Sähköauto..?
Sähköauto..?
.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, To Maalis 28, 2013 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Re: Sähköauto?
Moi, itse olisin valmis ostamaan sähköistetyn 9-3:sen, jos toimintasäde olisi edes kohtuullinen 200km. Olisi mukava pitää sitä työpaikalla päivä lämpötolpassa !
Eipä tulis enää kukaan viisastelmaan Saabin kulutuksesta !
Toisaalta eipä olisi enää myöskään öljyvuotoja tai ruostuvia pakoputkiakaan. Ainut mutta on taloudellinen tilanteemme, uuteen autoon ei vaan yksinkertaisesti ole varaa. Toisaalta laskelmissa voisi huomioida, että moottoriin ei ilmeisesti tarvii enää vaihdella öljyjä, suodattimia tai edes sytytystulppia - kuinkas minä sitten pääsen karkaamaan tallille, vai ymmärtäskö se vaimokulta, että "uuteen Saappiimme pitää illalla vaihtaa kavereiden kanssa katkojankärjet, voi mennä koko ilta". Kädethän voi käydä sotkemassa naapurin Ooppelin pellin alla ja varmistukseksi laittaa Aku Ankka laastaria rystyseen...
Eipä tulis enää kukaan viisastelmaan Saabin kulutuksesta !
Toisaalta eipä olisi enää myöskään öljyvuotoja tai ruostuvia pakoputkiakaan. Ainut mutta on taloudellinen tilanteemme, uuteen autoon ei vaan yksinkertaisesti ole varaa. Toisaalta laskelmissa voisi huomioida, että moottoriin ei ilmeisesti tarvii enää vaihdella öljyjä, suodattimia tai edes sytytystulppia - kuinkas minä sitten pääsen karkaamaan tallille, vai ymmärtäskö se vaimokulta, että "uuteen Saappiimme pitää illalla vaihtaa kavereiden kanssa katkojankärjet, voi mennä koko ilta". Kädethän voi käydä sotkemassa naapurin Ooppelin pellin alla ja varmistukseksi laittaa Aku Ankka laastaria rystyseen...
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Sähköauto?
Kyllä kai tuo sähköteknologia edelleen kehittyy. Johan on lentokonekin ilmassa, jonka siipien tilalla on aurinkosähköpaneelit.
Niin ja sitten viimeistään sähkö alkaa kiinnostaa kun maaöljy loppuu tai kriisien vuoksi reilusti kallistuu. Esim. kun Kanadan bitumihiekkakerroksista aletaan bensaa tislata. Tai häkä-ym kaasuja nesteyttää.
Niin ja sitten viimeistään sähkö alkaa kiinnostaa kun maaöljy loppuu tai kriisien vuoksi reilusti kallistuu. Esim. kun Kanadan bitumihiekkakerroksista aletaan bensaa tislata. Tai häkä-ym kaasuja nesteyttää.
Re: Sähköauto?
Öljyn loppumistakin on saarnattu varmaan viimeiset 50 vuotta......ei se meidän elinaikana lopu yhtikäs mihinkään. Ja akkuteknologian kehityksestä on myös paasattu, kun näkis vaan niitä tuloksia sen toimintasäteenkin suhteen.....
Re: Sähköauto?
Ei öljy lopu, mutta hankalammaksi tulee sen tuottaminen. Jolloin hinta tulee vuorenvarmasti kasvamaan ja korvaavat polttoaineet tulevat kilpailukykyiseksi. Itse voisin hyvinkin harkita perheen toiseksi käyttöautoksi sähköllä toimivaa. (kunhan keulassa on Saabin merkki....)
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Sähköauto?
Kyllä kai sitä itse kukin voisi kakkosautoksi sellaista harkita, mutta hinnat on sellaisia ettei ole varaa ostaa sen enempää ykkös- kuin kakkosautoksikaan....jonkun vanhan romun ehkä, mutta niistä ei ole vielä kellään kokemusta.
Re: Sähköauto?
Halpaa kuin saippua. Satasilla saab ja neljä tonnia sähköistys. Ovatkoha ti-sähköistäjät asentaneet lämmitystä? Se normaali kone kun tekee paljon muutakin kun pyörittää eturenkaita. Tehostimet, ilmastointi, ym. Tosin heidän volvossa tuskin oli ilmastointia alunperinkään.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Sähköauto?
Kyllä tulevaisuus on sähköautojen. Tekniikka on jo osittain vaadittavalla tasolla, mutta lähinnä akkujen hinnat ovat vielä korkeita. Akkujenkin hinta on laskenut koko ajan, ja sen on ennustettu laskevan edelleen tasaisesti.
Amerikkalainen Tesla Motors toimitti muutama päivä sitten ensimmäiset Model S sedaninsa tilaajille. Noihin oli toukokuuhun mennessä tehty yli 10000 tilausta ennakkomaksuineen. Model S on tarkoitettu BMW 5-sarjan yms. kilpailijaksi:
http://www.teslamotors.com/models
Engadgetin pikainen testi:
http://www.engadget.com/2012/06/22/tesl ... -electric/
Wiredissä lisää kuvia:
http://www.wired.com/autopia/2012/06/te ... rive/all/1
Model S on myynnissä useampana eri versiona, perusmallissa on 40 kWh:n akkupaketti (160 mailin toimintamatka) ja 362 hv:n moottori, parhaassa mallissa on 85 kWh:n akkupaketti (300 mailin toimintamatka) ja 416 hv:n moottori. Hinnat ovat välillä $49,900 (40000€) - $97,900 (78500€). Suorituskykykin on vallan mainio.
Teslan ideana on lähteä tekemään aluksi autoja niille maksukykyisimmille asiakkaille, ja tuoda tekniikka vähitellen halvempiin malleihin tekniikan kehittyessä.
Latausajoista, 240V Teslan teholaturilla 100km matkaan tarvittavan energian lataamiseen tarvitaan tunti. Firmalla on myös tavoitteena saada 90 kW pikalatureita teiden varsille suurten kaupunkien välille.
Amerikkalainen Tesla Motors toimitti muutama päivä sitten ensimmäiset Model S sedaninsa tilaajille. Noihin oli toukokuuhun mennessä tehty yli 10000 tilausta ennakkomaksuineen. Model S on tarkoitettu BMW 5-sarjan yms. kilpailijaksi:
http://www.teslamotors.com/models
Engadgetin pikainen testi:
http://www.engadget.com/2012/06/22/tesl ... -electric/
Wiredissä lisää kuvia:
http://www.wired.com/autopia/2012/06/te ... rive/all/1
Model S on myynnissä useampana eri versiona, perusmallissa on 40 kWh:n akkupaketti (160 mailin toimintamatka) ja 362 hv:n moottori, parhaassa mallissa on 85 kWh:n akkupaketti (300 mailin toimintamatka) ja 416 hv:n moottori. Hinnat ovat välillä $49,900 (40000€) - $97,900 (78500€). Suorituskykykin on vallan mainio.
Teslan ideana on lähteä tekemään aluksi autoja niille maksukykyisimmille asiakkaille, ja tuoda tekniikka vähitellen halvempiin malleihin tekniikan kehittyessä.
Latausajoista, 240V Teslan teholaturilla 100km matkaan tarvittavan energian lataamiseen tarvitaan tunti. Firmalla on myös tavoitteena saada 90 kW pikalatureita teiden varsille suurten kaupunkien välille.
Re: Sähköauto?
100 km:n matkaan tarvittavan bensan tankkaus max. 10 sekuntia....BarrelNut kirjoitti: Latausajoista, 240V Teslan teholaturilla 100km matkaan tarvittavan energian lataamiseen tarvitaan tunti. Firmalla on myös tavoitteena saada 90 kW pikalatureita teiden varsille suurten kaupunkien välille.
Re: Sähköauto?
40kWh ja 160 mailia (=256km) tekee 156,25Wh/km.BarrelNut kirjoitti:Model S on myynnissä useampana eri versiona, perusmallissa on 40 kWh:n akkupaketti (160 mailin toimintamatka)
100km ja 156,25Wh/km tekee 15,625kWh eli tunnissa ladattuna 15,625kW latausteho. 100% hyötysuhteella ja 240V latausjännitteellä vaatimattomat 65A. Siinä missä Teslan laturi ja akut ehkä tuohon suoritteeseen pystyvät, ei riittäviä sähkötökkeleitä ihan joka töllin seinästä vielä nykypäivänä löydy. Vähän voi sähköpuolen paikallisinfra kaivata pientä päivitystä eikä välttämättä isommassakaan mittakaavassa säästytä rempoilta, jos moisia energiamääriä aletaan lataamaan ns. satapäin (kasilta aamulla kun väki pääsee töihin ja jokainen tempaisee 15kW hörppäävän autonsa laturiin, alkaa firman parkkiksen lämpötolppien syöttöpiuha sulattaa routaista maata...).BarrelNut kirjoitti: Latausajoista, 240V Teslan teholaturilla 100km matkaan tarvittavan energian lataamiseen tarvitaan tunti.
Tuleeko muuten pumpusta tosiaan luokkaa litra-pari sekunnissa? En ikinä ole kellotellut, mutta mututuntumalta jotenkin tuntuu että oltaisiin lähempänä puolta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sähköauto?
Meinasin ensin sanoa että tuleehan sieltä ainakin litra, mutta se taitaakin olla vain optinen harha kun luvut rullaavat niin lujaa ohi. Varmaa on se että minuutissa ei satkua (61 l tankki) tankkaisi tyhjästä täyteen vaikka se viimeinen viisi-kymmenen litraa ei pistäisikään vastaan, on nimittäin jonkun verran kokemusta... Puolta litraa veikkaisin minäkin. Ei sillä että se tekisi suurta eroa siihen tuntiin verrattunaaero kirjoitti:Tuleeko muuten pumpusta tosiaan luokkaa litra-pari sekunnissa? En ikinä ole kellotellut, mutta mututuntumalta jotenkin tuntuu että oltaisiin lähempänä puolta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Sähköauto?
Eikös niissä pumppujen vakaustarkastusläpysköissä lue Qmin ja Qmax? Tais olla jtn 40l/min luokkaa maximivirtaus jos en ihan omia muistele.Rattivaihde kirjoitti:Varmaa on se että minuutissa ei satkua (61 l tankki) tankkaisi tyhjästä täyteen vaikka se viimeinen viisi-kymmenen litraa ei pistäisikään vastaan, on nimittäin jonkun verran kokemusta... Puolta litraa veikkaisin minäkin...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sähköauto?
Pitääpäs kattoa tarkasti kun käy tankkaamassa, seuraava kerta on taas jo näköpiirissä kun bensamittari lähestyy kovaa tahtia 15-kohtaa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Sähköauto?
No joo, sulla on ilmeisesti huoltoasema omassa tallissa? Tuo mainitsemani laturihan oli siis tällainen autotalliin asennettava malli.Komppaaja kirjoitti:100 km:n matkaan tarvittavan bensan tankkaus max. 10 sekuntia....BarrelNut kirjoitti: Latausajoista, 240V Teslan teholaturilla 100km matkaan tarvittavan energian lataamiseen tarvitaan tunti. Firmalla on myös tavoitteena saada 90 kW pikalatureita teiden varsille suurten kaupunkien välille.
Kaupunkien välille suunnitellaan sitten noita 440 voltin ja 90 kW:n teholatureita jolla tuollaisen 85 kWh:n akun vetää täyteen latinkiin samalla kun käy BicMac-aterian vetämässä. Noita sähköautojen akkuja kun ei ladata ihan täyteen kapasiteettiin, eikä varsinkaan päästetä kuivaksi asti, joten se ladattava energiatarve lienee merkittävästi tuota 85 kWh:n maksimikapasiteettia pienempi.
Sähköautojen osalta tuo lataushan on melko joustavaa, kotona voi ladata rauhassa akut yön aikana, matkalla taas jostain huoltoasemien teholatauspisteistä. Mökillä vaikka pienellä tuulimyllyllä...
Tuon Tesla Motorsin taustalla on PayPal-miljardööri Elon Musk, joka on myös SpaceX nimisen firman pääomistaja. SpaceX voitti joku vuosi takaperin NASA:lta diilin kuljettaa ISS-avaruusasemalle rahtia, ja eka rahtilento tehtiin ihan äskettäin. Kunnianhimoa ja tekemisen meininkiä riittää siis.
Ja jos nyt maksimi ajomatka on yhdellä latingilla se n. 500 km, miten vaikkapa viiden vuoden päästä kun akkujen hinnat ovat pudonneet merkittävästi? Facelift-mallissa tuplakapasiteetti nykyisiin akkuihin verrattuna ja n. 1000 km ajomatka, luulisi riittävän?
Nyt on selvästi havaittavissa murros markkinoilla ja uusille pelureille voi olla tilaa vallata markkinoita, ja joitain vanhoja voi pudota pois.
Re: Sähköauto?
Se 500 km Suomen olosuhteissa on vielä KAUKAINEN unelma, ja taitaa olla vain yhden merkin osalta realismia muutenkaan. Sen merkin jota täällä ei edes myydä. Eli tuo 1000 km on taas sitä osastoa että suattaa olla joskus tahi suattaa olla olemattakin.....ei todellakaan realismia vielä pitkään aikaan.BarrelNut kirjoitti:
Ja jos nyt maksimi ajomatka on yhdellä latingilla se n. 500 km, miten vaikkapa viiden vuoden päästä kun akkujen hinnat ovat pudonneet merkittävästi? Facelift-mallissa tuplakapasiteetti nykyisiin akkuihin verrattuna ja n. 1000 km ajomatka, luulisi riittävän?
Nyt on selvästi havaittavissa murros markkinoilla ja uusille pelureille voi olla tilaa vallata markkinoita, ja joitain vanhoja voi pudota pois.