Uusi konsepti Geneveen 2006

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Uusi konsepti Geneveen 2006

Viesti Kirjoittaja Toby »

Englantilainen Autoexpress siteeraa Saabin bossia Jan-Åke Jonssonia ja kertoo artikkelissa mm. 9-6X-projektin peruuntumisesta. Mielenkiintoista on kuitenkin seuraava osa:

"However, the good news is that a Saab SUV is still in the pipeline. Talking at the launch of the revised 9-5, boss Jan-Ake Jonsson told us: "You'll see a crossover in the next two years." Similar in size to BMW's X3, it's likely to get a new twin-turbo V6 diesel which will power top-end Vauxhalls, too.

Meanwhile, a surprise Saab concept will debut at March's Geneva expo. It's thought to be a sports coupé, but top brass are remain-ing tight-lipped. "It will be an exciting car," said Jonsson.
Sam Hardy "

Eli siis 9-4X on tulossa, mutta jo sitä ennen ensi kevään Geneven näyttelyssä tulee "sports coupe -konsepti". Toivottavasti kyse on uudesta Sonettista ja toivottavasti se on perustaltaan oikea Saab eikä taas uusi Saabaru-henkinen badge-engineering jostain Chevystä tms.... Lisäksi tietysti pitää toivoa, että tämä konsepti johtaisi kerrankin myös tuotantomallin syntyyn!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi konsepti Geneveen 2006

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Toby kirjoitti: Eli siis 9-4X on tulossa, mutta jo sitä ennen ensi kevään Geneven näyttelyssä tulee "sports coupe -konsepti". Toivottavasti kyse on uudesta Sonettista ja toivottavasti se on perustaltaan oikea Saab eikä taas uusi Saabaru-henkinen badge-engineering jostain Chevystä tms.... Lisäksi tietysti pitää toivoa, että tämä konsepti johtaisi kerrankin myös tuotantomallin syntyyn!
myös tämän viikon autocarissa lainattiin lehden "luotettavaa syväkurkkua" "syvältä GM:ltä" jonka mukaan genevessä esiteltäisiin urheilumallin proto joka olisi tyyppimerkinnältään 9-4 (alkuperäinen Sonett oli kai 94 sisäiseltä koodiltaan) ja juhlistaisi samalla alkuperäisen Sonettin esittelyn 40 vuotispäivää..Jutussa jankutettiin auton pohjautuvan Kappa-alustaan jnejne vanhaa liirumlaarumia
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Olisin aika yllättynyt jos se ei pohjautuisi tähän:
http://www.fast-autos.net/pontiac/pontiacsolstice.html

Bob Lutz tuota Solsticea aikaisemmin hehkutti housut märkänä

Tohon vaan saapin pellit ja badge päälle. Nokka mukailisi pikkasen lyhytkeulasta 96:tta ja samoin myös perä. Kromisomisteet vanhaan Monte Carlo henkeen. Vanteet näyttäisivät olevan jo 2002 9-3 Jubileesta.

Kuva

Ratti ja ilmastointi näyttäis olevan jo GM, niinkuin uusissa saapeissa. Ratissa on badgen paikkakin vapaana. Jalopuut kojelautaan ja ilmastoinnin ritilät erilaiseksi. Kiekkamittari ja nopeusmittari vaihtaisivat vain paikkaa. Virta-avain penkkien väliin ja vilkun viikset eurooppalaiseen tyyliin.
Kuva

Ja meillä on täysin uusi Saab! :roll: No Euroopassa voisi olla siisti juttu, jos tuo Pontiacin olemassa olo saatisiin jotenkin pidettyä salassa.

Toiveajattelua:
Irroitettava kova katto. Moottorina olisi tietenkin Saabin nelisylinterinen muuttuvapuristeinen 1.6litran bi-fuel moottori VVT-teknologialla. Besiinillä 280hv/320Nm. Punaraja 9500rpm. Ai niiin. NCAPissa 6 tähteä ja auto olisi Suomessa 45ke kaikilla herkuilla.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niin mitenkähän Opel on ratkaissut sen ettei malli sellaisenaan täytä jalankulkusuoja vaatimuksia EU:ssa. (pää osuu pellin läpi moottoriin)

Pari muutakin juttua ihmetyttää:

1)Miten tehtaan kapasiteetti riittäisi neljännelle mallille, kun nykyhetkellä yhtäkään ei kyetä tekemään tarpeeksi, rajoittava tekijä on luultavasti juuri ainutlaatuinen(?) tekniikka taivuttaa peltiä suurella vedenpaineella.

2)GM on vannonut ettei se enää rebadgeä yhtä konstruktiota kaikille vaan rajoittaa tarkasti kuka saa mitäkin.

Niin ja eihän sekään ole varmaa, että se pohjautuu juuri tähän ensimmäiseen Kappa platformiin.

GM:llä kun on kehitteillä muitakin takapotkuja.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Ohessa amerikkalainen artikkeli, joka referoituna mm. australialaisella Trollhattan Saab -blogilla.

Kiinnostavaa on mm., että:
- Saab saattaa tehdä voittoa tänä vuonna 140 000 myydyllä autolla.
- Ensi vuonna tulee jotain uutta konseptia jo Detroitin ja Losin näyttelyihin ja se konseptimalli Geneveen.
- Subaru-yhteistyön katkeaminen tuli Saabin jenkkijohtajallekin yllätyksenä ja 9-6X-projektin ja varsinkin 9-2X:n jatkon suhteen on vielä peli sekaisin. Myös 9-7X:n seuraajan suhteen on epäselvyyttä. Kuitenkin "uusia malleja on joka tapauksessa tulossa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa"... -olisikohan Spenchianista poliitikoksi?!!

Saab will market new models in the foreseeable future.

NEW YORK For what is believed to be only the second time since General Motors Corp. acquired Saab Automobile, the Swedish brand will be profitable this year, says Jay G. Spenchian, general manager of Saab Cars U.S.A. Inc.

"If the numbers move in the right direction in the fourth quarter, our forecast is for Saab to make money worldwide this year," he says.

Spenchian also says despite repeated calls from financial analysts that GM jettison the Swedish marque to save money, he has been assured by Fritz Henderson, president-GM Europe, that Saab is an important part of the company and its product portfolio will be expanded.

The Saab chief says worldwide sales will total 140,000 units this year, including 42,000 in the U.S. That represents a 12% increase, including fleet sales, over 2004, and a 14% hike in retail sales.

He foresees the day when Saab doubles its current sales volume, but declines to specify when that would happen.

Meanwhile, Spenchian says he did not learn about GM's divestiture of its Fuji Heavy Industries Ltd. stock until shortly before the news was made public Oct. 5.

The move killed plans for the 9-6X cross/utility vehicle, based on the Subaru B9 Tribeca. The 9-6X already had been delayed six to eight months, to early 2007, to make it look more like a Saab.

"It was too close to the current Subaru Tribeca in looks," Spenchian says.

However, Saab still is determined to market a 7-passenger CUV.

"I can't tell you when it is coming," Spenchian says. But he maintains that plans for a vehicle in this segment still are proceeding. He does not specify the architecture that would be used.


Saab 9-2X: Spenchian also says the Subaru-supplied 9-2X (based on the WRX) will be dropped in fall 2007 and cannot say if there will be a replacement. "We're looking at all the options now, and we'll see what makes sense," he says.

The future of the 9-7X, based on the Chevrolet TrailBlazer, has not been determined either, Spenchian says, as GM has not committed to continuing the model, or replacing it with a 7-passenger CUV.

The Saab chief expresses confidence the brand will market new models in the foreseeable future. Previews of these new vehicles will begin at the Detroit and Los Angeles auto shows in January. A Saab concept, to be unveiled in Geneva in March, will signal the auto maker's future design direction, he says.

Spenchian also is confident GM views Swedish DNA as essential for Saab, even though future models and engines will be derived from non-exclusive architecture.

Common platforms will be utilized, Spenchian says, but the Saab design center to be built in Trollhatten, Sweden, will ensure that distinctive brand traits are preserved.

This includes turbocharged engines. "That's a Saab equity," he says.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jooh nyt sitten vaan hirmuinen spekulaatio pystyyn mitä tulevia malleja&konsepteja tullaan näkemään kevät talven huumassa.

Itse veikkaisin todennäköisyysjärjestyksessä:
-Joku 2-paikkainen
-Crossover
-neliveto 9-3(nähty jo vanhalla Nurburringillä)
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

TuuSaR kirjoitti:Jooh nyt sitten vaan hirmuinen spekulaatio pystyyn mitä tulevia malleja&konsepteja tullaan näkemään kevät talven huumassa.

Itse veikkaisin todennäköisyysjärjestyksessä:
-Joku 2-paikkainen
-Crossover
-neliveto 9-3(nähty jo vanhalla Nurburringillä)
No heitetään nyt hieman erilainen arvio: oletan, että crossover (tai ainakaan ns. 9-4X-konsepti) ei ole vielä niin pitkällä, että sitä nähtäisiin ensi keväänä. Sen sijaan tuo kaksipaikkainen tai ainakin jonkinlainen coupe on kai tulossa, samoin spekulaatioita nelivetoversiosta 9-3:een on ollut liikkeellä kiihtyvässä määrin. Eri juttu tietysti, jos se 9-3"X" ON jonkinlainen crossover eli hieman korotettu malli nelivetoisena...

Silti tekisi mieli toistaa myös monella muulla ulkomaisella palstalla esiintynyt kommentti: "hiiteen konseptit, uusia TUOTANTOmallejahan tässä kaivattaisiin"! Eli hyvä jos tulee konsepteja, joista sitten kehittyy jotakin todellista. Pelkät konseptit eivät johda muuhun kuin turhiin toiveisiin...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

https://www.autonews.com/buyArchives.cm ... leId=55325

Saab may add a two-seat sports car to its lineup as part of its product expansion.

A sports car is being considered as part of the Swedish carmaker's "diversification strategy to offer a wider range of models," said Svante Kinell, Saab's European product marketing business manager for the 9-3 and 9-5.

Saab will show a front-wheel-drive, 250hp V-6-powered concept for the potential new model at the Geneva auto show in March.

"We will show an interesting concept in Geneva that will have the DNA of our Sonett sports car that we sold in the mid-'60s," Kinell told Automotive News Europe at the launch of the face-lifted 9-5 medium-premium car in Spain.

Whether the concept is built will depend on public reaction when the vehicle is shown at auto shows.

SUV planned

Kinell also confirmed that Saab is developing a small SUV similar in size to the BMW X3. The SUV will be called the 9-4X and will be developed on a vehicle architecture that will be shared with a small Cadillac SUV.

"It will be a worldwide car, but we have to have the right engines for it" such as a diesel, Kinell said.

While the timetable for the 9-4X was not disclosed, industry sources expect sales to begin in 2009.

The 9-4X project follows the canceling of plans for a Saab-badged Subaru B9 Tribeca after Saab parent General Motors sold its 20 percent stake in Fuji Heavy Industries, parent company of Subaru.

The product expansion is part of Saab's goal to boost worldwide sales nearly 50 percent by 2011.

"We want to reach a level of 200,000 unit sales per year within the next six years," said Kinell.

Saab's global sales should reach 135,000 vehicles this year, an increase of about 7,500 vehicles, he said.

Worldwide, Saab sold 96,633 vehicles through the end of October, 1.4 percent more than the previous year, according to the Automotive News Data Center. US sales through October were 32,146, 11.4 percent up on the previous year
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Mukava kuulla että SAABilla menee kansainvälisesti hyvin. Ja eritoten, että saadaan ehkä nähdä uusi Sonett :D Kunhan vaan taas GM:llä ajattelisivat asian loppuun saakka...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

VVV kirjoitti:Mukava kuulla että SAABilla menee kansainvälisesti hyvin. Ja eritoten, että saadaan ehkä nähdä uusi Sonett :D Kunhan vaan taas GM:llä ajattelisivat asian loppuun saakka...
Minusta tuo kuulostaa pitkästä aikaa ihan järkevältä! Jos uusi Sonett perustuu etuvetoiseen malliin (on se sitten Epsilon II tai Astran pohjalevy), mallista todennäköisesti tulee tarjolle sekä etuvetoinen että nelivetoinen malli. Ja se, että on molemmat, on todennäköisesti ratkaisevaa tarvittavan volyymin kannalta, "bulevardisporttia" eli etuvetoista todennäköisesti kuitenkin myydään enemmän.

Takavetoisella Kappa-versiolla olisi saatu aikaan todennäköisesti yhtä surullisen "Saabia" kuin nykyisesta Saabaru 9-2X:stä. Ja vaikka ymmärrän hyvin takavetoisenkin hyvät puolet, se olisi kuitenkin ollut erityisen epätyypillistä Saabia!

Kunhan tästä autosta nyt vain tulee oikeasti Saab eikä mikään rebadge-Astra ja kunhan se myös päätyy tuotantoon, niin hyvä hyvä!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.edmunds.com/insideline/do/Ne ... eId=107976

Nähtävästi Astra OPC toimii alustana. Pitääkin vähän tutkia sitä kärryä, kuulemma tehty yhteistyössä saksassa toimivan kansainvälisen GM suunnittelukeskuksen ja OPC tiimin kanssa. Eikä voi olla kyllä suora rebadge koska Astra ei ole 2-paikkainen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6442
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Uusi Saab Sonett esitellään keväällä?
http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 8_au.shtml

Eski
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.popularmechanics.com/blog/au ... 41447.html

This concept hints that an all-new Sonnet might be in the works for 2008 or '09. We can’t show you the sketches now, because they’re under embargo for a while. But take it from us--this is a seriously cool concept. The front doors and the cockpit glass are connected and tilt forward in one big unit. Sorta like the scissors doors on a Lamborghini.

The proportions are very sporty with short overhangs and crisp styling. This Saab sports car concept will be the “big” news from GM at the Geneva show. And we think it's under serious consideration for production
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Hommahan menee tosissaan jännäksi... :roll:

Nythän tätä odottaa jo innolla!
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ei mitenkään hirveästi Geneveen liittyen mutta GM esittelee LA:n autonäyttelyssä 2007 Pontiac Solstice GXP mallin jossa on GDI/FSI:llä varustettu Ecotec turbo.

Mielenkiinnolla odotan noudattaako se Saabin SCC konseptin periaatteita, jossa käytettiin nimitystä spark plug injector.
Vastaa Viestiin