Mutta koska kyseessä oli pientuontantosarja <1000 autoa/vuosi (juttua aikaisemmin tässä ketjussa), niin EU-turvamääräyksiä voidaan tulkita väljemmin. Eikö tuo koskekaan koko EU:ta?
***
NG9-5 farkkujakin on saatu useita EU-kilpiin - myös Ruotsissa. Vaatii toki aikamoisen operaation alkaen ensikatsastuksesta Saksassa. Eikö EU-kilvissä olevan auton, jossa on kaikki tarvittavat paperit (niin kuin Ruotsin kilvillä olevissa autoissa), saa kilpiin myös tänne? Tosin elämme aika ihmeellisessä autoilumaassa .
Ei välttämättä saa, jos auto ei täytä Suomen paikallisia määräyksiä. Trafi ei siis vielä ole EUn vasalli. Asia saattaisi muuttua jos joku koeponnistaisi asian oikeusteitse.
Ei vaan ainakaan itsellä riitä aika eikä raha lähtee kokeilemaan yli 30 k€ auton kanssa saako vai ei kilpiin. Todennäköisesti ei saa, paitsi ehkä muuttoautona.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Poy kirjoitti:Toivottavasti NEVS hoksaa, että kysyntää on myös NG9-5:lle ja sekin saataisiin pian tuotantoon.
Aluksi kuulosti siltä ettei GM myy osia, mutta onhan tossa 9-3:ssakin niitä.
Onko 9-3:ssa GM:n Nevsille myymiä osia? Ainakin moottorit on nettitietojen mukaan ostettu entisen Saabin konkurssipesältä, ei GM:ltä.
Sinänsä tuo 9-5 olisi paljon kiehtovampi ja modernimpi auto kuin 9-3. Vaatisi kuitenkin todella räväkän hinnoittelun, että asiakkaat rohkaistuisivat. Spyker-Saab ei kyennyt hinnoittelemaan sitä kyllin houkuttelevaksi.
Juha96 kirjoitti:
Sinänsä tuo 9-5 olisi paljon kiehtovampi ja modernimpi auto kuin 9-3. Vaatisi kuitenkin todella räväkän hinnoittelun, että asiakkaat rohkaistuisivat. Spyker-Saab ei kyennyt hinnoittelemaan sitä kyllin houkuttelevaksi.
Aika kivaa, nyt kun tuo 9-5 on ihan oikeasti pois pelistä, niin se tuntuukin modernilta ja kiehtovalta!?
Silloin 2010 se tuntui ihan "paskalta Opel-jäljitelmältä" ja muutenkin eihän se oikea Saab ollut. Kirjoittelu oli silloin aika rajua. Auto on edelleen varmaan yksi mukavimmista Saabeista ja näillä keleillä ainakin minun Saabeistani "pikkumusta" on ollut paras.
Juha96 kirjoitti:
Sinänsä tuo 9-5 olisi paljon kiehtovampi ja modernimpi auto kuin 9-3. Vaatisi kuitenkin todella räväkän hinnoittelun, että asiakkaat rohkaistuisivat. Spyker-Saab ei kyennyt hinnoittelemaan sitä kyllin houkuttelevaksi.
Aika kivaa, nyt kun tuo 9-5 on ihan oikeasti pois pelistä, niin se tuntuukin modernilta ja kiehtovalta!?
Silloin 2010 se tuntui ihan "paskalta Opel-jäljitelmältä" ja muutenkin eihän se oikea Saab ollut.
Jaa-a, ainakaan minä en ole tuollaisia koskaan kirjoitellut. Enkä muista kenenkään muunkaan kirjoittaneen, että 9-3 olisi modernimpi kuin NG 9-5. Sellainen väittämä olisi kyllä jäänyt mieleen.
Opel-sukuisuus on kestopuheenaihe, joka on jo 20 vuoden ja kolmen kuukauden ajan (eli NG900:n markkinoille tulosta alkaen) häirinnyt toisia, ja toisia sitten taas ei. En osaa arvioida onko mielipideilmasto siinä asiassa muuttunut viime vuosina.
Saab.96 kirjoitti:Ei vaan ainakaan itsellä riitä aika eikä raha lähtee kokeilemaan yli 30 k€ auton kanssa saako vai ei kilpiin. Todennäköisesti ei saa, paitsi ehkä muuttoautona.....
Eiköhän maahantuoja hoida nuo asiat, jos niitä aletaan Suomessa myymään.
Joo, ja sitten 2010 spekuloitiin, että onko tämä uusi 2.0 litrainen moottori, joka tulee nyt tähän uuteen Saabiin edes minkäänlainen. Nyt äänensävy on muuttunut eri suuntaan ja kuulinkin tämän foorumin kautta, että siinä on vaikka minkälaisia hienoja ominaisuuksia. Kestävyydestä ei mitään tietoa, mutta Saabhan oli jo silloin suunnitelemassa ks. mottia.
Tilaamiseen tarvitaan näköjään ruotsalainen henkilötunnus tai ruotsalainen yritysnumero, joten tilaaminen ei onnistu täältä käsin vielä. Luulisi, että jos se vain onnistuisi, muutama yksilö löytäisi tiensä tällekin puolelle rantaa...
Toivoa sopii, että seuraavassa vaiheessa muut pohjoismaat ja pari vanhaa hyvää Saab-markkina-aluetta kuten Iso-Britannia ja Hollanti tulisivat mukaan. Mutta meidän ja näiden muiden aika on varmaan vasta, kun tuotanto on saatu kunnolla käyntiin ja faceliftattu versio sertifioitua nykyvaatimusten mukaiseksi "tuotantoautoksi". Tätä nyt tarjolla olevaa mallia kai tehdään vain se alle tuhannen auton piensarja?
Mutta jos tämä etenee suunnitellusti, voi kuitenkin olla että kuluvasta vuodesta tulee Suomessa ainoa välivuosi, jolloin Suomessa ei rekisteröidä ainuttakaan uutta Saabia...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
A new Saab 9-3 Aero Since 2014 costs 279 000 including tax with six-speed manual transmission, and 289 000 including tax with six-speed automatic transmission. The price on this very limited edition Saab 9-3 Aero Since includes free service for 3 years, vägassistansförsäkring in 2 years and 3 years of vehicle damage warranty.
In a Saab 9-3 Aero Since 2014, driving pleasure is guaranteed. The car comes with 2 year new car warranty, without any limit, and also includes 10-year corrosion warranty and 6-year paintwork warranty period. Also included is 3 years Collision Damage Warranty. All warranty work, see a Saab Genuine Service workshop.
Your new Saab 9-3 Aero Since 2014 includes free servicing for the first three years (up to 90 000 km during the three year period). This means that the service according to the vehicle's range systems are complimentary when performed by a Saab Genuine Service workshop. More about the service intervals can be found in bilspecifikationen . You do not have to worry about service costs and can devote yourself to enjoy your car!
The price of your Saab 9-3 Aero Since 2014 includes a complete set of winter wheels. When ordering you can choose if you want studded or non-studded tires. The tires are mounted on a specially selected 16 inch alloy wheels.
Eiköhän mene tuo 1000 auton erä melko äkkiä käsistä... ? Ainakin itse jos olisin Ruotsalainen niin laittaisin vahvasti harkintaan.
Katsoinpa huvikseen mitä suunnilleen samoilla varusteilla oleva Audi A4 kustantaisi. Malli on sinänsä kohtalaisen vertailukelpoinen, että A4 ei ole enää mallina kovinkaan uusi, vaikkei 9-3:n ikään pääsekään. Audissa koneena 1.8 TFSI, jossa tehoa vain 170 hv (Aeron 220hv teholuokassa Audissa olisi pakosta neliveto). Sähkösesselit nahoilla, sporttialustat, 18" vanteet ym. ruksattuna varustelistalta. Autoveroton perushinta + lisävarusteet ilman autoveroa noin 42 000 €.
Jos tuon Saabin saisi tehtaalta Suomeen ennen autoveroja 279 000 SEKillä, olisi 9-3 Aeron veroton hinta 31 000 euroa. Ja siihen suoraan CO2-perusteinen autovero 29,7 % päälle, niin Saab maksaisi Suomen veroilla yhteensä melko tarkkaan 40 000 euroa.
Eli vastaava Audi maksaisi verottomana yhtä paljon kuin Saab verotettuna. Ja pelkkään perusmallin Audiin tulee veroja jo lähs 12 000 euroa, eli Audin kokonaishinta menee väkisin lähemmäs 60 000 euroa. Jos Audista jättää kaikki lisävarusteet pois, saa sen veroineen 38 000 eurolla. Tällöin autossa ei ole edes vakionopeudensäädintä. Lisäksi Audikuski saa hankkia talvirenkaat ja ensimmäisten vuosien huollot omilla rahoillaan, jotka Saabissa kuuluu hintaan. Tosin suomalainen Saabisti joutuisi ehkä huollattamaan autonsa ilmaiseksi Ruotsissa?
Joka tapauksessa, ei paha hintaero Saabin hyväksi.
Olisi muuten kiinnostavaa tietää montako tilausta ruotsalaiset on ekan päivän aikana tehneet. Lasketaanko yhden käden sormilla, vai onko mennyt jopa satoja?
AZP kirjoitti:Eli vastaava Audi maksaisi verottomana yhtä paljon kuin Saab verotettuna. Ja pelkkään perusmallin Audiin tulee veroja jo lähs 12 000 euroa, eli Audin kokonaishinta menee väkisin lähemmäs 60 000 euroa. Jos Audista jättää kaikki lisävarusteet pois, saa sen veroineen 38 000 eurolla. Tällöin autossa ei ole edes vakionopeudensäädintä. Lisäksi Audikuski saa hankkia talvirenkaat ja ensimmäisten vuosien huollot omilla rahoillaan, jotka Saabissa kuuluu hintaan. Tosin suomalainen Saabisti joutuisi ehkä huollattamaan autonsa ilmaiseksi Ruotsissa?
Noissa hinnoissa on kyllä katetta sentti poikineen. Mitenköhän suuri osa tämän hintaluokan autoista nykyään enää menee uutena suoralla kaupalla? Suomenkin audiarmeijasta taitanee useimmat viettää ensimmäiset vuotensa työsuhde-etuina...
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22