Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

AZP kirjoitti: Jos halutaan tehdä premium-autoja maailmalle ja saada niitä myytyä maksukykyisille fiksuille asiakkaille, tulee firmasta olla sellainen kuva markkinoilla, että siellä menee hyvin ja tulevaisuus on turvattu. Jos Mullerin lausunnot olisivat olleet vaatimattomia, tyyliin "on tosi tiukkaa kassan kanssa, katsotaan miten tämä tästä etenee, toivottavasti autot menevät kaupaksi. Jos menee, niin voidaan ehkä alkaa miettimään jonkun retro 92-mallin kehittämistä", olisi Saabin myyjillä ollut aika paljon selittelemistä asiakkaillensa.
Kyllä tuo Mullerin valehtelukin on mielestäni melkoista asiakkaiden älynlahjjojen aliarvioimista. Ja noiden puheiden jälkeen tuskin kukaan uskoo, vaikka Saab tästä vielä nousisi ja sillä _oikeasti_ menisi hyvin. Mullerin puheista en ainakaan usko sanaakaan.

No, toivottavasti jotain positiivista tapahtuu ja pian. Toistaiseksi olen odottavalla kannalla, mutta jossain vaiheessa on lähdettävä koeajamaan b-autoja, ellei uutta Saabia (tai kahta) saa hankittua.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tämä sama syy lienee useimpien kiinnostuneiden tahojen tarjousten takana:
http://www.tekniikkatalous.fi/talous/vo ... ia/a783264
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

V.J.S kirjoitti:Tämä sama syy lienee useimpien kiinnostuneiden tahojen tarjousten takana:
http://www.tekniikkatalous.fi/talous/vo ... ia/a783264
No Volvo on ainakin yksi tarjouksiin osallistujista joka kertoo mitä he ovat hakemassa vaikka ovatkin sen konkurssinhoitajien tahdon ja mielen ulkopuolella eli kokonaisuuden.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

core2 kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Tämä sama syy lienee useimpien kiinnostuneiden tahojen tarjousten takana:
http://www.tekniikkatalous.fi/talous/vo ... ia/a783264
No Volvo on ainakin yksi tarjouksiin osallistujista joka kertoo mitä he ovat hakemassa vaikka ovatkin sen konkurssinhoitajien tahdon ja mielen ulkopuolella eli kokonaisuuden.
Ja tulisivatko jatkamaan tuotantoa - ei?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

jmarin kirjoitti: Kyllä tuo Mullerin valehtelukin on mielestäni melkoista asiakkaiden älynlahjjojen aliarvioimista.
Tämä on ihan totta. Mullerin touhut konkurssitilanteessa eivät luottamusta herätä. Alkuvaiheen optimismi oli kuitenkin pakollista asioiden saattamiseksi kuntoon.
juhokare kirjoitti: Ja tulisivatko jatkamaan tuotantoa - ei?
Tuossa Tekniikka & Talouden jutussahan se todetaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Rattivaihde kirjoitti:Itse veikkasin (ja toivoin) BMW:n sekaantuvan asiaan ennemmin tai myöhemmin jo kauan sitten... BMW:lle Saabin osto olisi loogisempaa kuin millekään muulle konsernille koska he ovat jo Rollsin ja Minin nostaneet suosta (tosin ei ihan yhtä syvästä välttämättä) ja koska Saab ei ehkä ole niin suora kilpailija BMW:lle kuin se on esim. Audille. Lisäksi BMW:llä on vielä varsin suppea merkkivalikoima verrattuna Volkswageniin johon varmasti verrataan, Mini-BMW-Rolls vs Skoda-Seat-VW-Audi-Lamborghini-Bentley-Bugatti...
Mietiskelin tätä BMW-kuviota ja olisihan tuo lottovoitto Saabille jos oikeasti BMW ottaisi merkin haltuun. Kyllä siinä konsernissa paikka Saabille löytyisi. Mielettömät resurssit tarjolla ja imago kunnossa. Tekniikkaa olisi tarjolla ja ei varmasti GM:n tarvisi pelätä teknologiansa vuotamista, eiköhän bemarilla ole melkoinen tietotaso autojen kehittämisestä. Olisi myös mahtava setuppi verrattuna Volvoon kiinalaisten omistuksessa :lol:

Toivotaan, että tällainen jymyuutinen on tulossa. Tuossa kun googlailin aihetta oli jotenkin mielenkiintoista huomata, että BMW testailee lapissa parhaillaan uuden 3- sarjan 'Combi Coupea':
http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca ... -GT-05.jpg
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, eihän tuo Bemari olisi välttämättä Saabille huono omistaja! Itsekin kannatan tätä. Ja miksei kiinalaiset (ei Volvo välttämättä).

Toivottavasti Bemulla olisi hyvät aikeet Saabin kannalta, saabistina toivoisin, ettei Saab hajoaisi lopullisesti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

SportySedan kirjoitti:Tuossa kun googlailin aihetta oli jotenkin mielenkiintoista huomata, että BMW testailee lapissa parhaillaan uuden 3- sarjan 'Combi Coupea':
http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca ... -GT-05.jpg
Perän muodoista tuli mieleen tämä. :mrgreen: Noh, ei se voi ainakaan yhtä ainutlaatuisen näköinen olla kuin 5-sarjan GT... Ja henk. koht. mielipiteenä erilaisista ja vaikka osittain rumista autoista koostuva mallisto on parempi kuin Audin nykyinen yksi muoto sopii kaikille -politiikka...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Kyllähän tämä perä nyt muistutaa aika lailla Saabin CombiCoupe ajoista, tuossa Nissanissa Saabin idea on kopioitu, disaini ei toki ihailtavaa.
http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca ... -GT-05.jpg
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

SportySedan kirjoitti:Kyllähän tämä perä nyt muistutaa aika lailla Saabin CombiCoupe ajoista, tuossa Nissanissa Saabin idea on kopioitu, disaini ei toki ihailtavaa.
http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca ... -GT-05.jpg
Itse asiassa uudestaan katsottuna tuo perähän on kuin sekoitus 9000 CS:ää (pystysuora osa) ja OG9-3:sta (takaikkunan kulma). Keulakaan ei taida olla ihan perus-3-sarjalaisesta, tulee mieleen nykyinen eli edellinen coupe/M3-keula...ei siis sillä että mitään BMW:stä tietäisin mutta Top Gearia katsoessa noihin pakollakin tutustuu. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tähän sopii hyvin erään saabin veistäjän toteamus: "Jag förstår inte varför de övergav konceptet CombiCoupé på sina senare modeller, dem var ju helt ensamma om det ?" Eli "en ymmärrä miksi he jättivät CombiCoupé konseptin myöhemmissä malleissaan, hehän olivat aivan yksin sellaisella ?" Näin sanoi Klassiska bilar lehden haastattelussa saabin yksi entinen designer Bernt Åke Karlsson joka oli mukana veistämässä vielä 9-3 mallia savesta.
Siis hänen mielestään Saab teki virheen siinä etteivä jatkaneet CombiCoupé mallilla.

Kysymys:Joku muukin samaa mieltä???
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä olen samaa mieltä. NG93:sta kun olisi tullut combicoupe versiokin sedanin ja farkun rinnalle!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, Phoenix taitaa olla Coupe?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

core2 kirjoitti:Kysymys:Joku muukin samaa mieltä???
Tuntuisi jälkikäteen ajatellen fiksulta, mutta vaikea sanoa miten se olisi toiminut siinä ajassa.

Esim. Toyota ja Lamborghini olivat melko yksin katumaasturiensa kanssa 1990-luvulla. Muut totesivat, ettei siinä ole järkeä... ja olivat/ovat oikeassa, mutta nyt katumaaturi myy hyvin. Samoin olivat sähköautovalmistajat yksin ja Toyota sai tehdä hybridia melko pitkään yksin. Kannattiko? En tiedä.

BMW:llähän muut merkit ovat saaneet melko pienen ja tarkasti määrätyn nurkan. Veikkaukseni on, että näin kävisi myös Saabille. Eli toiveet farmari, coupe eri kokoisina eivät tätä reittiiä toteutune kovinkaan äkkiä. koitin pohtia minkä nurkan Saab ottaisi. En keksinyt vielä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän sellainen combi lisi itselle maistunut, mutta tässäkin saattoi tulla vastaan talouden lait. Kun valmistusmäärät ovat Saabin kokoluokkaa, ei voi tehdä kaikenlaisia korimalleja, koska kustannukset karkaa taas käsistä.

Tietenkin sedanin olisi voinut jättää valikoimasta, eli tehdä vain combin ja farmarin, kuten Skoda on tehnyt Octavian kanssa. Tällöin osa konservatiivisimmista ostajista olisi tosin voinut jättää ostamisen kokonaan väliin. Farmariversion viipyminen vuoteen 2006 asti oli kuitenkin selvä handicappi 9-3:lle aikanaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lukittu