SAAB-BMW

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
oven
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 10:25
Paikkakunta: vöyri/vörå

SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja oven »

MOI!

Luin eilen netistä juttua että SAAB alkaisi tekemään yhteistyötä BMWn kanssa!!
Aluksi uuden pikku-SAABin 9-2 muodossa. Pohja tulisi Ministä. Spykerin Myllärin mukaan on kiire saada ulos pikku-SAAPPI! Se on totta se! Toivottavasti hintakin pysyy pikkuisena!!

Toinen yhteistyö projekti olisi 9-4x jossa moottori olisi Bayerilaista alkuperää!

Lähde: ruotsalainen Dagens Industri(DI.se) ja saksalainen Auto. Motor und Sport

Tulevaisuus näyttänee mitä tapahtuu. Itse olen jo noin puolitoista vuotta sitten sanonut että jospa SAAB alottaisi yhteistyön BMWn kanssa, mutta pidin sitä kuitenkin liian suurena toiveena!

http://www.bilsport.se/news.php?id=79368#

Long live the :saab: :wink:
Viimeksi muokannut oven, Ti Kesä 15, 2010 06:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB-SCANIA KING OF THE ROAD
eka SAAB 99 2.0 -74
SAAB 900s 2,3 -98, 9-3 2.0 -99, 9-3 TiD -00
SCANIA-VABIS L55 -60
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Alustan ja muiden vastaavien osien puolesta varmaan hyvä juttu tuo yhteistyö, moottoreiltaan taas kaksi niin erillaista auton valmistajaa. BMW panostaa vapareihin ja Saab turboihin.
#3834
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ei tuo panostushomma ihan noinkaan ole, esim. uusi 335i on kahdella turbolla, lisäksi uusissa V8-malleissa on 2 ahdinta ja pienempi litratilavuus. Ns. suomi-hinnat-alkaen-bensamoottoreihin ei ole BMW ahtimia ainakaan toistaiseksi laittanut. Esim. jenkkilässä nuo myllyt ovat BMW-kannan peruskauraa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Bmw N54 on kahdella turbolla ja uusi kehitysversio N55 on yhdellä turboahtimella. Yhdellä ahtimella siis nämä uusimmat 2979cc 6-sylinteriset bensiinimoottorit.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja tikkis »

ASIAA !

On kumminkin bemari filosofia lähempänä Saabbia kun Opelin. Bemarihan aikoinaan lähtenyt käyntiin lentokonemoottoritehtaana.

Ja mitä turboihin tulee, niin käykääpä koeajamassa 335 tublaturbo. Osataan sitä muuallakin. Mahtava laite ja pienellä kulutuksella matka- ajossa.

Ja mitä tulee diesel- koneisiin, niin kyllähän bemari kulkee tällähetkellä kehityksen kärkikastissa. Miltäpä kuulostais uuden 9-5:sen keulalla bemarin lähes 300 heppanen dieselpata jonka kulutus naurettavan pieni.
Kyllä toi bemari yhteistyö olisi enemmän kuin hyvä asia. Toinen hyvä kumppani, Audi, ei taida olla relevantti tällä kertaa.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

tikkis kirjoitti:Toinen hyvä kumppani, Audi, ei taida olla relevantti tällä kertaa.
Taitaa Saab olla liian persoonallinen vag:lle. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja wesku »

Aina vaan hurjemmaksi menee visiot :)

Mitä support-porukka ym. olisi mieltä ? Kelpaako mikä vain kunhan Saabin merkkisenä myydään ? Tuleeko missään vastaan rajaa jossa olisi parempi lopettaa ?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Valitettavasti 60-luku ei tule enää takaisin, joten merkki kannattaa ottaa sellaisenaan kuin se on eikä kitistä jokaista muutosta vastaan.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Niin no. Koneita on tullut Triumphilta ja Fordilta, lisäksi tahtari perustui DKW:n suunnitteluun. Ei kai siinä joku bemarin kone enää missään tunnu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9385
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kelpaisi ainakin minulle, siis Saab jossa olisi suora kutonen pitkittäin ja takaveto (jos on pakko olla neliveto niin sitten sellainen joka laittaa maks 30% vedosta etupyörille, ja joka normitilanteessa toimii takavetoisena, ja tämä ihan ajonhallintaan liittyvistä turvallisuussyistä johtuen) :mrgreen:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

wesku kirjoitti:Tuleeko missään vastaan rajaa jossa olisi parempi lopettaa ?
Sitten kun sillä ajettaessa ei tunnu hyvältä. Sinä päivänä on menty liian pitkälle. Mutta vielä en ole sellaista Saabia ajanut. Oletko sinä?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja wesku »

Pekka Valtanen kirjoitti:
wesku kirjoitti:Tuleeko missään vastaan rajaa jossa olisi parempi lopettaa ?
Sitten kun sillä ajettaessa ei tunnu hyvältä. Sinä päivänä on menty liian pitkälle. Mutta vielä en ole sellaista Saabia ajanut. Oletko sinä?
Enpä jos ei teknisiä vikoja, huonoja renkaita tmv. lasketa. Tosin ihan hyvältä on tuntunut jokainen muukin merkki, jokaisessa on ollut toki hyvät ja huonot puolensa.

Ehkä oma suhtautuminen merkkiasiaan on vähän eri tavalla ajateltua. Aloitin 99:stä, siitä siirryin 900 ja edelleen 9000. Kaikissa oli jonkinlainen tekninen jatkumo seuraavaan. Seuraava askel saattaisi olla nelisylinterinen 9-5.

Silloin kun kyse on aidosta merkistä ja merkin kehityksestä on tekniset yhtäläisyydet mallisarjojen välilä kokoluokassa ja ajan mittaan.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja wesku »

ng900aero kirjoitti:Kelpaisi ainakin minulle, siis Saab jossa olisi suora kutonen pitkittäin ja takaveto ...
Miten se olisi parempi kuin vastaava Bemari, jos vielä moottorikin olisi sama :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9385
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

wesku kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Kelpaisi ainakin minulle, siis Saab jossa olisi suora kutonen pitkittäin ja takaveto ...
Miten se olisi parempi kuin vastaava Bemari, jos vielä moottorikin olisi sama :)
Siksi ettei tarvitsisi vaihtaa foorumi.saabclub.fi:stä btcf.fi/forum:iin :)
Siis jos Saabilta ollaan jossain vaiheessa tosissaan suunnittelemassa urheilullista retromallia johon ollaan kaavailemassa BMW:n moottoria, niin itse pitäisin aika luontevana sitä että se olisi myöskin takavetoinen, eli koko tekniikkapaketti kerralla lainaan.

Itse oikeasti toivoisin että lainaisivat retrokajakkiin tekniikan Subarulta, nelipyttyinen bokseri kun kuulostaakin ihan kajakin V4:ltä, ja Subarun nelivetotekniikka lienee parhaimpia markkinoilla olevista :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB-BMW

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

Se nyt vielä puuttuskin jos saabi saa vielä opelin lisäksi toisen autoKORJAAMOJEN kärkimerkin BMW:n. ottas ennemmin jonku japsin sähköjä suunittelemaan niin sais senkin puolen parempaan suuntaan. Ei paljon kannata eurooppalaisista mallia ottaa mihinkään. Saabissa on kaikki muu aika hyvin kohillaan ja toimii, mutta se sähöhomma on välillä oikukasta riippuen mallista. Tarvitte kenenkään viisastella että saabi on eurooppalainen se taitaa olla tiedossa jo, kun niitä usemman jo haalinut. :idea: :saab: :idea: :arrow: :mrgreen:
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Vastaa Viestiin