Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tturku kirjoitti:Paria hybriditojotaa kävin hiljattain koeajamassa ja parissa eri paikassa kehuivat ettei yhteenkään toyotan hybridiin ole vielä suomessa vaihdettu akkupaketteja...
Tiedän, että yksi akkupaketti on merkkiliikkeen toimesta Priukseen vaihdettu aivan niiden alkuaikoina. Sekin tosin turhaan. :)
Eli tosiaan erittäin pitkäikäisiä ratkaisuja. Maailmallakin vaihdellaan vain ykköskennoja akkupaketteihin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tturku »

oli siellä semmoinen tieto että yhteen Toyotan omassa käytössä olleeseen autoon on myös vaidettu akkupaketti, Huollon pojat olivat kuulemma onnistuneet saamaan harjoitellessaan ko. auton akut jotenkin oikosulkuun...
Ilmeisen kestäviä ovat kuitenkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tturku »

juhokare kirjoitti:Monenko vuoden ikäisiä olivat nämä hybridi-Toyotat? Vaikuttava tulos akulta, että kestää yli 300tkm. Toyotat polttomoottoreilla muutenkin kestävät hyvillä tuloksilla sen 500tkm+. Ottaisitko tturku täyssähköisen, jos hinta olisi kilpailukykyinen, verraten tämän hetken sähkölatauspisteisiin?
Wikin mukaan eka Prius lanseerattiin myyntiin vain Japanissa 1997, eli on niitä ollut jo 20 vuotta myynnissä. Maailman laajuisesti näköjään Prius 2gen tuli myyntiin 2000. Maailmalta esim. saksasta löyty varmaan takseina toimineita Priuksia, joilla rullattu huomattavasti enemmän...
Edit: mobilesta löytyi muutamia yli 300tkm rullattuja, yksi johon oli jo vuonna 2011 vaihdettu uudet akut, missään muissa ei löytynyt mitään viittauksia akkuihin.
Oman auton ajot on 80% moottoritieajoa joten en missään nimessä ostaisi itselle täys-sähköautoa. Mahdollisesti diesel hybridi voisi tulevaisuudessa kiinnostaa, esim. Volvo V90.
Vaimon autoksi täyssähkö voisi mennäkin, mutta ei siinä mitään järkeä ole kun ajomäärät ovat olleen noin 3000km vuodessa pikku pyöritystä. Ei niin kallista autoa kannata hankkia. Tulevaisuudessa ehkä. Ladattavaa hybridiä harkitsemme, sellaisen päästöt on sen verran pienet että niitä kannattaa tuoda vaikka ruotsistakin (vaikka ei niitä sielläkään kovin paljoa ole vielä), koska autovero on sen verran pieni. Täytyy jossain vaiheessa käydä koeajamassa Priusta ja katsoa onko se tiloiltaan sopiva ja istuuko vaimolle.

Itse olen nyt koeajanut Honda Insightin (oli aivan liian pieni sisätiloiltaan) sekä Lexus CT200 (sama kuin Auris hatchback). Lexus olis itselle kyllä kelvannut mutta vaimo ei pitänyt siitä, istuu kuulemma aivan liian matalalla sekä ei sopinut omaan viher ideologiaan ajaa luxus :lol: merkillä :roll:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja pjv »

Onneksi bensa-autoja ei ole koskaan palanut yhtään. :)

Meillekin kävisi kakkosautoksi täyssähkö aivan mainiosti. Sydän särkyy aina kun joutuu polttomoottorin käynnistämään sen takia, että vie lapsen 2 km päähän harrastukseen, tai hakee postista paketin saman matkan takaa.

Sopivaa NEVSiä odotellessa...
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kauhulla sitä aikaa odotellessa kun kaikilla on täällä sähköautot.
Kannattaa jo ehkä ruveta suunnittelemaan Olkiluoto 3,4,5,6:sta ( oma mielipide )
Tuntuu olevan näillä voimaloilla melkolailla pitkät rakennusajat.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Älä huoli, laskeskelin joskus että Suomen henkilöautoliikenteen sähköistämiseen ei tarvita useampaa Olkiluoto 3:n kokoluokkaa olevaa voimalaitosta. Lisäksi Suomen sähkönkulutus kun on ollut jo 10 vuotta laskussa, energiatehokkuuden lidääntymisen myötä säästöä syntynee jatkossa vielä lisää ja erilaiset älyratkaisut ja varastointimenetelmät (esim. piuhoissa kiinni oleva sähköautoarmaada) tuovat joustavuutta kulutushuippuihin, meille riittänee tuo rakenteilla oleva reaktori melko pitkäksi aikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tämä tässä huolestuttaa vielä enemmän.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Energia_Kiinassa
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Joitain villejä ideoita maantien alle asennettavista induktiivisista latauskaapeleista on esitetty, mutta jos latausasemainfran rakentaminenkin tuntuu isolta urakalta, niin jokainen voi miettiä montako maantiekilometriä induktiivista latausinfraa saadaan aikaiseksi lähivuosina.
Jos projektin aikataulu ei jännitä riittävästi, niin mites kustannusrakenne - kenen tuollainen proggis pitäisi maksaa? Vaihtoehtojahan on kaksi:

A) Valtio

B) Lataussähköoperaattori

Vaihtoehdon A voi lytätä aika suorilta käsin mm. sillä, että siinä hukataan hillitön kasa veroeuroja projektiin, joka hyödyttää todella harvoja.

Vaihtoehto B voisi kuulostaa realistisemmalta. Yksityinen sähköoperaattori voisi voitonhaaveissa jonnekin lähteäkin kaivamaan, kunhan induktiolatauskykyiset autot lisääntyvät (nyt markkinoilla lie BMW 530e G30 ja niitä on Suomen kilvissä jo yli 60kpl, Mersulta on ainakin tulossa moinen). Mutta mites sitten se laskutus? Mistä tietää että kuka ajaa kenenkin induktiosilmukoilla ja lataa autoaan? Ja ylipäätään se lataaminen - pitäähän se voida valita, nykiikö Market Energialta bulkkisähköä vai Vattenfallilta täysydintä. Nykyisin on helppo valita, keneltä ostaa sähkön kotitökkeliin ja kenen pumpulta hakee kyytiin käytettyjä dinosauruksia nesteeksi puristettuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Korien valmistus aloitettu Trollhättanissa, mutta nyt vain yksi kpl päivässä. Tuotannon käynnistyessä kunnolla tarkoitus tehdä 35 kpl tunnissa.
http://www.ttela.se/n%C3%A4ringsliv/nev ... -1.4555214
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Lisää rahaa myllyyn, uusien sijoittaen toimesta.

http://www.ttela.se/n%C3%A4ringsliv/nev ... -1.4562239
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja pjv »

Mielenkiintoisen oloinen artikkeli, harmi että vaatii Plus-tilauksen. Aika säästeliäästi NEVS julkaisee lehdistötiedotteita, kun Bergmaninkin siirtyminen sivuun näkyy vaan kuvan siirtymisestä eri lokeroon.

Kun muuten katselee noita management teamin kuvia, ei voi välttyä ajatukselta, että firman johdossa on melko yksipuolisen - köh - kokenut tiimi. :) Noh, Kiinan bisnes toki vaatii ylimmältä johdolta myös syntymävuoteen perustuvaa senioriteettia.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hieman ot, mutta kun tuossa tuota sähkörekkuloiden kestävyyttä on pekuloitu jo aiemmin:

http://www.hs.fi/autot/art-200000533857 ... 513654a356
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^ei oo kyl ikinä missään koskaan milloinkaan pitäny yhteenkään bensa-autoon vaihtaa moottoria alle 400000km ajoilla! :lol: :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Nevsillä on ilmeisesti sen verran paljon rahaa käytettävissä, joten jatkumoa on varmasti tulossa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin