

core2 kirjoitti:Mitähän GM nyt tarkoittaa?
Minusta on koko ajan kuulostanut siltä, että GM ei aio sallia nykyisten mallien valmistuksen jatkamista ja PISTE. Haluavat varmistaa täydellisen stopin romuttamalla valmiit autotkin.

Olisin kyllä mielelläni ostanut 9-5SC:n. :-(((( 9-3 ei oikein kiinnosta, vaikka niitä kohta saisikin (mihin en GM:n takia jaksa uskoa).
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Toivottavasti uusi 9-3 on jo lähes valmis, se lienee ainoa toivo. Olettaen ettei tuohonkaan ole liiemmälti GM-osia laitettu.

Jotenkin tuo GM:n toiminta taas ihmetyttää. Miksi ne edes lähtivät Saabia myymään jos kukaan ei niitä enää saisi valmistaa? Luultavasti tässä nyt on taustalla jotain mitä emme tiedä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

SS kirjoitti: Jotenkin tuo GM:n toiminta taas ihmetyttää. Miksi ne edes lähtivät Saabia myymään jos kukaan ei niitä enää saisi valmistaa? Luultavasti tässä nyt on taustalla jotain mitä emme tiedä...
Eihän ne sitä myymässä ole koskaan olleetkaan. Jo silloin 2009 halusivat antaa silloisen tyttärensä mennä konkurssiin, mutta kun ostajat väkisin tunkivat rahaa kouraan, niin suostuivat luovuttamaan firman Mullerille. Nyt sama tilanne kuin silloin, tällä kertaa ovat kai päättäneet katkoa kaulan lopullisesti, ettei enää tule vanhat painajaiset kummittelemaan.

Jotenkin tulee mieleen se, kun jenkit jättivät Saddamin henkiin 90-luvulla, niin ihan siitä harmituksesta päättivät, että Irakissa on joukkotuhoaseita, ja saivat lopulta äijän hengiltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Olisi auton vaihto edessä syksyllä.Toivottavasti saisivat ratkaistua asian nopeasti niin näkisi millaisia Saabeja linjalta rupeaa ehkä tulemaan. Saabi sopisi hyvin kiinalaisille onhan siinä jo nyt "viirusilmät" :lol: .
Joutuukohan tässä syksyllä kurkkimaan että onko "ruoho vihreämpää aidan takan" ?? Itse asiassa kävin jo kurkkimassa mitä aidan takana tarjolla......
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja renner »

ristoj kirjoitti: Joutuukohan tässä syksyllä kurkkimaan että onko "ruoho vihreämpää aidan takan" ?? Itse asiassa kävin jo kurkkimassa mitä aidan takana tarjolla......

Ei se vixxukaan vaihtamalla parane ellei alunperin täysin väärin ole valinnu.
Sittenhän on niitä jotka ei alunperinkään vixxua valitse ;)
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

AutoWikin mukaan uusimmassa 9-3:ssa onkin Epsilon 2.

http://www.autowiki.fi/index.php/GM_Epsilon_-pohjalevy
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

ristoj kirjoitti:Olisi auton vaihto edessä syksyllä.Toivottavasti saisivat ratkaistua asian nopeasti niin näkisi millaisia Saabeja linjalta rupeaa ehkä tulemaan. Saabi sopisi hyvin kiinalaisille onhan siinä jo nyt "viirusilmät" :lol: .
Joutuukohan tässä syksyllä kurkkimaan että onko "ruoho vihreämpää aidan takan" ?? Itse asiassa kävin jo kurkkimassa mitä aidan takana tarjolla......
Itse asiassa Rovio voisi ostaa Saabin ja alkaa tekemän Angry-Birds -Saabeja....sen verran oma 93 on sen punaisen linnun näköinen keulalta :P
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mikä on nyt sitten tilanne taikka tilanteet?

Saab Parts taitaa vielä olla pystyssä? Museota hävitetään, vaikka ostaja olisi kait ollut. Entä sitten itse Saab? Kiinalaiset lähettävät tarjouksen taikka ovat jättäneet ja rahaa olisi tulossa 5 miljardin kruunun edestä. Onko GM antanut myöntymystä niiltä osin kuten on ollut puhetta, eli sen omistamiin lisensseihin ei ole oikeutta vaikka Saab on suunnitellut niitä. Entä turkkilaiset? Minkälainen tarjous heiltä tulee - ylikö 5 miljardia kruunuako? Miten, jos puhutaan yksityiskohtaisesta tekniikasta, ovatko eXWDt ja XWDt Saabilla taikka niihin oikeus? Onko mitään moottoria jäljellä itsellä? Ovatko vaihteistotehtaat ja moottoritehtaat enään jäljellä? Nehän ovat olennaisia tulevaisuutta ajatellen. Toisaalta, 4kk päästä ostosta olisi ensimmäiset uudet 9-3 hihnalta ulos - ei paha, jos pitää paikkansa. Missä moottorit ja vaihteistot ja muut sillloin tuotetaan, jos itse tehdään. Tämähän oli kiinalaisten toive taikka tavoite.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

juhokare kirjoitti:Mikä on nyt sitten tilanne taikka tilanteet?

Saab Parts taitaa vielä olla pystyssä? Museota hävitetään, vaikka ostaja olisi kait ollut. Entä sitten itse Saab? Kiinalaiset lähettävät tarjouksen taikka ovat jättäneet ja rahaa olisi tulossa 5 miljardin kruunun edestä. Onko GM antanut myöntymystä niiltä osin kuten on ollut puhetta, eli sen omistamiin lisensseihin ei ole oikeutta vaikka Saab on suunnitellut niitä. Entä turkkilaiset? Minkälainen tarjous heiltä tulee - ylikö 5 miljardia kruunuako? Miten, jos puhutaan yksityiskohtaisesta tekniikasta, ovatko eXWDt ja XWDt Saabilla taikka niihin oikeus? Onko mitään moottoria jäljellä itsellä? Ovatko vaihteistotehtaat ja moottoritehtaat enään jäljellä? Nehän ovat olennaisia tulevaisuutta ajatellen. Toisaalta, 4kk päästä ostosta olisi ensimmäiset uudet 9-3 hihnalta ulos - ei paha, jos pitää paikkansa. Missä moottorit ja vaihteistot ja muut sillloin tuotetaan, jos itse tehdään. Tämähän oli kiinalaisten toive taikka tavoite.
Saab Parts jatkaa toimintaansa normaalisti ja osien toimitukset pitäisi normalisoitua piakkoin.

Museon ja sen autojen osalta sai jättää ostotarjouksia 20.1.2012 klo 12 saakka.

Kiinalaiset aikovat jättää ostotarjouksen.

Turkkilaiset aikovat jättää ostotarjouksen siitäkin huolimatta, että GM ilmoitti ettei se aio myydä lisenssejään kenellekkään ostajalle.

Minulla ei ole tietoa mihin kaikkeen tekniikkaan Saabilla on oikeudet.

Saabin moottori ja vaihteistotehtaat eivät ole enää toiminnassa kuten tässä ketjussa aiemmin joku tiesi kertoa. Moottorithan on tähän saakka tulleet GM:n suunnalta (bensa) ja dieselit GM:n aiempien Fiat kytkösten kautta Fiatilta.

Manuaalivaihteistot GM:n lootatehtaasta ja automaatit muistaakseni Aisinilta.

Vanhan Saab perinteen mukaisesti taitaisi moottori/vaihteistopaketti mennä hankintaan muualta.


Eniten kyllä harmittaa 9-5:n kohtalo. Jos sekin jossain vaiheessa tulisi tuotantoon GM-vapaana niin silloin varmaan aikaakin olisi jo taas kulunut niin kauan että malli olisi jo vanha.

Mutta jos Phoenix-pohjainen 9-3:n seuraaja oli tarkoitus esitellä ensi vuonna, niin silloin sen täytyy olla jo melko pitkälle valmiina. Castriota kertoi joulukuussa antamassa haastattelussa, että he olivat valmiita laittamaan prototyypit testiajoihin. Paljonko sitten tuossa olisi ollut GM:n tekniikkaa määrää hyvin pitkälle sen kuinka kauan noiden osien ja järjestelmien korvaaminen vie aikaa.

Youngmanhan osti jotain oikeuksia Phoenixiin, joten voihan olla, että he ovat osaltaan aloittaneet GM osista vapauttamisen jo aikaa sitten.

Aika näyttää jos näyttää.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
karihai
"Aero"
Viestit: 494
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karihai »

General Motorsin viime aikainen toiminta on yhä enemmän vahvistanut uskoani siihen, että en tule koskaan ostamaan minkäänlaista GM:n valmistamaa autoa. Sinänsä sääli, koska esim. Corvette on ihan kiva peli. Nyt voisikin seuraavaksi maailmanlaajuiseksi teemaksi ottaa saabistien keskuudessa, ellei Save Saab tapahtuma johda mihinkään, ottaa vaikka "Boycott GM"
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

jmarin kirjoitti:
core2 kirjoitti:Mitähän GM nyt tarkoittaa?
Minusta on koko ajan kuulostanut siltä, että GM ei aio sallia nykyisten mallien valmistuksen jatkamista ja PISTE. Haluavat varmistaa täydellisen stopin romuttamalla valmiit autotkin.

Olisin kyllä mielelläni ostanut 9-5SC:n. :-(((( 9-3 ei oikein kiinnosta, vaikka niitä kohta saisikin (mihin en GM:n takia jaksa uskoa).
Sama juttu ja diili oli jo sovittu. Odotin ns loppuun asti joskos olisin saanut 9-5 SC:n tilattua, mutta ei kun ei...? Nyt on tulossa BMW 525xd ja pommin varmasti hyvä peli, mutta ei ole :saab: :oops:
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Hirschman kirjoitti:
Sama juttu ja diili oli jo sovittu. Odotin ns loppuun asti joskos olisin saanut 9-5 SC:n tilattua, mutta ei kun ei...? Nyt on tulossa BMW 525xd ja pommin varmasti hyvä peli, mutta ei ole :saab: :oops:
Tervetuloa joukkoon! Odotin kanssa mutta auto vaihtui lopulta L-sopimuksen umpeuduttua. Valitsin 5-sarjalaisen vaikkakin ilman nelivetoa. Taatusti saat laadukkaan pelin alle, fiilis vaan on vähän erilainen kuin SAABissa :roll:
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Aivan käsittämätöntä autoilua että joku voikin yrittää autoilla muulla kuin :saab: :lla. :roll:

Sanoisinko että on hiukan eriskummallista porukkaa nyt liikkeellä. 8O
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

ysifemma kirjoitti:Aivan käsittämätöntä autoilua että joku voikin yrittää autoilla muulla kuin :lla.

Sanoisinko että on hiukan eriskummallista porukkaa nyt liikkeellä.
Kylläpä oli ERISKUMMALLINEN kannanotto? Ja vielä Saab-foorumilla? :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Lukittu