SAAB JAS-39 Gripen E
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
No niinpä tietysti. Se vaan että ei ihan heti saavuta varmastikaan mitään jättisuosiota lentoliikenteessä nuo biokerosiinit, uskon että aika hyvin pitää suuremmat öljy-yhtiöt siitä huolen. Ja saattaapa moottorikohtaiset vaatimuksetkin tulla vastaan, eihän biodieselkään sovi kaikkiin autoihin.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Tässä ketjussa on fiilistelty, mitä on ollut mukava lukea. Myös päätelmiä on tehty kuten nimestä. Lehdistö tosiaan kirjoittaa JAS-Gripenistä niin kuin hävittäjän merkkinä. Kuitenkin kyseessä on Saab aidon oikeasti.
Toisekseen haluaisin jatkaa keskustelua tutkivalla ja päättelevällä linjalla. Onko Saab ehkä se paras tai yksi parhaista vaihtoehdoista Suomelle? Aluksi kerron, että minulla ei ole suurimpia asiantuntejuuksia tällaisista hävittäjistä.
1. onko lisenssimoottori kahdella yksiköllä (eli moottorilla)? Täällähän väitettiin, että kaksiosainen moottori saattaa toisella puoliskollaan koneen takaisin telakalle tarvittaessa.
2. verraten muihin maailman maihin ja ehkä erityisesti Euroopan muihin maihin, minkälainen lentokalusto siellä on?
3. mitä konkreettisia hyödykkeitä Suomi saisi Ruotsilta eli Saabilta?
4. onko Saabin emotehtaiden sijainti liian lähellä Venäjää, koska ovat Ruotsissa? Ruotsi ei ole mielestäni kauempana Venäjästä paljon enempää kuin Suomi.
5. onko Saab oikeasti luotettava verrattuna kilpailijoihin? Jossain linkissä väitettiin olevan luotettavampi.
6. miten kertyy eri merkeiltä Hornetit, Saabit jne. elinkaarikustannuksia arviolta?
Toisekseen haluaisin jatkaa keskustelua tutkivalla ja päättelevällä linjalla. Onko Saab ehkä se paras tai yksi parhaista vaihtoehdoista Suomelle? Aluksi kerron, että minulla ei ole suurimpia asiantuntejuuksia tällaisista hävittäjistä.
1. onko lisenssimoottori kahdella yksiköllä (eli moottorilla)? Täällähän väitettiin, että kaksiosainen moottori saattaa toisella puoliskollaan koneen takaisin telakalle tarvittaessa.
2. verraten muihin maailman maihin ja ehkä erityisesti Euroopan muihin maihin, minkälainen lentokalusto siellä on?
3. mitä konkreettisia hyödykkeitä Suomi saisi Ruotsilta eli Saabilta?
4. onko Saabin emotehtaiden sijainti liian lähellä Venäjää, koska ovat Ruotsissa? Ruotsi ei ole mielestäni kauempana Venäjästä paljon enempää kuin Suomi.
5. onko Saab oikeasti luotettava verrattuna kilpailijoihin? Jossain linkissä väitettiin olevan luotettavampi.
6. miten kertyy eri merkeiltä Hornetit, Saabit jne. elinkaarikustannuksia arviolta?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Ainakin Gripen D:stä tehtiin jo BioPower -versio:aero kirjoitti:Se on kyllä totta. Jokohan ST1 suunnittelee siitä bioversiota...
http://saabgroup.com/Media/stories/stor ... 0-biofuel/
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Tätä kauppaa hämmentää lisäksi se, että kyse ei ole pelkästään siitä, mikä kone on paras vaan kyse on myös politiikasta; huoltovarmuudesta, mid-life päivityksistä, tarjolla olevista asejärjestelmistä, vastakaupoista, saadaanko koneet kasata ja huoltaa itse jne.juhokare kirjoitti: Toisekseen haluaisin jatkaa keskustelua tutkivalla ja päättelevällä linjalla. Onko Saab ehkä se paras tai yksi parhaista vaihtoehdoista Suomelle?
Nykyaikainen hävittäjä on ensisijaisesti lentävä aselavetti ja jos sillä päädytään kaartotaisteluun tykkiä käyttäen niin jotain on mennyt jo pahasti pieleen. Tilannetta voisi verrata kärjistetysti siihen, että Leopard 2:n miehistö kiipeää ulos vaunusta ja jatkaa sotimista käsiaseilla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Premiär lento tänään E-mallilla.
https://www.svd.se/nya-gripen-e-i-lufte ... ettan]-[29]
https://www.svd.se/nya-gripen-e-i-lufte ... ettan]-[29]
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Aika painava asia on se, että Saab tarjoaa kokoonpanolinjaa myös Suomeen - siksipä uskon, että Saab tulee olemaan vahvoilla
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saab ... 2c6846b3dc
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saab ... 2c6846b3dc
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Onpas täällä hiljaista... ensimmäinen E-malli on luovutettu Brasilian ilmavoimille:
https://saab.com/gripen/our-fighters/ev ... to-brazil/
https://saab.com/gripen/our-fighters/ev ... to-brazil/
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Mielenkiintoinen "maastokuviointi" noissa brassien vehkeissä.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Viidennen sukupolven amerikkalaisessa on häivetekniikka, jonka uusimmat venäläiset tutkat havaitsevat. Amerikkalainen menettää aika paljon pisteitä, jos häivetekniikkaa on painotettu.
SAAB JAS-Gripen kokonaisuutena voi olla yhtä hyvä kuin amerikkalainen, ellei parempi. Tehtaan sijainti arveluttaa.
SAAB JAS-Gripen kokonaisuutena voi olla yhtä hyvä kuin amerikkalainen, ellei parempi. Tehtaan sijainti arveluttaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Kohta on jännät ajat - ensinnäkin tontut jo liikkuvat ja tarkkailevat tekemisiämme, toisekseen joulukuussa ratkeaa, tuleeko Saabeista meidän seuraava hävittäjä
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Joo, häivetekniikkaa kuitenkaan ei voi perustella!
Ruotsin tehtaat ovat lähempänä, joten huoltokustannukset ovat halvemmat.
Nyt joulukuussako 2021 Suomen johto päättää Hornettien jatkajat?
Ruotsin tehtaat ovat lähempänä, joten huoltokustannukset ovat halvemmat.
Nyt joulukuussako 2021 Suomen johto päättää Hornettien jatkajat?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Näin ainakin on tarkoitus:
https://www.defmin.fi/etusivu/puolustus ... u#4640aceaNäin hävittäjähankinta etenee – HX-hankkeen aikataulu
Hävittäjähankinta kestää 10–15 vuotta. Lopullinen päätös uusista hävittäjistä tehdään vuoden 2021 loppuun mennessä.
Tietopyynnöstä tarjouspyyntöön
Hankkeen ensimmäinen merkittävä tehtävä oli valmistella ja lähettää tietopyynnöt Ison-Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain puolustushallinnoille. Näitä pyydettiin ohjaamaan Suomen esittämä tietopyyntö edelleen oman maansa monitoimihävittäjiä valmistavalle teollisuudelle.
Keväällä 2016 lähetetyssä tietopyynnössä vastaajille esiteltiin Suomen ilmapuolustuksen toimintaympäristöä kuvaavia taistelutilanteita. Vastaajilta pyydettiin ratkaisumalleja ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien suorituskyvyn korvaamiseksi taistelutilanteiden mukaisissa tehtävissä vuoden 2030 jälkeisessä turvallisuusympäristössä.
Lisäksi pyydettiin tietoja:
hävittäjistä
asejärjestelmistä
koulutusvälineistä
koulutuksesta
johtamisjärjestelmästä
ylläpidon edellyttämistä järjestelyistä
kotimaisen teollisuuden roolista
Alustavia hintatietoja
Tietopyyntöön saatiin vastaukset Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 sekä Saab Gripen -monitoimihävittäjistä.
Tietopyynnön analyysin perusteella HX-hanke käynnisti yksityiskohtaisemman tarjouspyynnön valmistelun. Tämä tarjouspyyntö lähetettiin jo mainituille viittä hävittäjää edustaville valtioille ja valmistajille huhtikuussa 2018. Käytännössä tarjouspyynnön lähettäminen merkitsee Suomen sitoutumista hävittäjähankintaan.
Puolustusvoimien logistiikkalaitos on saanut vastaukset keväällä 2018 lähetettyyn Hornetin seuraajahankkeen (HX-hanke) tarjouspyyntöön viideltä lentokonevalmistajalta.
Vuoden 2019 jälkipuoliskolla lähetettiin tarkentava tarjouspyyntö, jota seuraavassa toisessa neuvotteluvaiheessa määritellään lopullisten hankintakokonaisuuksien sisällöt tarjoajien kanssa. Toinen neuvotteluvaihe päättyi vuonna 2020, jonka jälkeen valmistajilta pyydettiin lopulliset tarjoukset. Valtioneuvosto tekee päätöksen Hornet-kaluston seuraajasta vuonna 2021.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Oho!
Mielestäni Saab Gripen tai jompikumpi amerikkalainen on se paras!
Toki tuen Saabia!
Mielestäni Saab Gripen tai jompikumpi amerikkalainen on se paras!
Toki tuen Saabia!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: SAAB JAS-39 Gripen E
Ranskalaisten versiossa on tekniikkaongelmia, jos ovat edes mukana enään kilvassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003